Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
sam12
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jun 2016 01:08

Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door sam12 »

Beste mensen,

Ik heb tijdens mijn studieverblijf in Egypte (jan-mei 2016) een klein katje gevonden (Santiago, Santi for short :D ). Toen ik hem vond zat hij al twee dagen onder mijn flat te mauwen, moeder en nestje al die tijd nergens te bekennen. De dierenarts schatte hem op zo'n 10 dagen oud. Ik heb hem met een spuitje en kittenmelk groot gebracht. Hij is inmiddels bijna 3 maanden en gezond. Ik wilde hem meteen meenemen maar dat kon vanwege alle intentingen niet. Hij verblijft nu bij mijn oom daar. Ik ga eind Juli terug o.a. om hem op te halen. Ik weet dat hij gechipt moet worden, een rabies prik moet krijgen en een bloedtest om te kijken of het is aangeslagen. Echter, nu lees ik op een site dat je na de laatste prik weer 3 maanden moet wachten om en dat beestjes door alle tijd die het in beslag neemt minstens 7 maanden zijn wanneer ze Nederland in mogen.
Probleem dus. Tegen de tijd dat ik hem wil halen zal hij ongeveer 5 maanden zijn. De inentingen, chips, testen, etc. zijn dan tegen die tijd wel in orde (hij heeft trouwens 1x rabies gehad voordat ik wegging, dus als ik kom zit hij al op zijn 2e inenting, of eventueel 3e). Echter, ik maak me nu zorgen om die wachttijd van 3 maanden.

Graag zou ik willen weten of iemand ervaring heeft met het meenemen van zwerfkatten of honden via het vliegtuig en hoe dat dan precies gaat op schiphol. Hoe streng zijn ze met die wachttijd als de rest wel in orde is? En stel het is niet in orde, gaat de kat dan in quarantaine? Zo ja, hoe werkt dat dan?

Ik had de ambassade gemaild in een paniekerige opwelling, vlak nadat ik hem vond, maar daar kreeg ik geen antwoord op mijn vragen, daar kreeg ik alleen maar een waslijst aan wat ik moest regelen en de melding dat als ik daar niet aan voldeed dat dat strafbaar was.
Dorien66

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Dorien66 »

Sorry, ik kan je niet helpen, maar ik heb wel een vraag: meerdere keren rabies-enten? Lijkt me niet goed, en al helemaal niet voor zo'n kleintje. Ik zou dat sowieso goed navragen bij de dierenarts in Nederland, waar je bij gaat komen als Santi eenmaal hier is.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Featherr »

Je hoeft maar 1x rabiës te enten en na 3 weken mag je kat dan de grens over. Geen 3 maanden. Ik denk met meerdere keren enten dat je in de war bent met de normale inenting.
Ik zou het katje wel laten testen op kattenaids en leukemie als je in nl bent.

Maargoed. Rabiës na 3 weken is genoeg niet maanden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 54&t=23803
en als je bij forumoverzicht even in de juiste afdeling (vakantie, verhuizen, vervoeren) zoekt dan vind je meer topics over het importeren van katten van binnen en buiten de EU.

je zult zelf moeten googelen maar er is zat informatie te vinden, ook bij de KLM.
ik wil je wel afraden om te gaan 'smokkelen' maar het officieel via een dierenarts daar en alle regels die daarvoor bestaan, te doen. niet alleen voor het dier zelf, maar ook voor jou en voor de dieren in je omgeving. want je weet niet welk besmettelijke ziektes je mee importeert als je 'smokkelt'....
gelukkig heb je al contact met een dierenarts en is er opvang bij je oom.
als je het dan met de benodigde papieren en chip goed regelt via klm/schiphol of via douane (?) dan lijkt me quarantaine niet aan de orde.
heb je intussen ook een dierenarts in je woonplaats?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Sayuri »

Hallo,

Ik heb ervaring met zwerfkatjes overbrengen van buiten de EU naar de EU.
Sowieso moet het diertje goed nagekeken worden door de dierenarts en de nodige vaccinaties krijgen, zeker ook voor hondsdolheid.

Wat Featherr zegt voor reizen na 3 weken na inenting tegen hondsdolheid kan in de praktijk binnen de EU kloppen, maar van zodra je een diertje haalt uit een land dat niet hondsdolheidvrij is (en buiten EU), is er vaak een andere procedure.

De vaccinatie wordt gegeven, maar je zal na +/- 3 maand bloed moeten laten opsturen naar een erkend labo daar (de dierenarts kan je daar normaal info over geven).
Als uit dit bloedonderzoek blijkt dat er genoeg antistoffen zijn, mag het dier in kwestie vervoerd worden. In dit geval is 1 keer vaccineren voldoende. Best ook zorgen voor een briefje van de dierenarts dat je katje gezond bevonden is om te reizen.

Bij ons waren alle papieren en tests in orde. Op Zaventem hebben ze eerlijk gezegd niet gekeken naar de papieren. Ik weet niet hoe het eraan toe gaat op Schiphol.

Ik zou het je ook afraden om te gaan "smokkelen" in zo'n kwestie.
Mijn kat was toen hij hier kwam een zestal maanden oud. En op zich is daar niets mis mee :smile:
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Dorien66

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Dorien66 »

Adriana schreef:http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 54&t=23803
en als je bij forumoverzicht even in de juiste afdeling (vakantie, verhuizen, vervoeren) zoekt dan vind je meer topics over het importeren van katten van binnen en buiten de EU.
Ik denk dat je er wijs aan doet contact op te nemen met de potentiele vervoerder, je dierenarts en die waar de kat vandaan moet komen, en je vooral niet te verlaten op oude topics hier op het forum. De regelgeving hieromtrent wil nogal eens wijzigen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Adriana »

Dorien66 schreef: Ik denk dat je er wijs aan doet contact op te nemen met de potentiele vervoerder, je dierenarts en die waar de kat vandaan moet komen, en je vooral niet te verlaten op oude topics hier op het forum. De regelgeving hieromtrent wil nogal eens wijzigen.
...hoe kom je er bij dat de info via de links in het geplaatste bericht verouderd zijn?

dat is het mooie van links, die leiden naar het meest recente en bijgewerkte document, zeker bij overheidsinstellingen, zoals bijv
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... huisdieren

en lees zèlf even bij http://www.licg.nl/x0/
dan zie je dat die tekst keurig en met het oog op alle bv overheids-eisen is bijgewerkt..

de vervoerder zit aan het eind van de pijplijn..... en is alleen, inderdaad, vervoerder...
hetzelfde geldt voor de dierenarts in de betreffende woonplaats..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Dinky »

Ik heb geen ervaring met een kat invoeren van buiten de EU.
Ik heb wel gezien dat mensen die honden meenamen naar curacao dat die netjes voor de ramen van de gate mochten wachten tot de honden daadwerkelijk het vliegtuig in waren en ze daarna zelf het vliegtuig in gingen wat door de medewerkers van KLM wel werd begrepen. Op die manier waren ze er zeker van dat de honden aan boord kwamen en dus niet achter zouden blijven.

Wat ik op de website van het LICG zo kan vinden is het volgende:
http://www.licg.nl/x3/praktisch/reizen- ... uropa.html
Je bent als eigenaar in ieder geval verplicht om op eigen initiatief het dier bij de douane langs te brengen voor controle. Voor niet commercieel vervoer wordt dit strikter gehandhaafd.

Op die website staan de eisen voor een aantal landen buiten de EU genoemd maar ik zie Egypte daar niet tussen staan. Voor landen die er niet tussen staan wordt doorverwezen naar de NVWA en dan met name http://wisdom.vwa.nl/ivo/Start.do
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kauki67
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2016 13:24

Re: Ervaringen zwerfkatjes meenemen van buiten de EU?

Bericht door Kauki67 »

Ik heb ervaring met een kat uit Turkije. Het hele proces duurt inderdaad enkele maanden en een kitten moet 7 maanden zijn voordat ze mogen uitreizen. Ik zelf heb hulp gehad van een organisatie uit het land zelf en deze hebben geholpen om daar alles te regelen. In Egypte zijn ook dergelijke organisaties die je misschien heel gericht verder kunnen helpen over de exacte regels daar. Zoek maar eens op ESMA / EGYPTIAN SOCIETY FOR MERCY TO ANIMALS of SPARE LIVES EGYPT.
Mijn Poes Loes is met een vluchtbegeleider aangekomen op het vliegveld van Düsseldorf en hier is de controle vrij streng.
Plaats reactie