Samenwonen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Mel24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 03:22

Samenwonen

Bericht door Mel24 »

Hoi,

Ik heb een aantal vragen over het verhuizen van katten.
Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen en hebben beide 2 katten.
Mijn katten zijn 11 en 10 maanden oud, haar katten zijn 10 maanden en net 1 jaar oud.

Het zijn alle 4 katers, ze kennen elkaar al aangezien wij een eind uit elkaar wonen hebben we onze katten geregeld meegenomen.
Mijn vriendin heeft zelfs 3 maanden bij mij doorgebracht met haar katten, de katten accepteren elkaar allemaal, spelen met elkaar en maken geen ruzie.

Mijn katten accepteren haar katten in huis en andersom ook.

Het enigste wat het probleem is dat wij een verandering opmerkten in het gedrag van haar katten.
Boo (de oudste) trok zich het liefste terug ergens waar hij alleen kon liggen (hij verstopte zich niet) en hij werd afstandelijker naar mijn vriendin.
Cherry haar jongste, is sowieso geen 'sociaal' beestje maar ook hij was afstandelijker dan normaal.

Toen zij weer terug was in haar eigen huis heeft het een lange tijd geduurd voor haar katten weer zichzelf werden.

Waar wij nu bang voor zijn is dat als wij daadwerkelijk samen gaan wonen Boo en Cherry weer terugvallen in het gedrag dat ze in mijn huis hadden.

Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het verhuizen van de katten zo aangenaam mogelijk verloopt en dat zij zich daadwerkelijk thuis gaan voelen?

Hier en daar heb ik wat gelezen over feliway, maar ik weet niet hoeveel dit zou beïnvloeden.
Ook dachten wij eraan om te gaan 'proefdraaien' met de katten en alles vooraf goed te reiningen zodat de geur van mijn katten niet overheerst en uiteraard kleedjes/mandjes van Boo en Cherry mee te nemen.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Melanie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen

Bericht door castratenkoor »

Zijn alle katten gecastreerd?

Ze zijn allemaal nog mooi jong, dus dat zou geen probleem op hoeven leveren. Wat mij uit het verhaal niet helemaal duidelijk is, is waar gaan jullie wonen? In een van jullie huidige huizen of in een heel "nieuw" huis? Dat scheelt uiteraard een hoop of het huis voor alle vier "vreemd" is of dat er twee al de baas in huis zijn.

Het belangrijkste met vier katten in een huis is genoeg ruimtes voor ze, zodat ze wat te kiezen hebben, of ze samen in de groep willen of liever ergens alleen in alle rust. Hoe meer ruimtes ze te kiezen hebben hoe beter.
Verder 5 kattenbakken zodat er altijd in alle rust gepoept en geplast kan worden.

En ik zou voor genoeg krab- en klimmogelijkeheden zorgen. Op elke verdieping (of in elke ruimte een paaltje. Liefst ergens in huis één plafond-hoge. Wat zit en ligplankjes lang muren, in de hal of in een kattenkamer ed.

Hoe gelukkiger en tevredener je ze maakt met mogelijkheden in huis, des te meer kans heb je dat ze alle vier gelukkig worden. En uiteraard van allemaal hun vertrouwde spulletjes meenemen. ook al is een paaltje b.v. al flink afgeragd, niet weggooien, meenemen voor de eerste periode.

Succes met de verhuizing en de introductie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samenwonen

Bericht door Adriana »

wat ;-) dinie ook al schrijft, ze zijn allemaal jong met min of meer zelfde energieniveau en uitgepuberd. jullie gelukkig en rustig en zij binnenkort ongetwijfeld ook.

k zie hier met drie katers dat het wisselt, de gerichtheid en kroelerigheid.
soms wil eentje alleen maar aandacht en gekroel en kruipt een ander beetje weg.
en dan ineens 'ontdekt' die ander dat het leuk is bij baasje en knort en kroelt hij erop los.
tuurlijk gaan er nieuwe combi's komen, want ook katzels hebben hun voorkeuren.

je zou voor de aardigheid eens een tijdje in het fotoalbum van dinie castratenkoor kunnen lezen over onderlinge relaties en vriendschappen en afzonderen en afstand nemen en de wisselingen daarin.
denk dat het heel normaal is dat het beetje wisselt, bij mensen ook toch..?
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mel24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 03:22

Re: Samenwonen

Bericht door Mel24 »

@castratenkoor

Nee ze zijn nog niet gecastreerd dit zijn wij wel van plan.
Wij willen eerst in 1 van onze huidige huizen samen gaan wonen en in 2017 in een nieuw huis.
Wij dachten er al aan om een nieuwe krabpaal aan te schaffen omdat de oude versleten zijn, ze worden nogal intensief gebruikt haha

Ik heb nu een mega krabpaal staan, deze willen wij uiteindelijk gaan vervangen voor een nieuwe grotere editie.


Wij hebben altijd meerdere kattenbakvulling staan dus dat vormt geen probleem voor ze.

De tips over de speeltjes en krabpalen zijn een hele goede dit gaan wij zeker doen zodra wij samen gaan wonen.
Heel erg bedankt voor de tips!

@Afriana

Bedankt!

Ja precies dat is ook wel zo ze hebben zo hun 'buien'
En het scheelt inderdaad dat ze nog zo jong zijn dat went makkelijker, en ze kunnen gelukkig wel goed overweg met elkaar dat scheelt nu alleen nog hun draai zien te vinden als we daadwerkelijk samen wonen.
Binnenkort gaan wij op vakantie voor 8 dagen dan zetten we ze met zijn alle in 1 huis (het huis waar wij komende tijd samen willen gaan wonen) zijn dan erg benieuwd hoe het met ze gaat!
Mel24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 03:22

Re: Samenwonen

Bericht door Mel24 »

@castratenkoor

Nee ze zijn nog niet gecastreerd dit zijn wij wel van plan.
Wij willen eerst in 1 van onze huidige huizen samen gaan wonen en in 2017 in een nieuw huis.
Wij dachten er al aan om een nieuwe krabpaal aan te schaffen omdat de oude versleten zijn, ze worden nogal intensief gebruikt haha

Ik heb nu een mega krabpaal staan, deze willen wij uiteindelijk gaan vervangen voor een nieuwe grotere editie.


Wij hebben altijd meerdere kattenbakvulling staan dus dat vormt geen probleem voor ze.

De tips over de speeltjes en krabpalen zijn een hele goede dit gaan wij zeker doen zodra wij samen gaan wonen.
Heel erg bedankt voor de tips!

@Adriana

Bedankt!

Ja precies dat is ook wel zo ze hebben zo hun 'buien'
En het scheelt inderdaad dat ze nog zo jong zijn dat went makkelijker, en ze kunnen gelukkig wel goed overweg met elkaar dat scheelt nu alleen nog hun draai zien te vinden als we daadwerkelijk samen wonen.
Binnenkort gaan wij op vakantie voor 8 dagen dan zetten we ze met zijn alle in 1 huis (het huis waar wij komende tijd samen willen gaan wonen) zijn dan erg benieuwd hoe het met ze gaat!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samenwonen

Bericht door Adriana »

Mel24 schreef:Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen en hebben beiden 2 katten.
Mijn katten zijn 11 en 10 maanden oud, haar katten zijn 10 maanden en net 1 jaar oud.
Het zijn alle 4 katers, ze kennen elkaar al aangezien wij een eind uit elkaar wonen hebben we onze katten geregeld meegenomen.l.
Mel24 schreef:Nee ze zijn nog niet gecastreerd dit zijn wij wel van plan.
4 ongecastreerde katers? en als jullie dit wel van plan zijn.. wanneer en waarom zo lang gewacht..?
en geeft dat geen problemen met bijvoorbeeld sproeien..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mel24
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 apr 2016 03:22

Re: Samenwonen

Bericht door Mel24 »

Geen 1 van onze katten sproeit gelukkig!
Dus voor ons heeft castreren geen haast.
En er wordt misschien gedekt met 1 of 2 van de katers met de poes van een vriendin :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Samenwonen

Bericht door Rik »

Dit kan natuurlijk nét de aanleiding zijn dat er één of meer wel gaan sproeien. Hoeft natuurlijk niet maar je moet wel degelijk rekening houden met die kans. En als er eenmaal begonnen wordt met sproeien.... Verder heb je bij permanente samenvoeging toch te maken met de hormonen en dat kan onverwachte gevolgen hebben. Het is iets waar je in ieder geval ook rekening mee moet houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen

Bericht door castratenkoor »

Ik vrees voor flink oorlog in huis met 4 ongecastreerde katers. En inderdaad wat Rik beschrijft, sproeien. En voor beide problemen geldt dat als ze daar eenmaal mee begonnen zijn, je het risico hebt dat als je dan ze laat castreren zowel het sproeien als het knokken niet meer over gaat. Eenmaal aangeleerd fout gedrag krijg je er heel moeilijk weer uit.

Als je kans van slagen wilt, zou ik voor het samenwonen ze alle 4 laten castreren en dan nog eens 6 weken wachten, zodat alle gierende hormonen uit de lijven zijn verdwenen.

Een kater gebruiken om te dekken zorgt er nog extra voor dat hij de andere drie de tent uit gaat meppen. Dat zal dominantie en vechtlust flink aanwakkeren.

Als je ze laat castreren kun je ze ook het beste alle vier tegelijk doen. Als je er b.v. twee laat castreren dan zullen de volle katers de gecastreerde katers gaan domineren.

Ook als je aan het belang van de katers denkt laat je ze jong castreren. Als het namelijk met 6-7 maanden gebeurt, dan weten ze niet wat ze missen. Als je wacht tot de hormonen door het lijf gieren, dan is de ingreep zowel psychisch als lichamelijk veel zwaarder. Dan moeten ze hormonaal afkicken zeg maar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen

Bericht door castratenkoor »

Mel24 schreef:@castratenkoor

Wij hebben altijd meerdere kattenbakvulling staan dus dat vormt geen probleem voor ze.
Deze reactie op mijn advies om genoeg kattenbakken te plaatsen ontgaat me eerlijk gezegd. Maar dat kan geheel aan mij liggen uiteraard.........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Samenwonen

Bericht door Featherr »

Ik zou ze niet in 1 huis zetten en dan 8 dagen weggaan en dan 'kijken hoe het gaat'. Als de pleuris uitbreekt en je bent er niet om in te grijpen dan kan het echt heel erg fout lopen.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen

Bericht door castratenkoor »

Daar sluit ik me bij aan Featherr. ook ik vind dat een erg slecht plan.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Samenwonen

Bericht door Adriana »

Mel24 schreef:...Binnenkort gaan wij op vakantie voor 8 dagen dan zetten we ze met zijn alle in 1 huis (het huis waar wij komende tijd samen willen gaan wonen) zijn dan erg benieuwd hoe het met ze gaat
..neem dat je bedoelt dat jullie 8 dagen niet werken en dan met zijn allen bij elkaar zijn.. zodat je in de buurt bent om eventueel in te grijpen.
en toch zou ik het castreren niet op zijn beloop laten, ik bedoel regel dat snel.
en laat vriendin nog eens heel goed bedenken of ze echt een nest kittens wil met alle kosten en sores die daar bij komen kijken.. en katzels zat, dus nog meer erbij fokken..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Samenwonen

Bericht door sandy »

Kittens zijn schattig, dat snappen we allemaal, maar in deze tijd waar opvangen en asiels overvol zitten, de markt oververzadigd is met dat jonge grut, kijk maar is op mp, is het niet verantwoord om nog meer kittens op de wereld te zetten.
En ja dan weet ik dat er gezegd word, maar we hebben al een huisje voor ze als het zover is, bedenk dat ajb, dat voor ieder dier wat op de wereld gezet word er een ander dier in een opvang/asiel blijft zonder enige kans op een liefdevol huisje.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie