Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

Ik heb mijn kater al bijna 48 uur niet meer gezien. Hij is 1 jaar oud en gecastreerd met 4 maanden. Hij is vaker urenlang of de hele nacht van huis. Ik heb een keer eerder meegemaakt dat hij zo'n 34 uur wegbleef. Maar zo lang als nu nog nooit. Net als de vorige keer maak ik me nogal ongerust. Het is mijn allereerste kater en het is ook voor het eerst dat ik buitenkatten heb. Vandaar mijn vraag: blijven (gecastreerde) katers vaker zo lang van huis?
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Rik »

Ja, dat kan. Het kan ook zijn dat er wat gebeurd is. Dat is de reden waarom vele hier hun katten binnen houden of alleen in een afgesloten tuin of ren naar buiten laten. En het is niet alleen bij katers maar ook poezen.

Ik zou in ieder geval even de hele wijk aflopen en overal aanbellen om te vragen of de mensen even in hun schuur willen kijken (en de deur een uurtje onbeheerd open willen laten). Vaak hebben ze de kat onbedoeld opgesloten (zeker met het weer van de afgelopen dagen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

Mijn poezen blijven altijd dichtbij huis, maar dat is dan misschien toeval. Ik woon nogal afgelegen en niet in Nederland. De dichtstbijzijnde buren wonen op 100 meter en dan nog 100 meter verder is een gehucht met ongeveer 15 inwoners. Ik heb daar een foto van mijn kat opgehangen. Overigens kennen de meeste mensen hier mijn kat wel.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Rik »

Ja, het kan aan het karakter van de kat liggen.
Met het echt afgelegen wonen hoef je je hopelijk over het verkeer wat minder zorgen te maken (hoewel natuurlijk altijd een risico).

De 100 meter kan natuurlijk wel afgelegd zijn en dan zijn er natuurlijk wel schuurtjes waar hij zich in kan verstoppen.

Hopelijk is hij snel weer thuis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

Ja, dat hoop ik ook heel erg!

Het zou zeker kunnen dat hij ergens opgesloten zit. Hij is niet schuw, dus ik neem aan dat hij gewoon naar huis zou komen als hij niet opgesloten zit of verdwaald is. De kans dat hij geraakt is door een auto is inderdaad klein. De doorgaande weg is hier 2 kilometer vandaan. Ik hoop van harte dat hij daar niet terecht is gekomen. Op de weg waar ik aan woon, rijden misschien 4 auto's per dag en niet harder dan 20 km per uur.

Het is vooral het niet weten wat er gebeurd is dat het zo rot maakt... Ik heb uiteraard gezocht en geroepen, maar dat voelt als een speurtocht in een hooiberg.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

Hij is terug!! Gezond en wel, zo lijkt het. Hij kwam hier vijf minuten geleden mauwend door het kattenluikje gesprongen. Begon meteen te eten. Een van zijn zusjes kwam hem terwijl hij at een lik geven. Met zijn andere zusje ligt ie nu alweer te stoeien in de stoel. Alsof er niks gebeurd is.

Zo blij!!
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Rik »

:stampen: :multi: :stampen: :multi:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Anne »

Oh wat fijn dat hij weer thuis is!!
Is hij gechipt?
Vroeger toen onze katten ook gewoon door de voordeur naar buiten gingen hadden ze allemaal een adreskoker aan hun halsband.
Ik hoop voor jou dat meneer wat dichter bij huis blijft nu
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Moni3 »

Mooi zo!!!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

@Anne, aan chippen doen ze hier in Spanje nog niet of nauwelijks, dus dat gaat me niet helpen met de opsporing. Een adreskokertje is wel een goed idee! Enige waar ik over aarzel: je hoort weleens dat katten met bandjes makkelijk ergens achter blijven haken en zichzelf zo verwonden, of erger.

In mijn gehucht weet vrijwel iedereen dat hij mijn kat is. Ze kennen hem, omdat hij verder van huis gaat dan de dames. Alles gaat hier ook als een lopend vuurtje rond. Ik hoef maar aan een buurman te vertellen dat mijn kat weg is en binnen de kortste keren weet de rest het ook. Zo'n adreskokertje zou alleen helpen als hij een gehucht verderop terecht komt. Dat ligt zo'n 3 km verder, dus is wat onwaarschijnlijk.

Ik vermoed overigens dat ie opgesloten heeft gezeten. Hij is maar tien minuten thuis geweest. Eten, wassen en pleite was ie weer. Een paar uur later kwam hij weer terug en toen heeft hij urenlang in mijn armen gelegen. Hij ligt nu nog steeds bij me. :verliefd:
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Rik »

Halsbandjes moeten redelijk makkelijk afsnappen. Daar zijn speciale bandjes voor zodat ze zichzelf inderdaad niet op kunnen hangen. Risico is dat ze de halsband wel eens kwijt kunnen raken maar dat is beter dan het alternatief.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Lonica »

Ah top, dan ga ik kijken of ze zo'n halsbandje hier ook verkopen.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Anne »

Oh wat grappig dat je in Spanje woont, hebben ze daar ook dierenwinkels? ( nieuwsgierig!!)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Rik »

Anne schreef: 05 jun 2019 14:50 Oh wat grappig dat je in Spanje woont, hebben ze daar ook dierenwinkels? ( nieuwsgierig!!)
Dat zal toch wel?

Tienda de mascotas :)
https://www.google.com/search?q=tienda+ ... s&tbm=isch

Je zult er wel ver voor moeten rijden als je lekker afgelegen woont.

Maar online kan ook ;)
https://www.zooplus.es/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Blijven katers vaker dagenlang van huis?

Bericht door Mleen »

Fijn dat ie weer terug is!

Onze Mikky bleef vroeger ook wel eens dagen van huis. Wij probeerden ons dan altijd voor te stellen dat ie op date was met de poes van de achterburen! 😂
Gelukkig kwam ie altijd weer terug! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie