Kat mee uit huis

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Kat mee uit huis

Bericht door Dollie »

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartementje in een andere stad. Ik neem dan twee van mijn vier konijnen mee. Het liefst zou ik ook één van onze katten meenemen. De ruimte is er, zeker aangezien madame geen actieve kat is. Buiten komt ze niet erg graag. Nu zit ik met een aantal dingen:

- Ik ga waarschijnlijk om het weekend naar huis. Dit wil ik graag en zal ook moeten ivm werk. De kat kan dan niet mee naar huis. Naast dat ik me afvraag of het fijn is voor haar, zit ik ook gewoon met het feit dat ik niet én mijn spullen, én mijn konijnen én een kat mee kan nemen in de bus/trein. Kan zij dan wel alleen blijven? Met mijn konijnen zou ik dit nooit doen, met katten weet ik het eerlijk gezegt niet, hoewel ik het geen prettig idee vind eigenlijk. (Van vrijdagmiddag tot zondag is het dan, waarschijnlijk.)

-Kan ik haar zo bij de rest weghalen, en belangrijker, stel dat ze om wat voor reden dan ook toch 'terug moet', kan ze er dan zo weer bij? 'De rest' is een gec. kater van drie jaar en een hond, ook drie. Op dit moment gaan ze goed met elkaar om, echte liefde is het niet maar ze leven rustig met elkaar samen. Ik ben niet heel bang dat ze sterk zou vereenzamen, maar stel dat het wel zo is.. Of voor in de vakanties.. Kan ik haar zo mee naar huis nemen en bij de rest zetten, of krijgen we elke keer weer een kennismaking en een periode waarin ze moeten wennen? Dit ging vorig jaar wel makkelijk, maar prettig is anders. Dit is voor mij sowieso wel een lastig punt, ik vind dat dieren gewoon interactie met soortgenoten moeten kunnen hebben en dat neem ik haar dan af. Ze kan daar niet naar buiten en ze heeft geen vriendjes in huis. (De andere kat meenemen is absoluut geen optie.)

Bedankt alvast :-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat mee uit huis

Bericht door castratenkoor »

Het is voor een buitenstaander erg moeilijk in te schatten of je de kat wel of niet een plezier er mee doen alleen met jou op dat appartement. hangt erg van het karakter en aanpassingsvermogen van de kat af.

Kun je dan niet beter de katten bij elkaar laten en zelf een solo-kat uit het asiel halen?
Dus eentje waar al van bekend is daar dat hij/zij niet goed met andere katten gaat en wel goed met mensen. Een volwassen exemplaar dus.
Van vrijdag tot zondag alleen laten kan alleen als je iemand minstens 1 liefst 2 x daags naar de kat laat gaan voor eten, drinken, schone bak, wat aandacht en controle of het goed gaat.

Wat het logeren in de vakanties betreft als ze elkaarv eens per jaar zien heb je toch steeds introductie. En hoe soepel dat loopt hangt dan weer enorm van de katten en hun aanpassingsvermogen af.

Toen ik uit huis ging op mijn 22-ste heb ik mijn poes Moody bij mijn ouders gelaten, ze waren dol op haar.
Maar helaas vonden ze toen dat ze maar los moest. Binnen een jaar doodgereden.
Mijn vader hing huilend aan de telefoon.
Toen ik er nog woonde liet ik haar buiten aan een lijntje, ging prima.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Kat mee uit huis

Bericht door Dollie »

Een kat erbij is geen optie. De kosten van de huisdieren blijven voorlopig wel voor mijn rekening, zowel van de katten en konijnen die thuis wonen als de konijnen die ik mee neem. Dat is prima, maar een kat er bij kan niet. En dat wil ik ook niet, een kat in huis vind ik gezellig en dat kan natuurlijk met elke kat, maar het gaat mij nu toch vooral om Nora die ik erg zou missen. (Ja, de rest ook, maar ik ben wel realistisch.. Vier konijnen waarvan twee heel erg gehecht zijn aan 'hun' tuin, twee katten waarvan eentje echt een buitenkat is en een hond. Dat gaat gewoon niet. Jammer maar helaas.) Als ik echt 'helemaal' uit huis was (en dus niet weekenden, vakanties nog thuis kwam) zou het een ander verhaal zijn. Als we dan zouden ebsluiten dat Nora hier bleef, dan zou ik gerust weer een kat uit het asiel halen. (Nora is nu ongeveer zes jaar en die hebben we sinds vorig jaar.)

Ik denk dat het voor Nora op zich niet zo'n ramp is om alleen met mij te wonen, maar omdat ik toch vind dat elk dier - al lijken ze er minder om te geven - met soortgenootjes om moet kunnen gaan vind ik het wel een lastige. Dat er telkens een nieuwe introductie zou volgens als zij weer eens 'thuis' is, maakt ook dat het, vrees ik, verstandiger is om haar gewoon hier te laten.

Ik heb wel een huisgenootje die haar zou kunnen verzorgen als ik er niet ben, maar die is ook wel eens een weekend weg. Aangezien ik verder niemand ken daar, zal ik voorlopig nog wel niemand hebben die haar wil verzorgen.

Ik twijfel er verder ook niet aan dat ze het hier goed heeft hoor! Maar ik zou haar erg missen.
jumper

Re: Kat mee uit huis

Bericht door jumper »

Zoals ik het lees, weet je eigenlijk wel al wat beter zou zijn voor je kat.
Alleen denk ik dat je het moeilijk vind om hardop te zeggen.

Zelf wilde ik heeeeel graag de hond mee toen ik 2 jaar geleden op mezedlf ging wonen. Helaas wilde de hond niet weg uit zijn huisje. Terwijl hij erg aan mij gehecht was. Ik voelde mee de eerste tijd schuldig over dat ik hem niet mee kon nemen. Maar wist dat het niet haalbaar was.
'
ik hoop dat je een keuze kunt maken.
succes
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Kat mee uit huis

Bericht door Dollie »

Nou, ik had me er allang bij neergelegd dat ze niet mee zou gaan. Het huisje waar ik in eerste instantie zou gaan wonen, was meer dan de helft kleiner. Je kunt op 25m2 geen kat, twee konijnen en een mens houden. Maar dit is een ruim appartementje waar het prima kan, waardoor ik toch weer twijfel. Ik denk dat het voor haar net zo fijn is om thuis te blijven, als om bij mij te zijn. (Hoewel ik dan dus met het gebrek aan soortgenoten blijf zitten, maar ik vraag mij zeer af of dat niet meer mijn principes zijn.. Hoewel ik die natuurlijk niet voor niets heb.) Als ik 100% zeker wist dat het voor Nora echt beter was dat ze thuis bleef, dan was het voor mij geen punt meer. Met Billy, Barber, Feline & Peter Rabbit was het ook gauw klaar. Dat is niet in hun belang dus dan doen weh et niet. Bij Fred & Pip is het andersom, Fred heeft vrij veel medische zorg nodig en Pip is ontzettend aan mij gehecht. Dus dat was duidelijk, die moesten mee.

De verzorging in de weekenden valt ook nog wel opte lossen denk ik, eventueel ga ik al op zaterdag weer terug. Dan is ze zo'n 24 uur alleen en dat durf ik nog wel aan. Maar ik kan en wil haar geen hele vakanties alleen laten. Bij konijnen is het zo dat ze, na enige tijd uit elkaar (een week is dan echt al genoeg) te zijn geweest, de gehele rangorde opnieuw moeten bepalen etc. Ik begrijp dat dit bij katten (en honden) niet veel anders is en hoewel het echt geen knokken was, zit je wel met twee dieren die denken 'wat moet jij in mijn huis?' en een derde die zich daar even helemaaal niet prettig voelt.

Hoe lang duurt dat bij katten dan eigenlijk? Als ik haar bijv. een maandje 'op proef' mee zou nemen, kan ze dan nog wel probleemloos weer terug? Ik heb hier helemaal geen ervaring mee.

Al denk ik dat ik het eerst nog maar even zo laat. Kan haar altijd nog mee nemen natuurlijk.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat mee uit huis

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat ze elkaar wel een week of 2-3 herkennen. Maar langer zou ik niets op inzetten.
Ook na een week zullen ze even staarten opzetten, maar dan is dat gauw over.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat mee uit huis

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat je na een maand aan een herintroductie zit.
Maar nogmaals dat hengt heel erg van de kat in kwestie af.
Als ik de situatie zo overlees lijkt het me op zijn zachtst gezegd "sneu" voor de kat om haar alleen
mee te nemen. En dan zijn beide katten dus soortgenoot-loos.
Lijkt mij eerlijk gezegd niet aan te bevelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kat mee uit huis

Bericht door Aziraphale »

Als ik het plan lees, lijkt het mij geen goed idee. Nora zou lang alleen zijn en een nachtje alleen vind ik af en toe kunnen, maar niet zo vaak en zeker niet meer dan één nacht. Ze heeft vers eten, een schone bak en aanspraak nodig. Zeker als je geen oppas hebt, lijkt me dit geen kans van slagen hebben en zou ik haar helemaal niet uit haar vertrouwde omgeving halen. Dan doe je het meer voor jezelf dan voor Nora. Je kunt haar als je naar huis gaat in het weekend/de vakantie nu juist zien (momenten die ik graag besteed aan extra tijd voor m'n katten ipv ze alleen te laten!). Door de weeks, in je appartement, ben je dan veel thuis of moet je juist naar school/werk? Want dan is Nora ook alleen.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat mee uit huis

Bericht door nellebel »

en het gaat niet alleen om nora, ook de andere dieren in huis moeten zonder haar. vooral je andere kat. ook al lijken ze niet zoveel met elkaar op te hebben, alleen is maar alleen. waarom zou je het gaan riskeren als ze nu gelukkig is. lekker doorsparen en als jij bent gesetteld met je konijntjes een solokat uit het asiel halen.
mijn flippie speelde in het asiel niet met anderen zeiden ze daar (was ook te zien, we zijn de hele middag daar geweest), maar het ging pas mis toen we haar alleen in huis haalde. het zonder vriendjes zijn brak haarop, terwijl ze er echt niet veel mee deed daar (nou was dat met sjefke die we erbij haalde wel anders, liefde op het eerste gezicht), maar toch speelde flippie nog steeds veel alleen ,maar wel duidelijk gezelschap van een andere kat nodig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie