Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Willem2006
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2015 13:32

Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Willem2006 »

Ik ben verhuisd (acht weken geleden inmiddels) en wil mijn kat weer naar buiten doen. Hij was dat in het oude huis ook gewend. Ik vind het alleen heel erg spannend, omdat er veel dominante katten in de buurt (onze tuin ook) zijn die veel sproeien ook. Mijn kat is helemaal niet dominant. Daarnaast geeft mijn tuin aan de achterkant toegang tot een dak (van schuurtjes). Als hij aan de andere kant van dat dak eraf zou glijden, dan komt hij op een betonnen bedrijvengebied. Van hieruit kan hij door een hek naar een drukke weg. Ik denk niet dat hij vanaf daar de weg naar huis kan vinden.
Ik heb mijn kat nu een keer naar buiten gedaan en hij zat binnen vijf minuten op het bewuste dak. Ik heb hem er weer vanaf gehaald.

Heeft iemand ervaringen met een verhuizing en met dominante katten? Moet mijn kat niet eerst onze tuin 'eigen' maken, voordat hij verder de boel gaat verkennen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7641
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Rik »

Een kat zal tot zover verkennen wat hij zelf plezierig en avontuurlijk vindt. Dat gebied kan/zal steeds groter worden. Voor elke kat is dat tempo weer anders. Is er een mogelijkheid om de tuin helemaal af te schermen?
Laatst gewijzigd door Rik op 18 feb 2015 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
genm
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2014 15:37

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door genm »

Is het misschien een optie om je tuin goed af te zetten? Dan kan je kat wel lekker naar buiten toe, maar op een veilige manier. Als ik je hoor over een drukke weg en een gebied van waar hij misschien niet meer terug naar huis kan komen, zou ik er persoonlijk voor kiezen om hem gewoon in de tuin naar buiten te laten.
Fleur,
Mees - 17/04/2014, Guusje - 05/05/2014 en Elsa - 09/11/2014
Willem2006
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2015 13:32

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Willem2006 »

Bedankt voor de reacties. Ik ben er inderaad over na aan het denken of ik de tuin kan afschermen. Of in ieder geval zo, dat hij niet op dat dak kan komen. Hij komt op het dak via een pergola en een boompje. Als ik daar bijvoorbeeld gaas omheen span. Dat zou een oplossing kunnen zijn wellicht.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Jantina »

Vergis je niet: katten kunnen ook heel goed via gaas omhoog klimmen! ;-)
Als je het zelf niet prettig vind (en ik kan me dat helemaal voor stellen) dan is afzetten een prima alternatief.
Dinie (castratenkoor) heeft ook een mooie katenren wat ik ook ideaal vind.(zie haar album)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Willem2006
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2015 13:32

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Willem2006 »

Een kattenren vind ik niet zo'n goed idee. Ik denk dat ik hem nu eerst aan de tuin ga laten wennen met een tuigje. Even zien hoe hij daar op reageert. Ondertussen kan ik wat gaas gaan spannen in de tuin.
Gebruikersavatar
EliekeTips
Huiskat
Huiskat
Berichten: 82
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:55
Locatie: Leeuwarden

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door EliekeTips »

Katten klimmen omhoog via gaas, denk dat je het je kat alleen maar makkelijker maakt dan. Je zou rondom het dak gaas kunnen aanbrengen dat schuin omhoog staat. Daar komt de kat sowieso niet voorbij.
Willem2006
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2015 13:32

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door Willem2006 »

Ik zag inderdaad al in voorbeelden op internet dat het gaas schuin omhoog moet lopen. Ik ga wat proberen dus! :-)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb sinds kort een grote kattenren voor de katten in de opvang en het geeft zo'n rust nooit meer zorgen of ze weer naar huis komen. of dat er iets gebeurt aangereden vergiftigd enz. Heerlijk ik raad het iedereen aan.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onzeker over nieuwe buurt na verhuizing

Bericht door nellebel »

kijk ook maar eens bij catpalace naar de kat rol. ook ideaal, en ziet mooier uit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie