poes wel of niet naar buiten laten.

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Goedemiddag allemaal,

Ik heb sinds november een poes in huis. Ik heb haar uit het dierenasiel opgehaald.
Ze is nu bijna 2 jaar. Ze is ooit op straat gevonden terwijl ze drie kittens verzorgde.
Ze is gesteriliseerd, gevaccineerd en gechipt.
Ik twijfel nu of ik haar naar buiten zal laten.
Ik woon in een benedenhuis met een tuin aan de achterkant.
Die tuin grenst links, rechts en erachter aan diverse andere achtertuinen.
Tot nu toe hou ik haar dus steeds binnen, maar ze zit vaak voor het raam naar de duiven en andere katten te kijken.

Ik weet gewoon niet goed wat wijsheid is.
Mijn "angst" is, dat ze niet meer thuis komt of dat ze over de muur van de laatste tuin op straat terecht komt en de weg dan helemaal niet meer terugvindt...of dat ze aangevallen wordt door de andere katten die ik regelmatig hoor vechten..
Maar wellicht zie ik veel teveel "beren op de weg"..

Waarschijnlijk zijn er hier mensen die hetzelfde dilemma hebben (gehad)..Ik hoor het graag.
Liesbeth (en Mimi)
Cerna

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Cerna »

Kun je de tuin niet catproof maken?
Dan kan ze naar buiten zonder alle andere nadelen.

Maar het feit dat ze voor het raam zit wil nog niet zeggen dat ze dan ook naar buiten wil.
Bij mij zitten ze ook vaak voor het raam, terwijl de terrasdeur open staat (ze kunnen echter niet de wijde wereld in).

De angst dat ze niet meer thuis komt lijkt me niet nodig want ze is al lang genoeg bij je, maar de angst dat ze doodgereden of vergiftigd wordt is altijd een reële wanneer je een kat de vrijheid geeft. Ook kan ze dodelijke ziektes (FIV) oplopen wanneer ze in aanraking komt met vreemde katten.
En wat zullen de buren zeggen? Een kat poept nooit op eigen terrein, maar bij de buren. Niet iedere buur is daarop gesteld.
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Dank voor uw reactie. Ik houd haar voorlopig nog maar binnen. Al is het alleen maar voor mijn eigen "gemoedsrust" 😊
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Dinky »

Ik zou ook kijken dat je hem binnen kan houden en anders de tuin af kan zetten zodat hij in de tuin blijft ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Asse-Poes »

Eens met Annet (Cerna) en Mirjam (Dinky).
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Dank je wel. Ik ben een echt poezen-mens, net als iedereen hier waarschijnlijk.
We hebben al aardig wat poezen gehad (5), die liggen allemaal in onze tuin begraven. En na de laatste had ik me voorgenomen om geen poes meer in huis te nemen. En tòch ga je dan weer overstag en maak je je tòch weer zorgen om zo'n beestje. 😄
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Ik heb haar inmiddels toch maar even naar buiten gelaten, want ik kreeg de indruk dat ze zich "verveelde" Natuurlijk ging ze eerst overal aan ruiken en daarna liep ze een klein stukje over de schutting naar een grote struik van de buren. Daar heeft ze zowat anderhalf uur gezeten. Toen ik bij haar kwam kijken en de takjes opzij deed rende ze meteen met me mee naar binnen.
De volgende dag ging ze wat verder en liep ze over de daken van de schuren en kwam meteen weer terug. Ze is dus niet in andere tuinen op de grond geweest.
Ik zit nu dus nog steeds met de angst dat ze, als ze een keer in andermans tuin terechtkomt, ze daar niet meer uit terug kan. Ze moet dan in de meeste gevallen een stuk klimmen en ik weet niet of ze dat kan. ( Naar beneden springen is meestal makkelijker dan weer naar boven komen)
Waarschijnlijk ben ik gewoon veel te bezorgd en voelt ze dat aan. Misschien moet ik er maar op vertrouwen dat ze haar weg terug wel vindt. Ik heb haar vandaag binnen gehouden en dat vind ik dan toch weer zielig...pffff...wat een dilemma.
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door crazycatladyP »

Ik zou dan toch je tuin afzetten.
Dan kan ze wel naar buiten en niet naar de buren, of erger, op straat terecht komen.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Dank voor je bericht.
Ik heb haar een dag nadat ze over de daken van de schuren had gelopen nog 1 keer naar buiten gelaten. Ze ging weer via de struik van de buren iets verder weg tot ze uit het zicht verdween. Na een paar uur werd ik tòch ongerust. Roepen reageerde ze niet op. Ik mocht in de tuinen van buren
kijken maar ze was onvindbaar. Na nog een uur werd ik gewaarschuwd door een buurvrouw dat ze een kattengevecht had gehoord en dat er nu een "zwart-witte kat" heel angstig in een smal gangetje tussen twee schuurtjes zat. Daar heb ik haar toen opgehaald. Ze kwam direct op me af en kon met gemak in haar transportmand gezet worden. Sindsdien hou ik haar binnen. Ze vindt het niet eens erg.Ze is sinds dit avontuur wèl veel aanhankelijker geworden...Ik ken haar verleden niet, weet alleen dat ze ooit op straat is gevonden terwijl ze drie hele jonge kittens verzorgde. Ik hou haar nu gewoon binnen. Dat is voor ons allebei het rustigst..Hoe dan ook, dan voor je bericht. 😊
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat het binnen houden gewoon goed gaat en het avontuur buiten met een sisser is afgelopen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Dank je wel.Het blijven bizondere wezens. 😊
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1623
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Asse-Poes »

Zo zeg, dat is schrikken geweest , zowel voor jou als voor poes.
Wat je eventueel nog zou kunnen overwegen, mocht deze kat dit avontuur tzt naar de achtergrond hebben verdrongen, is een kattenren in de tuin maken.
Maar als ze niet meer taalt naar uitstapjes: lekker veilig binnenhouden 😉
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Dank je wel voor je bericht.
Liesbeth (en Mimi)
Gebruikersavatar
LeFonzie93
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 dec 2022 15:29

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door LeFonzie93 »

Ik zelf heb ook een binnen kat en heb een tuigje met riem van 5 meter voor dr gekocht kan ze alsonog lekker struinen in de tuin terwijl je het toch in de hand hebt waar ze gaat en staat! Misschien een overweging en goed voor je eigen gerust stelling? :)
:edance:
Gebruikersavatar
Diogenes
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2020 19:55

Re: poes wel of niet naar buiten laten.

Bericht door Diogenes »

Zoiets ben ik nu inderdaad aan het overwegen. Ik kan het op zijn minst probéren.
Mag ik weten welk (soort) tuigje je gebruikt?
Er zijn zóveel verschillende.
Alvast bedankt 😊
Liesbeth (en Mimi)
Plaats reactie