kater verhuizen of niet????

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
petertibos
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2015 11:57

kater verhuizen of niet????

Bericht door petertibos »

een jaar geleden hebben wij een (nu een 1-jarig) kater min of meer geadopteerd. het is een echte buitenkat maar hij komt dagelijks een paar keer gedag zeggen, komt hier eten en ravotten en soms zijn dutje doen. toch is het een kat die graag buiten is/slaapt.
In een tijdje ga ik echter verhuizen. nu woon ik vrij landelijk en ik ga naar een stadshuisje weliswaar met tuin . maar ik weet niet goed wat ik met de kater moet doen. Neem ik hem mee dan weet ik niet of hij zou kunnen aarden in zijn nieuwe woonomgeving, laat ik hem achter is zijn 'verzorger' weg en is toch een beetje zielig. wat is het beste dat ik doe in het belang van onze kleine ronker.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kater verhuizen of niet????

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
je zwerver is nu 2 jaar, krijgt eten van jou en zoekt je op voor dutjes (comfort? veiligheid?).
en verder is-ie buitenkat.

blijkbaar kan er niemand voor hem zorgen en ik heb - in tegenstelling tot onze zwerfStreep - niet de indruk dat hij in zijn eigen eten kan voorzien. hij is gecastreerd neem ik aan..

de vraag is hoe zeer hij aan jou gehecht is en hoe zeer hij aan het 'vrije' buitenleven gehecht is en kon je maar in de toekomst kijken..

een jaar geleden zaten wij te dubben over een operatie bij 'onze' zwerver, want ze zakte steeds erger door haar achterpoten. ze leeft van muizen en woont op een volkstuincomplex en is daar ooit gevangen en gechipt, gecastreerd en weer teruggezet, want niet te hanteren.
ze kreeg eten van ons en rejoint voor haar achterpoten. operatie zat er niet in, dierenambu zag dat niet zitten want '6 weken benchrust en dat wordt haar dood'.....

dat was een boeiend dilemma want niet opereren zou ook haar dood worden, want steeds slechter en steeds minder kwaliteit van leven. en afspraak was dat we haar in de gaten zouden houden en bij onhoudbare situatie zouden laten vangen en laten inslapen.
intussen waren we aan haar gehecht geraakt, ze beet niet meer onmiddellijk en haalde iets minder vaak uit.
t-kruising dus en keuze voor langdurige operatie (zou ze dat als 16=jarige overleven..?) en dan 8 weken benchrust was een gok en sprong in een zwart gat.
op 1 april is ze geopereerd aan beide achterpoten en heeft alles overleefd, ook opsluiting in een grote bench en huppelt intussen weer vrolijk in het rond. ze meldt zich s morgens voor haar stukje rauwe kip maar zoekt me op als ik in mijn volkstuin aan het werk ben. ze voedt zich met muizen en heeft intussen een kattenluik om zelfstandig de blokhut in te kunnen.

wat ik bedoel is dat je het zou kunnen proberen want jouw kater is afhankelijker dan Streep. tot aan je verhuizing zou je kunnen proberen hem wat meer en langer in je huis te laten, hij heeft daar neem ik aan een kattenluik.
de beginperiode als je verhuisd bent zal lastig zijn en je zult je tuin goed moeten afzetten.

het alternatief is hem aan te melden als zwerver bij het lokale asiel. daar wordt hij gecheckt en wordt bekeken in hoeverre hij plaatsbaar is.
de slechtste keuze lijkt mij is hem daar aan zijn lot overlaten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kater verhuizen of niet????

Bericht door Cari »

Ik zou proberen hem mee te nemen. Kan hij ook uit zijn stadstuintje? Vaak is het een heel tuinencomplex waar ze dan niet de weg op kunnen en daar zou hij vast kunnen aarden. Mocht het uiteindelijk toch niet lukken, dan kan je altijd nog besluiten een andere plek voor hem te zoeken. Hij is pas een jaar, dus nog best flexibel. Hem aan zijn lot overlaten kan hem de kop kosten en zou ik zeker niet doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie