3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door daantje_xxx »

Hoi,

Wij gaan op vakantie, maar ik zit in dubio over wat ik met de katten ga doen.

Voor deze vakantie (huisje in NL) zijn wij uitgenodigd door oma om mee te gaan. Hartstikke leuk natuurlijk, alleen weet ik nog even niet wat ik met de katten doe...

Het gaat om 5 dagen / 4 nachten.

Graag jullie advies.

Normaal als wij met vakantie gaan, slapen er 1 of 2 broers in ons huis. Zij verzorgen de katten dan. Win win situatie natuurlijk. Katten blij, wij blij, en broers blij want die wonen nog thuis. Maar je voelt m al aankomen, zij gaan nu natuurlijk ook mee op vakantie.

Ik zal eerst even de katten omschrijven:
Kat 1: Loekie, 6 jaar, mannetje, Noorse Boskat. Oogt altijd heel relaxt, maar is best schichtig. Hij heeft slechts 1x buiten de deur geslapen. We hebben hem en Saartje een aantal jaar geleden een keer meegenomen tijdens een weekendje weg, om te kijken hoe dat ging. Hij vond t niet erg leuk. Hij ging naar iedereen, ook Saartje, blazen. Toen we thuis kwamen was dat ook zo. Dat duurde ongeveer 1 dag. De laatste keer dat we bij de DA waren (alledrie) deed hij dat weer toen hij thuis kwam. Ik heb hem toen even vastgepakt en ff goed geknuffeld en tegen hem gepraat. (het is echt “mijn” kat) Daarna was t wel weer over.

Kat 2: Saartje, 6 jaar, vrouwtje, schildpadje. Oogt schichtig en nerveus, maar is dit niet. Heeft ook slechts 1x buiten de deur geslapen samen met Loekie. Zij had er geen problemen mee, in tegenstelling tot onze verwachtingen. Ze had meteen haar plekje gevonden.

Loekie en Saartje zijn echte maatjes. Als ik Loekie een keer moet wassen omdat hij vies is (lees: te vieze uitwerpselen die in zijn vacht zijn blijven hangen) dan vindt Saartje t helemaal niet leuk dat ik dan de badkamerdeur dicht doe.

Kat 3: Tijger, 16 jaar, vrouwtje, cypers. Oogt relaxt, mist 1 achterpoot, slaapt veel en heeft medicijnen (2x per dag) en dieetvoer nodig. Zij is sinds 2,5 jaar bij ons en is inmiddels vriendjes met Loekie. Met Saartje niet echt, zij blazen nog wel eens naar elkaar, maar verder niets.

De mogelijkheden:
1: Ze blijven thuis.
Voordeel: relaxt voor de katten.
Nadeel: ik kan/wil mijn buren niet opzadelen met een kat die 2x per dag meds nodig heeft. En er is nu niet iemand anders in de directe omgeving die dit wel kan/wil doen. En daarnaast zijn ze dan best veel alleen.

2: Kattenoppas die aan huis komt.
Voordelen: relaxt voor alle katten
Nadelen: - ik heb geen oppas kunnen vinden... – komt vaak 1x per dag, dat redt nr 3 niet met haar meds.

3: Kat 1 en 2 blijven thuis en krijgen hun natje en droogje van de buren, kat 3 gaat mee op vakantie.
Voordelen: - relaxt voor nr 1 en 2. – nr 3 krijgt op tijd haar meds en speciaal voer.
Nadelen: - nr 1 en 2 zijn dan alsnog veel alleen - niet bekend hoe nr 3 reageert. - Niet bekend hoe nr 1 en 2 reageren als nr 3 weer thuis komt. – Er wordt al een hond meegenomen, niet bekend hoe nr 3 daarmee omgaat.

4: Kat 1 en 2 gaan naar pension, kat 3 gaat mee op vakantie.
Voordelen: - nr 1 en 2 zijn niet alleen - nr 3 krijgt op tijd haar meds en speciaal voer.
Nadelen: - reactie nr 1 en 2 onbekend - niet bekend hoe nr 3 reageert. - Niet bekend hoe nr 1 en 2 reageren als nr 3 weer thuis komt. – Er wordt al een hond meegenomen, niet bekend hoe nr 3 daarmee omgaat.

5: Alle katten naar een pension
Voordelen: nr 3 krijgt op tijd haar meds en speciaal voer. - hopelijk zijn alle katten dan bij elkaar, maar dat weet ik niet zeker ivm dieetvoer van nr 3
Nadelen: niet bekend hoe nr 1, 2 en 3 hierop reageren. – van 2 pensions heb ik al vernomen dat nr 3 dan apart gezet (eigen kamer of eigen hok) wordt en dus niet samen is met nr 1 en 2, terwijl ze eindelijk aan elkaar gewend zijn...

Meer opties heb ik even niet. Maar eigenlijk is er geen een perfect.
Opties 1 en 2 vallen eigenlijk af. Dus dan zou ik moeten kiezen tussen opties 3, 4 en 5. En ik wil ze zo graag bij elkaar houden, maar dat gaat dus waarschijnlijk niet gebeuren.

Wat adviseren jullie?
Hebben jullie ook in een soortgelijke situatie gezeten en wat hebben jullie gedaan?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door Ms Maaike »

Lastig dilemma. Heb je echt nul kattenoppasdiensten gevonden die twee keer per dag kunnen komen? Of heb je daar het budget niet voor? In de omgeving van Utrecht zijn er ook die (tegen een meerprijs uiteraard) vaker per dag kunnen komen. Voor mij zou het simpel zijn; als ik niemand kan vinden om op te passen blijf ik thuis. Dat is al twee keer voorgekomen (mijn oudste kat moest elke dag een schildklierpil krijgen en hij was de makkelijkste niet wat dat betreft). Een pension is geen optie voor mij; zeer a-relaxed voor de katten en dat alle katten zijn ingeënt (daar) is geen garantie dat je je katten ook weer gezond terug krijgt. Ik zou zeker geen kat meenemen als er ook een hond is die niet gewend is aan katten. Als je katten slecht zonder elkaar kunnen zou ik ze ook niet scheiden. Moeilijk!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door daantje_xxx »

Nog even een aanvulling.

Het is een kado van oma die 80 wordt aan ons, de familie. Om die reden hebben wij ons best gedaan om vrij te regelen op het werk. Omdat oma haar best doet om wat voor ons te regelen.

En ik wilde ze het liefst bij elkaar houden, omdat ze nu eindelijk een beetje gewend zijn aan elkaar (lees: aan kat 3).
Het belangrijkste is dat kat 1 en 2 bij elkaar blijven, en die blijven in ieder geval bij elkaar.

Verder heb ik geen kattenoppas kunnen vinden die 2x per dag komt. daarnaast was er al geen plek meer. Het gaat om een schoolvakantie...
Natuurlijk speelt geld een rol, maar ik vind het het belangrijkste dat mijn katten het naar de zin hebben.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door Featherr »

Ik denk dat ik nummer 3 dan mee zou nemen. Gewoon op de slaapkamer houden, wel zorgen natuurlijk dat ze 's avonds genoeg aandacht krijgt. De deur goed dicht doen, zorgen dat de hond er ABSOLUUT niet bij kan als jullie weggaan en de hond blijft thuis. Een oude kat slaapt toch de hele dag, neem je mandje mee, kattenbak en dan kan ze in de kamer d'r eigen plek hebben.
Je kan eventueel voor als je weg bent d'r in een grote bench doen als je die kan regelen. Is wel even ongemakkelijk maar ik denk niet dat je die 5 dagen 24/7 weg bent?

Niet ideaal, maar dan heeft ze jullie, krijgt ze d'r eigen voer en medicijnen en de andere kunnen dan lekker thuis blijven. Het zal heus wel weer goed gaan als jullie thuis komen (wat als ze naar de dierenarts moet en opgenomen? Dan is ze ook een paar dagen weg).
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door Jantina »

Ik zou ten alle tijde proberen om de katten thuis te houden. Hun eigen omgeving, ook al zijn ze vaker alleen,.is voor een kat heel erg fijn.
Geen pension en meenemen kan voor stress zorgen, en je moet op zoveel dingen letten.
De katten thuis kunnen ook van slag raken door de ene kat die weg is.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door daantje_xxx »

Daar ben ik me zeker van bewust.
maar wie gaat kat 3 haar pillen geven dan?
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door Jantina »

Ja, haha, dat kan ik niet invullen.
Zeg alleen wat ik zou doen.
Jij hebt katten, dus dan moet je ook doen wat het beste voor ze is, vind ik.
Bedoel het niet aanvallend, maar de katten hebben hier niet om gevraagd.

Een oppas die 2 x komt kijken is ideaal. Zou toch je buren vragen.
Ene keer de een en de andere keer de ander.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door Rik »

Ja... :) daar zat ik ook aan te denken (als je 2 buren hebt). Afhankelijk van wat het inhoud om de medicijnen te geven hoeven ze het misschien niet eens zo erg te vinden. Wat houden de medicijnen voor Tijger in? Krijgt ze dat door het dieetvoer? Moet er ook rekening mee gehouden worden dat ze alledrie ook alleen uit hun eigen bakje eten? En moet daarop toegezien worden? Of kunnen de buren 's-ochtends gewoon een beetje dieetvoer met medicijn neerzetten en eet Tijger dat dan direct op (zodat de andere 2 er niet bij kunnen)? Ik denk dat je inderdaad tussen die twee opties een keuze moet maken. 2x daags iemand langs komen of Tijger meenemen en op je kamer houden (als dat al mogelijk is) maar die laatste keuze is niet optimaal.

(Pension zou ik dus niet doen... maar ga even met de buren praten en bespreek het eens. Je kunt ze als beloning een verwenbon o.i.d. geven. Zou je bij een pension ook kwijt zijn)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door daantje_xxx »

Ik vind het niet fijn als ik de buren ermee moet belasten om Tijger sochends en savonds een pil moet geven. Deze gaat niet door haar eten. Dat accepteert ze niet. Je moet echt haar bek openmaken en dan snel die pil erin doen, en dat soms 5x als t niet meteen lukt.

Het dieetvoer staat op de grond, daar kunnen ze allemaal dus bij, maar dat is niet erg.
het gewone voer staat op een kast, omdat Tijger niet kan springen, kan ze daar niet bij.

Heb btw wel meerdere buren, maar het moeten ook mensen zijn die ik vertrouw.

Zojuist familie met de hond gebeld, kat kan best mee. Dan kan ze snachts en als wij er niet zijn in onze slaapkamer.

En misschien kan een andere tante dan savonds de andere twee eten kunnen geven, of anders de buren.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: 3 katten naar pension? of 1 meenemen? Advies..?

Bericht door daantje_xxx »

Bedenk me net dat Tijger zich zelfs bij de DA prettig voelt.
als ik daar met haar ben, laat ik haar in de wachtruimte al uit haar kooitje. Kooitje vind ze niet leuk, maar als de deur ervan open is, dan maakt t haar niet uit en huppelt ze lekker rond, dan is ze tevreden. Scheelt dat ze niet hard kan rennen of springen.
Plaats reactie