Verhuizen van flat naar huis met tuin

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Hoi allemaal,

Wij zijn druk bezig met alles voor elkaar te krijgen om dingen te regelen voor de koop van een eengezinswoning met een tuintje. Alles lijkt erop dat het lukken gaat, dus heb ik even een paar vragen.

Ik woon nu 6 hoog op een flat, en mijn katten komen, behalve dan heel af en toe in een tuigje, niet buiten.
Daardoor heb ik ze ook alleen maar in de eerste paar maanden ontwormd en hebben ze alleen vlooiendruppels gekregen toen we ze net hadden. Duffy was zwaar en oud genoeg ervoor, en ze zat echt helemaal onder de vlooien, heel sneu!
En uiteraard zijn ze gechipt en ga ik zodra alles rond is ook een adreswijziging daar doorgeven.

Mijn vragen zijn als volgt:
Wanneer moet ik beginnen met de vlooiendruppels? Ik ga ab-so-luut geen vlooienbandjes of andere halsbandjes bij ze omdoen, ik ga gewoon hopen dat ze elkaar niet al te veel gaan poetsen. De druppels zijn een gevecht bij in ieder geval Romy...

Wat kan ik het beste doen met de wormentabletjes? Meteen doen of pas later?

Ze zijn beiden geholpen, niet gewend om echt vrijheid te hebben en dus gechipt. De tuin ligt aan het water met links en rechts de tuinen van de buren. Hoe lang raden jullie aan om ze binnen te houden?

En wat betreft het verhuizen op zich: als we hier bezig gaan met dingen waarbij de deuren open moeten staan, dan gaan ze naar mijn ouders voor een paar dagen. Daar zijn ze al wel eerder geweest (dus minder stress dan op een ander adres dacht ik zo), en bovendien kennen ze mijn ouders ook best goed. Mijn ouders waren meer dan bereid om ze een paar dagen in huis op te nemen, dus ik moet goed kijken of ze bij thuiskomst in het nieuwe huis dan ook nog écht in de reismand zitten ;-)
Het verslepen op zich zal een korte rit binnen de stad zijn, als ze samen zijn, is dat over het algemeen geen probleem.

Ik hoop op fijne en vooral nuttige reacties hierop!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door castratenkoor »

Ik zou de tuin catproof maken of een kattenren nemen. Niet loslaten, met alle gevaren van dien.

Als je ze toch helemaal loslaat, zou ik zeker 6 weken wachten.
Ontvlooien staat wel op de verpakking, eens per 2 maanden of zo en ontwormen is volgens mij 2 x per jaar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Adriana »

wat leuk dat het hoogstwaarschijnlijk lukt met jullie nieuwe huis.
volgens mij heb je alles keurig op een rijtje en de tip van Dinie over een kattenren, kijk eens in haar fotoalum is een goeie. ik (balkon 5-hoog met kattennet) ben altijd weer enthousiast (en jaloers) als ik de foto's zie..
we hebben al zo veel discussies achter de rug over wel/niet loslaten van katten dat ik aanneem dat je die nagelezen hebt en de risico's en ook mogelijke overlast van het vrij los laten lopen hebt afgewogen.
ja, zeker weten 6 weken binnenhouden in het nieuwe huis en dan wellicht eerst in tuig in de tuin om te zien wat ze doen. en missch willen ze helemaal de hort niet op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Bedankt voor de reacties!
Wat ik bedoelde met de vlooiendruppels was vooral: moet ik ze (lang) van te voren, dus voordat ze naar buiten gaan, al druppelen of is dat niet nodig?

En met naar buiten gaan... Ik heb ook behalve wat er allemaal over gezegd en geschreven wordt met alle pro's en con's, veel eigen ervaring ermee. Dus hoe en wat daarvan is voor mij inderdaad al duidelijk.
Maar 6 weken... Ik ga kijken of ik dat redden ga met Romy The Escape Artist! ;-)

Oh ja, iemand vertelde me dat niet alle katten kunnen zwemmen! Ik dacht dat ze dat wel allemaal konden, ook al vinden de meesten dat niet ;-)
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ze niet op voorhand ontvlooien. Een dag voor je ze naar buiten laat, is voldoende.
En ontwormen zou ik pas na een paar maanden doen, op het moment dat je normaal als interval zou gebruiken. Mijn DA raad aan om de 2-3 maanden bij buitenkatten, maar dat zal ook wel wisselen. Het hangt er ook vanaf hoeveel ze vangen en opeten.

Ontwormen voor de buiten gaan is onzin, als je het vroeger ook niet deed. Ze kunnen namelijk al terug wormen krijgen vlak nadat je ze ontwormt hebt en dus doet dat gewoonweg niets uit. Je moet het gewoon om de zoveel maanden doen om te zorgen dat de wormen niet kunnen gaan woekeren.

Ontvlooien met een pipet blijft wel een hele maand werken en kan je dus wel net ervoor doen. Met een spray zit je bij hetzelfde verhaal als onwormen, en heeft het geen zin. Maar dat had je wel door, denk ik. ;-)

Verder moet je zelf weten of je je katten loslaat, maar je weet wel dat ze soms km's in de omtrek gaan? En dat niet elke kat auto's als gevaar herkent?
Je zegt dat je aan het water zit, hoe is dat water dan? Je moet heel erg opletten voor steile wanden waar ze niet meer uit geraken. Een kat kan dan misschien wel zwemmen, maar als ze er niet uit kan, verdrinkt ze toch... Er is ergens een topic om hiervoor te waarschuwen, er verdrinken steeds erg veel katten in waterlopen met stenen wanden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik ontvlooi ze met druppels, een waar gevecht: pilletjes geven is stukken makkelijker bij ze! En die moet je geloof ik eens in de 6 weken herhalen als je het actief wilt houden. De kat van mijn ouders had nooit vlooien ermee, en ik wil niet weten waar die allemaal uithing (in elk geval vaak op de hooizolder van een nabijgelegen boerderij). Ik wist niet dat er ook spray was! Hoe werkt dat en is dat effectief?

En ontwormen doe ik dan wel na een paar maanden, komt dat goed.

Wat betreft het rondstruinen van de katten: daar ben ik inderdaad mee bekend, maar het is ook afhankelijk van hun leefomgeving en hoeveel katten er zitten hoe groot hun territorium is heb ik altijd geleerd. Daarnaast zijn het poezen, die hebben altijd een kleiner territorium dan katers.

En het water... die wal zal zo stijl of vlak worden als ik hem zelf wil. Zoals de tuin er nu uit ziet, is het een absolute wildernis waar niks mee te doen valt, dus het gaat volledig op de schop. Misschien handig dat ik er een laag hekje neerzet ter voorkoming van er per ongeluk in vallen dan.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, nee spray is minder goed omdat het dus enkel op het moment zelf de vlooien dood maar niet blijft werken. En dan komen er gewoon nieuwe uit de eitjes. Met spray alleen is het niet te doen om een plaag weg te krijgen, en preventief werkt het dus ook niet. Het kan enkel wel extra helpen als je met een plaag zit, vooral om de omgeving te behandelen.

Pilletjes ken ik niet.

Vreemd dat die druppels zo'n gevecht zijn. Kan je het niet doen terwijl ze aan het eten is? Voor ze het goed en wel doorheeft, zitten ze in haar hals...
Of met een snoepje paaien of zo...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Met de pilletjes bedoelde ik gewoon pilletjes in het algemeen, ik ken ze ook niet tegen de vlooien hoor ;-)

Ik hoop dat de druppels inmiddels ook geen gevecht meer zijn, Romy is een stuk rustiger geworden in ieder geval. Maar spray werkt dus niet echt, dat is wel fijn om te weten, bedankt voor de tip.

En ik heb nog wat gehoord van de dochter van degene van wie ik de katten heb: hun moeder viel weleens in het water als ze aan het vissen was. Dan zwom ze naar de kant en deed het gewoon weer opnieuw, die vond het totaal geen probleem. Duffy is wel bang geloof ik als het om water gaat, maar Romy kan het volgens mij ook weinig schelen. Ik heb dus het vermoeden dat dit dus nog weleens zal gaan gebeuren ook hier...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door ayla »

wat betreft steile wanden en katten, in Amsterdam hebben ze in sommige wijken een soort van touwladders opgehangen zodat katten die in het water belanden weer omhoog kunnen klimen. Jullie kennen waarschijnlijk de grachten in a'dam met de steile wanden wel, dankzij de touwladders zijn er al meerdere katten gered.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Oh ja, het water en de tuin, dat had ik in mijn eerste bericht niet gemeld: maar het hoogteverschil is echt klein, hooguit 20 cm. Maar goed, ik ga er wel rekening mee houden!
Dus te klein voor een touwladder, al moet ik zeggen dat ik er wel al over heb zitten nadenken ook hoor... ingenieus idee!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Minoes32
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jul 2011 21:44
Locatie: IJsselmonde
Contacteer:

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Minoes32 »

Binnen houden met een hordeur?.
Wie van ons nooit jaloers is geweest op het vermogen van de kat om de dagelijkse zorgen te negeren en volledig te relaxen?.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Nee. Gewoon: Nee.
Romy klom er al in als kitten bij mijn ouders, toen kon de hordeur dat nog hebben. Eén van de redenen voor ons om te kiezen voor een huis met een tuin is juist de katten. Romy is verre van een binnenkat, als we hier niet opletten, staat ze al buiten op de galerij, of erger: bij de buurkinderen onder het bed!

Ik denk dat het gewoon even afwachten is hoe het lopen gaat met de katten en het water. Misschien is er ook wel niks aan de hand. Ik zat zelf al te denken aan een klein, laag hekje langs de waterrand ofzo...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door daantje »

Preventief ontvlooien zou ik zeker een week of 2 van tevoren doen voordat de tuin beschikbaar is, het is wel vlooientijd nu ;-) . Stronghold werkt ook tegen wormen, dan sla je twee vliegen in 1 klap. Wij wisselen dit zo nu en dan af met Advantage, ook helemaal prima.
Het vijvertje zou ik inderdaad wel even afschermen, maar over het algemeen duikelen katten niet zomaar het water in, wel even in de gaten houden.
Je tuintje afzetten met panelen (ik ben echt geen voorstander van een ren :icon_shifty: ) is misschien ook nog een optie en dan moet het allemaal helemaal gaan lukken, toch???? :grin:.
Mocht je willen zien hoe wij onze tuin hebben gedaan (en die is echt door heel veel mensen al nagebouwd) dan wil ik je graag onze foto's sturen, hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door pearlsofpassion »

Maar als ze geen vlooien hebben, moeten ze toch niet op voorhand behandeld worden? Gewoon een dag op voorhand is toch al voldoende? Of begrijp ik het nu niet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Verhuizen van flat naar huis met tuin

Bericht door Anne_Zwarts »

Tegen de tijd dat ze naar buiten mogen, zijn we al wel zeker 2 maanden verder hoor! En ik heb zelf nog druppels liggen van Frontline Combo, werkte prima bij onze katten.

En het is niet echt een vijver: het is water dat als een brede sloot langs de spoorlijn loopt. De spoorlijn is dus buiten bereik van de katten.

Daarnaast: een laag hekje langs de waterrand is misschien een optie, maar ik weet niet of het te realiseren zal zijn. Links en rechts met de buren staat er een soort van schutting, kunnen ze heerlijk overheen klimmen en ruzie maken met de dikke, luie buurkat, haha! Allereerste wat ik wel ga doen is het prikkeldraad dat ze in de tuin hebben gezet eruit halen. Nog voor we verder ook maar íets gaan doen aan het huis.

Dit is trouwens de tuin zoals hij nu is (schutting staat inmiddels weer rechtop):
Afbeelding

Afbeelding
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Plaats reactie