Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door loek »

Hallo allemaal Dit weekend naar mijn ouders. Had beloofd een nachtje te blijven maar ik wil niet meer ! :oops: Maak me veel te druk om de katten. Buren kan ik vragen om langs te gaan en evt. eten te geven etc. Maar Muis is echt bang voor 'vreemde' mensen. Dat zie haar al een uur ergens verstopt zitten...vind ik zo zielig. Ik heb een 'automatische voederbak' met twee bakjes (en klepjes). Maar die heb ik laatst weer eens uitgeprobeerd voor deze gelegenheid. 1 bakje hebben ze opengebroken, en de de rest van de bak lag op de kop, waardoor het andere klepje niet open was gegaan....Ook geen vertrouwen meer in dus.

Mijn moeder stelde voor om ze mee te nemen...Daar had ik nog niet echt over na gedacht. Maar in eerste instantie lijkt me dat ook zielig....Maar ik denk ook misschien moet ik het een keer proberen, mocht het niet gaan kan ik alsnog naar huis met ze.

Het reizen vinden ze denk ik niet zo erg. Het daar zijn?? En hoe doen we dat dan? Opsluiten in 1 kamer? Of ze de ruimte van het hele huis geven. (dat een stuk groter is dan dat van mij)
Of moet ik ze dat niet aandoen voor 1 nachtje?

Zij er mensen die hun katten vaak gewoon meenemen naar een andere plek? Heb je dat dan van jongs af aan gedaan? Ben ik daar al te laat voor? (8 maanden)

Doe ik moeilijk? (ik vraag me weleens af wie dit soort dingen erger vind namelijk, ik of de katten? Wist ik dat maar zeker....)

Ik neig nu het meeste naar zaterdagochtend vroeg gaan en 's avonds laat thuiskomen. (dat durf ik wel aan ;-)) Maar aan de andere kant denk ik...ik moet toch gewoon ook (vaker) een weekendje weg kunnen! Dus: 'zet je er overheen' (zeg ik dan tegen mezelf...maar dat helpt tot nu toe niet ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door sandy »

Meenemen zal ze denk ik nog meer stress opleveren als ze thuislaten en een ander voer en vers water voor ze laten neerzetten.
Wij zijn in juni 6 dagen weggeweest, een lieve vriendin heeft ze toen verzorgd.
Jessie heeft zich in al die dagen niet laten zien maar zag er nog even goed gevuld uit toen we thuiskwamen, beledigd en wel :lol:
Waarmee ik dus bedoel te zeggen dat al zijn ze bang, ze komen echt wel eten maar wachten gewoon tot de ''indringer'' weg is ;-)
Ik blijf het een verschrikking vinden om mn dieren achter te laten, maar ga daar toch niet voor thuisblijven, anders kan je niks meer en ze overleven het wel ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door Adriana »

loek schreef:Hallo allemaal Dit weekend naar mijn ouders. Had beloofd een nachtje te blijven maar ik wil niet meer ! :oops: Maak me veel te druk om de katten.

Het reizen vinden ze denk ik niet zo erg.

Het daar zijn?? En hoe doen we dat dan? Opsluiten in 1 kamer? Of ze de ruimte van het hele huis geven. (dat een stuk groter is dan dat van mij)
Of moet ik ze dat niet aandoen voor 1 nachtje?

Zij er mensen die hun katten vaak gewoon meenemen naar een andere plek?
Heb je dat dan van jongs af aan gedaan? Ben ik daar al te laat voor? (8 maanden)

Doe ik moeilijk? (ik vraag me weleens af wie dit soort dingen erger vind namelijk, ik of de katten?
..ik moet toch gewoon ook (vaker) een weekendje weg kunnen! Dus: 'zet je er overheen' (zeg ik dan tegen mezelf...maar dat helpt tot nu toe niet ;-))
onze ervaringen met twee katers bij mij en één latpoes:
2 nachtjes: de 2 katers blijven in hetzelfde huis met extra kattenbakken (6x op drie verschillende plekken en klontvormend en silicaat, op silicaat plassen ze alleen)
met drie verschillende timerbakken, mèt en zonder koelelement
en voor het eerste etmaal zeer ruime hoeveelheid gekoeld zachtvoer met wat vers vlees
en voor het de tweede dag twee tot drie soorten brokjes in ruime hoeveelheid in twee andere timerbakken op verschillende plaatsen in huis
en drie hoge bakken met ruime hoeveelheid water op verschillende plekken in huis.

de poes is gewend mee te reizen in de auto. los in tuig op de achterbank/hoedenplank geeft de minste stress en ze houdt dat makkelijk 5 kwartier vol. gaat kleine kattenbak mee, die ze nooit gebruikt en ze heeft half jaar meegezeild (kijk naar berichten bij Telizen) en op en neer mee gereisd en geen enkel probleem. we hebben haar pas gekregen toen ze al 5 jaar was en niks gewend maar dit ging bij de tweede keer gelijk goed.
ze moest nu twee weken alleen blijven in haar huis en ik zou haar dagelijks 1/2 maal eten geven en uitlaten op het grote grasveld bij de flat en dat gaat niet. ze heeft gisteren de hele boel bij elkaar geschreeuwd en zit nu bij mij in de logeerkamer, afgesloten van de beide katers en gaat zo veel mogelijk mee naar de volkstuin (wandeling van 5 minuten in tuig), waar ze hele dagen in de blokhut naast de kachel ligt en het vogel- en muizenleven in de tuin in de gaten houdt en dat gaat beter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door Boomer »

Ik zou haar zeker niet meenemen. Grote kans dat dit veel te gestressed is voor je kat. Als ze zich nu al verstopt voor visite wat moet ze dan wel niet in een vreemd huis met vreemde mensen en geurtjes ?
Wij gaan ook wel eens 1 nachtje uit slapen. Ik verschoon de kattenbak vlak voor we weggaan en zet verder een grote bak brokken en een flinke bak water neer. Als we langer dan 1 nachtje gaan dan laat ik wel iemand langs komen, maar voor 1 nachtje niet. Ze redden zich wel.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door Nyncke »

Als het om een weekendje gaat zou ik de bakjes goed vullen en de waterbakjes en een schone kattebak dat is het.
Ze zijn met zijn tweeen, als ze voldoende ruimte hebben om alleen te zijn en te spelen zal dat geen enkel probleem zijn. Een weekend overleven ze gemakkelijk, ik liet ze toen ze wat ouder waren zonodig van vrijdagavond tot zondagavond alleen, daarna waren ze superblij en maakten een nacht lang de buurt onveilig.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door Camoth »

Ik neem mijn katten ieder weekend mee naar mijn ouders. Maar dat is wel anders denk ik, die zijn het inmiddels gewend. Zodra ik ze uit het mandje laat wandelen ze rond alsof dat hun eigen huis is inmiddels ;)

Voor dat ene nachtje kan je ze denk ik prima thuislaten en dat iemand ze even wat eten komt geven hoor.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door Adriana »

:grin: lijkt me heel erg gezellig, met je katten op stap.
en voor je katten is een andere omgeving af en toe denk ik ook wel spannend.
moet je daar lang mee reizen? met de auto? :scooter:
je ouders hebben waarschijnlijk zelf geen katten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: meenemen, thuis laten, of niet weg gaan?

Bericht door loek »

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik vind het ergens ook wel gezellig ze meenemen. Mijn ouders hebben inderdaad geen katten (meer). Ik heb wel twee zussen die allergisch zijn voor katten...1 van hen komt ook dit weekend. Extra reden om ze niet mee te nemen....En inderdaad wat boomer schrijft is wel een goede opmerking, denk dat Muis het maar eng vind. (Diesel zal de lol er misschien nog wel van in zien)

Wat betreft reizen, ik heb ze in Belgie opgehaald, met 10 weken. Met de auto, daarna trein en daarna bus. Ze lagen gewoon lekker tegen elkaar aan te pitten. Daarna steeds met de bus naar da. Maar dat is alweer een tijdje terug, want heb nu een da die op loop afstand zit.
Ik heb geen auto dus zou nu ook met bus en trein moeten. (alles bij elkaar een uur ongeveer). Ik verwacht dat dit niet echt problemen geeft.

Ergens denk ik: het zou goed zijn om het een keer te proberen. Wie weet valt het mee, en dan is het voor herhaling vatbaar. Een vriendin van mij vraagt ook al een tijdje of ik een weekendje met de katten kom...en het antwoord daarop stel ik dan steeds uit. Eens moet je het misschien proberen???

Ze vinden de reismand iniedergeval niet eng, kruipen daar zelf in. Mee naar de dierenarts is ook nooit een probleem. Het is vooral de vraag hoe ze het in een ander huis vinden.

Nog iets, omdat ik met het ov zou gaan, kan ik de kattenbak niet meenemen. Mijn ouders hebben nog wel een kattenbak staan, maar zou dat problemen opleveren?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Leonie89 »

katten kunnen best een uurtje zonder kattenbak, wat je laatste vraag betreft..

Camoth gaat elk weekend naar haar ouders, dus haar katten zijn dit gewend, maar als je een keer een nachtje weg gaat zou ik echt je katten thuis laten!! een nachtje kan echt prima, zolang er maar voer en water beschikbaar is.. het reizen geeft niet alleen stres, maar het duurt ook wel een week voordat katten aan een nieuwe omgeving gewend zijn. dus tenzij je van plan bent dit elke week te gaan doen, zou ik je katjes echt thuis laten.. als je overdag naar je werk bent zijn ze ook een aantal uren alleen.. doe dat keer 2 en je zit al op je nachtje weg..
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Nyncke »

Als ie schoon is gemaakt met lekkere chloor, zullen ze er vast wel opgaan ;-)
Je zult ze alleen ff moeten wijzen waar dat het is.

Als ik zo alles bij elkaar lees, denk ik, meenemen, het zijn nog jonge poezen, kunnen ze er aan wennen om soms in een andere omgeving te zijn.
Mijn eerste kat heb ik ook veel mee het OV ingenomen, die vond dat prima.

Maar zoals ik al eerder schreef, als je ze thuislaat, die kunnen best een weekendje alleen zijn.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door rieneke »

katten zijn territoriale dieren.
ik zou ze de stress besparen, en ze lekker thuislaten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

je zou het eerst met eentje kunnen proberen, als die gewend is dan heeft de andere er mssch wat minder problemen mee omdat die zich doorgaans wel richt op het gedrag van de meest dappere kat.
als die rustig blijft is de kans groot dat de meest schichtige het ook wat beter verdraagt en dat gedrag kopieert.

en vantevoren iets van destress, antistress of telizen (vooraf uitproberen)

en missch werkt ons trucje bij jullie mbt plassen/ontlasten ook wel. voordat Fred met Mies in de auto op stap gaan zet hij haar op een verschoonde goed schoongemaakte/gesopte kattenbak. ze heeft sterke behoefte om haar luchtje aan die bak te geven en gaat bijna vanzelf op de bak plassen/ontlasten.
en dat is precies wat je wilt: een lege blaas!

bij ons was/is het heel verschillend:
bij MoMo is het: aan mijn lijf geen polonaise en eigen haard is goud waard. autorijden in tuig op mijn schoot vindt hij wel leuk en dat is denk ik ook om de aandacht en knuffels. maar meegaan ergens anders naar toe: van zijn levensdagen niet.
Mo's vriendinnetje van destijds moest ook niks hebben van verkassen.
Mo's voorganger ging ook mee zeilen en was helemaal in zijn element.
ook poes Mies vindt haar verblijf op de boot en zeilen prachtig en verveelt zich thuis bij Fred te pletter.
Enzo is voorlopig nog een beetje te adhd om mee te gaan, die moet eerst veel meer vertrouwen in de mensheid krijgen voordat we iets met hem kunnen. af en toe uurtje mee naar de tuin begint een beetje te wennen.

en in alle gevallen: het zal je zeker in het begin heel veel tijd kosten en doe het in heel kleine beetjes, niet alles tegelijk.
dus missch korte rit in de bus om weer te wennen is - vanuit je kat gedacht denk ik - beter dan alles tegelijk en ook nog weekeinde mee in andere omgeving.

matroos Miesje aan boord onder de buiskap, vol in actie!
Afbeelding
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Camoth »

Het is niet alleen de reis die stress veroorzaakt, ik denk zelfs dat die nog het minst stressvol is van deze onderneming. Het is juist het moeten ontdekken van een vreemde, enge omgeving, en zodra ze daar een beetje aan gewend zijn worden ze alweer ingeladen en gaan ze weer naar huis. ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door sandy »

adriana-oele+momo schreef:
en vantevoren iets van destress, antistress of telizen (vooraf uitproberen)
Persoonlijk ben ik van mening als je met chemische middelen moet gaan werken dat je er dan beter helemaal niet aan begint.

Bespaar ze de stress gewoon en laat ze lekker thuis, een kat is het best op zn plaats in eigen omgeving.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meenemen, thuislaten, of niet weggaan?

Bericht door Adriana »

p.s. ... alle drie de middelen zijn plantaardig, zo iets als valeriaan voor katten ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie