Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Consuela »

Hoi,


Ik ben nieuw hier. Al jaren lees ik mee, maar nu heb ik een vraag en hoop ik dat iemand me kan helpen.
Ik heb een gecastreerde kater van 3 jaar. Hij komt overdag buiten (kattenluik). Ik ben altijd thuis en hij houdt van aandacht.
Hij eet matig (altijd al). De dierenarts vindt hem overigens qua gewicht perfect.

Ik zou graag dit jaar weer op vakantie willen. Ik ken niemand die hem bij mij thuis kan verzorgen. En een vreemde wil ik niet.

Dus denk ik aan een pension.
En dat vind ik heel erg lastig.


Achtergrond informatie:
Mijn kat is een relaxt dier. Hij gaat mee in de auto, en vindt dit absoluut geen probleem. Ik neem hem van jongs af aan vaak mee (op bezoek bij mijn moeder bv), en als hij bij andere mensen binnenkomt gaat hij meteen snuffelen en vervolgens ook spelen.


Een keer in de 2 weken ga ik met mijn kat naar mijn vriend. (appartement, 45 minuten rijden). Niet mjn eerste keus, maar vriend wil ook graag dat ik naar hem toe kom, en niet hij alleen maar hierheen.
Mijn kat voelt zich daar happy (speelt, spint, ligt lekker op zijn gemak op zijn zij, en komt bij me liggen). Toch ervaart hij stress, want hij eet zo slecht.
De dierenarts meent dat hij misselijk is of brandend maagzuur heeft van de stress. Dus heb ik medicijnen gekregen (emeprid) en daarmee eet hij als normaal. Maar die wil ik niet constant geven uiteraard.
Ik heb een kattengedragsdeskundige geraadpleegd en zij meent ook dat slechte eten wordt veroorzaakt door stress. Feliway brengt geen verandering.
Sinds kort hebben we een kattennet op mijn vriend zijn balkon. Iedere keer als mijn kat buiten op het balkon is geweest gaat hij eten. Ik hoef nu geen medicijnen meer te geven.

Mijn kat is 2x bij mijn moeder geweest als ik op vakantie was. Ze gaf hem 3x per dag medicijnen (probleemloos) en dan at hij. Ik wil mijn moeder, er echter niet meer mee belasten vanwege haar leeftijd.



Ik zoek een kleinschalig pension


1) waar het eten gemonitord wordt.

2)waar hij zonder ziek te worden met andere katten kan spelen. Hij gaat namelijk graag met andere katten om.
Hoewel al zijn bloedwaarden en organen goed zijn, is hij toch redelijk ontvankelijk voor "ditjes en datjes". We komen gemiddeld elke 2 maanden bij de dierenarts (overdreven reactie op parasieten, grasspriet operatief verwijderen, aangevallen door ongecastreerde kater, infectie hier infectie daar, allergische reactie hier, allergische reactie daar) ;-) Misschien ten onrechte, maar ik ben bang voor ziektes.
Als het aan mij ligt wil ik alle risico's uitsluiten en hem apart houden, maar ik denk dat hij het leuk zou vinden. Contact met andere katten door het gaas (neuzen tegen elkaar aan drukken) zou wellicht ook bevredigend zijn.

3) waar geen honden komen

4)waar hij ook naar buiten kan, veel en lang, liefst met gras en zand en beplanting om zo veel mogelijk na te bootsen wat hij gewend is.

5)waar er absoluut geen ontsnappingsmogelijkheid is (ik heb op bokt.nl gelezen over een vrijwilligster die een deur open liet staan waardoor er katten zijn ontsnapt (en gestorven).

6)waar de katten ook aandacht van mensen krijgen.

7) En als laatste, ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar hoewel ik vind dat bv Katnapolsky er mooi en schoon uitziet, wil ik niet dat mijn kat vrijwel de hele dag in zo'n hok moet zitten.


Zijn er mensen met tips, ervaringen of adviezen voor me?
Ik heb zelf al heel veel rondgekeken, maar ik ben zo kritisch. Als ik al zie dat een kattenpension schrijft "al onze gasten krjjgen het beste voer, namelijk merk X", en ik weet dat dat een merk is met veel granen en/of zouten en suikers, dan hebben ze bij mij al afgedaan......


Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Jantina »

Je kunt ook het eigen eten meegeven van thuis. Ik weet dat de kat van mijn ouders ook slecht eet in een pension, vandaar eigen voer.
Ik heb zelf goede ervaringen met een onbekende kattenoppas. Als je een beetje zoekt, ook recensies leest e.d. dan kun je echt een geschikt iemand vinden. Voor de kat beter om thuis te blijven (en daardoor minder stress) en dan eet ze ws ook beter.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Consuela »

Dank je voor je reactie.
Ik weet dat ik eigen brokjes mee kan geven, maar a) hij eet zeer slecht als hij niet thuis is en b) eigen brokjes betekent dan toch dat ze apart moeten zitten ivm apart voeren? Of hele dag vrij en 2x per dag voeren?
Mijn kat heeft wel 15-20 eetmomenten op een dag waar hij hele kleine beetjes eet, dus 1 of 2x eten neerzetten gaat bij hem niet werken. Ik ken genoeg katten die wel in 1x op eten wat je neerzet, maar helaas, deze niet.

Ik heb ook al heel veel gelezen en recensies gelezen, maar ik vind het echt een zeer onprettig idee dat een vreemde in mijn huis komt.

Hartelijk bedankt voor het meedenken in elk geval!
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Consuela »

En dat van die brokjes noemde ik eigenljk enkel om aan te geven dat als de pensionhouder/ster merk x (waar veel granen/suikers en/of zouten in zitten) aan de katten voorschotelt omdat het volgens hem of haar zo fantastisch is, dat ik mijn kat niet toe kan vertrouwen aan iemand die bij zoiets "simpels" ,maar ook essentieels, al de mist in gaat. Dus los van het feit dat je gewoon eigen brokjes mee kan geven, het is dan dus meer de filosofie van het pension waar ik me dan al niet in kan vinden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Dinky »

Je hebt ook katten oppasdiensten die bijvoorbeeld uurtje per dag bij je thuis komen. Op die manier zou hij in zijn eigen omgeving kunnen blijven.

Edit: zie net dat je dat uitsluit, sorry
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Cari »

Wat je ook nog kan proberen of hij ergens onderdak kan krijgen bij een particulier.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Consuela »

Daar had ik ook aan zitten denken Cari :catani: . Maar ik weet niet waar ik ze kan vinden. Had op facebook al wat rondgevraagd, maar ik trof alleen mensen die hun katten buiten laten. En als hun eigen kat naar buiten mag, zullen ze ook niet gewend zijn op ramen en deuren te letten.
Of is hier iemand die iemand kent die een kat thuis bij de eigen binnenkat(ten) opvangt?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Cari »

http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... vonne.html

Ik weet niet waar je woont, maar deze vond ik als eerste.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Sifra »

Of kijk eens op verhuisdieren.nl bij logeerdieren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Consuela
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 mei 2015 16:08

Re: Moeilijke eter in pension, iemand suggesties?

Bericht door Consuela »

Dank jullie wel.
Helaas bij mij in de buurt geen kattenoppasservice. En op logeerdieren kon ik ook niets vinden.
Plaats reactie