Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Lonica »

Een van mijn katten is al drie dagen niet meer thuisgekomen. Ik weet dat ik hoop moet houden, maar ik heb sterk het gevoel dat ze nooit meer terugkomt.

Even kort de situatie: ik woon op het Spaanse platteland. De dichtstbijzijnde buren wonen op 100 meter en de doorgaande weg is hier 2 km vandaan. Ze was tot nu nooit langer dan een paar uur van huis en ze komt zelden buiten een straal van 300 meter en die heb ik zo goed als dat gaat natuurlijk al uitgekamd. Buren zijn ook op de hoogte van de vermissing. Ik ben alle mogelijke scenario's afgegaan en het meest waarschijnlijke lijkt dat ze gegrepen is door een vos. Ze is op vrijdagavond verdwenen en een buurvrouw zegt dat haar kat dit ook overkomen is.

Ik ben er kapot van en merk dat dit veel erger is dan je kat laten inslapen bij de dierenarts. Die onzekerheid is killing. Het idee dat ik waarschijnlijk nooit zal weten wat er met haar gebeurd is, dat ik geen afscheid heb kunnen nemen en haar niet kan begraven. Tegelijkertijd weet ik natuurlijk niet eens of ze wel dood is. Ze kan ook gewond ergens liggen. Of toch nog terugkomen. Ik hoop inmiddels dat ik ook maar iets van haar terugvind, zodat ik zeker weet dat ze niet lijdt en dat ik een tastbaar bewijs heb dat ze dood is.

Ik vraag me af wanneer je begint met het verwerken van een verlies in deze situatie. En hoe je dat doet. Van de ene kant wil ik hoop houden, van de andere kant is die hoop killing. De hele tijd denk ik haar te horen of haar schim te zien. Elke keer als ik thuiskom, denk ik: misschien is ze er weer. En als ik 's nachts wakker word, hoop ik dat ook steeds. Maar telkens is er dan weer die doffe teleurstelling. Omdat ik verder weinig kan doen en ik dit wachten slopend vind, heb ik erg de neiging om met rouwen te beginnen. Om het op de een of andere manier af te kunnen sluiten en weer verder te kunnen met mijn leven.

Hoe zijn anderen hiermee omgegaan?
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Ani »

Wat een afschuwelijke situatie. Ik kan alleen maar hopen dat ze toch ineens opduikt en terug komt. Gezien de situatie, de buren zijn op de hoogte van de vermissing schrijf je, dan zou ze aan de zwerf gegaan kunnen zijn. Welke leeftijd is ze en hoe lang is ze al een buitenkat?
Ik kan helaas geen antwoord geven op je vraag. Maar las je topic en kan me voorstellen dat je ten einde raad bent. Met buitenkatten is het risico daar, ondanks dat katten slimme overlevers zijn. Sterkte voor nu, ook al heb je het gevoel dat je haar niet meer terug ziet, de wonderen zijn de wereld nog niet uit..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Lonica »

Dankjewel! En dat blijkt. Ze is weer terug!! Gezond en wel. Wat een opluchting...

Mijn drie katten zijn altijd buitenkatten geweest. Ik liet ze voor het eerst onder begeleiding in de tuin toen ze vijf maanden waren. Ze zijn nu bijna drie. Ze leven hier in het paradijs. Een grote tuin, bos, weilanden, bijna geen auto's. Ik zou niet weten hoe ik ze binnen had moeten houden. Alleen al omdat ik dan nooit een raam open zou kunnen zetten en mijn buitendeur zo op de woonkamer en open keuken uitkomt. Dus ik heb ze de vrijheid gegund en bewust het risico genomen. Ze zijn dus wel van jongs af aan al 'streetwise' geworden. Hun moeder was een zwerver.

Maar ik hoef me dus gelukkig niet meer af te vragen hoe je het verlies van een vermiste kat verwerkt. Al heb ik nu wel een goed idee gekregen van hoe ontzettend naar dat moet zijn.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Anne »

Wat ontzettend fijn dat hij weer terug is!!!
Wat zul je je opgelucht voelen!!
Zoals jij woont zou het echt zonde zijn om ze binnen te houden, een waar kattenparadijs
Ik zou ze wel laten helpen en chippen
Maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Ani »

Ik sluit me aan bij Anne. Wat een opluchting! Konden katten maar praten hè, dan kon Isa vertellen welke spannende avonturen ze heeft meegemaakt.
Heerlijk hoor, hoe jullie wonen en inderdaad een paradijs voor de drie rakkers. Nu maar genieten en bijkomen van de grote schrik :eclap:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Lonica »

Haha, het was Manu. Zij heeft een jongensnaam. Toen ik haar als kitten kreeg, hadden ze gezegd dat het een jongetje was. Toen de dierenarts me vertelde dat het toch echt een meisje was, was ik al gewend aan de naam Manu.

Ze zijn uiteraard gesteriliseerd en gecastreerd, maar niet gechipt. Ik ben er bij hen niet aan begonnen, omdat niemand hier op het platteland verwacht dat een kat een chip heeft en het hele dorp weet dat deze drie van mij zijn. Ik ben de enige met tamme, aaibare katten in het dorp...
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Ani »

Begrijpelijk dat het op het platteland anders werkt, inderdaad dan laat je ze niet chippen. Hoe reageert Manu, nu ze weer thuis is gekomen, merk je iets in haar gedrag?

Ik zat nog te twijfelen, zou het wel Isa betreffen, haha. Dus Manu (mooie naam overigens.) Mijn dame heeft ook een jongensnaam, maar dat vond mijn man dan weer een geweldig idee. En het is maf, maar de naam die je de kat geeft past ook echt bij hem/haar :grin:
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Rik »

Op zich kan ik me het vrij laten lopen op het platteland wel voorstellen (hoewel je dan ook weer andere gevaren kunt hebben). Maar chippen zou ik tegenwoordig eigenlijk altijd doen. Zeker als het bij de castratie of eerste enting gebeurd. Fluitje van een cent, ze voelen het niet en het is niet duur (in ieder geval in Nederland niet). En als je kat langere tijd weg is (of toch ergens onherkenbaar dood gevonden wordt) kun je wel zekerheid krijgen. Maar misschien is dat in Spaanse plattenland toch weer anders.

Heel fijn dat Manu weer terug is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Hoe verwerk je het verlies van een kat die vermist is?

Bericht door Pikachu »

Maar waarom niet alsnog laten chippen? Kost bijna niks, en baat het niet dan schaadt het niet! :)
Heel fijn dat je kat weer terug is!
Plaats reactie