Verhuizen van boerderij naar appartement

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
conny-k
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2011 21:46

Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door conny-k »

Hallo,

Ik wil jullie om advies vragen.
Mijn poes Mickey is 9 jaar en al die jaren heeft ze thuis op de boerderij gewoond.
Ze kwam daar ook binnen en vooral nu in de wintermaanden is ze graag binnen maar als het warmer is veel liever buiten.
Zelf ben ik 2 jaar terug verhuisd naar een appartement en ik heb Mickey thuis gelaten omdat zij hier bij mij helemaal niet naar buiten kan en ik vond dat ik haar dat niet aan kon doen.
Ik ging/ga wel een paar keer per week naar de boerderij om met haar te knuffelen en ze komt dan altijd meteen naar mij toe gerend.
Nu is door omstandigheden de boerderij verkocht en zit ik met het dilemma wat ik met Mickey moet doen.
Liefst zou ik haar bij mij nemen maar dan woont ze dus in het appartement en kan ze nooit meer naar buiten.
Denken jullie dat dit mogelijk is en zij hier nog kan wennen? Of zou ze gek worden?
andere optie is om aan de nieuwe bewoners van de boerderij te vragen of zij Mickey willen adopteren maar dan ben ik haar natuurlijk wel kwijt en liefst hou ik haar bij mij natuurlijk.

Wie o wie heeft raad?

Groetjes Conny en Mickey
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: verhuis van boerderij naar appartement

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou haar gewoon bij je in huis nemen.
Als je de eerste weken er zeker dag en nacht voor haar bent zal ze er wel wennen.

Mijn oudste poes was vroeger ook steeds buiten. Als ze 4 was heb ik ze mee verhuist en toen kon ze ook wel buiten. Nu is ze 6 en komt ze bijna niet buiten.
Natuurlijk is het bij haar wel geleidelijkaan gegaan, en dat gaat bij jou niet, maar dat maakt denk ik weinig uit.
Je moet haar zowiezo de eerste 2 maand binnenhouden op het nieuwe adres omdat ze anders terugloopt naar haar vorige huis. Tegen dan is ze het wel gewend om gewoon binnen te blijven. Vang haar gewoon een beetje op want ze zal wel wat wennen, maar ze moet gewoon leren dat het binnen ook interessant is. Veel speeltjes en een hoge krabpaal voor het raam zouden daarin wel moeten helpen.
Voorzie ook minstens 2 kattebakken zodat ze daar al niet lastig over doet. Als je bang hebt dat ze het niet gaat snappen kan je met zand beginnen een steeds meer grit toevoegen. Zand is namelijk erg moeilijk proper te maken dus krijg je haar beter zo snel mogelijk op grit. De kans is echter groot als je een heel fijn grit neemt, ze het onmiddelijk zal snappen en je geen problemen zal ondervinden. 2 kattenbakken is wel nodig omdat ze niet gewend zal zijn steeds op dezelfde plaats te gaan. Wel niet met de bakken steeds gaan verschuiven want dan weet ze ze niet meer staan.

Neem verder zoveel mogelijk spullen mee dat ze herkent, zodat ze zich sneller thuis zal voelen.

Ik heb die eerste maanden geprobeert Kleintje een tuigje aan te leren zodat ze daarin alvast naar buiten kon, maar dit is mislukt. Ze is zelfs eens in paniek geschoten en eruit ontsnapt. Ik zou het niet meer doen in de eerste maanden na de verhuis.
Pas als ze helemaal op haar gemak is zou je kunnen overwegen heel stillaan aan tuigtraining te gaan doen, moest je daar zin in hebben...

Veel succes, maak je niet te veel zorgen, je katje past zich wel aan en zal dolblij zijn eindelijk weer bij je te zijn.
Als ik jou was geweest had ik ze al veel eerder mee verhuist... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door nellebel »

ik zou ook proberen haar mee te nemen. Je kunt altijd nog overleggen met de nieuwe eigenaren dat als het echt niet lukt ze alsnog bij hun mag komen wonen.
Hoe reageert ze nu als ze binnen is (ik begreep dat ze in de wintermaanden sowieso meer binnen is). Vind ze het best, of breekt ze de tent af omdat ze naar buiten wil.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het ook proberen, meenemen en het appartement zo katvriendelijk mogelijk maken. Leuke klimpalen, mandjes, speelgoed enz.
En koop prooidieren, diepvries voor haar, ze zal op de boerderij gewend zijn wel eens wat te vangen, je kunt eendagskuiken kopen, muisjes, halfwas ratjes. Maar ook bv Carnibest, gemalen lamsvlees.

