Advies gevraagd: nieuwe kitten bij 4 jaar oude poes

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
katching
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016 14:14

Advies gevraagd: nieuwe kitten bij 4 jaar oude poes

Bericht door katching »

Hi allemaal,

2 weken terug is Mewtwo, onze nieuwe aanwinst van 13 weekjes oud, bij ons komen wonen. Mewtwo is een stamboom Ragdoll poesje en echt een schatje. Katching is half Abessijn, 4 jaar en woont dus al een tijdje bij ons. Ik en mijn vriend werken veel dus we dachten dat Katching een zusje erg gezellig zou vinden, ze is namelijk een poes vol energie die veel wilt spelen.

Ik heb de ontmoeting netjes volgens het boekje gedaan... aparte kamer, aparte kattenbak, langzaam aan elkaar laten wennen. Helaas is Katching niet heel blij met de komst van Mewtwo :( de eerste paar ontmoetingen blaasde ze erg naar de kleine Mewtwo. Ze zijn nu wel samen in de woonkamer maar ze zijn geen beste vriendinnen. Blazen gebeurd niet meer maar Mewtwo krijgt vrij regelmatig een tik op haal hoofdje waarbij ze onderdanig op haar rug gaat liggen.

Mewtwo komt verder helemaal niet bang of ongelukkig over, die blijft Katching vol hoop opzoeken met erg veel enthousiasme. Katching is erg gestrest, at de eerste dagen slecht (nu wel weer beter) maar ze is niet helemaal zich zelf, lijkt zelfs een beetje boos op ons dat we Mewtwo hebben binnen gebracht?

Soms komen ze allebei op m'n schoot liggen en soms lijkt het alsof ze met elkaar spelen (rennen achter elkaar aan). Maar gisteravond bijt Katching ineens tijdens het spelen Mewtwo.

Zijn er hier kattenliefhebbers die tips en tricks hebben? Waar moet ik op letten? Wanneer moeten we beslissen dat een zusje voor Katching geen goed idee was?

Groetjes,

Poezenmoeder Marleen
Cerna

Re: Advies gevraagd: nieuwe kitten bij 4 jaar oude poes

Bericht door Cerna »

Wanneer een kat vier jaar alleen is geweest en er komt opeens een jonge druktemaker in huis, zal dat heel veel geduld vragen. En of Katching het ooit leuk gaat vinden is niet te voorspellen.
Ik zou het nog twee weekjes aanzien, maar wanneer je merkt dat het te veel stress geeft voor Katching moet je misschien eerder de knoop doorhakken.

Ik heb ook vaker een kitten bij een volwassen kat geplaatst, maar die kat was andere katten gewend en dan gaat het toch wat soepeler en soms worden ze vriendjes, maar soms ook niet.
Maar in dit geval hangt het helemaal af van de interactie tussen de beide katten, maar wanneer ik lees dat ze al achter elkaar aanrennen (en bijten is onderdeel van het spel al mag je ingrijpen wanneer het te fel gaat voor Mewtwo want Katching is natuurlijk geen partij voor haar en heeft waarschijnlijk ook nooit haar grenzen geleerd (kittens leren dat van elkaar of van een ander maatje in de kittentijd)) is er misschien wel hoop.
Gebruikersavatar
katching
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2016 14:14

Re: Advies gevraagd: nieuwe kitten bij 4 jaar oude poes

Bericht door katching »

Bedankt Cerna!

We blijven heel hard duimen want we houden al zo ontzettend veel van Mewtwo dat een ander baasje voor haar zoeken ons hart zou breken, maargoed Katching zal altijd voor gaan!

Goed dat je zegt dat ik mag ingrijpen als het spelen te fel wordt.

Voor de komende twee weken let ik vooral op of Katching er comfortabeler onder wordt en natuurlijk ook of Mewtwo een vrolijk beestje blijft (die goed eet, spint en niet bang is).
Plaats reactie