Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nigihayami
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2017 16:37

Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door nigihayami »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij hier wat advies kunnen geven.
Door privé omstandigheden moet ik verhuizen.
Ik ga voor een langere periode terug naar mijn ouders, maar ik heb dus 4 katten deze zijn altijd binnen katten geweest en kwamen zo nu en dan op het balkon.
Mijn ouders hebben zelf ook katten en dit zijn allemaal buitenkatten.

De grootste vraag is natuurlijk of ze überhaupt allemaal met elkaar om kunnen gaan of niet maar daarnaast wil ik jullie advies hoe kan ik van mijn katten buitenkatten maken? en is dit zelfs wel mogelijk? ik verhuis niet ver van waar ik woon (letterlijk een straat verderop) dus de wijk is hetzelfde maar goed mijn katten zijn dus ook nooit in de wijk geweest.
Mijn ouders hebben een kattenluik is het ook mogelijk om ze toch binnen te houden dat ze het luikje niet doorhebben maar dat mijn ouders katten er niet onder lijden?

Ik ben wat dat betreft best een stresskip ik weet graag waar mijn katten zijn je weet maar nooit wat er gebeuren kan (helaas al vaak genoeg meegemaakt) daarnaast heb ik een Ragdoll en een Half Maine Coon met odd eyes dit zijn dus katten waar ik mensen ook wel voor aan zie om ze mee te jatten.

Hopelijk hebben jullie wat advies voor me
Groetjes
Roxanne
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan buitenkatten. Bedoel je daarmee dat de katten naar buiten kunnen maar ook binnen zijn voor gezelschap of bedoel je dat de katten voornamelijk buiten moeten leven?

Ik kan me je zorgen om je eigen katten goed voorstellen. Ik weet niet hoe de vooruitzichten zijn richting de toekomst en hoe lang je bij je ouders zou moeten wonen? En in hoeverre de andere katten binnen komen en de ruimte naar het kattenluik dicht te houden is?
Voorbeeld: Wanneer het kattenluik in de bijkeuken zit en de katten niet veel verder binnen komen dan zouden jouw katten wellicht in de rest van het huis kunnen waarbij de deur naar de bijkeuken in principe dicht is zodat jouw katten niet zomaar naar buiten kunnen.

En ja, het is mogelijk dat jouw katten het luikje niet door hebben waardoor ze toch binnen blijven. Maar dan moet je niet vergeten dat het goed mogelijk is dat ze het voorbeeld van je ouders katten gebruiken om het wel te leren begrijpen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorien66

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door Dorien66 »

Je vraag is niet makkelijk te beantwoorden omdat er inderdaad veel onduidelijkheden zijn, zoals Mirjam al opmerkt.
Een ding: vertrouw er niet op dat ze het luikje niet begrijpen. Ik ken een geval van een groep van 8 katten die nooit een luikje hadden gehad (wel een open raam), waarbij een 9e kat kwam en meteen ook een luikje werd gemonteerd. Kat nr. 9 was de enige die gewend was aan luikjes. Binnen een week snapte de hele groep het principe, puur door voorbeeld van die ene volgen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door castratenkoor »

Twee groepen katten aan elkaar werken moet met beleid plaatsvinden. Ik zou zo niet pats boem simpelweg bij elkaar plaatsen. Ik ben hier momenteel 7 katten aan 2 katten aan het wennen.

Het is belangrijk dat de nieuwkomers eerst de kans krijgen alle ruimtes in huis waar ze mogen komen, kunnen leren kennen zonder de andere katten. Pas als het huis vertrouwd is, kat voor kat aan elkaar wennen.

Hier waren de twee nieuwkomers geen luikje gewend. Ik heb een buitenren van 10 meter waar ze via een kattenluik 24/7 zelf in en uit kunnen. De nieuwkomers hadden het luik in mum van tijd door.

Succes met de introductie. Veel tijd en energie erin steken is mijn advies. Geduld is een schone zaak. Niet teveel tegelijk willen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben het met Dinie (expert op het gebied van introductie van katten in een bestaande groep :grin:) eens: dat luikje hebben ze zo door. Er zijn toch ook luikjes die reageren op een chip? Is dat misschien een mogelijkheid om jouw poezen binnen te houden?

Succes!
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk niet dat dat veel zin heeft Erik. Katten glippen heel makkelijk mee met een ander.

Roxanne kun je jouw katten niet eerst een week of twee weken in de slaapkamer houden waar jijzelf slaapt? Zodat ze eerst vertrouwd raken met die ruimte.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Mufulia
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2017 11:37

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door Mufulia »

verhuizen is voor katten een extreem stressvolle situatie. Maar het moet, dus de enige is tenminste de stress niet verdubbelen en dus zet je katten in je slaapkamer en ze zullen veilig worden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verhuizen van binnenkatten naar buitenkatten?

Bericht door Anne »

Ik zou jouw katten zowiewo de eerste drie maanden binnen houden
Omdat je aangeeft dat je gaat verhuizen een straat verderop
Mochten jouw katten naar buiten gaan ( wat gauw genoeg gaat gebeuren omdat er een luik aanwezig is) heb je kans dat ze weglopen en terug gaan naar je vorige woning.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie