van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Carrie

van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Carrie »

Onder het kopje 'verhuizen' kon ik niet de info vinden die ik zoek: het gaat om het volgende ik heb een kater van nu 3 jaar die nog nooit buiten is geweest.
Nu komt er zeer binnenkort een verhuizing aan: hij moet gaan wennen op een woonboerderij waar al een paar katten rondlopen. Niet in huis voor alle duidelijkheid, alleen in de schuren/stallen.

Het is de andere kant van het land bijna dus teruglopen naar waar ik nu woon lijkt me sterk, hij is gechipt maar 6 weken binnenhouden is geen optie daar.
Nu vroeg ik me af of het ook voldoende zou zijn om hem aan een lijn vast te zetten de eerste weken op de plek waar hij voortaan met de andere katten kan/moet slapen.
In een stal/schuur voor alle duidelijkheid. Buren zijn er niet, het is echt op het platteland.
Nog nooit meegemaakt dat een kat niet naar buiten is geweest zijn hele leven en dan ook nog een solokat; zou hij alleen maar meer stress ervaren aan zo'n riempje want dan kan hij niet vluchten voor de andere katten of is het juist wel een goed idee om hem te laten snappen dat hij voortaan hier woont?

Of gewoon los laten lopen en wachten tot hij vanzelf komt als hij honger krijgt? Lijkt me voor een kat prettiger dat hij kan vluchten en zich verstoppen ergens (het is een enorm pand met een groot stuk land erbij, de andere katten blijven altijd op het terrein alsof ze weten dat dat hun territorium is).

Ook hebben ze daar geen kattenbakken terwijl hij dat altijd gewend is geweest, zou hij vanzelf snappen dat hij dat gewoon ergens buiten moet doen voortaan? Ik dacht erover om ergens wat grit buiten te leggen zodat hij mss denkt: kattegrit, daar is dus de 'bak'.

Ik ben bang dat als ik hem daar gewoon in de schuur zet hij ervandoor gaat en de weg terug niet meer kan vinden en dat in de winter of zou hij toch wel het spoor terug vinden omdat er niets anders is in de omgeving? Ben benieuwd of iemand ooit zoiets aan de hand heeft gehad en hoe dat het beste aan te pakken.
Tot nog toe zegt iedereen: gewoon in de schuur waar hij moet gaan slapen zetten met voer en zijn eigen reismandje met dekentje, komt goed maar ik vind het toch wel wat eng, het is toch al geen held, toen hij net hier was vond hij een ander huis al heel eng..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Rik »

Ik heb hier ook geen ervaring mee maar bij het horen van wekenlang aan een riempje krijg ik toch rillingen over mijn rug. Dat zou ik in ieder geval niet doen. Als het echt een solo- binnenkat is dan vraag ik me af hoe snel (en of) hij zich wel aan kan passen. Inderdaad met wat dingetjes van hem in de schuur zetten. Is er misschien een mogelijkheid dat je zelf een dag daar verblijft. Buiten dat je dan kunt zien hoe hij zich de eerste uren gedraagt kun je misschien inschatten hoe het zal gaan. Ik hoop dat ie gelukkig kan worden en inderdaad op die plaatst blijft. Is er overigens ook iemand anders die zich over de katten ontfermd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Carrie

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Carrie »

Dankjewel Rik, ik vind dat riempje ook helemaaaal geen goed idee.. Hij zou zich er helemaal vast in kunnen draaien lijkt me maar aan de andere kant dacht ik ook tsja ze verkopen die tuigjes niet voor niets. Toch vind ik dat echt 3x niks en helemaal niet voor Sylvester.
Ik ga overigens zelf met hem mee verhuizen maar mijn gezondheid is niet zo best meer en kan eigenlijk nu al soms niet meer goed voor hem zorgen.
Pas was hij zo ontzettend overstuur toen hij een paar dagen alleen had gezeten vanwege een plotselinge korte ziekenhuisopname (3 dagen maar..) en alleen voer had gehad en een schone bak van de buurvrouw, hij was echt flink van streek, heel bang en week niet van mijn zij zo zielig... Ook is het voor mij beter om iemand in de buurt te hebben én als ik dan een opname krijg o.i.d. zal hij me minder missen denk ik, hoop ik..!!

Ik ga bij kennissen van me wonen zolang ik met een beetje hulp nog zelfstandig kan wonen, als de tijd komt dat dat ook niet meer gaat blijft hij daar wel wonen tot aan zijn dood is de belofte. Hij is pas 3 geworden 28 januari dus ik wil echt een goed huis, niet verhuizing na verhuizing hij is erg gevoelig voor verandering in de dagelijkse routine heb ik gemerkt.

En om heel eerlijk te zijn wil ik hem gewoon niet missen.. maar ook niet tekort doen dit leek me het proberen waard. Opgesloten zitten vind hij vreselijk, al zit hij maar even per ongeluk in de keuken terwijl ik thuis ben maar ik bedenk nu dat ik wel kan vragen (eind van de week ga ik alvast spullen verhuizen) of ze wat extra schuilplekken in de schuur kunnen maken met zijn eigen dekentjes en kussentjes die nu her en der door mijn huis liggen zodat zijn geur eraan zit.

Heb ook gedacht aan herplaatsen naar een soortgelijke omgeving, bij een ouder vrouwtje alleen bijvoorbeeld maar bij die kennissen waar ik dan woonruimte kan huren weet ik zeker dat er goed voor hem gezorgd wordt als ik niet meer zelfstandig kan wonen (de andere katten krijgen uiteraard wel dagelijks voer, vers water een plekje met kussens, dekens enz in een oude stal) maar het zijn echte buitenkatten die samen op pad gaan en niet veel aandacht nodig hebben maar zich wel redden zo. Sylvester doet eigenlijk het liefst ook ren- en klimspelletjes op zolder, wil het liefst naar buiten wat dat betreft lijkt het me het proberen waard.

Ik hoop dat Sylvester er ook aan gaat wennen en het zelfs nog beter naar zijn zin heeft dan alleen binnen altijd.. Vroeger thuis hadden we ook weleens een kat die nergens terechtkon, kan me niet herinneren dat dat ooit problemen gaf maar ik was toen nog zo klein dat ik dat wellicht niet meegekregen heb!?!

Mocht het echt niet lukken kan herplaatsen altijd nog denk ik dan maar.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Dinky »

Is er dan een enorm bezwaar tegen een kattenbak in huis?
En mag hij daar helemaal niet meer naar binnen in huis?
Want volgens mij is sylvester wel een mensgerichte kat?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Carrie

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Carrie »

Tsja inderdaad, een kattenbak vinden ze van de gekke, net als hondedrollen met een zakje achter je opruimen... Wat in de stad heel normaal is, of iets wat je gewoon accepteert, hoort erbij een bak e.d. zal ik maar zeggen. Hun zeggen ja maar we zitten hier niet in de stad, geen Bromsnor die je komt bekeuren als je niet met zakjes poep rondloopt. (ze snappen ECHT niet dat mensen dat doen, is geen onverschilligheid maar ze vinden het net zo raar als een varken als huisdier in een flat.. beter kan ik het niet uitleggen)
Wel over gehad, als overgang een bak in de schuur o.i.d. maar ze willen er niet aan: te vies en -daar hebben ze wel een punt vind ik- beter leert hij gewoon dat hij ergens 'buiten, ver weg' zijn behoefte moet doen en dat eerst een kattenbak en dan weer niet juist verwarrend is.
Zit wat in..?
Vandaar dat ik dacht: hier en daar een hoopje grit neerleggen tot hij snapt dat het gewoon zonder bak kan en dat ook van de andere katten ziet/ruikt.

