Mee op vakantie?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Mee op vakantie?

Bericht door Nathaly »

Hallo allemaal!

Ik lees vaak mee op dit forum en vind het erg informatief, heb er al veel tips uit gehaald. Nu heb ik eigenlijk vraagje en hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

Ik heb een kat van bijna 2 jaar, en twijfel heel erg wat ik in de zomervakantie met hem moet doen. Hij is meer aan mij gehecht dan aan zijn omgeving, is gewend aan een tuigje en heeft daar geen problemen mee, en gewend om te reizen. Van jongs af aan is hij regelmatig een weekendje mee geweest naar mijn ouders/vrienden/familie. Voor de zomervakantie heb ik een aantal opties:

* Kattenpension. Hier heb ik zelf hele slechte ervaringen mee, de vorige keer had ik veel moeite gedaan om een goed pension te zoeken waar de katten veel ruimte hebben, maar ik kreeg hem doodziek en gestresst terug. De eigenaresse is veel te laat met hem naar de DA gegaan. Ipv een grote ruimte delen met veel katten kan ik ook kiezen voor een pension waar hij alleen zit, maar dan zit hij het grootste gedeelte van de dag en nacht in een bench oid, en kan ik hem net zo goed meenemen in een grote bench. Dan ben ik in ieder geval in de buurt, wat hij altijd fijn vindt. Ik zou zelf niet kunnen genieten van de vakantie omdat ik de hele tijd twijfel of mijn katje wel oke is...

* Naar een kennis. Dit is een optie, maar deze kennis heeft zelf ook katten en dat zou betekenen dat mijn kat niet het hele huis maar een verdieping heeft. Op het moment is die kennis op vakantie en zit ik 2 weken in dat huis, samen met mijn kat. Dit gaat prima, zolang ik in de buurt ben! Hij heeft er wel grote problemen mee als ik in de woonkamer zit (bij de andere katten, waar hij dus niet kan komen), omdat hij me dan wel hoort. Als ik een paar uurtjes weg ben gaat hij gewoon slapen, daar heeft hij minder problemen mee. Daarnaast kan hij dus niet in de woonkamer, terwijl dat de ruimte is waar mensen het meeste zijn... Ik ben een beetje bang dat hij eenzaam en buitengesloten wordt...

* Meenemen op vakantie. Dit is voor mij het fijnste, omdat ik kan zien dat hij oke en gelukkig is, maar ik vraag me af of dit wel fijn is voor de kat. Zoals hierboven is hij wel gewend om te reizen en meer gehecht aan mij dan aan zijn woning, maar tijdens mijn vakantie zal ik ook regelmatig eventjes een paar uur de omgeving willen verkennen. En ik zal waarschijnlijk in een hotel op vakantie gaan, stel dat hij dan elke dag 4u alleen zit, en dan ook nog eens in bijvoorbeeld een grote hondenbench (met verdiepingen etc.). Genoeg ruimte voor een ligplekje, kattenbak, eten/drinken etc. maar rondjes rennen kan niet. Op het moment dat ik er ben kan hij in de kamer rondlopen en s'nachts lekker bij mij slapen, maar toch... Nu is het geen hele speelse kat maar vooral een knuffelbeest, maar dit zit me toch ook een beetje dwars. Aan de andere kant slapen katten ook veel, maar ik weet echt niet of dit wel goed is voor de kat.

* Gewoon niet op vakantie gaan de komende 10 jaar. Misschien het beste voor de kat... maar ik weet niet of ik daar gelukkig van wordt ;)

De vakantie heeft altijd nadelen voor een kat, maar wat is de beste optie? Gevoelsmatig wil ik hem het liefste meenemen, daar heb ik tot nu toe de beste ervaringen mee en dan kan ik hem zelf heel goed in de gaten houden.

Wat denken jullie?

Nathaly
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Katelijne »

Er is nog een optie: een dierenoppasdienst aan huis. Ik vermoed dat je uit NL komt en ik weet zeker dat er daar verschillende van die oppasdiensten zijn. Zelf werk ik voor zo'n dienst in België en ik vind dat dit nog altijd het beste is voor de kat(ten).

Je kat kan in zijn vertrouwde omgeving blijven, krijgt elke dag eten, knuffels enz., je wordt op de hoogte gehouden via sms of e-mail, je huis ziet er ondertussen niet verlaten uit, ...

Kijk eens op google naar een dierenoppas aan huis in jouw regio. Er is normaal gezien altijd eerst een kennismakingsgesprek met de oppasser, dus dan kan je er nog van af zien als je je er niet goed bij voelt.

Tip: ga wel voor een geregistreerde onderneming en niet voor iemand die het als hobby doet. Op die manier ben je ook verzekerd wanneer er iets gebeurt (er wordt iets in je huis omgegooid of zo) en weet je dat je te maken hebt met iemand die hiervoor opgeleid is.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Dinky »

Wanneer je in een hotel op vakantie gaat is het nog maar de vraag of het toegestaan is om je kat mee te nemen op een kamer. Ook geen onbelangrijk punt ;)

Wij hadden toen we op vakantie gingen mijn schoonmoeder in ons huis wonen die onze poes gezelschap hield en verzorgde. Maar ik begrijp ook dat dat een luxe is ;)
De kattenoppas die Katelijne aangeeft is de optie die hier het meest bij in de buurt komt.

Vind het moeilijk inschatten hoe jou kat het zal vinden op vakantie. Zo is er op het forum een poes die meegaat op een zeilboot (kan je kijken in het album van Adriana: klik) en de katten van forumgebruiker BillyJean gaan ook mee op vakantie op een bungalowpark (onderaan deze pagina staan paar foto's: klik)

Mijn poes is vrij bang aangelegd dus die zou ik zeker niet naar pension brengen (had al blaasgruis/blaasontsteking opgelopen in het asiel door alle stress daar), ik zou altijd kijken of er een oppas in huis kan komen zodat ze in haar eigen omgeving kan blijven. Maar dat zal dus per kat verschillen wat het 'beste' is ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mee op vakantie?

Bericht door eveline1982 »

De dierenoppas dienst is inderdaad een goede oplossing maar je moet het maar wel willen, dat er vreemde mensen in je huis komen.

Is er geen vriendin/kennis of familielid in de buurt die elke dag 1 of 2x kan langskomen voor een kroel, en te zorgen dat de bak word schoon gemaakt en het eten aangevuld? Ben verleden jaar voor het eerst in ruim 10 jaar een week weg geweest, de katten konden op die manier lekker thuis blijven in hun vertrouwde omgeving. Ze waren een beetje zelfs toen we terug waren maar zagen er goed uit.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Nathaly »

Ik heb recent moeten verhuizen voor werk, en daardoor zijn kennissen/familie allemaal te ver weg om langs te kunnen komen. Een oppasdienst zou inderdaad kunnen, maar ik vraag mij af hoe vervelend het voor hem is, het is een solo-kat (door omstandigheden) en een binnenkat, een oppas zal elke dag een kwartiertje langskomen, maar dan zit bij dus eigenlijk de hele vakantie alleen! Eten drinken en schone bak zijn er wel, maar omdat hij zo aanhankelijk is en zo op mij gericht is ben ik bang dat hij er erg onder zal leiden...

De katten van mijn ouders zijn bijvoorbeeld veel minder op mensen gericht, en kunnen naar buiten, dus die hadden altijd wel iemand die voer kwam bijvullen en dat was genoeg. Mijn katje is normaal continue bij me, en heel erg aan mij gehecht... Ik vind het daarom een hele moeilijke keus, als ik me er niet fijn bij voel blijf ik gewoon thuis...
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Nathaly »

Over meenemen naar een hotel; ik zal dan inderdaad moeten kijken of het toegestaan is, maar daarom ben ik er nu ook al een beetje mee bezig. Mijn kat is niet bang aangelegd, hij doet het altijd goed in nieuwe omgevingen. Ik neem hem toch regelmatig mee, en hier heb ik hele goed ervaringen mee, ik heb zelfs de indruk dat hij het wel erg leuk vind. Maar een week in een hotel is toch wat anders dan een weekendje bij familie. Mijn grootste twijfel is of hij wel genoeg ruimte heeft daar. Hij zal toch een week erg beperkt worden, terwijl hij normaal meerdere kamers tot zijn beschikking heeft.

Dinky, bedankt voor de link naar de foto's, die zijn erg leuk!!!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Mee op vakantie?

Bericht door eveline1982 »

Misschien is een bungalow dan een betere optie? Meeste parken hebben ondertussen wel huisjes waar dieren mee mogen, je moet alleen betalen voor alles wat ze hebben gesloopt. Hij heeft dan een heel huisje tot zijn beschikking. En ik zou dan wel in nl blijven, is het ook geen al te lange reis.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Katelijne »

Sommige oppasdiensten blijven 40 minuten en komen 2x per dag langs.

Wat wij vroeger deden, was eigenlijk ideaal: een vriend van ons kwam de hele vakantie bij ons inwonen. Maar toen Azraël twee keer per dag medicatie nodig had, was dat geen optie meer, want die vriend werkt in ploegen en kon dus niet op vaste tijdstippen medicatie geven. Dan hebben wij iemand gezocht via taxistop, zij doen aan woningoppas. Er komt dan iemand gedurende de hele periode bij je inwonen, die persoon neemt dan vakantie in je huis. Het is dan natuurlijk ook weer wel een vreemde. Bij ons is dat heel goed meegevallen.

Onze katten zijn ook wel met z'n drietjes (en toendertijd met twee), dus ze hebben gezelschap aan elkaar.

Edit: als je katje zo aan je gehecht is dat je vreest dat hij onder je afwezigheid zal lijden, zijn er natuurlijk maar twee opties: meenemen of thuisblijven. Mijn schoonouders nemen hun kat altijd mee op reis, maar ze gaan wel niet veel weg daar. Anders zit de kat natuurlijk alleen terwijl je zelf op het strand ligt of zo, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Cerna

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Cerna »

Alle opties die je noemt - behalve de laatste :-P - betekent dat je je kat uit de vertrouwde omgeving haalt. Je zegt wel dat de kat meer op jou gericht is dan op jouw huis, maar een kat is gewoon het liefst thuis en daarom zou ik ook kiezen voor een oppas aan/in huis.
Onze oppas kwam twee keer per dag en gaf niet alleen de katten eten, maar ook aandacht. De rest van de dag is de kat alleen, maar in de vertrouwde omgeving en dat is altijd nog beter dan alleen in een vreemde hotelkamer, huis van kennissen of pension.

Ik zou een briefje ophangen bij de dierenarts, supermarkt met de vraag of iemand voor de kat wil zorgen en dan heb je nog voldoende tijd om deze persoon te leren kennen en te ervaren of hij/zij geschikt is.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Mee op vakantie?

Bericht door nellebel »

je zou ook kunnen kijken van te voren hoe het gaat dor bijv een weekendje weg te gaan en hem mee te nemen, maar danvlak bij huiszodat je evt ook meteen naar huis kunt.
wij zijn dit jaar sinds jaaaaaaaren weer op vakantie geweest, nu komende jaren niet meer. katten missen ons en wij de katten.
ken echter iemand waar de kat al voor de achterdeur zit zodra de camper wordt gehaald. die vind het heerlijk om mee te gaan in de camper. die ligt aan zijn tuigje voor de camper en het beestje vermaakt zich prima.
je zou dan evt ook een huisje kunnen overwegen inderdaad zodat hij vrij kan rondlopen. hotel zou ik sowieso niet prettig vnden. komt een kamermeisje bed opmaken, weg kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Nathaly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2012 11:19

Re: Mee op vakantie?

Bericht door Nathaly »

Bedankt voor alle tips, een huisje of studio oid huren klinkt als een goed idee! In een hotel zou de kat, om de reden die nellebel noemde, in een grote bench moeten op het moment dat ik er niet bij ben, wat wel erg zielig is.

Misschien is hij ook minder aan mij gehecht dan ik denk, ik ga onderzoeken welke opties er hier in de buurt zijn voor een goede oppas. Ik zal ook eens kijken of ik een keer een weekendje kan plannen in de buurt, dat is een goede tip! Dan kan ik kijken hoe hij erop reageert, en altijd nog besluiten om snel naar huis te gaan.

Het blijft toch moeilijk, die vakanties. Bedankt voor alle tips!!!
WesselGroot
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2014 12:38

Re: Mee op vakantie?

Bericht door WesselGroot »

Ben je er uit of je de kat meeneemt op vakantie? Je kat wel of niet meenemen op vakantie vind ik ook moeilijk, liever is de kat er gewoon bij... Alleen als ik op vakantie ga heb ik geen zin om de kattenbak te verschonen. Heb je wel eens overwogen een wegwerpkattenbak mee te nemen? Zo handig!
Plaats reactie