Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Anyuta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2018 13:08

Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Anyuta »

Hoi allemaal,

Wij hebben een klein probleempje. Sinds twee maanden hebben wij een aanloopkat in huis (op de veranda). Toen zij voor het eerst kwam was zij een heel klein poesje, daarna hebben wij haar een maand niet gezien en vervolgens is ze sinds twee maanden weer bij ons. Omdat ze heel klein was en mager hebben wij haar eten gegeven. Sindsdien is zij dagelijks bij ons.
Wij dachten aanvankelijk dat het een zwerfkatje was, omdat ze nooit wegging. We overwogen eerst asiel te bellen (want het is een super aanhankelijk katje dat veel aandacht nodig heeft), maar hebben besloten eerst alle buren in de buurt af te gaan. Klaarblijkelijk is dit een kitten van de buren die een paar honderd meter verder op wonen, zij waren één kitten kwijt uit het nestje. Deze buren hebben een boerderij en zijn van mening dat dieren in het wild horen rond te lopen. Van aandacht voor een poes hebben ze volgens mij nog nooit gehoord. Hun stelling was: "Geef haar geen eten, dan komt ze vanzelf weer terug." Hun 'eigen' katten wonen in een schuur en niet in huis.

Wat wij van belang vonden om te weten is of het katje was ingeënt, ontwormd en/of gecastreerd. Het poesje had niets van dit alles gekregen en de buren wilden aanvankelijk niet antwoorden op de vraag. Omdat wij zelf ook een kat thuis hebben (waar wij heel goed voor zorgen) vonden wij dit wel zorgelijk. We zitten er niet op te wachten dat onze kat vlooien, wormpjes of gevaarlijke ziektes krijgt.

We hebben afgesproken dat wij het poesje geen eten zullen geven in de hoop dat ze weg gaat. Indien dit niet zou gebeuren, zouden we haar vangen en naar de buren brengen. Omdat dit enkele honderd meters verderop is en de kitten heel klein was toen ze ontsnapte, waren wij bang dat zij de weg terug niet meer kon herinneren.

Na drie dagen zonder eten bleef het poesje nog steeds bij ons hangen. Intussen hadden wij opgemerkt dat zij wormen had en hebben wij haar ontwormd.

Vervolgens hebben wij haar gevangen en naar de buren gebracht die haar voor een paar dagen in het schuur zouden opsluiten, zodat ze weer zou wennen. De volgende ochtend zat ze echter weer trouw voor de deur te wachten...

Nu vinden wij het niet erg om de kat te voeren en te ontwormen, maar ik zou graag willen dat de buren de kat inenten en castreren. Wij zitten niet te wachten op een boel kleine kittens op terras en/of allerlei kattenziektes. Ik kreeg niet het gevoel dat de buren van plan zijn op de kat in te enten dan wel te castreren. Ze kijken niet echt om naar hun katten...

Het poesje heeft duidelijk ervoor gekozen om op onze veranda te wonen. Mijn vraag is: kan ik de buren verplichten om hun poes in te enten en te castreren, zodat wij geen overlast en/of schade gaan krijgen?

PS: Stiekem ben ik al helemaal verliefd op dit katje. Ze is superlief en aanhankelijk en heeft behoefte aan mensen om haar heen. Eigenlijk verdient ze een warm huis, maar dat kan niet bij ons omdat mijn eigen kat niet naar buiten mag. Het lijkt mij zeer zielig voor mijn eigen kat als ik haar in huis neem en zij vervolgens wel naar buiten kan en mijn eigen kat niet :-((( Ook ben ik bang sinds de wormpjes dat zij mijn eigen kat (of mij?) aansteekt met iets engs.

Hoop dat ik wat advies kan krijgen van jullie wat te doen in zo'n situatie!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Rik »

Nee, je kunt mensen tot niets verplichten. Er is helaas geen chip en castratieplicht in Nederland. Wel kun je de poes, in plaats van naar de buren terugbrengen, gewoon naar het asiel brengen. Zeker als ze niet gechipt is.

Blijkbaar missen de buren het poesje ook niet. Dus je kunt het poesje ook gewoon zelf opnemen in je huishouding. Naar binnen halen en binnen laten, en laten helpen (inenten, castreren, chippen en ontwormen).

Terugbrengen naar die buren zou ik niet meer doen. Er wordt niet naar omgekeken en het heeft blijkbaar ook geen zin.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anyuta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2018 13:08

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Anyuta »

Hoi Rik,

Ik heb de optie van asiel ook met de buren besproken, maar zij wilden niet dat het katje naar het asiel zou gaan. Volgens hen hoort een dier in de natuur en is het juist zielig voor de kat als hij nu ineens na veel vrijheid in een kooi wordt opgesloten. Uiteindelijk is de kat wel hun 'eigendom'.
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Annefleur »

Lastige situatie dit...
Ook heel zielig voor het katje. Sommige mensen gaan zo laks met hun huisdieren om. Ik vind dat hartverscheurend. :cry:

Rik zegt het ook al: je kan de buren niet verplichten hun kat in te enten, te ontwormen en te laten castreren. Ze hebben duidelijk een hele andere visie op het houden van huisdieren dan jij (en ik ;-) ).

Als jouw eigen kat is ingeënt zal hij niet zo snel een ziekte krijgen van het katje. Jullie hebben het katje ontwormd, dus voor wormen hoef je nu ook niet bang te zijn, denk ik. Maar helemaal zeker weten doe ik dit niet.

Ik denk dat ik het katje naar het asiel zou brengen, ondanks wat de buren zeggen. :oops: Zo'n lief diertje verdient een warm mandje!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Rik »

Anyuta schreef: 20 dec 2018 14:07 Ik heb de optie van asiel ook met de buren besproken, maar zij wilden niet dat het katje naar het asiel zou gaan. Volgens hen hoort een dier in de natuur en is het juist zielig voor de kat als hij nu ineens na veel vrijheid in een kooi wordt opgesloten. Uiteindelijk is de kat wel hun 'eigendom'.
Ja, maar als de poes bij jou in de achtertuin zit, dan hebben ze geen keuze. JIJ brengt de poes dan naar het asiel. En als ze geen chip hebben kunnen ze ook de eigenaar niet achterhalen :)

Als jij er dus last van hebt is dat, naast zelf in huis nemen, je enige oplossing.

Juridisch zijn ze inderdaad eigenaar. Maar dat is tot een jaar geloof ik. Als jij haar in huis neemt loop je dus tot een jaar het risico dat ze haar opeisen (als ze jou weten te vinden en die moeite nemen :)).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Annefleur »

Moeten ze dan ook kunnen bewijzen dat het hun kat is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Rik »

Ja, volgens mij wel. Dat doe je normaal met een chip. Het eerste zou dus zijn om erachter te komen of ze gechipt is.

Verder is het ook zo dat als je voor een huisdier zorgt en de eigenaar komt haar claimen, dat je de gemaakte kosten kunt vragen aan de eigenaar. Castratie, enting en ontwormen hoort daar dus ook bij. Maar goed... het is wel allemaal een juridisch gedoe.

https://www.licg.nl/vermiste-of-gevonden-dieren
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Annefleur »

En het zou waarschijnlijk uitlopen op een grote ruzie.

Ik denk dat het lastig wordt om te bewijzen dat het hun kat is. Als die buren hun katten niet vaccineren, ontwormen en castreren, zullen ze ze zeker niet chippen.
En het lijken me ook niet de types die foto's maken van hun dieren.
Anyuta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2018 13:08

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Anyuta »

Zelf in huis nemen lijkt mij echt ondoenlijk met een raskat die niet naar buiten mag. Dit katje zou waarschijnlijk diep ongelukkig worden als ie niet meer naar buiten kan en de mijne ook als zijn vriendje wel naar buiten mag en hij niet :-(

Ik vind het echt zo kwalijk. Ik snap dat ik ze tot niets kan dwingen, maar het is hun kat en het moet toch niet zo zijn dat de buren hier last van hebben/ziek worden? Waarom kun je eigenaren van dieren hier niet toe verplichten als belanghebbende (buur en verzorger van de kat)?

Ook vind ik het heel lastig als er straks kittens komen. Zou niet weten wat ik ermee zou moeten doen..
Anyuta
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2018 13:08

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Anyuta »

Vinden jullie asiel een betere optie dan leven in het buitenlucht? Ik wilde aanvankelijk ook voor het asiel gaan, maar de buren hebben ook wel een punt dat het zielig is dat het katje dan in een hok wordt opgesloten, terwijl hij gewend is aan zijn vrijheid.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Rik »

Anyuta schreef: 20 dec 2018 14:35 Zelf in huis nemen lijkt mij echt ondoenlijk met een raskat die niet naar buiten mag. Dit katje zou waarschijnlijk diep ongelukkig worden als ie niet meer naar buiten kan en de mijne ook als zijn vriendje wel naar buiten mag en hij niet :-(
Dat hoeft niet. Het hangt er ook vanaf hoe oud ze is. Maar sommige buitenkatten kunnen zich binnen prima aarden. Andere weer niet. Maar van tevoren weet je dat niet.
Ik vind het echt zo kwalijk. Ik snap dat ik ze tot niets kan dwingen, maar het is hun kat en het moet toch niet zo zijn dat de buren hier last van hebben/ziek worden? Waarom kun je eigenaren van dieren hier niet toe verplichten als belanghebbende (buur en verzorger van de kat)?
Omdat er (jammer genoeg) geen algemeen castratie- en entingplicht is. Echter, als je er overlast van hebt, kun je dus wel wat doen. De eerste stap zou dus zijn de poes naar het asiel brengen. Daar kunnen ze kijken of die gechipt is. Als die gechipt is wordt ie weer terug gegeven en begint het weer van voren. Mocht de overlast dan nog aan blijven houden dan zou je de dierenbescherming in kunnen schakelen. Maar ik denk niet dat een enkele ('zwerg')poes een prioriteit zal zijn.
https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... tprojecten

En als ze niet gechipt is dan kunnen ze een goed huisje voor haar vinden. Vaak is dat dan een nieuw huisje waar ze bijvoorbeeld wel naar buiten mag maar dan wordt ze in ieder geval wel geholpen en krijgt ze haar entingen. Of ze komt op een adres waar de achtertuin goed afgesloten is.

(Je kunt natuurlijk zelf ook je tuin afsluiten dat ze er niet meer in kan, als dat mogelijk is natuurlijk)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
evonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 08:42

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door evonne »

je kan inderdaad niet iemand dwingen om zijn kat te laten helpen.

ik vind het prima als iemand anders zijn kat in mijn tuin laat lopen, echt geen enkel probleem maar ik heb echt geen zin om straks in de schuur een partij kittens te vinden die geen huisje hebben omdat de eigenaar te laks is om zijn katje te aten helpen.

ik hoop zelf van harte dat ik geen kittens zie en anders ga ik toch de dierenbescherming bellen voor een vangkooi want 1 kitten kan heel wat nakomelingen bezorgen.
Geniet elke dag al is het maar een klein beetje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Rik »

evonne schreef: 20 dec 2018 16:26ik vind het prima als iemand anders zijn kat in mijn tuin laat lopen, echt geen enkel probleem...
Tot een eigen kat hiervan in de stress raakt en overal in huis plasjes achter gaat laten :shock:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Annefleur
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 okt 2018 18:33

Re: Aanloopkat van de buren: niet ingeent en/of gecastreerd

Bericht door Annefleur »

Rik, dat kan inderdaad ook nog gebeuren.

@evonne
Daar kan je inderdaad op wachten dat zo'n katje een nestje gaat krijgen. Geen fijne gedachte...
Anyuta schreef: 20 dec 2018 14:37 Vinden jullie asiel een betere optie dan leven in het buitenlucht? Ik wilde aanvankelijk ook voor het asiel gaan, maar de buren hebben ook wel een punt dat het zielig is dat het katje dan in een hok wordt opgesloten, terwijl hij gewend is aan zijn vrijheid.
Jazeker vind ik het asiel een betere optie dan leven in de buitenlucht! Het asiel is slechts tijdelijk, tot ze herplaatst worden bij mensen die wel hun verantwoording nemen. Een sociaal en aanhankelijk katje als dit kitten zal ook snel geplaatst worden. En bij de plaatsing zullen de medewerkers aangeven dat het een kat is die gewend is dat ze naar buiten mag.
De katten zitten trouwens niet in een klein hokje in een asiel. Ze lopen meestal rond in een kamer en hebben een afgesloten buitenren tot hun beschikking. Tenminste, in de asiels waar ik ben geweest is dat wel zo.
Alleen de katten die absoluut niet met andere katten overweg kunnen, zitten in een hokje.
Plaats reactie