Oppasservice of pension?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Oppasservice of pension?

Bericht door Sarah207 »

In juli ga ik 12 dagen op vakantie. Moortje moet dan natuurlijk goed verzorgd worden. Nu is Moortje liever niet alleen thuis, en ik vind het dan ook een beetje zielig om haar alleen thuis te laten. Daarom overweeg ik om haar in pension te doen. Pension vind ik ook zielig, omdat ze net uit het asiel komt. Bovendien is ze altijd alleen geweest, in het pension zit ze in een gezamelijke ruimte met andere katten. Is dat niet heel erg stressvol?

Een alternatief is een oppasservice aan huis. Dit vind ik ook een goede optie, maar dan is ze dus wel 12 dagen alleen. Als ik nu een halve dag weg ben heeft ze al vreselijk zelfmedelijden. Is 12 dagen dan niet veel te lang?

Wat zouden jullie doen?
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Adriana »

als ze altijd alleen is geweest dan is een verblijf in een gezamenlijke ruimte met meer katten missch wel heel erg stressvol. is er in het pension geen andere mogelijkheid?

waar bestaat dat zelfmedelijden uit?
asieldieren zijn vaker afgestaan en sommige ontwikkelen een soort van verlatingsangst.
in het pension ben jij ook niet in de buurt..
misschien is haar thuislaten met oppas de minst slechte optie en missch kun je met de oppas regelen dat ze langer blijft als blijkt dat Moortje dat op prijs stelt.
en verder zijn het allemaal aannames want we kunnen niet in de toekomst kijken hoe iets zal gaan of niet gaan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carrie

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Carrie »

Hele goede vraag; ik zit er ook (alvast) over na te denken want ik zou graag in september een goede vriend van me gaan bezoeken die in het buitenland woont.
Ik ben 16 jaar geleden voor het laatst op vakantie geweest zonder dieren en toen was de situatie zo anders als nu (ik had oppas die mijn dieren kende en gewoon in mijn huis logeerde; ook was ik nog getrouwd toen, een klein kindje; ze waren wel wat drukte gewend!).

Nu heb ik dus Sylvester, alleen opgegroeid met een vrouwmens de eerste 2 jaar en nu bij mij en ik merk echt dat hij zich behoorlijk aan me begint te hechten. Hij ligt nu altijd in mijn buurt dus op de bank of half op schoot te slapen, laat merken dat ik niet weg mag gaan en is echt blij als ik weer terugben net als vanmiddag toen ik hooguit een uur was weggeweest voor wat boodschappen. Dan zit hij echt achter de voordeur en MOET ik hem eerst even aaien, dan pas de boodschappen opruimen.
Wel heel lief hoor... :D.

Onlangs een zaterdag naar vrienden ver weg geweest; ik ging om 13 uur weg en kwam 2 uur 's nachts pas weer thuis en hij was toch even 'anders'; moeilijk uitleggen maar blij dat ik er was, duidelijk maar ook een beetje geschrokken leek wel.
Ik had eraan gedacht om 's middags al een paar lampjes aan te doen zodat hij niet in een stikdonker huis zat maar toch kon ik merken dat hij dit niet gewend was. Tot zijn 2e jaar heeft hij voor zover ik weet geen dag alleen gezeten, en bij mij ook nooit langer dan een paar uur.
Mijn oppas (die dan in mijn huis zou komen wonen) kan ik niet meer vragen dus wordt het inderdaad óf een vriendin met drukke baan en zelf ook dieren in huis die hem even snel eten komt geven maar echt niet kan blijven om een poosje met hem te knuffelen óf een opvang.

Ik zit er nu al mee in mijn maag; hij weet niet beter dan dat hij alleen thuis is met het gezelschap van mij of daarvoor de vrouw van wie ik hem heb overgenomen.
Ook wel belangrijk: ik ken verder niemand in de buurt die ik genoeg vertrouw om mijn sleutel te geven, lang verhaal maar echt de buurvrouw b.v. is geen optie. Lief mens hoor, dat moet ik even zeggen want het is een schat van een mens :) maar ze is vaak dagenlang van huis voor haar werk.
Dan zou ik zo'n voedermachine neer kunnen zetten maar dan nog, vers water, kattenbak schoonhouden.. en ik ben bang dat zo'n voedermachine hapert en hij met honger rondloopt tot mijn buurvrouw er weer is...

Zal wel tuttig van me zijn maar als ik weg ben en de hele tijd zit te piekeren of het wel goed gaat allemaal kan ik beter thuisblijven; ik ga juist om er even helemaal uit te zijn, deze omgeving, dit huis en tot rust te komen.

Ik hoop dat er iemand is die ook een kat heeft die nog nooit van zijn leven alleen heeft gezeten, nou ja langer dan een dag bedoel ik; ik heb wel gemerkt dat hij erg schrikt van hondengeblaf, ik vermoed slechte ervaringen met honden maar dat is ook zo lastig: ik weet het gewoon niet en van zijn vorige bazinnetje kan ik geen info krijgen.
Om hem dan in een opvang vol blaffende honden en andere katten te brengen.. lijkt me geen goed plan want als hij op het balkon zit wordt hij al kwaad als hij ergens een poes ziet lopen, laat staan een hond! Dan is hij even heel boos en daarna rent hij naar binnen en is duidelijk bang.

Ik hoop echt dat er in dit topic oplossingen geplaatst gaan worden waar ik ook mijn voordeel mee kan doen! Omdat ik dit nog nooit heb meegemaakt zijn er misschien inmiddels oplossingen waar ik gewoon nog nooit van gehoord heb, vroeger thuis konden de hond(en) en katten naar een boerderij en van asiels heb ik zulke slechte verhalen gehoord dat ik er niet over pieker hem naar een asiel te brengen.
Opvang bij iemand thuis lijkt mij toch het beste, met zijn eigen spulletjes mee maar hoe weet je of je een goed opvangadres hebt of iemand die alleen snel wat bij wil verdienen.. die verhalen heb ik ook meer dan eens gehoord.. moeilijk hoor!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Rik »

Zelf ga ik maar één keer per jaar op vakantie (dit jaar toevallig niet geweest). En dat is een skivakantie van 5 tot 7 dagen. Ik doe Bowy echt geen plezier om haar naar een pension te brengen. Ze is een échte solo-poes en bang voor iedereen en alles wat leeft (behalve voor mijzelf). Ik heb altijd iemand die haar 1x per dag eten komt geven. Ze laat zich nooit zien aan die persoon. Vroeger wel eens. Ze wilde dan wel eens tegen de benen wrijven maar absoluut niet aangehaald worden want dan was het gelijk een klauw. Het scheelt ook dat ik overdag natuurlijk gewoon werk. In mijn geval is het dus geen probleem. Maar ik denk inderdaad dat je echt naar je kat moet kijken wat wel en niet mogelijk is. Een voermachine zou ik ook niet doen want inderdaad... wat als dat ding kapot gaat. Je ziet dat die dingen (zeker in Amerika) heel veel gebruikt worden maar ik heb toch graag dat er dagelijks iemand even om het hoekje kijkt om te zien of alles goed met haar is. Zelfs als ze niet wil knuffelen. Zeker nu ze vorig jaar die attack/tia gehad heeft. Ik moet er niet aan denken dat het dan een paar dagen zou duren voordat er iemand zou komen kijken.

Dus voor @Carrie... als Sylvester niet bang is voor andere mensen en lekker geknuffeld wil worden (ook door andere mensen !!) en je hebt niemand voor thuis dan is een oppas-adres inderdaad een mooie oplossing. Ik zag laatst een linkje... http://www.verhuisdieren.nl/ (kopje Logeerdieren). Geen idee of daar ervaring mee is hier... Maar als Sylvester niet echt knuffelig is naar vreemde en echt "solo" is dan is het misschien beter om hem thuis te laten en iemand 1x per dag te laten bezoeken (ook al is het maar kort). Het klinkt dan zielig maar afhankelijk van de situatie kan het beter zijn dan het alternatief.

