Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
noukster
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mei 2016 12:53

Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door noukster »

Nog voor het einde van het jaar moeten we noodgedwongen verhuizen uit onze vrijstaande boerderij naar een rijtjeshuis. Onze vier katten, die dit natuurlijk hun leven lang gewend zijn, willen we uiteraard meenemen. Maar ik maak me ontzettend veel zorgen en zit er bijna elke dag over te stressen..

Want hoe kan ik dit straks het beste aanpakken? Ik ben heel erg bang dat er minstens twee zullen gaan weglopen omdat ze misschien tekort zullen komen en op zoek gaan naar meer bebossing, wat niet in de buurt van het nieuwe huis zal zijn. Eén van mijn katten Kirby van 9 jaar is een echte jager en is vaker buiten dan binnen. Ergens zit ik er aan te denken om haar misschien toch op de boerderij te houden omdat ze het hier waarschijnlijk fijner vindt. Maar ik heb geen idee wat de nieuwe eigenaren met het erf en de boerderij zullen doen en of ze überhaupt wel van katten houden..

Ik hoop dat iemand tips en ideeën heeft, want het maakt me op het moment erg ongelukkig. :-(
Dorien66

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door Dorien66 »

Allereerst welkom op het forum.

Wat jammer dat jullie daar weg moeten (ik neem tenminste aan dat het niet geheel eigen keuze is). V.w.b. je katten... Tja. Als het financieel en praktisch mogelijk is, zou ik de tuin gewoon goed afzetten. Kunnen jullie katten er niet uit en buurkatten er niet in, zodat je overlast maar ook vechtpartijen vermijdt.
Als dat niet kan, zou ik het eerst gewoon proberen om ze binnen te houden. Sommige katten leggen zich makkelijk neer bij een situatie. Wel moet je dan zorgen voor voldoende binnenruimte, speelgoed, klim- en krabpalen, slaapplekken, hoge plekken, meerdere kattenbakken op verschillende plekken, met en zonder deksel en meerdere drink- en voerplekken.
En voor Kirby zou ik in overleg treden met de nieuwe bewoners. Je weet maar nooit en niet geschoten is altijd mis. Of een andere plek zoeken.
sharon03
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 mar 2016 11:25

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door sharon03 »

Hoii ik heb voor bijna 5 weken geleden een boerderij poes opgehaald die zelfs nog nooit geaaid was.. ik heb er totaal geen problemen mee gehad. Ze heeft wel een weekje achter de tv gelegen maar dat was het.. ze bleek behoorlijk gek op aandacht en kleppert me het liefst het hele huis Door achterna. .. Hier komt ze niet buiten tot ze gesteriliseerd IS. . Ze is op dit moment ergens in de 9 weken zwanger
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door BloemTetsu »

Ik heb een poes uit het asiel gehaald (onder dwang meegesleurd) die buiten is geboren en opgegroeid (zonder mensen). Na maande is ze tam geworden. Ze blijft altijd wat wilds hebben. Het is een uitstekende jager die haar prooi buiten opeet. Overigens is onze band erg sterk.
We wonen in een rijtjeshuis, katvriendelijk buurt.
Ik heb haar maanden binnen gehouden, mede vanwege het tam maken.
Vanwege onze kater hadden we de tuin afgezet. De poes ging hier met gemak overheen. Ze moest en zou naar buiten-buiten. Anders wordt ze ongelukig en zondert zich af.

Je kan haar proberen binnen te houden, de tuin afzetten. Maar de kans bestaat dat het onvoldoende is. Echter is het wel zo dat ze ook tevreden kan zijn met een stedelijke omgeving.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door Dinky »

Na een verhuizing wordt standaard 6 weken huisarrest geadviseerd om het huis eigen te maken.

Het is vooraf niet te voorspellen hoe ze de nieuwe woning accepteren. Renate hier op het forum woonde ook eerst in een blokhut op de boerderij met alle ruimte en nu in een gewoon woonhuis. Daar hebben de katten het naar mijn weten geaccepteerd terwijl ze de ruimte buiten gewend waren.

Is er een mogelijkheid om met de nieuwe bewoners in gesprek te komen? Dan zou je kunnen polsen wat zij van de muizenvangers vinden en afspraken kunnen maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door Featherr »

Ik heb twee straatkatjes. Ze woonde eerst op de straat en na hun vangst woonde ze op een grote boerderij waar ze ook alle ruimte hadden.
Ik merkte er vrij weinig van ;) ze lagen wel naar buiten te kijken maar deden geen ontsnappingspogingen en aan een tuigje vonden ze buiten maar eng. Nu hebben we een grote ren geplaaatst zodat de dames lekker kunnen rondscharrelen en nu zie je ze wel lekker veel buiten zijn. Maar ook hier zie ik weer geen raar gedrag, geen uitbraakpogingen, geen nerveus gedrag. Gewoon katten die van buiten genieten en af en toe op jacht zijn naar vliegende dingetjes.

Dus het kan!
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door castratenkoor »

Ik woonde in de jaren 80 in een dorp, lekker rustig woonerf. 6 katten, kattenluikje en alles liep vrij rond. Toen verhuisde ik van nr. 15 naar nummer 25. Zelfde straat, zelfs zelfde blok. Maar veel groter huis. Aardige nieuwe bewoonster van nr. 15 had 2 poesjes en we spraken af dat het kattenluik mocht blijven, scheelde ons de koop van een nieuwe voordeur.

Na 6 weken liet ik onze katten weer los en dat ging fout. een van de gecastreerde katers, Pluus, een dove witte, ging steeds bij nr. 15 door het luik naar binnen. Hij joeg haar eigen katten de tent uit, vrat het voer op en sproeide de boel onder.

Er was maar een mogelijkheid, de mijne mochten niet meer de straat op. Daarna gaan spraten voor de kennel die ik nu nog heb. Ik was alleen verdiener en dat ging dus niet zo snel, 2 plaatjes per jaar als alles mee zat. Daar een ren van gebouwd, die dus elk jaar iets groter werd.
Katten waren hartstikke blij met wat ik ze bood. Ondanks dat het in het begin dus maar heel klein was.

Het is een kwestie van wennen en aanpassen. De meeste katten hebben dat vermogen wel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Boerderijkatten naar rijtjeshuis

Bericht door Dorien66 »

castratenkoor schreef:Het is een kwestie van wennen en aanpassen. De meeste katten hebben dat vermogen wel.
Die ervaring heb ik ook.
Behalve met Abel, die kón zich simpelweg niet neerleggen bij beperkingen en dat uitte zich in ontzettend vervelend sloopgedrag. Wat ik wel heel goed kon begrijpen trouwens, vandaar dat we voor hem een andere plek hebben gezocht en gevonden. Hij leeft nu in een katten-Walhalla ;-)
Plaats reactie