Verhuizen naar studio

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
pyupyupyu
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 feb 2015 17:52

Verhuizen naar studio

Bericht door pyupyupyu »

Hallo :)

Vorig jaar lente hebben mijn vriend en ik 2 kittens in huis gehaald uit hetzelfde nest. We hebben een grote bovenwoning van zo'n 90m2 midden in de stad met veel klimmogelijkheden voor de katten.
Een van de twee katten wil ontzettend graag naar buiten (voor het raam mauwen, naar elke deur rennen) en die ben ik sinds een paar maanden nu ook 3/4 keer per week een half uur aan het uitlaten.

Wegens een relatiebreuk ga ik nu verhuizen (huidige woning is onbetaalbaar voor mijzelf) maar nu kom ik er achter dat iets vinden voor mij en de katten niet zo makkelijk is. Ik zou heel erg graag de katten bij wij willen houden maar eventueel zouden ze met mijn vriend mee terug naar het platteland kunnen waar ze alle ruimte hebben maar niet naar binnen kunnen (wel een stal) alleen is dat alleen een allerlaatste optie omdat zijn ouders liever niet nog meer katten hebben.

Het beste wat ik voor mijn budget en waar katten mogen heb kunnen vinden is een kamer van 18m2 met daarbij nog een losse hal en badkamer en een balkon van 3m2(niet meegerekend in die 18m2). De kamer ligt op de 1e verdieping en ligt bijna buiten de stad naast weilanden en ander groen.

18m2 is heel erg klein, zeker in vergelijking met wat ze nu hebben, maar zou het mogelijk wel kunnen wanneer ik de hoogte van de kamer ook goed benut en een trappetje plaats naar de begane grond zodat ze naar buiten kunnen wanneer ze dat willen?

Graag jullie advies. Is het egoïstisch van mij om de katten mee te willen nemen in deze situatie?
Ik zou ze niet willen afstaan maar als het voor de bestwil van de katten is. :-(

Bedankt voor het lezen in ieder geval :)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Verhuizen naar studio

Bericht door genm »

Pffff jeetje, lastig hoor. Tja, 18m2 is natuurlijk wel erg klein, maar als je goed gebruik kunt maken van de hoogte door bijvoorbeeld veel plankjes aan de muur te hangen... En als ze ook nog naar buiten kunnen wanneer ze willen met weiland en groen.... Het is niet ideaal, maar het is wel duidelijk dat ze bij jou wel heel erg gewenst zijn. Dat zijn ze bij je vriend niet, maak ik op uit je verhaal. Of in ieder geval niet bij zijn ouders. En daar kunnen ze niet naar binnen, alleen in een stal. Lijkt me ook niet ideaal. Ik ben dan alles bij elkaar wel geneigd om te zeggen dat ze bij jou beter af zijn. Maar lastig hoor. Succes met het maken van de juiste keus!
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verhuizen naar studio

Bericht door Rik »

Mmmm, ja, 18m2 is inderdaad heel weinig. Je zult heel erg veel in de hoogte moeten gaan werken en heel wat aantrekkelijker constructies moeten maken om de katten op dat oppervlak uitdaging te bieden (blijft weinig "normale" leefruimte voor jou over maar dat is een keuze). En zoals ik het ook zie is er eigenlijk op dit moment geen betere oplossing. Het naar buiten laten gaan zou ik voorlopig nog niet doen (ondanks de krappe ruimte). (Dus een langere periode dan de normale 6 weken binnen houden) Hou hun gedrag goed in de gaten zodat je kunt zien of ze happy zijn. Als ze echt heel goed gewend zijn aan de woning en nieuwe situatie kun je aan dat trappetje en buiten denken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Verhuizen naar studio

Bericht door genm »

Oh ja, eens met Rik. Niet meteen naar buiten.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Gebruikersavatar
Puur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 nov 2013 19:10

Re: Verhuizen naar studio

Bericht door Puur »

Wat een rottige situatie zeg!
Op het moment dat ze na een goede wenperiode wel de mogelijkheid krijgen om naar buiten te kunnen denk ik wel dat het het proberen waard is. Ze zullen in ieder geval veel uitdaging nodig hebben.

Is er ook de mogelijkheid om het balkon altijd beschikbaar voor ze te hebben? Zeker iets om na te vragen of er een kattenluikje in de deur mag en of je het balkon af mag sluiten dmv. een kattennet.
Plaats reactie