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door katgevonden »

ik sluit mij mijn voorgangers volledig aan. Haar herplaatsen of misschien naar de boerderij terug brengen kan altijd nog. Maar vergeet niet bekende spelletjes, mandjes, dekens enz. voor haar mee te nemen naar het appartement zo zou ze zich sneller veilig voelen in de nieuwe omgeving.
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door Miranda »

Of haar op de boerderij laten bij de nieuwe eigenaren en vragen of je haar mag ophalen als je bijvoorbeeld ruimer woont of ruimte hebt met een tuin.
Maar goed, dit is alleen mogelijk als de nieuwe eigenaren hier positief tegenover staan en van katten houden... en misschien redt ze zich zo goed bij de nieuwe mensen, dat het over enkele jaren niet meer nodig is om haar op te halen, omdat ze er zo gewend is.

Maar bij je thuis nemen snap ik ook, het is toch je kat en de kans is groot dat je haar gaat missen!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie het probleem niet hoor!
Je vind het erger voor haar dat ze niet meer buiten zal kunnen komen dan dat ze dat zelf erg vind!
Hier was het net zo. De eerste weken bleef Kleintje binnen (omdat dat zo moet na een verhuis), en ik vond dat zieliger voor haar dan dat ze het zelf erg vond.
Als ik haar gewoon binnen had gelaten had ze geen krimp gegeven, ookal zat ze ervoor ook altijd buiten. De hele dag, en maar muizen vangen, en maar de velden op, de wijde vrijheid!

Nu is ze perfect gelukkig binnen.
Af en toe vraagt ze eens naar buiten te mogen, omdat ze weet wat er buiten is. Als je dat nooit toegelaten hebt, kent ze het daar niet en wil ze zelfs niet gaan waarschijnlijk.
Bovendien woon ik in een huis met tuin, daar kan ze door de achterdeur de tuin in kijken, op een appartememt speelt dat allemaal niet...
Ik denk dat ze liever bij jou zal wonen...

Heb je een balkon? Dan zou je dat kunnen afzetten met stevig gaas of een kattennet en dan kan ze daar ook nog veilig buiten gaan. Vele katten vinden dat leuk om even in de zon te gaan liggen, maar als je het niet hebt, dan liggen ze binnen wel in de zon op de krabpaal...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door Cari »

Ik zou het inderdaad proberen. Ik garandeer echter niet dat ze uiteindelijk gelukig zal zijn met een leven binnenshuis, dat verschilt per kat. Maar als je het nooit probeert, zal je het nooit weten ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
conny-k
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2011 21:46

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door conny-k »

Bedankt voor al jullie reacties. Eigenlijk zijn jullie allemaal wel positief erover, dat had ik niet verwacht omdat in mijn omgeving iedereen zegt dat ik het niet moet doen.
Misschien speelt voor hen ook mee dat ik gehandicapt ben en in een zorgappartement woon.
Maar we mogen hier dieren houden mits we er zelf voor zorgen en dat kan ik best.

Ik denk dat ik het toch ga proberen. Moet alleen nog iemand zien te charteren die haar hierheen wil brengen. Kan haar moeilijk op de scootmobiel meenemen voor een rit van 15 km, dan is ze al gestresst voor ze hier is.

Nu in de wintermaanden heeft ze er geen hekel aan om binnen voor de kachel te liggen.
als ze naar buiten wil en ze mag niet meteen doet ze ook geen rare dingen alleen continu heen en weer lopen naar de deur om aan te geven dat ze er uit wil en dit met een klaaglijk miauw erbij.
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door katgevonden »

Als jezelf zegt dat je het aankan om haar te verzorgen vind ik het geen enkel punt dat je een handicap hebt hoor!
Laat je ons nog weten hoe het gaat?
Ik wens je veel succes en als je nog meer vragen hebt, stel je vragen dan gerust hier op het forum!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Gebruikersavatar
katgevonden
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 nov 2010 16:41
Locatie: Heino

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door katgevonden »

Als jezelf zegt dat je het aankan om haar te verzorgen vind ik het geen enkel punt dat je een handicap hebt hoor!
Laat je ons nog weten hoe het gaat?
Ik wens je veel succes en als je nog meer vragen hebt, stel je vragen dan gerust hier op het forum!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door Nyncke »

Weet niet op welke etage je woont maar in studentenflat waar ik vroeger woonde hadden ze vanaf de 2de/3de verdieping langs de muur een soort houten vlondertrappen langs de muur naar beneden gemaakt.
Ging perfect en iedereen gelukkig.
conny-k
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jan 2011 21:46

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door conny-k »

Vandaag is de knoop door gehakt. Mickey blijft toch op de boerderij.
de nieuwe bewoners zijn jonge mensen die Mickey heel graag willen adopteren.
En ik ben altijd welkom bij hen, dus kan Mickey zien wanneer ik wil.
Ik denk dat dit de beste oplossing is voor zowel Mickey als mij.
Heb ik ook een reden om er op uit te gaan......gezellig naar Mickey ;o)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Verhuizen van boerderij naar appartement

Bericht door Miranda »

Nou, hartstikke fijn dat de nieuwe mensen ervoor openstaan! :eclap:
Plaats reactie