Kat verhuizen?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Em92
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2017 09:49

Kat verhuizen?

Bericht door Em92 »

Ik zie dat de vraag al eerder werd gesteld, maar ik hoor graag jullie mening over onze situatie.
Ik woon momenteel thuis, en heb een kater van ongeveer 7 jaar. Mijn ouders wonen landelijk en de kat loopt elke dag wel een keer buiten. Het is heel afwisselend, soms is hij een volledige dag buiten (vooral zomers), soms slaapt hij ook buiten, maar hij is graag binnen. Hij geniet ervan een volledige dag de boel in de gaten te houden vanuit de zetel, stoel,...
Ongeveer een jaar geleden kozen mijn ouders voor een hond. Een hele aanpassing voor mijn kat. Ze wou elke keer graag binnen komen, maar werd afgeschrikt door onze hond. Uiteindelijk heb ik toch een oplossing gevonden. De kat eet en slaapt nu op mijn kamer (waar de hond niet mag komen). Ze heeft er een mandje en slaapt er vele uren per dag. Ze wordt ook heel graag geflost en is verzot op mijn vriend. Mijn vriend overnacht meerdere nachten per week bij mij thuis, en dan slaapt ze op het bed (vaak tegen hem aan). Ik zie ook dat hij tevreden is ons te zien, hij vraagt om knuffels en begint snel te spinnen. Mijn vriend wil onze kater ook graag meenemen, hij is ook aan het beestje gehecht..

Eind van de zomer verhuizen wij naar ons nieuwe huis. Ik wil mijn kat graag meenemen omdat wij hem eten, aandacht en liefde geven. Zoals ik al zei is het huis van mijn ouders is landelijk gelegen en mijn kat gaat wel graag buiten. Het huis waarnaar we verhuizen ligt aan een drukke straat, dus als ik mijn kater meeneem wil ik hem liever binnenhouden.. Ik zou niet willen dat hem iets overkomt. Enerzijds ben ik bang dat hij het buitenleven gaat missen, misschien probeert naar buiten te gaan.. maar anderzijds vrees ik ervoor dat hij mijn ouders nog weinig zal binnen mogen/kunnen, omdat hij niet gerust is door de hond. Hij zal ook minder aandacht krijgen. Ik wil niet dat hij ongelukkig is..
De vraag is: zouden jullie hem meenemen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik hem meenemen. Is er in je nieuwe woning mogelijkheid tot het bouwen van een buitenverblijf, aan het huis vast? Of zou je de tuin catproof kunnen omheinen?

Ikzelf woon ook aan een drukke doorgaande weg. Ik heb een buitenren waar ze via een luik in en uit kunnen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Als je kat het meeste aan jou en je vriend gehecht is, zou ik hem meenemen.

Mijn ervaring: mijn katten zijn drie keer verhuisd en heb me drie keer zorgen gemaakt of ze er wel hun rust opnieuw zouden vinden en gelukkig zouden worden. Dit was drie keer zorgen voor niets. Waar hun baasje thuis is, is de kat ook thuis. Wel heb ik elke keer gezorgd dat hun nieuwe omgeving doordrenkt was van hun eigen geuren: vertrouwde kattenkrabpaal, hun bekende kattenbakken en eigen dekentjes, mandjes en speeltjes.

En zoals Dinie aangeeft, een veilige buitenren ozo belangrijk. Als je zelf handig bent dan kan je zelf wat maken. Er zijn hier genoeg mensen die je daarin kunnen adviseren. Ik ben dat niet en heb Otten pet cages ingeschakeld en heb mijn dakterras volledig laten omheinen. Behalve dat het er prachtig uitziet, kan ik ook de hele dag mijn deur open laten staan en hebben mijn katten een veilige, royale en fijne buitenplaats. Tuurlijk is dit wel een investering, maar ik zet dit af tegen bijv. een bankstel of vakantie en vind het welzijn van mijn katten belangrijker en dus de investering waard.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Em92
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2017 09:49

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Em92 »

Bedankt voor jullie respons.
Ik ga inderdaad al zijn spulletjes meenemen zodat hij zich thuis voelt. Ik hoorde ook al van een soort verstuiver waardoor hij minder stress zou hebben.
Aan een kattenren had ik nog niet gedacht. Bedankt voor de tip. Ik ga eens met mijn vriend bekijken wat er mogelijk is.

Groetjes Emmelie
Lopke

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Lopke »

Best een lastige vraag....
Ik zou gaan voor een hele andere optie en dat is, hond en kat beter bij elkaar introduceren.

Dat betekent dat ik de oppervlakte waar hond en kat samen zijn zou verkleinen, binnen, waardoor kat kan leren ; hond doet niks.
Waar hond kan leren, ik krijg een lel van kat, als ik niet beleefd ben.

Achterliggende gedachte, als kat vlucht, is het prooi voor de hond.
Dat patroon kun je het beste binnen, op kleine oppervlakte leren.
Zolang kat kan vluchten, zal hij blijven vluchten en niet de situatie oplossen.

Je zou zelfs een periode de kat in een grote afgesloten bench kunnen doen, als hond binnen is, zodat hij leert: de kust is veilig.
Je kunt ook bij mooi weer de kat in de afgesloten bench buiten zetten, jullie allemaal lekker aan de koffie. Zo leert hij dat hij buiten niet hoeft te vluchten. geef ze allebei een likje slagroom, verwen ze, zodat ze zich comfortabel gaan voelen.

En als de hond onbeleefd is, corrigeer hem dan.
Foei, nee, de correctie die je geeft als hij iets niet mag.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Rik »

"waardoor kat kan leren ; hond doet niks."
Dat hangt natuurlijk van de hond af. Ik ken iemand persoonlijk die een kat kwijtgeraakt is aan de hond van de buurman. Kat over de schutting = kat doodgebeten (op aanmoediging van de buurman).

Niet alle honden zijn geschikt (of eigenlijk niet meer geschikt) om samen met katten te zijn. Per slot van rekening leven ze in de natuur/wild ook niet samen hé :) :)

Je kunt en hond van jongsafaan nog wel veel leren (tegen zijn natuur in, zie andere discussie :) ) maar dan moet je er wel op tijd mee beginnen. Mijn zus heeft twee honden die dus absoluut niet meer samen kunnen met katten.

Je ouders hebben gekozen voor een hond. Dus zonder te denken aan de consequentie voor de kat en zonder een goede introductie. In dat geval zou ik toch ook kiezen voor meenemen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lopke

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Lopke »

Nou ja, er wordt niks gezegd over een hond die kat aanvliegt, slechts over een bange kat.
In dat geval, zou ik dus eerst mijn scenario proberen, als het na een maand nog steeds niet gaat, kun je altijd nog aan verhuizen denken.

ik moet zeggen, van alle honden die wij hebben gehad, ook degene die kwamen toen ze ouder waren, was er maar 1 die het nooit leerde.
Van alle katten, hebben we er geen 1 gehad, die het niet leerde.

Maar een goede introductie of herintroductie is wel van belang.
En opvoeden van de hond ook.
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Lopke, ben je ook instaat om andere inzichten/ meningen in de waarde te laten?
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Anne »

Wat je ook kunt doen is eerst verhuizen zonder je kat en kijken hoe je kat het doet
Mocht dat niet gaan kun je altijd je kat komen ophalen en laten wennen aan je nieuwe huissituatie
Ik wil je alleen wel voor waarschuwen dat voor katten die het vrije buitenleven gewend zijn, het een harde noot kan zijn om opgesloten te worden in een tuin/ren
Onze Destin* kon er absoluut niet aan wennen, kreeg blaasproblemen door alle stress toen wij besloten dat hij niet langer naar buiten mocht, maar wel in een afgezette tuin kon.
Uiteindelijk liep het niet goed af met hem
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Dinky »

Wanneer jullie de tuin bij het huis af kunnen zetten zodat hij de tuin niet uit kan en binnen zorgen voor voldoende uitdaging dan lijkt mij meenemen de beste optie. Het hangt ook wel beetje af van hoe erg hij aan buiten buiten gehecht is. Blijft hij dicht bij huis of struint hij ver weg.
Ik lees namelijk tussen de regels door dat je ouders weinig om de kat geven.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Als je zou kiezen voor de kat bij je ouders laten zou ik het eerder andersom doen dan de baasjes van Lopke voorstellen. Introductie in de huiskamer, deur dicht, hond in de bench, niet de kat.

Maar ik vrees dat het daar al te laat voor is. Dat had gelijk moeten gebeuren toen de hond kwam. De kat is denk ik nu niet eens meer gewend aan de woonkamer.

Met Mirjam eens dat ook ik tussen de regels door lees dat je ouders weinig om de kat geven. Liefde is een van de eerste levensbehoefte van hond en kat. En de kat kan dat van jullie een stuk meer krijgen denk ik. Als hij bij je ouders blijft vrees ik dat het een zwerver gaat worden op den duur.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lopke

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Lopke »

Ik ben het met je eens castratenkoor, als het gelijk gebeurd was (en dat had gelijk moeten gebeuren)

Maar zoals de situatie nu is, hebben we te maken met een vluchtende kat en ( naar ik aanneem) onbeleefde hond.
Op deze manier, kat in bench als hond er is, is doeltreffend gebleken bij bange katten.
Em92
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jun 2017 09:49

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Em92 »

Bedankt voor jullie vele antwoorden.
Storm (onze kat) heeft weinig vertrouwen in anderen, dus al zeker niet in de hond. Hij vertrouwt enkel de gezinsleden. Op zich kan ze wel vrij dominant zijn naar de hond toe. Wanneer onze hond beneden aan de trap staat, ligt hij soms midden op de trap en dan durft de hond niet voorbij. Hij staat dan te blaffen, maar onze kat lijkt er weinig om te geven. We hebben twee katten, onze andere kater is een echte buitenkat. Hij slaapt nooit binnen. Deze kater trekt hem weinig aan van de hond, hij slaapt midden in de tuin in bijzijn van de hond. Als het hem teveel wordt dan haalt hij uit. Ook Storm liet al enkele keren zijn klauwen zien.. Onze hond heeft dus al kennis gemaakt met de verdedigingskwaliteiten van onze beide katten :-). Onze twee katten hangen niet echt aan elkaar.. Ze zijn amper samen op stap.

Een goede introductie is er inderdaad niet geweest. Ondanks ik ook erg hou van onze hond, was ik er niet onmiddellijk voor te vinden. Uit zorg voor mijn kat. Mijn ouders willen al jaren een hond. Ik had een volledig plan voor de introductie, maar ik ben niet de enige die thuis dingen mag beslissen... Ik ben het ook niet altijd eens met de opvoeding van de hond. Ik zou veel strenger willen zijn..
Op zich vind ik dat Storm beter gereageerd heeft op de situatie dan verwacht. Zijn leefomgeving binnen is verkleint, vroeger kwam hijoveral in huis. Nu vooral boven.. Onze kat weet perfect wanneer mijn ouders een weekendje naar zee zijn, dan verovert ze opnieuw het volledige huis en verkent ze nieuwsgierig ook de bench van onze hond.
Ze is niet zot van onze hond, maar ik kan ook niet zeggen dat ze er heel bang voor is. Ze ontwijkt onze hond, zo komt weinig in onze tuin. Maar goed, voor de hond vertoefde ze ook vaak op de boerderij rechtover ons. Daar is onze kat ook geboren.

Mijn ouders geven om mijn kat, maar hun meeste aandacht gaat naar de hond. Ze spelen er vaak mee, gaan soms twee maal per dag wandelen,... Storm gaat af en toe ook 's morgens bij hen knuffelen, en dan krijgt hij ook liefde van hen. Mijn ouders geven aan dat ze ook goed voor hem zullen zorgen. Ik denk zeker dat hij eten en dergelijke zal krijgen. Maar hem elke dag zijn knuffels geven, hem eens laten binnen slapen en zijn vacht regelmatig kammen daar vrees ik voor. Het is een langharige kater, ik kam hem meerdere malen per week. Anders krijgt hij veel klitten.
Mijn grootste zorg is gewoon dat ik hem ongelukkig zal maken als binnenkat, of dat hij aangereden zal worden door een auto als ik hem toch naar buiten laat gaan.

Ik denk dat ik ga proberen hem mee te nemen. Als de volledige verhuis achter de rug is, en het thuis rustig is dan kan ik enkele weken verlof nemen. Op deze manier kan ik zien hoe hij reageert. Indien ik echt zie dat hij het niet fijn vindt, dan breng ik hem terug..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat verhuizen?

Bericht door castratenkoor »

Geef dan niet te snel op. Een kat houdt niet van veranderingen en verhuizingen, dus in eerste instantie zal hij absoluut laten blijken dat hij het niet prettig vindt. Geef hem zeker 3-4 maanden de kans om te wennen aan de situatie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kat verhuizen?

Bericht door Kurgel »

Verhuizen vinden ze in eerste instantie vreselijk, maar als het baasje er is is het toch al gauw fijn. En je kan van een buitenkat best een binnenkat maken, als er maar genieg verticaal te spelen is, krabpaal, plankjes, goede,brede vensterbanken om naar buiten te kijken etc.
Mijn katten gaan nu alleen de afgezette (kleine) tuin in als ik daar ben en gaan vaak eerder naar binnen dan ik zelf. Terwijl het echt buiten katten met een luik waren. Als het binnen maar leuk genoeg is dan talen ze er niet zo meer naar. En zo'n ren is echt een goed idee, zijn ook heel goed zelf te maken als je handig bent.
Mijn katten zijn nu 5x verhuisd en zijn nu na enkele dagen weer helemaal op hun gemak als ik de rest maar hetzelfde laat (meubels, mijn bed, hun voedertijden en hun mandjes, speeltjes en krabpaal). Ze gaan dan enkele dagen naar mijn ouders voor en net na de verhuis, zodat ze alle drukte niet meekrijgen. Ze zitten dan twee dagen onder het bed en daarna is alles weer ok. Maar de eerste verhuis waren ze weken van slag. Dus niet te snel oordelen dat hij het niks vindt en hem terugbrengen. Een liefdevol baasje is belangrijker dan de plek.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Plaats reactie