Liever niet in de woongedeeltes nee, niet dat hij nou onmiddelijk en op straffe van verwijdering eruit gegooid wordt als een kat de woongedeeltes binnenkomt maar alleen bij uitzondering mogen ze even binnen. Ik snap wel waarom op zich en er is een verwarmde ruimte tussen de boerderij en de vroegere stallen waar ze met koud weer (vorst) kunnen slapen. Anders kan dat ook trouwens hoor, dat is ook hun plek alleen het woonhuis niet maar dat doen ze gewoon niet, ze vinden het wel fijn in die stal blijkbaar.
Ook zit er ééntje bij met maar 3 pootjes die soms te mager wordt: die krijgt dan binnen apart van de anderen extra voer (de anderen snacken ws muizen bij de brokken, ze eten minder dan je zou verwachten van katten van hun formaat en de hoeveelheid beweging). Dagelijks, of bijna dagelijks worden ze allemaal even bekeken op wondjes e.d. enfin net als bij mij thuis vroeger om te voorkomen dat een kras van prikkeldraad of zo een ontsteking wordt.

Sylvester is vooral op mij gericht geraakt, van bezoek moet hij ook niet veel hebben op 2 mensen na en dan bedoel ik eigenlijk dat die hem mogen aaien en hij een snoepje van ze aanneemt, ik heb hem nog NOOIT bij iemand op schoot of op de arm zien zitten. Daarom denk of hoop ik dat hij mss toch nog wel met de andere katten om kan leren gaan: hij is met 14 weken het nest verlaten, dat weet ik zeker. Wie weet lukt het juist omdát hij alle kanten op kan vluchten als hij het eng vindt en vechtersbazen zijn het absoluut niet.
Ik maak me meer zorgen dat Sylvester de kippen aanvalt die daar rondscharrelen maar daar zijn ze dan ook weer niet moeilijk over: 'kan gebeuren ja... maak je geen zorgen dat zit nou eenmaal in de natuur'. Punt uit.

Of hij nou echt zo gek op mensen is weet ik niet, wel op mij maar wie weet bij gebrek aan beter gezelschap :p zoals een stel andere katten!?!?
Ik vind het ook echt heel moeilijk, hun zeggen: beter meteen laten wennen aan de nieuwe situatie, hij is pas 3 kan best en niet verwarrend gaan lopen doen met dan weer een kattenbak, dan weer weghalen, 3 weken in je kamer maar dan toch echt naar de schuur: nee, beter duidelijk de nieuwe regels v.a. dag 1.

Is ook wat voor te zeggen. En de andere katten zijn niet zo op mensen maar wel erg lief tegen elkaar, tegen honden in de buurt of op visite; geen schuwe dieren bedoel ik, ze zouden denk ik best nog kunnen wennen in een huis met tuin als het echt moet. Komen kopjes geven, echt lief, allemaal goed ingeënt en verzorgd ook dat stelt me dan weer gerust.

Pff... ik weet het even niet meer, hij ligt nu naast me op de bank zo lekker te slapen dan ben ik weer bang dat hij dat heel erg gaat missen een warme kamer. Maar, eerlijk is eerlijk, hij ligt NAAST me, niet op schoot dat doet hij niet. Of alleen met z'n voorpootjes dus wie weet maak ik hem juist superblij met een paar kattenvrienden.

Ik heb alleen domweg geen tijd om het allemaal rustig uit te proberen anders zou een lange logeerpartij natuurlijk het beste zijn maar de huur van dit huis is al opgezegd per 1 maart.

En ja, dat wist ik eerder.. klopt.. ik vond het gewoon zo vanzelfsprekend dat hij met me meeging tot iemand vroeg wat ga je met Sylvester doen, wie gaat er voor hem zorgen als jij afwezig bent? Ik zei voor de lol: JIJ en dat gezicht sprong meteen op serieus: o nee, ik ga niet voor een kat zorgen die de hele dag alleen thuiszit. Zielig zeg, als je echt om hem geeft zoek je een goed tehuis voor hem.
En toen dacht ik weer o nee, hij gaat gewoon met mij mee en anders.. pffffffff ja niks, het is egoistisch ik weet het maar ik voel me nog best goed meestal en ik wil hem gewoon niet herplaatsen maar bij me houden zolang dat kan en dit is wel DE oplossing op de twijfels die hierboven staan na.
Heel verhaal, ik blijf ook maar denken waar ik goed aan doe het enige wat ik zeker weet is dat hij NIET naar een asiel gaat, no way, en ik wil hem kunnen blijven zien. Het is echt een gevoelig diertje en ik denk dat hij het beter heeft als hij alle kanten op kan als hij denkt oei druk hier, ik ga even een stal in, of een stuk lopen. Juist omdat hij erg speels is ook hier in huis. Als je het hout van de zolderbalken ziet en hoe hij daar aan het rauzen is met zijn speelgoed lijkt me een buitenkatleven helemaal niet zo erg voor hem.

Maar ik kom er gewoon niet uit, ben zo bang dat er iets met hem gebeurt en ik dan denk: had ik maar.... (asiel, andere opvang enz)
Voorlopig gaat hij toch gewoon mee maar ik wil het hem zo makkelijk maken maar een kat in huis willen ze echt niet en daar zijn ze heel stellig in: hij moet zich gewoon aanpassen des te sneller heeft hij het naar zijn zin.

Ik hoop zó dat er een succesverhaal komt van een stadkat die helemaal gelukkig is geworden op een boerderij en dikke vriendjes met de andere katten. Alleen de reis zie ik al tegenop hij is al gestresst als hij naar de DA om de hoek moet voor zijn enting.
Die hoopjes grit buiten (op de composthoop bv) lijkt me toch wel een goed idee en dat is verder ook geen probleem dat vinden ze best zolang ik het zelf neergooi voor hem, hun doen het niet dat hebben ze duidelijk gemaakt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Rik »

Carrie schreef:Wel over gehad, als overgang een bak in de schuur o.i.d. maar ze willen er niet aan: te vies en -daar hebben ze wel een punt vind ik- beter leert hij gewoon dat hij ergens 'buiten, ver weg' zijn behoefte moet doen
Daar zullen ze dan nog wel eens van kunnen schrikken. Sylvester zal zijn behoefte de eerste tijd toch echt gewoon ergens in de schuur doen. Als ze de illusie hebben dat een binnenkat gelijk "ergens ver weg" zijn behoefte zal doen komen ze van een koude kermis thuis. De eerste tijd zal hij veel verborgen in de schuur zitten een (uit nood) op een vaste plek daar ergens zijn behoefte doen en dat zullen ze toch op moeten ruimen (of niet natuurlijk). Ik hoop alleen dat Sylvester niet gaat hunkeren naar menselijk aandacht en dan gaat lopen om dat te zoeken want dan kan het natuurlijk zijn dat ie op een gegeven moment gewoon weg is. Het kan natuurlijk goed uitpakken maar het kan ook zijn dat ie ongelukkig is. Maar dat verschilt écht gewoon per kat dus daar valt weinig over te zeggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Ennakee »

Persoonlijk denk ik niet dat je er je kat een plezier doet door hem op de boerderij te plaatsen.
Hij is geen katten gewend, zal zich waarschijnlijk ook niet in een grote groep makkelijk kunnen handhaven.
Moet leren hoe rangordes werken, en daarvoor zal hij waarschijnlijk toch de nodige tikken van de andere katten oplopen. Heeft nooit op eigen eten hoeven te jagen hoewel dit misschien niet nodig is.
Is dagelijks gewend aan menselijk contact, heeft alleen ervaring met kattenbak etc. Het is een erg gevoelig dier.

En hij wordt plots klaps in een voor hem volledig vreemde omgeving ' gedropt ', zonder dat hij in huis mag. Hij ziet jou niet constant om zich heen wat hij wel gewend was. De kans is groot dat hij door dit alles zeer gestresst zal raken, wanneer dit lang duurt kan Sylvester hier ernstig ziek van kunnen worden, omdat zijn immuunsysteem ontregeld raakt. In het ergste geval kan hij F.I.P. ontwikkelen en hieraan overlijden.

In het andere geval denk ik dat hij het vrij snel voor gezien houdt en zijn heil elders gaat zoeken. Oftewel hij neemt de benen en zoekt voor zichzelf een nieuw thuis uit.

Als het mijn situatie zou zijn, dan zou ik hem herplaatsen, je kunt ook vanuit de eigen woning je dier door een asiel laten bemiddelen. Ook zijn er andere instanties die huisdieren aan nieuwe baasjes helpen

Succes met dit alles
Dorien66

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Dorien66 »

Ik sluit me volledig aan bij Anneke... Schakel hulp in en herplaats hem. Wat je nu van plan bent te doen is absoluut niet in het belang van Sylvester.
Hoe rot ik het ook vind voor je; door hem mee te nemen, hou je alleen maar rekening met jezelf en niet met hem.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door castratenkoor »

Ook ik sluit me aan bij Anneke en Dorien. Een solo-binnenkat op een boerderij plaatsen zonder toegang tot het verblijf waar de mensen zijn, vind ik niet kat-vriendelijk.

Ik snap dat je aan hem gehecht bent en dat je hem mee zou willen nemen, maar als je puur aan het belang van de kat denkt zou je inzien dat herplaatsen voor hem beter zou zijn. Ik vrees dat hij diep-ongelukkig wordt op die boerderij.

Je zit in een moeilijke persoonlijke situatie, maar eentje die mij niet vreemd is. Voor mijn katten staan toekomstige perfecte adressen op papier. Daarbij voor elke kat goed nagedacht over een zo goed mogelijke combi, voor mens en dier. Aangezien ik een dodelijke ziekte heb, geeft het mij rust dat voor de katten alles perfect geregeld is, als ik niet meer voor ze kan zorgen. Tijdens mijn 2 - jarige behandeling zijn er al periodes geweest dat ik dat niet zelf kon. En ik wil het nu al geregeld hebben zodat er, als het er op aankomt, niet opeens een panieksituatie ontstaat.

Mijn advies is: denk goed na over wat voor Sylvester het beste is. En dat is in mijn optiek een herplaatsing naar iemand in een woonhuis, met voor hem vergelijkbare omstandigheden, zoals hij die gewend is.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Arjuna »

Wat een triest verhaal en trieste gebeurtenis.
Sylvester doe je hier denk ik geen plezier mee, hoe triest ook. En denk eigenlijk jij zelf ook niet. Hij mag daar niet naar binnen!
Een warm thuis ergens bij iemand binnen, zou fijner zijn voor hem.
Een boerderij zal hij ben ik bang niet trekken.

Heel veel sterkte!
Carrie

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Carrie »

Allereerst bedankt voor het meedenken (al zit het succesverhaal waar ik op hoopte er niet tussen..) Ik wil inderdaad het beste voor hem maar eerlijk is eerlijk: wil hem gewoon niet kwijt :(
Vanochtend uitgebreid overlegd met die mensen, nu twijfel ik nog meer. Tuurlijk ben ik bang dat hij niet wil eten, ziek wordt van de stress of gewoon doodongelukkig is daar.
Nu nog meer om over na te denken: toen ze merkten hoe erg ik ermee in mijn maag zat wilden ze bést wat concessies doen zoals
-een kattenluik zodat hij -zonder dat hij door de ruimte waar geen stof en haar mag komen (ivm peperdure apparatuur die daar staat, het is een bedrijf/woning) toch mijn ruimte in kan en bij mij kan slapen. Ik huur het laatste stuk van een L-vormig gebouw met uitzicht op het land, gewoon een woon/slaapkamer van 7x4, dan een badkamer, dán pas de toegang naar het 'andere' huis en die gaat op slot.
Ik gebruik de deur in mijn kamer om naar buiten te gaan, moet omlopen voor de keuken en als hij alleen via het luik erin/eruit gaat dan vinden ze het best. Willen ze voor me maken zelfs, nog voor ik er ben.

Die ruimte die ik huur staat al jaren leeg juist omdat het onhandig is dat je steeds buitenom moet, niet via badkamer/bedrijfsruimte naar de keuken.
Geeft mij juist een gevoel van privacy; dat laatste stukje huis is van 'mij' de deur naar buiten is de 'voordeur'. Alleen de keuken moet ik echt delen met ze, op mijn kamer alleen koffie/thee. En koelkastje evt. natuurlijk.
-ze sturen evt. vandaag nog 'vieze' kleedjes van hun katten op (allen gecastreerde katers) en ik 1 van Sylvester naar hun zodat de geur alvast een béétje bekend is.
Als ik dat wil, ik vind het zo moeilijk :( maar stel dat we het gaan proberen daar hebben we het over gehad.
Ook is het zo dat er wel de hele dag mensen in dat verwarmde deel tussen de stallen en het huis zitten, daar wordt koffie gedronken, gegeten, visite mag ook de woonruimte niet in het gaat er echt om dat die kamer stof-haarvrij moet blijven, er staat een luchtbevochtiger kortom het gaat niet zozeer om dieren maar zie het als een operatiekamer die je ook niet zomaar binnenloopt zonder je handen te wassen en schone kleren aan te trekken.
-Met kattenluik kan hij gewoon bij mij in de kamer slapen: als ik maar zorg dat hij niet verder komt dan mijn badkamer. Dat is te doen.
-Alle katten zijn daar gebracht met de vraag mag hij hier; die met 3 pootjes kwam ook uit een flat(!) maar was afgestaan omdat ze de operatie waarbij hij zijn pootje verloor niet wilden/konden betalen.. dat is nu 2 jaar geleden en gaat echt heel goed.

Het komt ook soms voor vooral als het koud is en ze in die bijkeuken slapen hoorde ik nu dat ze binnen poepen of plassen als ze per ongeluk de deur dicht hebben gedaan, daar zitten ze dan weer totáál niet mee: ff opruimen dan maar; kan je meteen zien of de ontlasting goed is. Heel laconiek: liggen toch plavuizen, geen probleem.
Alleen een kattenbak willen ze echt niet.

Ik word ook niet meer beter, alleen slechter al kan ik nog best een poos mee als alles meezit en wil ook dat hij als ik er niet ben om voor hem te zorgen het naar zijn zin heeft. Ik weet dat ik soms te ziek zal zijn om voor hem te zorgen (daarom ook geen kattenbak, ze willen alles doen maar geen kattenbak verschonen als ik afwezig ben..) en als ik er niet ben kan hij ook niet bij mij op bed slapen... Dat is hij wel gewend, lekker in mijn knieholtes (ik zou dat zoooooo missen, maar ik weet het dat is egoistisch..)

Nu denk ik ok, hij kan dus mensengezelschap opzoeken, voorlopig nog even wennen/omschakelen: als het echt niet gaat zou ik hem alsnog kunnen herplaatsen (maar hoe weet je zeker dat hij niet van adres naar adres gaat.. zijn vorige vrouwtje deed hem weg omdat hij anders was dan haar vorige zwarte kater en hij is echt zo makkelijk, sloopt niks, geen raar gedrag zoals mensen aanvallen uit verveling wat solokatten vaak doen..)

Dat hij in een vreemde omgeving komt en dat stress zal opleveren is niet te vermijden, ook zeiden ze ja waar vind je een huis voor hem met een giga-zolder die hij nu voor zichzelf heeft (goeie vraag, dat is echt ZIJN ruimte en groter dan de gemiddelde tuin!) al denk ik dat dat kattenluik al een hoop verschil maakt en hij langzaam kan wennen (en wat minder aan mij hangt!?!) en wie weet toch wel lol heeft daar.

Hij heeft nu 3 keer een muis gevangen hier op zolder haha, dan is hij wel echt helemaal in zijn nopjes, loert naar de vogels vanaf het afgedekte balkons en mekkert naar ze met zwiepende staart wat dat betreft LIJKT het alsof hij het wel leuk zou vinden buiten. Is ook niet bang meer voor alle geluiden buiten, had je hem een jaar geleden moeten zien.. schrok al van een toeterende auto maar hoort het nu niet meer lijkt wel.

Maar er komt een tijd dat hij niet meer bij mij op bed slaapt (ik ga er even vanuit dat hij gewoon minstens 15 jaar wordt) en hij dus in die bijkeuken, stal of elders een slaapplekje moet vinden voor de nacht. En in die keuken hangen ook kattenmandjes aan de cv alleen hun katten komen daar gewoon niet, alleen als het koud is ik denk dat ze zulke buitenkatten zijn geworden dat ze het té warm vinden daar want plek is er genoeg maar ze komen alleen even gedag zeggen en weg zijn ze weer.

Maar alles wat ik hierboven lees: ja, kan ik niet omheen.. Pffff.... heel moeilijk, echt.
En echt, ik vind het allerbelangrijkst dat Sylvester een fijn leven krijgt ook al krijg ik een jankbui bij het idee alleen al dat hij weg zou gaan hier het is echt zo'n lieve dappere dodo met al zijn rare gewoontes.. alles moet op de klok, hij trekt me uit bed voor zijn brokjes als ik wat langer blijf liggen dan normaal 's ochtends.
Zo lief, komt hij echt aan mijn haar trekken, keihard spinnen en ondertussen kijken alsof hij wil zeggen jaja leuk he MAAR IK HEB HONGERRR NU!!

Wel stof om over na te denken; hun zeggen maak je niet zo druk, als hij langzaam de boel kan verkennen en naar jouw kamer kan door het luik als hij bang is gaat dat vast lukken. De andere katers vechten overigens nooit. Ook niet toen de laatste erbij kwam. Hun denken dat ze niet vechten omdat ze zo de ruimte hebben of juist veel verstopplekken zodat ze niet op elkaars lip hoeven te zitten.

Dank voor het meedenken nogmaals, jeetje dit is echt zooo moeilijk.. ik hoor hem nu boven mijn hoofd op zolder springen, rennen, vanochtend heeft hij ondanks het slechte weer op het balkon gezeten, op een plastic stoeltje om alles in de gaten te houden...
Tot slot: mij DA zei gewoon proberen als je hem maar NIET aan een lijntje doet of in een bench, dat is doodeng voor hem, juist schuilplaatsen voor hem maken en zorgen dat hij RUSTIG en ongestoord kan eten en drinken. Dikke kans dat hij na een paar weken liever ook in de schuur slaapt.

Nog maar even denken, nu is het toch weer ietsjes beter met een kattenluik naar mijn kamer. Voor de reis kreeg ik het advies om hem in zijn eigen reismandje met kleed op de grond tussen mijn voeten te zetten zodat hij mijn benen nog ziet en me ruikt, stem hoort dan is het niet zo heel erg eng.

Tsja, 3 jaar is nog niet zo oud, weleens een hondje op visite gehad dan vluchtte hij meteen naar zolder maar kwam wel kijken na een uurtje, toch wel nieuwsgierig..
Als iemand dit leest en denkt nou zo kan je het best proberen - of juist niet hoor ik het graag, ik vind het nu toch wel een ander verhaal als hij wel bij MIJ binnen mag.
Maar wat als ik er dan niet ben dan zit hij of in een lege kamer, of -wie weet zoekt de anderen op in die bijkeuken.
En ze zijn echt goed voor hun dieren, hebben zonder morren de operatie voor Driepoot betaald (zo heet hij nu haha) gewoon omdat ze het geen stijl vonden om voor 'een paar centen' een kat niet nog een kans te geven door te opereren, anders was Driepoot nu allang dood geweest, de mensen waar hij woonde toen wilden hem in laten slapen; nu heeft hij het heerlijk daar!

Sorry voor het lange verhaal en ja, ik overweeg echt wat goed is voor Sylvester in de eerste plaats. Maar zoals A. (mijn nieuwe huurbazin) vanochtend zei: denk rustig na en geen paniekbesluiten nemen, mss kan je alvast houtsnippers in zijn bak doen ipv korrels om te wennen aan iets anders; en nee, hij gaat niet in een hokje in het asiel, nooit dat beloof ik je!

Nadenken dus, ik heb stiekem toch wel goede hoop dat het mss toch kan, de overgang is nu wel veel geleidelijker voor hem met dezelfde slaapplaats, in mijn kamer kunnen en alles.

Nieuw commentaar positief of negatief: graag...!!!!! Wat is dit moeilijk....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Rik »

Ik had even niet begrepen dat je zelf nog wel zo dicht in de buurt zou zitten. Het gewoon "droppen" in een schuur bij andere katten zonder dat ernaar "omgekeken" wordt leek mij eigenlijk ook niet zo'n goed idee. Als hij echter bij jou in de kamer zou kunnen komen dan wordt het natuurlijk wel een ander verhaal. Hij kan langzaam wennen aan het idee dat er een wereld voor hem open staat en kan zich, wanneer hij zich niet zo lekker voelt in de grote, wijde, koude wereld, nog lekker even bij jou terugtrekken. Het kan natuurlijk zijn dat hij daar snel aan gewend raakt en dat tegen de tijd dat jij er niet bent, hij zich wel kan redden. Het enige dat ik nog voor zou stellen (en ik hoop dat de mensen dat ook doen en kunnen) is dat die mensen hem in het begin ook goed in de gaten houden en dat zij kunnen beoordelen hoe Sylvester er onder is. Loopt hij vrolijk rond of ligt ie ergens in een hoekje te piepen de hele dag. Maar als hij de eerste tijd gewoon via een kattenluikje bij jou kan komen lijkt me dat eigenlijk geen probleem. Wel zul je misschien, op den duur, hem af en toe bewust "buiten moeten sluiten" omdat hij toch een beetje moet wennen aan de nieuwe situatie. En hij zal natuurlijk buiten zijn behoefte moeten doen (zal in het begin ook wel wennen zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Anne »

Wanneer gaat jouw kat verhuizen? Je kan een binnenkat niet ineens naar buiten doen in de winter of als het buiten toch koud is. De kat heeft geen goede wintervacht opgebouwd, dat doet ie alleen als je hem dagelijks naar buiten laat vanaf de zomer tot aan de winter toe
Is er niemand anders die hem van je kan overnemen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening blijft dat ik het persoonlijk niet zou doen.
Je loopt o.a. het risico dat hij op een gegeven moment verdwijnt en dat je nooit zult weten wat er met hem is gebeurd.


Je schrijft dat je hem niet naar een asiel in een kooi laat doen. Maar dat vind ik nogal kortzichtig. Als je hem met een goede omschrijving afstaat aan een asiel, kunnen ze een perfect passende oplossing voor hem zoeken en vinden. Juist nu, want er zijn bijna geen kittens en erg weinig katten. Met zijn 3 jaar zijn zijn kansen nog hartstikke goed.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: van solobinnenkat naar boerderijkat met meer katten

Bericht door Ennakee »

En nu een ander scenario
Stel dat Sylvester na een korte periode wennen door de groep katten volledig wordt geaccepteerd.
Ze nemen hem volledig op in de groep en hij krijgt kattenvrienden waar hij de hele dag mee op sjouw is.
Hij zal zich aanpassen en ook net als de andere dieren afstandelijk naar mensen worden.

Hij slaapt in de schuur bij de anderen, speelt en jaagt. De kans is aanwezig dat hij van jouw niks meer wil weten. Hij was tenslotte ook altijd afstandelijk naar bezoek toe. Dus niet een kat die echt op mensen gericht was behalve op jouw. Zodra je in de buurt komt holt hij al weg. Je kunt hem niet meer aanhalen of kroelen, hij komt ook niet (meer) op je kamer. Hij leeft zijn eigen leven, zonder dat er plaats is voor jou.

Kun en wil je dat accepteren of probeer je hem dan toch weer voor je te winnen.
Met als resultaat een kat die niet weet waar hij thuis hoort met stress?
Plaats reactie