Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Nickozz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2014 14:20

Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Bericht door Nickozz »

Hoi allemaal

ik ga binnenkort met mijn kat verhuizen naar een huis dat ik heb gekocht, de vorige eigenaars hadden ook een kat in het huis rondlopen.

Nu is mijn vraag:
Met wat moet ik rekening houden als ik mijn kat verhuis naar z'n nieuwe omgeving?
Ik denk dan maar aan zaken zoals geuren van de vorige kat en dergelijke.
Waar moet ik op letten of moet ik zeker doen/in orde brengen zodat mijn kat niet angstig is of stress krijgt. :?:

Alvast bedankt voor jullie hulp. :epray:

Nick
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
mijn ervaring is dat het ervan afhangt of er poes woonde en kater nieuw komt, uitgaande dat alles gecastreerd is of andersom of kater/kater of poes/poes.
als er kater woonde en poes komt dan zal zij als een gek het hele huis met kopjes en wangen- en flankengewrijf van haar luchtje voorzien.
als er poes woonde en kater komt dan zal waarsch veel laconieker worden gereageerd.
in beide gevallen zal het hele huis de eerste uren zeer grondig worden afgezocht naar andere beesten/tijgers, want je weet maar nooit..

wat je kunt doen is paar dagen voor verhuizing feliway in stopcontact doen en flink door de lucht wapperen
of feliway verstuiver kopen en vlak voor intro van nieuwe tijger even licht overal spuiten, ook beetje op muur of deurstijl.

en dan hangt het ervan af hoe het dier reageert en dat kan niemand voorspellen..
kwestie van doen en aanmoedigen
en als er vooraf al veel spullen van vorige huis naar nieuwe huis zijn gebracht,
dan ruikt het nieuwe huis al veel vertrouwder, dan wanneer het leeg is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Bericht door Dinky »

Waar ik zeker om zou denken is ontsnappingsgevaar voor de kat ;)
Zorg dus dat tijdens het verhuizen de kat een eigen kamertje heeft met zijn eigen spullen wat gebied is van verboden toegang tijdens het verhuizen.

Weet niet of je de kat ook naar buiten laat maar na verhuizing wordt over het algemeen 6 weken huisarrest aangehouden zodat het huis eigen wordt en hij niet probeert terug te lopen naar oude huis.
(als de kat een echte binnenkat is en binnen blijft is vanzelfsprekend veiligste en anders zou je nog kunnen kiezen tuin/balkon af te zetten om de kat te beschermen tegen aanrijdingen en vergiftigingen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Nickozz
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2014 14:20

Re: Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Bericht door Nickozz »

Alvast erg bedankt voor jullie ervaringen en info.

Nu weet ik toch al waarop ik zeker en vast moet letten.
Nu is het fingers crossed voor als het grote moment daar is :D
Cerna

Re: Verhuis naar huis waar andere kat woonde

Bericht door Cerna »

Ik zou het huis vantevoren eerst heel grondig schoonmaken.

Toen ik nog op kamers zat kon ik een leuke zolderetage krijgen. De dame die ervoor gewoond had, had twee katten en het was midden in de zomer.
Ik ging voortvarend te werk met schoonmaakspullen en na een paar dagen ontdekte ik allemaal rode bultjes op mijn benen. Waarschijnlijk door het schoonmaken.......dacht ik. Een paar dagen later kwam een vriendin mij helpen en binnen een half uur werd ze besprongen door de vlooien.

En omdat er op dit moment een vlooienplaag heerst, las ik in de krant en de evt. vlooien een tijd zonder gastheer zijn geweest, zou je kat wel eens een willig slachtoffer kunnen worden.
Plaats reactie