Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door starr »

Vorige week ben ik verhuisd en een dag later ben ik mijn kat Pim op gaan halen.
Op het begin was hij natuurlijk erg gestrest van het reizen en de vreemde omgeving, maar al vrij snel leek hij zich op zijn gemak te voelen.
Hij eet goed, drinkt goed, kroelt veel bij me enz. Soms kan hij nog wel erg snel schrikken van een plotseling geluid of zo, maar hij is sowieso wat meer schrikachtig dan gemiddeld.

Ik had gelezen dat je de kat na 2 weken naar buiten kan doen.
Hoe doen jullie dat? De laatste twee dagen is Pim wat actiever in huis en hij krijgt ook steeds meer interesse in de tuin. Steeds voor het raam zitten, naar buiten loeren etc. Soms krijg hij 'hyper' aanvallen in huis.
Zou ik sowieso nog een week moeten wachten ,of waaraan kan je dat het beste zien, of hij er klaar voor is om op pad te gaan?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Dinky »

Bij het asiel houden ze 6 weken aan voor huisarrest om te wennen.
Bij loulou* was het duidelijk doordat ze ging miauwen bij de deur, dinky bekijkt alles liever vanuit het raam.
Denk dat ik dus zeker twee weken zou wachten (heb zelf bij beide poezen 6 weken aangehouden)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door mittenslief »

het ligt er natuurlijk aan of je een afgesloten tuin hebt of open...met een tuin waar hij niet uit kan, kan je voorzichtig met hem naar buiten en een tuin waar hij wel uit kan zal ik zeker 6 weken wachten...ik zelf ben er geen voorstander van om katten zomaar buiten op straat te laten lopen brrrr veel te gevaarlijk
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Roest »

Wat voor karakter heeft je kat? Hoe zelfverzekerd is hij buiten? Hoe rustig of druk is de buurt? Is het drukker dan op zijn vorig adres? Kan hij zelfstandig in huis komen, via een kattenluik bijvoorbeeld, of moet hij wachten tot hij binnengelaten wordt? enz. Allemaal factoren die meespelen.

Twee weken is erg kort hoor. In de meeste gevallen zal het wel goed gaan maar je neemt wel een extra risico. Ik zou het proberen te rekken tot minimaal een maand.
Cerna

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Cerna »

Hier ook het advies om 6 weken te wachten want dan zijn ze aan het nieuwe huis gewend en hebben niet meer de neiging om terug te willen.

Toen wij 7 jaar geleden verhuisden binnen hetzelfde appartementencomplex, ontsnapte Cerná na een maand het platte dak op. Vanaf dat dak kon je ons oude appartement zien, maar er niet bij komen. Ze kende het dak niet, maar sjeesde zonder te aarzelen naar de uiterste rand die het dichtst bij het dak lag waar ze altijd was geweest en begon klagelijk te miauwen.
Na een maand wist ze dus nog dat daar haar huis was.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door BloemTetsu »

Mijn kater uit het asiel was meteen gesettled. Mijn vriend had hem naar buiten gelaten in een niet afgesloten tuin (buurt en verkeer kartvriendelijk). Uiteraard was ik hier niet blij mee. 1 dag later was hij weg. Gelukkig vond iemand hem 6 dagen later.
Toen hebben we hem 6 weken binnen gehad. Daarna mocht hij weer naar buiten. Eerst lieten we de buurt zien. Maar één week later was hij wederom weg. Gelukkig werden we zes dagen later gebeld.
Beide keren was hij geschrokken, op de dinsdag. Eerst van een kar die in de gang achter stond en de tweede keer door een stortbui. Nu is de tuin afgesloten.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door starr »

6 weken vind ik wel erg lang.. Maar het ligt natuurlijk ook een beetje aan de situatie.
Ik ben verder weg gaan wonen, dus teruglopen naar het oude adres lijkt me sterk . Oke , je hoort wel eens van die verhalen..;) Maar ik verwacht niet dat hij zo 25 km weg loopt.

Hij is sterk aan mij gehecht en eigenlijk aan niemand anders. Het liefst is hij steeds bij mij in de buurt.
Hij is wat schrikachtig en afwachtend tov vreemden.
Buiten lijkt hij wel redelijk zelfverzekerd te zijn. Hij let wel goed op enzo en schrikt bij plotselinge geluiden maar dat is binnen ook. Het blijft een beetje een held op sokken. ;) Maar in ons vorige appartement was hij buiten juist wat zelfverzekerder dan binnen, leek wel.

De tuin is niet afgesloten maar op het begin denk ik niet dat hij gelijk de tuin uit gaat. In ons vorige huis bleef hij ook erg in de buurt.
Buiten is het aan de achterzijde rustig. Aan de voorkant rijden wel eens auto's (30 zone) maar ik denk dat hij meer achter is dan voor. Het is hier rustiger dan op het vorige adres. Toen woonden we ook in een appartement (2 hoog) en moest hij de galerij op en af. Nu heb ik een eengezinswoning en kan hij zo naar buiten en naar binnen . Een kattenluikje ga ik misschien nog kopen. Eerst even kijken hoe het gaat als hij eenmaal buiten komt.

Het blijft een risico ja.. Ik kijk denk ik gewoon weer naar deze week, hoe hij het doet. Hij lijkt zich hier steeds meer op z'n gemak te voelen en het als z'n territorium te zien. 6 weken gaat hij sowieso niet redden want het is echt een katertje dat z'n energie kwijt moet en wil.
Cerna

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Cerna »

Jammer dat je niets met de adviezen doet terwijl je er wel naar vraagt.

Je neemt bewust een risico. Pim zal misschien niet 1-2-3 naar het oude huis teruggaan, maar misschien wel gaan zoeken en omdat hij nog geen binding met het nieuwe huis heeft, verdwalen in de vreemde omgeving. Ik vind dat een te groot risico.
En Pim is niet de baas, dat ben jij en jij weet van de risico's en moet dus afwegen of je het risico wilt nemen dat je Pim kwijtraakt.

Ik wist het wel.
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Roest »

Ha je schrijft precies wat ik dacht Cerna. :)

Je bent eigenwijs starr. Het is jouw kat en jouw beslissing maar ik zou het mezelf altijd verwijten wanneer de kat weg zou lopen omdat ik zo nodig haastig moest zijn. Pim is een buitenkat dus natuurlijk wil die weer naar buiten. Maar net als met kleine kinderen is wat katten willen niet altijd goed voor hen. Precies wat Cerna zegt dat is jouw verantwoording.

Probeer het te rekken. Elk weekje dat je langer wacht maakt de kat weer een stuk honkvaster.
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door starr »

Oke, dat zal ik proberen. Ik zeg alleen dat 6 weken wel erg lang is, vooral omdat ik dus overal had gelezen dat het na 2 weken kan. Maar ja, ik ga proberen het zo lang mogelijk te rekken.
JosianeR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2014 00:06

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door JosianeR »

wanneer mag een jonge poes van 7 maanden voor de eerste keer buiten in de tuin ?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Ms Maaike »

Sowieso eerst castreren, daarna zou ik haar alleen naar buiten laten onder toezicht, tot ze een jaar is. Als je tuin afgesloten is zou je een aantal weken na de castratie haar gezellig bij je in de tuin kunnen laten lopen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
JosianeR
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2014 00:06

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door JosianeR »

;-) Dank je Maaike, mijn poesje is dus wel al gestereliseerd maar mijn tuin is niet afgesloten. Toch onder mijn toezicht proberen ????
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Adriana »

hangt er een beetje vanaf hoe 'wild' deze jonge poes is. sommige kittens/kleuters zijn volstrekt onbesuisd en springen en klimmen overal in en achteraan. als je zo'n wildebras hebt zou ik nog erg voorzichtig zijn. en anders missch onder toezicht met missch tuigje aan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizen en voor het eerst naar buiten gaan

Bericht door Dinky »

Ik zou er in dat geval voor kiezen om te kijken of ze kan wennen aan een tuigje. Pas dan heb je echt toezicht ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie