verhuizing

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
bommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:10

verhuizing

Bericht door bommel »

Hallo,

Ik ben net verhuisd van een vrijstaand boerderijtje naar een rijtjeswoning. Ik heb mijn 5 poezen nu nog in huis en in een afgezette achtertuin.
Over een tijdje wil ik ze loslaten en een katteluikje plaatsen.
4 van de 5 katten/poezen zijn vrij angstig en zullen zich niet door andere mensen laten aaien, laat staan oppakken. Ze reageren allemaal heeeeeeel erg goed op mijn honden.

Mijn concrete vraag: de eerste keer loslaten, hoe kan ik dat het beste doen? Alle 5 tegelijk? 1 voor 1? En bij 1 voor 1, welke dan het eerst?
Ik wil sowieso mijn honden hier bij inzetten.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: verhuizing

Bericht door Dinky »

Waarom wil je ze verder laten dan de afgezette achtertuin? Vragen de katten daarom, heb je het idee dat ze wat missen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: verhuizing

Bericht door Cyamytha »

Sowieso eerst iets van 6 weken binnen laten, kan je nieuwe huis voor hun ook 'thuis' worden incl. alle bijhorende geurtjes en vertrouwde plekken. En dan denk ik zelf deur open zetten en ze zelf laten beslissen of ze naar buiten willen ja/nee.

Wel goed opletten uiteraard. Onze kat zit aan een tuigje, maar dat is er maar eentje en dan moet ik al ogen in mn achterhoofd hebben...
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
bommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:10

Re: verhuizing

Bericht door bommel »

Bedankt voor de reacties.
Ja ik wil ze naar buiten laten gaan. Ik wil ook gewoon met de honden achterom kunnen gaan en ja, een paar vragen/zeuren er echt om.
Mijn probleem is inderdaad dat ik geen ogen in mijn achterhoofd ;-) heb en dat je niet 5 tegelijk kan volgen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: verhuizing

Bericht door Adriana »

jouw katten kunnen niet de risico's inschatten van de gevaren in je nieuwe omgeving.
en we hebben tig topics met vaak droevige afloop van bv vermissing tot en met auto-botsing met hoge dierenartsenrekeningen en veel verdrietigs.
waarom is je afgesloten tuin niet voldoende voor ze..?
en er staat 6 weken huisarrest voor voordat ze naar buiten mogen en wij kunnen van afstand eea niet inschatten maar wees asjeblieft heel voorzichtig. zij zullen wel zeuren maar weten niet waar ze mee te maken gaan krijgen in deze nieuwe omgeving ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: verhuizing

Bericht door Dinky »

Zorg dat de katten in elk geval gechipt zijn en registreert de chip met jou gegevens. Als de kat dan aangereden wordt en gevonden door dierenambulance zullen ze je bellen en heb je daardoor snel duidelijkheid en hoef je niet geconfronteerd te worden met de kat zelf voor identificatie. (Ja, eigen ervaring. Onze vorige poes was aangereden en werd al gebeld voordat ik haar thuis verwachtte. Scheelt dus zoekactie/vermissing/onzekerheid).

Volgende tip is inderdaad 6 weken thuis houden voordat je ze loslaat zodat het nieuwe huis echt eigen wordt en ze niet richting oude huis gaan lopen.

Loslaten zou ik doen door de ogen uit je achterhoofd te halen en ze zelf de keuze geven om de tuin te verlaten ;-)

Ik begrijp geloof ik niet hoe jij je honden erbij in wilt zetten? Hoe zie je dat voor je?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verhuizing

Bericht door Cari »

Ja, dat van die honden intrigeert mij ook.
Komt het kattenluik in de schutting van de achtertuin? Als dat zo is, zou ik 'm er gewoon een keer inzetten (als de katten gewend zijn) en dan gaat degene met de grootste drang tot avontuur vanzelf wel een keer stappen ;-). Ze zijn wel een luik gewend? Anders luik de eerste tijd open zetten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
bommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:10

Re: verhuizing

Bericht door bommel »

Het zijn katten die heel erg aan de honden hangen, altijd kopjes geven en zo. Door met de honden buiten te blijven, verwacht ik dat de poezen in de buurt blijven.

Het is inderdaad de bedoeling dat er een katteluik komt in de schuttingdeur en 1 in de achterdeur. Ik woon in een hele rustige buurt, niet aan een doorgaande weg. Natuurlijk kunnen ze onder een auto komen, maar dat is niet mijn grootste angst op dit moment.
Ik ben al heel vaak verhuisd met een heleboel katten, maar daar waren nooit angstige katten bij. Deze katten hebben allemaal een slechte start gehad en kunnen zelfs mij nog aan kijken: wie ben jij? Voordeel daarvan is weer dat ze niet bij andere mensen naar binnen zullen gaan, of voor een aai naar andere mensen zullen lopen.

We zullen het zien, ik doe mijn uiterste best. En ja, ze zijn gechipt en hebben allemaal een bandje met een adreskoker om.

Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: verhuizing

Bericht door Jantina »

Als ze zo angstig zijn, zou ik al helemaal proberen om ze gewoon in je afgezette tuin te laten.
En ja, dan zeuren ze maar; ze leren het vanzelf.
Je wilt niet dat ze op straat ergens van schrikken met alle gevolgen van dien.
Het zou erg verstandig van je zijn om nog eens heel goed na te denken óf je ze wel buiten de tuin wilt laten...!

En dit is niet aanvallend o.i.d. bedoeld, maar gezegd vanuit de veiligheid van je katten. Soms willen ze wat anders, maar dat is dan niet altijd het beste voor ze.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verhuizing

Bericht door Cari »

Angstige katten doen het juist uitstekend op straat, kijk naar zwerfkatten - allemaal angstig :lol:
Het is momenteel heel erg in om je katten binnen te houden of in ren of afgeschermd tuintje, maar als je in een veilige buurt woont, sta ik ook helemaal achter volledige vrijheid. Voor een kat is er niets mooiers dan dat :-). Ik word soms ook op de avondwandeling met de hond vergezeld door 3 katten - dat is toch fantastisch?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf heb ook een kattenren waar ze veilig 24/7 in buiten kunnen. Ik zie dat niet als een modeverschijnsel Cari, ik zie dat als verstandig en door slechte ervaring wijzer geworden. Ja ook bij mij moest er eerst een kat doodgereden worden, voor ik inzag dat dat niet was wat ik wilde voor mijn katten en voor mezelf. Ik woon nu aan een heel drukke en doorgaande weg. Maar toen Miepie werd doodgereden woonde ik in een rustig dorp op een woonerf.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: verhuizing

Bericht door Dinky »

Tja, ik ben zelf opgegroeid met de overlast die katten veroorzaken. Het voorkomen van die overlast zou ik niet zien als een mode verschijnsel maar als een verstandige keuze. Er zijn echt niet voor niets kattenhaters en mijn ouders hebben uit wanhoop maar schrikdraad over de schutting van de achtertuin om de katten uit de tuin te houden en zo hun konijn te beschermen........
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: verhuizing

Bericht door castratenkoor »

Het forum staat er zowat wekelijks vol mee, de slachtoffers van het "fijn" loslopen.

De manier waarop ikzelf last heb van andermans kat, zo zou ik echt niet willen dat anderen last hebben van de mijne.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: verhuizing

Bericht door Cari »

Mensen hebben overal last van en zeuren om alles.Vooral als het om natuur of dieren gaat. Mijn katten hebben recht op vrijheid, net zo goed als ieder ander dier en ieder mens. Ik zie mijn katten niet als bezit of hobby, maar als levend wezen met behoeftes en recht op een plek op deze aardbol. De mensen hebben al vrijwel alles ingenomen, maar het is nooit genoeg...

Veel vermiste katten zijn overigens ook katten die altijd binnen gehouden worden en per ongeluk ontsnappen.

Maar ik ga hier verder niet over discussiëren, want dat heeft geen enkele zin.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
bommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jul 2014 20:10

Re: verhuizing

Bericht door bommel »

Ondertussen heb ik ze nu een kleine week naar buiten en het gaat heel erg goed. Ik heb in huis en in de tuin (onder een tafeltje) kattenbakken staan die ik goed schoon houd. Tot nu toe komen ze thuis om hun behoefte te doen.
Natuurlijk kan er wat gebeuren, maar dat kan met de honden en met mijzelf ook.
Kort samengevat: ik ben helemaal blij :grin:
Plaats reactie