Bowy is altijd weer heel blij mij te zien en dat merk je dan de opvolgende dagen ook wel in haar gedrag. Maar wij hebben vroeger 2 poezen gehad die heel verontwaardigd konden doen als je weer thuiskwam. Zo... van... O, jullie laten ons alleen... dan besteden wij ook even geen aandacht aan jullie als je weer terug bent. Maar na een paar dagen is het altijd wel weer prima.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Jantina »

Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met kattenoppas aan huis. ik hab afgesproken dat ze twee keer per dag langs komt dat vind ik fijner dan een keer per dag. misschien vind Moortje dat ook prettig, dan ziet ze vaker mensen.
Ik zou daar eerder voor kiezen dan een pension. Dan is ze toch ergens anders en niet vertrouwd thuis.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Adriana »

en als je voor een kattenoppas kiest, laat haar dan in jouw aanwezigheid kennis maken met moortje en daar echt tijd voor uittrekken. ze moet de geur van de oppas goed in zich opnemen, anders is het bij de eerste keer een rare overval.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Natascha001 »

Ook bij ons een kattenoppas, die 2 keer per dag komt. Ik vind het ook vervelend dat ze dan 22 uur per dag alleen thuis zijn. Wij zijn toen bij enkele pensions gaan kijken. Denk niet dat onze katten liever thuis blijven dan om met steeds verschillende katten in een onbekende ruimte te verblijven. In een pension zal Moortje ook vaak 'alleen' zitten. Er zijn dan wel andere katten, maar de aandacht die wij als personeel aan onze kat kunnen geven, kunnen ze in een pension vaak niet geven.

Wanneer je gaat zoeken naar een oppas, inderdaad kennis laten maken met Moortje. Wij hebben onze katten laten "beslissen". Hun reactie op de oppas was bepalend voor onze keuze. Er zit ook nogal wat verschil in tussen de tijd die een oppas blijft. Die van ons blijft per keer een uur. Bij de meeste oppassen is dit meestal 20 a 30 minuten is.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Carrie

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Carrie »

@Rick: dankjewel voor de link, geweldige oplossing; ik zag net dat er ook oppas gevraagd werdt door iemand van 26-6 tot 28-6, dat bracht me op het idee het eerst een weekendje te proberen want Sylvester is echt zo aan het veranderen, rustiger, spint veeeeeel meer, zoekt mij én 'vaste' visite echt op, geeft ze ook kopjes en loopt tegen hun benen aan te schurken als ze op de bank zitten!! 8-)

Sylvester is echt veel rustiger geworden, achteraf lijkt het toch echt alsof hij veel weggejaagd werdt en veel zaken in huis verboden waren, nu is hij veel relaxter.
Een teken aan de wand: zijn vorige baasje gaf toen ik hem ging halen als eerste(!) een plantenspuitje en zei: die gebruik ik altijd om hem weg te jagen als hij iets doet wat niet mag.
Maar hij was al 2 jaar, sloopt niks hier.. ik stond er niet zo bij stil maar ik zei nee hoor, gebruik maar voor je plantjes dat komt wel goed; alleen als ik het huis uitga doe ik hem uit de woonkamer waar planten staan en daar moet hij vanaf blijven, verder hoef ik hem niet weg te sturen want de slaapkamer, logeerkamer, gang en zolder zijn katproof.

Dus wie weet komt hij nu pas echt tot rust omdat hij weet: van die bananenboom moet ik echt afblijven want dan haalt ze me weg, andere plantjes ook niet... ok dan niet. Hij blijft er vanaf nadat ik hem een paar keer met een duidelijk NEE :enaughty: deze is niet voor jou, hem optilde en een speeltje gaf, even spelen en dat evt. herhalen tot hij de plant met rust liet.

Maar het wennen hier duurde echt wel weken, nee maanden of is nog steeds bezig :smile:
Ik zit nu te denken om het ook eerst eens een weekendje te proberen, kijken hoe hij dat gaat, liefst een adres vlakbij zodat hij niet lang hoeft te reizen en als hij na een dag helemaal overstuur is haal ik hem snel weer op.

Of nog beter: als ik iemand hier in de buurt kan vinden die -ook al is het een vreemde- kennis komt maken en andersom natuurlijk, en we op elkaars katten passen als dat nodig is. Voordeel van een grote stad :edance: en hij is dan toch in zijn eigen huisje, reizen vind hij echt niks!!

Hij is ZO aan het veranderen: is niet meer bij me weg te slaan :grin:, sliep eerst toch echt liever in zijn eigen mandje maar vanochtend werd hij voor de zoveelste keer wakker op mijn bed besefte ik opeens, helemaal op zijn gemak..

Zoals het er nu uitziet zou ik het liefst oppas IN huis hebben, ik bedoel echt iemand die hier i.i.g. de hele avond zou blijven, kopje koffie drinken, beetje tv-kijken, eten en desnoods slapen voor mijn part maar het is pas over een paar maanden; moet lukken.

Ook ga ik morgen een briefje op het prikbord bij mijn DA hangen, die zit namelijk op 5 minuten lopen van mijn huis dus grote kans dat iemand hier in de buurt best op wil passen voor een nette vergoeding.

Ik zit vol ideëen opeens: morgen meteen aan de gang want ik laat hem niet achter als ik twijfel. Als er dan iets gebeurd blijf ik eeuwig denken: was ik maar wat later gegaan, het voelde al niet echt goed.. enz. maar dit soort opvang zou heel goed kunnen en wie weet is hij bij anderen in huis ook al wat minder angstig, hij leek namelijk vooral bang te zijn voor mensen over de vloer, en hondengeblaf buiten.
Klopt, zijn veel honden hier maar nu kan het hem niet meer zoveel schelen, een blafpartij buiten. Eerder schoot hij dan meteen in een hoekje of onder de bank en bleef daar echt een poos zitten dan.

Hè, kon hij maar 5 minuten praten hahaha, dan zou ik hem al dat soort dingen vragen! Bedankt voor de tip, echt super ik zal je nog even laten weten hoe het allemaal gaat!!
Gebruikersavatar
Sarah207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jul 2013 14:41

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Sarah207 »

Ik heb gekozen voor een oppas in huis. Ik wilde eerst zo'n service laten komen en toen dacht ik: ik ben ook gek, ik woon in een flat! Laat ik mijn medebewoners eerst vragen! Nu komt er een leuk stel uit de flat binnenkort langs om kennis te maken met Moortje. Ze hebben zelf ook een kat, en vinden het alleen maar leuk om een beetje te knuffelen met een andere kat. Ik ga ook vragen of ze soms even 2x op een dan willen komen kijken, dan heeft Moortje toch even wat meer aandacht.
Ik ben blij met deze keuze, voelt goed! De gedachte om Moortje in een pension te stoppen gaf me stiekem toch al een brok in de keel.
Groetjes van Sarah en Moortje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door Rik »

Dat lijkt mij een hele mooie oplossing.
En als het even meezit kun je ook nog wel eens bij hun oppassen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
AiMoJhu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jan 2017 14:14

Re: Oppasservice of pension?

Bericht door AiMoJhu »

Als ik weg ben (vakantie of ziekenhuis of noem maar op) dan komt een vriendin van me standaard oppassen.
Zij komt dan 1x daags (in geval van twijfel over gezondheid of bij medicatie oid vaker) en schept de kattenbakken, verschoont ze helemaal indien nodig, ververst het water en controleert of er nog genoeg brok is en zo niet dan vult ze dat bij.
Verder geeft ze de katten aandacht en heeft ze de vrije hand in het naar de dierenarts gaan in noodgevallen en in andere gevallen neemt ze even contact met me op om te overleggen of om door te geven dat ze ermee naar de dierenarts gaat.
Het is voor haar bijna op de route naar stal dus ze hoeft er vrijwel niet voor om te rijden en als ze vanaf huis komt is ze ong 5-10 minuten onderweg afhankelijk van het verkeer.
En voor haar is het extra leuk dat ze dan weer even flink kan knuffelen met haar voormalige opvangkatten, die haar toch nog altijd lijken te herkennen. :grin:
Plaats reactie