Katten verhuizen en uit elkaar halen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
marous91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:37

Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door marous91 »

Wegens omstandigheden moeten onze katten verhuizen.

Het gaat om moeder en dochter. Allebei senior (17 en 15). Ze lijken niet heel gehecht aan elkaar, maar sinds het zusje overleden is eerder dit jaar mauwt de moederkat constant.
Ze hebben altijd op het platteland gewoond, maar zijn de laatste jaren meestal binnen.

Het idee is dat 'mijn' kat bij mijn vriend en mij in ons appartement gaat wonen en de moederkat bij mijn moeder (waarschijnlijk ook appartementje).

Ik ben bang dat de verhuizing en het uit elkaar gaan teveel stress voor ze op zal leveren, omdat ze al zo oud zijn.
Mijn kat heeft diabetes en de moederkat slechte nieren.

De katten zijn heel erg aan ons gehecht, dus dat is wel positief. Maar de moederkat is echt een oudje.

Ik stel de keuze nu steeds uit, maar binnenkort zullen we gedwongen worden een keus te maken.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Ik wil eerst een dierenartscheck doen en daar ook overleggen.
Dorien66

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum.
Kunnen ze niet samen blijven bij jou of je moeder?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Ilone »

Waarom moeten ze uit elkaar? Zou ik persoonlijk niet doen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat vraag ik me ook af: waarom moeten ze uit elkaar? Oude bomen moet je niet verplaatsen.
Het enige dat ik kan bedenken is dat jullie een klein appartement hebben - maar twee oudjes zijn wat dat betreft toch niet zo veeleisend?

Groet,
Erik + Bengalen
marous91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:37

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door marous91 »

Mijn moeder heeft niet meer zoveel met mijn kat, omdat ze zoveel zeurt. De oudere kat kan echter denk ik niet zonder mijn moeder.

Verstuurd vanaf mijn XT1068 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Ilone »

Nou sorry, maar dat vind ik een egoïstische reden....Ze zeurt teveel?!
Ik zou even de check bij de DA afwachten, wellicht is er een reden dat ze "zeurt", behalve dat ze mogelijk haar zus mist. Eerst medische redenen uitsluiten voordat je ze uit elkaar haalt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Rik »

Moederpoes is degene die constant loopt te mauwen om het verlies van d'r dochter maar dochterpoes is degene die "zeurt" ???

Wat denk je dat er gaat gebeuren als deze ook nog weer uit elkaar gehaald worden? Dat het lijkt dat ze niet aan elkaar gehecht zijn hoeft nog niet te betekenen dat ze ook zonder elkaar kunnen. Je weet het niet. Het kan zijn dat het goed gaat maar het kan ook zijn dat het compleet mis gaat. Voordat je deze stappen dan gaat ondernemen zou je daar even heel goed over moeten nadenken (zeker ook omdat er hoe dan ook een verhuizing voor ze aan zit te komen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Dorien66 »

Ik snap het niet... In je eerste post schrijf je dat de moederkat constant miauwt? Dat is toch degene die juist bij je moeder blijft?

EDIT: Rik en ik posten tegelijk dezelfde vraag ;-)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door nellebel »

toen wij nog in het vorige huis woonden hadden mijn katten niets met elkaar. ze lagen nooit samen, vochten vooral met elkaar maar toch hadden ze elkaar nodig. als ik er per ongeluk eentje ergens had opgesloten raakte de ander in paniek. ik zou zulke oude dames echt niet uit elkaar halen. ik ken je situatie niet maar ik snap niet dat je zoiets kunt overwegen om na al die jaren uit elkaar te halen. dat je kat miauwt zal echt zijn reden hebben (gemis overleden katje, dementie? lichamelijke klachten).
ik wil je niet aanvallen maar ben er ooit zelf ingetrapt. mijn kat toonde vreselijk gedrag en volgens de arts was ze een verwende diva. later bleek ze ernstig ziek en is ze overleden. dat was een zeer harde les voor mij waar ik na al die jaren nog steeds last van heb.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
marous91
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:37

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door marous91 »

Jullie kunnen wel boos tegen mij doen, maar ik ben niet degene die vindt dat ze zeuren. En de situatie is zo dat het niet gek is dat er mensen geïrriteerd raken door kleine dingen.

De oude kat wil de hele dag aandacht, 'mijn' kat vraagt om meer voer (diabetes).

Verstuurd vanaf mijn XT1068 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Rik »

Wij worden niet boos op jou hoor. Wij proberen alleen aan te geven dat het uit elkaar halen van deze poezen misschien niet de beste oplossing is (en zelfs tot grote problemen kan leiden, zeker voor oudere poezen). Begrijp ik het goed dat ze nu bij je moeder wonen en jij al op een appartement? Is het mogelijk om beide poezen nu al in jouw appartement te nemen en als dat uiteindelijk echt niet gaat dan pas de moederpoes naar je moeder als die eenmaal verhuisd is (wat pas later is begrijp ik), en hopelijk komt het dan nooit zover. Zeker gezien je zegt dat beide poezen wel aan jullie gehecht zijn lijkt me dat wel een mogelijke oplossing.

De uiteindelijke vraag is dus wat/wie de moederpoes het meeste zou missen. Haar dochterpoes of jouw moeder. En aangezien je al zegt dat ze nu om de andere dochter loopt te roepen, zou het verliezen van de laatste dochter/maatje wel eens teveel van het "goede" kunnen zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katten verhuizen en uit elkaar halen

Bericht door Ilone »

Er is niemand boos geworden. Ik heb het misschien het minst subtiel gezegd, maar boos ben ik niet.
Ik vind het gewoon een egoïstische redenatie om katten uit elkaar te halen omdat 1 ervan zou zeuren.
Ik ben van mening dat je in zo'n situatie moet kijken naar de kat, en niet naar jezelf.
Ik denk ook, dat het "zeuren" alleen maar erger wordt als je ze uit elkaar haalt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie