Kat blijft teruglopen na adoptie

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
fene4bonne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2016 20:44

Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door fene4bonne »

Hoi. Ik ben zojuist lid geworden om jullie deze vraag te kunnen stellen, maar eerst een inleidend verhaal.
(Sorry, het is een heel verhaal geworden)

Wij hebben onze kater Mikkie overgenomen op 6 jarige leeftijd. Hij was niet meer gewenst op zijn vorige adres. Dit had deels te maken met een overbuurman die daar alle katten in de buurt lokt met eten.

We wisten dat Mikkie op zijn vorige adres best wel ver van huis kwam. Daarom hebben we Mikkie 2 maanden binnen gehouden, waarna ik met hem aan de lijn de buurt ben gaan verkennen. Dat ging redelijk goed. Na nog een paar weken mocht hij alleen op pad. Dat ging een week goed. Toen had hij blijkbaar een bekende route naar zijn oude straat gevonden. Zijn vorige adres is in de naastgelegen wijk, 10 minuten lopen. Ik ben meerdere keren met hem aan de lijn weer naar ons huis gelopen, en hij weet de route terug ook wel, maar bij zijn oude buurman komt hij niks te kort (al verwacht ik niet dat hij daar zulk goed voer krijgt). Hij kwam een tijdje na een nacht afwezig zijn geweest wel weer naar huis. Maar nu meer. Het zal de zomer zijn. Ik haal Mikkie wel elke keer op, met de auto tegenwoordig, maar we zijn inmiddels meer dan jaar verder.

Nou zit ik te denken over zo'n gps tracker om in te kunnen grijpen op moment dat Mikkie de buurt verlaat. Ook als ik hem zoek in zijn oude buurt komt zo'n ding natuurlijk wel van pas, maar ze zijn allemaal te groot en te zwaar voor een kat en ook duur in gebruik. Liever zou ik een apparaatje aan zijn halsband willen doen dat bijvoorbeeld gaat trillen (dat vindt een kat vast heel vervelend) als hij 'ons territorium' verlaat, en wanneer hij weer binnen bereik is, weer stopt met trillen. Maar ik geloof niet dat zoiets al bestaat. Hebben jullie misschien ideeën?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door Dinky »

Eerste dat in mij op kwam was tijd binnen houden maar dat heb je al gedaan.

Is er anders de mogelijkheid om de tuin af te zetten of een ren te bouwen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
fene4bonne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2016 20:44

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door fene4bonne »

Een buitenren zou misschien kunnen, al zijn we daar gelijk ons hele tuintje aan kwijt en zien we dus zelf ook in een kooi, maar het is ook een hele investering. Ik denk ook niet dat Mikkie daar tevreden mee zou zijn...
Iemand anders een idee voor een apparaatje met trilfunctie?
Dorien66

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum.

Tja, zo'n ding om de hals (en dus een halsband), is voor mij een no-go, dus nee, ik heb geen idee van apparaatjes met trilfunctie. Om de nek van mijn katten nooit meer een halsbandje. Ook niet met breekbeveiliging of andere mooie beloftes. Plus dat ik teveel verhalen ken van het toch door stroomstoten heenlopen en dan niet terug durven/kunnen.

Je zult echt een keuze moeten maken. Of je houdt vol met het steeds weer ophalen, en je erbij neerleggen dat hij op een dag niet meer te vinden is en dus niet meer thuiskomt. Of je bouwt je tuin om tot ren en dan heeft Mikkie een beetje pech (minder groot territorium). Of je moet Mikkie binnen gaan houden, maar dat zou ik zelf niet doen. Een kat van 6, die altijd vrij buiten gelopen heeft 'veroordelen' tot eenzame opsluiting, vind ik ook een no-go. Of je zoekt een ander adres voor hem, ver weg van waar je nu woont.

Heb je eigenlijk meer katten?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het volledig met Dorien eens. Ook ik ken teveel gevallen van dood door halsband. En van dood door verkeer, vergif, enz. enz.

En ik weet uit eigen ervaring dat een kat van volledig vrij, best kan wennen aan de beperking van een buitenren.

Dus ja, in mijn optiek heb je inderdaad de keuzes die Dorien aangeeft.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fene4bonne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2016 20:44

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door fene4bonne »

Deze weerstand tegen halsbanden had ik wel een beetje verwacht. Ik zou het ook liever niet doen. We lopen natuurlijk het risico, maar ik hoop dat het tijdelijk is, dat het ervoor zorgt dat Mikkie zijn leven hier kan opbouwen.

We hebben wel overwogen om hem naar iemand doen die hier ver vandaan woont, maar ik denk dat hij dan ook weg loopt, maar dat hij dan de weg terug niet zal vinden. Dus dan wordt het een zwerver... Ook geen fijn bestaan voor een kat.

Wij hebben geen andere katten. Waarom vraag je dat, Dorien?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door jennli »

Waarschijnlijk omdat de meeste katten minder solitair zijn dan je wellicht zou verwachten. Heel veel katten zijn gesteld op een soortgenoot om zich heen. Dit geldt niet voor alle katten. Weet je of hij eerder met andere dieren samen geleefd heeft?

Wij hebben onze tuin omheind met een afzetting. Voorbeelden vind je op kattenrennen.nl Je zit dan zelf niet ook in een kooi. Je katten kunnen de tuin niet uit, wat een hoop minder gevaar oplevert en anderen hebben geen overlast van je kat. Wij hebben ook niet altijd een afzetting gehad. Onze katten poepten bij anderen in de tuin. Een van onze katers ging bij andere mensen naar binnen en plaagde de huisdieren aldaar.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Dorien66

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door Dorien66 »

fene4bonne schreef:We hebben wel overwogen om hem naar iemand doen die hier ver vandaan woont, maar ik denk dat hij dan ook weg loopt, maar dat hij dan de weg terug niet zal vinden. Dus dan wordt het een zwerver... Ook geen fijn bestaan voor een kat.
Je doet een aanname die nergens op gestoeld is (dat Mikkie bij een ander wegloopt en niet meer terugkomt), en die ook gewoon bij jou kan gebeuren. Een vrij loslopende kat kan altijd 'verdwijnen'.
Let wel, ik ben er niet op tegen onder bepaalde voorwaarden - mijn Flip loopt ook vrij buiten - maar dat is de discussie ook niet. Je vraagt wat we denken van zo'n bandje/apparaatje, ik heb je geschreven wat ik daarvan denk. Te vaak problemen mee gezien en erg dure oplossing. Want als meneer het ding om de week kwijtraakt, ga je failliet :-(
fene4bonne schreef:Wij hebben geen andere katten. Waarom vraag je dat, Dorien?
Ik vroeg het om in te schatten hoe een leven voor Mikkie eruit ziet als hij thuis (in de tuin) gehouden wordt. Hoeveel sociale interactie hij dan heeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door Rik »

Je zegt dat gps/gprs trackers groot zijn maar op https://www.trackyourpet.nl/gps-trackers/ zie ik dat dat wel mee valt (overigens ben ik ook niet zo hiervoor want het zit toch weer aan een halsband met alle gevaren van dien).

Een schokband zou ik ook niet doen. Zover ik weet zijn er geen die een continue schok geven buiten een bepaalde radius. Het zijn allemaal barrière schokbanden. Dat betekend dat ze over een korte afstand een schok geven. Het probleem daarmee is dat Mikkie een opdonder kan krijgen en van de schrik aan de andere kant van de barrière kan belanden (je weet niet wat voor onverwachte bewegingen ze maken bij schrikken). En dan zal hij echt niet graag meer terugkeren en ben je hem dus echt kwijt.

Dus een gps/gprs oplossing waarbij je een signaal krijgt via je telefoon als hij te ver weg is lijkt me dan een betere oplossing (hoewel niet ideaal, want... weer die band). Overigens weet ik ook niet of trackyourpet een app heeft die een signaal geeft bij ver weg gaan maar er kunnen ook andere merken zijn.

Verder zijn er natuurlijk de oplossingen die hierboven al aangedragen zijn zoals het afzetten van de tuin (dit kan inderdaad op vele manieren zonder dat je zelf "in een hok zit").

Ik neem aan dat Mikkie eten krijgt van die oude overbuurman die de katten lokte met eten? Je kunt daar zeker niet mee praten om dat niet meer te doen? Komt ie dan eigenlijk ook niet aanwandelen bij het oude baasje?? Dan lijkt er alleen nog de oplossing van "heropvoeden". Bekijk wat de reden is waarom Mikkie zo ver teruggaat naar zijn oude stek. Misschien weer langer binnen houden. En daarna eens samen de directe omgeving ontdekken om te kijken of dat zijn stek kan worden. Ik heb echter geen idee hoe moeilijk dat is en of dat zelfs mogelijk is.

Edit: Nog even gekeken en deze is dus maar 35 gram: http://www.trackyourpet.nl/product/trac ... s-tracker/
Tevens heeft die dus een app met alarm als het beestje de Safe-Zone verlaat.
(echter wel op gprs technologie dus naast aanschaf ook nog € 3.75 per maand extra maar het is wel een oplossing)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rowiex
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jun 2016 19:59

Re: Kat blijft teruglopen na adoptie

Bericht door Rowiex »

Onze kat heeft ook een tracker werkt supper goed en heeft er geen last van ookal lijkt het een groot ding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie