kat overnemen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
esther71
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2014 17:01

kat overnemen

Bericht door esther71 »

Omdat ik vind dat mijn buren niet goed voor hun kat zorgen wil ik hen vragen of wij hun kat mogen overnemen. Hun kat is vaak alleen op straat, kan niet in huis als zij er niet zijn (en dat is best vaak) en komt dan bij ons voor de deur zitten. Heel zielig, zeker als het koud is of regent, want het is een schat van een beest. Hoe pak ik dit aan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat overnemen

Bericht door Rik »

Oei... dat zou je in ieder geval heel (heel heel) delicaat aan moeten pakken. Hoe goed ken je je buren? Weet je waarom de kat veel buiten is? Hebben ze een kattenluik? Je weet niet hoe goed ze voor de kat zorgen (buiten het feit dat hij veel buiten is). Ze ronduit beschuldigen van "slecht zorgen" zou in het verkeerde keelgat kunnen schieten (en ik neem aan dat je de verstandsverhouding die je met hun hebt ook niet wilt verstoren). Als je ze al wel goed kent dan denk ik dat je ook wel weet hoe je het onderwerp zou moeten brengen bij hun. Mijn advies zou zijn... laat de kat eens binnen bij jullie, geef het eens eten. En als het dan inderdaad vaak voorkomt zou je gewoon eens met ze moeten praten. Absoluut niet beginnen over "niet goed zorgen voor". Pas als je een paar keer met ze erover gepraat hebt zou je kunnen vragen of ze het vervelend vinden of de kat bij jou naar binnen mag (en bij jou mag eten). Vraag ze dan ook wat ze van een kattenluik zouden vinden. Pas als je je buren wat beter kent zou je het onderwerp van "de kat overnemen" aan kunnen kaarten. Ik denk niet dat je dat al bij een "eerste gesprek" zou kunnen doen. Pas als je ze wat beter kent (en de omstandigheden) zou het een onderwerp van gesprek kunnen zijn. (Tenzij je natuurlijk niets van de buren aantrekt maar dat kan dus ook verkeerd uitpakken.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
esther71
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2014 17:01

Re: kat overnemen

Bericht door esther71 »

Rik bedankt voor je bericht. Ik ben het met je eens hoor dat we dit heel voorzichtig moeten aanpakken. De verstandhouding is op zich prima, al lopen we de deur niet bij elkaar plat. Ze hebben inderdaad geen kattenluikje dus het beestje kan echt niet naar binnen. Zo zielig! Bedankt voor je tip en het meedenken!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat overnemen

Bericht door castratenkoor »

Er zijn (helaas) genoeg mensen die hun kat buiten zetten als ze naar hun werk gaan. En dan het beest pas binnen laten als ze thuis komen.
Er zijn katten die daar aan wennen en die zo prima gedijen. Maar er zijn er ook die uren treurend op de vensterbank alleen maar zitten te wachten.

Best kans dat je buren totaal niet snappen wat je bedoelt. Probeer er rustig over te praten zonder beschuldigingen. Vertel jouw ervaring met de kat.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat overnemen

Bericht door Cari »

Je kan hem ook heel rustig (ongemerkt) opnemen. Bij zo'n kat is dat heel simpel: geef 'm eten, aandacht en neem een kattenluik - dan kan hij zelf kiezen waar hij intrekt ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat overnemen

Bericht door castratenkoor »

Maar dan steek je er geld in en loop je kans dat de buren hem komen terugeisen. Kan tot veel frustratie leiden vrees ik.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kat overnemen

Bericht door Rik »

Cari schreef:Je kan hem ook heel rustig (ongemerkt) opnemen. Bij zo'n kat is dat heel simpel: geef 'm eten, aandacht en neem een kattenluik - dan kan hij zelf kiezen waar hij intrekt ;-)
Ja... dat wilde ik eerst ook al voorstellen maar dat heb ik maar niet gedaan (buiten dat je hem af en toe binnen kunt laten en wat eten kunt geven) want is dit niet zoiets als "katnapping" ;)

(maar misschien als je inderdaad een kattenluik neemt niet omdat de kat dan zelf de beslissing neemt en zit je juridisch misschien veilig... maar wie gaat er met hem naar de DA als er wat is? Er zitten dan dus wel wat haken en ogen aan. De buren leren kennen en het bespreekbaar maken is misschien toch beter)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat overnemen

Bericht door Cari »

Hoe vaak gebeurt het niet dat een kat een ander thuis kiest? Daar ben je niet schuldig aan, want je houdt hem niet gevangen. Als die mensen er zo weinig zijn, kan hij tenminste naar binnen in zijn 2e thuis. Je neemt 'm dus niet officieel over, maar geeft 'm onderdak, that's all.
Mensen horen niet graag dat ze slecht voor hun dieren zorgen, dan gaan ze direkt in de verdediging en kan je niks meer. Ze kunnen dan zelfs het dier gaan opsluiten, zodat jij 'm niet meer ziet.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Arjuna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:57

Re: kat overnemen

Bericht door Arjuna »

je kan toch open en eerlijk hun in gesprek zeggen dat je helemaal gek op hun kat bent en of hun het vervelend vinden dat ie ook bij jou komt als hun niet thuis zijn of als de kat buiten zit en graag ergens naar binnen wil......totaly in love zo maar te zeggen.....beschuldig je hun niet en blijf je bij jezelf.....de kat kan dan zelf gaan kiezen waar ie naar binnen wil en zo verloopt het mss soepeltjes voor het beestje.
De buren weten mss niet beter, of denken er niet bij na, hoeft echt geen kwade wil te zijn.
esther71
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2014 17:01

Re: kat overnemen

Bericht door esther71 »

Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga er zeker iets mee doen!
Plaats reactie