Help, ik krijg een terrorist te logeren

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door Adriana »

nee, je hebt gelijk, het begrip jaloers is iets van tussen mensen
maar ik weet zeker dat katten het onmiddellijk voelen als ze achtergesteld worden of genegeerd worden terwijl andere katten uit de troep wel veel aandacht/eten/knuffels krijgen en dat geeft heel vaak òf extreem terugtrekken of protestgedrag om die aandacht af te dwingen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door castratenkoor »

Naar mijn mening kunnen katten jaloers zijn ja. Als ik lief en slijmerig naar een kat praat komen Bob en Rik aangesjeesd en nemen me letetrlijk in beslag. Vaak heb ik niet eens de kans goed te gaan zitten dan hangen ze al aan me. Aandachtslurpertjes. Bob heeft ook een tijd gehad dat als een kat op mijn schoot lag en ik was hem aan het knuffelen en tegen hem aan het praten, hij bovenop de andere kat ging zitten. Nou die wilde dan wel weg wezen. Dat doet hij niet meer, hij gaat er nu gewoon bijliggen. Wel slaat hij bij het op schoot springen helaas al zijn klauwen in mijn vlees, mijn bovenbenen zien er dan ook niet uit.

Sorry ik ga off topic.
Wat topic-starter betreft, ik zou de logé niet in huis gehaald hebben. Ik zou de kat liever in eigen huis hebben gelaten en 2 - 3 x daags er heen om te verzorgen.
Je zorgt in mijn ogen nu onnodig voor veel stress voor alle 4.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door MarjanR »

Ik zie het hier ook, wanneer ik op de grond ga zitten en met Teun begint te kletsen dat Moos zich ertussen wurmt.
Ik geef Moos dan geen aandacht en die vertrekt met een paar tellen wel weer om later zich helemaal tegen me aan te vleien.
Maar om nu te zeggen dat hij jaloers is? Het aandacht opeisen, maar ik zie hem niet afreageren op Teun of Saar. Best lastig onderwerp, zo.

Dus ja, aandacht.
Je moet je oud gediende thuis wel meer aandacht geven dan je logee hoor.
Ik hoop dat jouw katten en de logee hier makkelijker omgaan dan bijvoorbeeld Teun zou doen.
Maar eerlijk is eerlijk, ik denk dat Moos en Sara er geen probleem mee zouden hebben wanneer ik net zo'n makkelijke kat erbij zou doen voor een weekje...
Toch zou ik het niet doen, want je haalt het logeetje uit haar vertrouwde omgeving etc.

Naja... je hebt het al gedaan hey.
Het beste ervan hopen dan maar.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door Adriana »

ja, mooi voorbeeld van onze lieve mega-blobje en we mogen het van de kattengedragsdeskundologen geen jaloezie noemen maar t heeft er alle kenmerken van..
tja, zo'n beslissing.. je kent alle overwegingen niet maar ik zou hier ook wel tig keer nadenken voordat ik de 'balans' in de groep zou laten verstoren door een overvliegend terroristje.
aan de andere kant heb je die (integratie-)situatie met iedere aanvulling natuurlijk wel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door achtpuntzes »

bedankt voor jullie reacties :)

het is inderdaad maar voor een korte periode, maar mijn ouders gaan vaker een paar dagen de hort op, en dan wil ik wel vaste oppas zijn. mijn ouders willen het bij een kat houden, en mijn bedoeling is dat mijn katten en de kat van mijn ouders regelmatig contact te laten houden, zodat Suzy zich niet ontwikkelt tot zo'n kat die niet met andere katten kan. overigens leert Muffin ook weer van Suzy, Muffin is een hele snelle eter, en heeft dan de neiging het eten van Minoes en Tijgetje op te eten. Minoes en Tijgetje hebben hier geen problemen mee. Suzy eet daarentegen weer ontzettend langzaam, en laat zich niet wegjagen door Muffin van haar etensbakje.

ook heb ik de indruk dat ik de situatie Muffin/Suzy niet zo in de gaten hoef te houden, vooral Tijgetje houdt een oogje in het zeil als ze aan het spelen/ stoeien zijn en grijpt enkel in als Suzy over de grens gaat.

van Minoes en Tijgetje geen jaloezie/ protestgedrag. die vinden alles best. er wordt enorm veel gespind/ geschurkt, geknipoogd en geneusd en alles krijgt kopjes. Suzy is dus echt welkom, mits ze zich gedraagt richting Muffin.

en Suzy en Muffin? tja... ze blijven elkaar toch continue opzoeken. ze zijn ook beide bijna even oud, Suzy is van 10 mei en Muffin van 13 mei.

ik hoop dat ze de beste vriendinnetjes worden :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door nellebel »

wat leuk om te horen dat je oudere kat toch zo goed zorgt voor het kleintje. Een echte beschermer. Lijkt me gewelidg om te zien wat voor 3 eenheid jij hebt thuis.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door MarjanR »

Klinkt inderdaad erg goed allemaal.
Makkelijke katten dus eigenlijk, fijn hoor.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dit heel goed klinken. En als het inderdaad een gewoonte wordt, vind ik het ook een goed idee om ze elkaar te laten kennen.
Dat gaat toch bij veel mensen goed?

Ik ben er van overtuigd dat katten jaloers kunnen worden. Het punt is gewoon dat de meeste mensen zich echt wel beter voelen dan een dier en die er dus ook niet tegen kunnen dat biologen stellen dat mensen ook gewoon maar dieren zijn. Wel dieren met de grootste verstandelijke vermogens, dat staat buiten kijf. Maar deze verschillen in hersenen zitten niet in de emotionele kant. Het zit hem vooral in het redeneren, en vooruit kijken, zelfbesef enzovoort.
Ik geloof echt dat emotioneel katten niet veel moeten onderdoen voor mensen, maar dat ze wel minder besef hebben van hun emoties.
In de hersenen kan je nagaan welke delen voor welke functies instaan, en het deel voor de emoties is voor de katten even goed ontwikkeld als bij mensen. Enkel de connecties met andere hersendelen zal minder ontwikkeld zijn.

Zoals iedereen het wel over eens is, reageren katten alsof ze jaloers zijn, dus ik zie niet in waarom je het niet jaloerzie zou noemen? Het gevoel zal wel gelijkaardig zijn als de reactie gelijkaardig is. Ik zie geen reden om aan te nemen dat het anders zou zijn. Mensen hebben gewoon de neiging om te geloven dat alles bij dieren minder is dan bij mensen, tenzij het echt onomkeerlijk vaststaat dat het hetzelfde is. Vroeger was dat bij zwarte mensen ook zo. Alleen kunnen ze daar nu toch echt niet meer omheen dat zwarte mensen even intelligent zijn dan blanke.... Maar dat was vroeger ook taboe. Ik denk dat dat bij dieren hetzelfde is.
Als een kat jaloers reageert zal ze ook wel jaloerzie voelen.
Ik vind dat katten precies reageren zoals kleuters zouden reageren.

Natuurlijk komen kleuters sneller overeen dan kittens, maar oudere broertjes en zusjes zullen ook tussenkomen in ruzie's. En als een nichtje zou komen logeren, en op de mama haar schoot kruipen, wat doet een kleuter dan? Ook bij mama gaan zitten. Juist hetzelfde!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door Adriana »

hoi Valerie, we zijn het weer eens helemaal eens! en wat een duidelijk verhaal :eclap: ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door achtpuntzes »

een goed onderbouwde stelling inderdaad. ik ben het er wel mee eens.

wat is nou eigenlijk jaloezie? het onvermogen te delen met anderen? afgunst op het bezit van anderen? angst om zelf iets tekort te komen?

in ieder geval zie ik bij Suzy, dat ze moeite heeft om mijn aandacht te delen met mijn andere katten. ook is ze heel fel op "haar" eten. en is "haar mandje""iets om te verdedigen tov mijn andere katten. is dit jaloezie? afgunst? ik denk dat het voortkomt uit het feit dat Suzy het niet gewend is "haar mensen en spulletjes" te delen met andere katten. zo probeerde ze Muffin van mijn schoot te meppen zodra ze op mn schoot kwam liggen de eerste keer dat ik Suzy een nachtje hier had. de jaloezie uit zich steeds minder, en ik denk dat het er vanzelf wel uitgaat. overigens heeft muffin ook wel de neiging mij "toe te eigenen", ook wel een vorm van jaloezie, van afgunst.

Minoes en Tijgetje kennen daarentegen geen enkele vorm van afgunst/ jaloezie. het zijn zusjes die samen zijn opgegroeid, en zijn het gewend om alles met elkaar te delen, dus ook delen met andere katten is geen probleem. ik hoop dat met name Suzy en ook wel Muffin dit gedrag gaan overnemen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door Cari »

Katten zijn niet jaloers in de strikte zin zoals mensen dat kunnen zijn. Als je een kat aan het knuffelen bent en een andere kat komt daarop af, dan is dat niet zozeer omdat hij jaloers is op de ene kat, maar hij ziet een moment waarop 'mama of papa' in de knuffelmodus is en wil daarvan profiteren. Dat heeft niets te maken met de andere kat. Als die op dat moment zich terugtrekt, is dat mooi, maar daar wordt verder niet over 'nagedacht'. De kat is een simpele opportunist. Geen menselijk gevoel van "lekker puh.." Geen afgunst. Mensen kunnen een ander iets misgunnen, maar een kat kan dat niet. Een kat denkt alleen "ik, ik, ik ", nooit "wat vervelend dat hij dat wel heeft en ik niet", of "had ik of kon ik dat ook maar...." Dat is ook mede de oorzaak dat een gehandicapte kat nooit zielig is. Ik geloof absoluut niet dat Bumper ooit denkt: "Ach kon ik maar net zo goed springen als Fling :-( ".

Suzy is gewend alles voor zichzelf te hebben en de nieuwe situatie is vreemd en daar kan ze nog niet mee omgaan. Het is niet dat ze jaloers is op Muffin. Ze heeft gewoon zin om op schoot te liggen en Muffin ligt in de weg, dus krijgt een mep.

Ik vind het overigens geweldig dat je je over Suzy ontfermt en probeert haar nog een beetje sociaal gedrag bij te brengen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben het ermee eens dat katten niet een andere kat iets misgunnen, gewoon omdat die bepaalde andere kat is, omdat ze geen besef hebben van zichzelf ten opzichte van anderen. Zoals gezegd, ze hebben emoties, maar zijn zich niet zo bewust van hun emoties en van zichzelf. Maar dan nog kunnen ze volgens mij wel jaloers zijn.
Ze zien iets en willen dat ook. Als ze dat niet krijgen zijn ze dan verdrietig en misschien wel boos, en dat kunnen ze gaan linken aan een andere kat als ze denken dat die er de oorzaak van is dat ze niet krijgen wat ze willen. Ik zou dat jaloerzie noemen.
Ook kunnen ze ook echt wel iets voor zichzelf opeisen en dus toch jaloers reageren als een ander van hetgene wat van hen is gebruik maakt...
Ik noem het jaloerzie, maar misschien is jaloerzie eigenlijk iets anders...
Dan is het gewoon een discussie over de betekenis van woorden, niet over de emoties van de katten zelf...

Daarom vergelijk ik het ook met een kleuter. Die zijn ook nog niet zo zelfbewust. Zo zal een gehandicapt kindje er ook maar op een bepaalde leeftijd bij stilstaan dat hij anders is dan de meeste andere kinderen... Vaak doordat die kinderen hem erop wijzen, spijtig genoeg...


Zo denk ik er toch over...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door achtpuntzes »

in ieder geval gaat het nu snel. er word zowat niet meer geblazen en gegromd, veel geneusd tussen Suzy en mn eigen poezen, Suzy en Muffin hebben al samen tegen elkaar aan liggen slapen, Suzy is een stuk minder fel richting Muffin.

het lijkt er dus op dat mijn zorgen beetje onterecht waren. een kat die alleen is verleert wel wat van de sociale omgang tussen katten onderling, maar Suzy leert ze ook snel weer aan. ja ze is toch pas nog geen 6 maand en staat open voor leren. ik denk dat als een kat jarenlang vanaf jongsaan alleen is dat het een stuk moeilijker is weer sociale eigenschappen aan te leren en in sommige gevallen misschien wel onmogelijk.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door Cari »

Dat is helemaal waar en daarom ben ik blij dat jij er bent met je katten om Suzy eraan te herinneren dat ze kat is en dat andere katten heel fijn gezelschap kunnen zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Help, ik krijg een terrorist te logeren

Bericht door achtpuntzes »

ik ben vandaag wezen werken en ik heb ze allevier gewoon bij elkaar gelaten. toen ik thuiskwam ben ik door allevier begroet. Muffin gaf kopjes! aan Suzy, en likte haar zelfs een paar keer over haar gezicht. dat ging goed.

toen werd het speelkwartiertje, eerst rustig maar daarna in de hoogste versnelling. Suzy toch weer echt hard muffin aanvallen, toen ging natuurlijk Tijgetje achter Suzy aan, en kreeg ook Minoes de kuren, en Muffin ging achter Tijgetje en Minoes aan.

als Kitten Muffin speelt (lees: een aanval uitvoert) met mijn oudere katten Minoes en Tijgetje, laten deze Muffin vaak als overwinnaar uit de strijd komen. ik merk dat dit voor Suzy erg verwarrend is. want Suzy is immers sterker dan Muffin. dus dacht Suzy dat ze Tijgetje ook wel even aan kon. weinig kans :) je kunt gewoon zien dat ze dat niet snapt.

gelukkig voor mij en mijn bankstel is het weer wat rustiger geworden (de "gekke 10 minuten" van een kat wordt al gauw een half uur als je er 4 hebt)

mijn normaal wat schuchtere poes Minoes is behoorlijk aanwezig en helemaal in haar sas. Suzy heeft haar nog niet aangevallen, ze is voor haar leeftijd (13 maanden) dan ook een lap van een kat, ze is beduidend groter dan haar zus Tijgetje en kittens (5 1/2 maand) Muffin en Suzy. Ook Tijgetje en|Muffin hebben de tijd van hun leven. Suzy is toch wel beetje gestressed denk ik. maar ze maakt het zichzelf moeilijk om de boel hier te proberen over te nemen. op een speelse manier, maar toch...
Laatst gewijzigd door achtpuntzes op 02 nov 2010 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie