Waarom gaan katten weg?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
CaroCaro
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2015 17:42

Waarom gaan katten weg?

Bericht door CaroCaro »

Ik had een kitten thuis, ongeveer 4 maanden en ik kan niet begrijpen waarom een kat weg loopt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat een kat bij het huis in de tuin blijft?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waarom gaan katten weg?

Bericht door castratenkoor »

Door een kattenren te bouwen of door de tuin catproof af re rasteren.

Een kitten van 4 maanden is in ieder geval te jong om los te laten lopen. Als je je kat los wilt laten kun je het beste eerst met 6 maanden laten castreren en chippen en dan wachten tot hij/zij een jaar is en dan voorzichtig buiten laten, eerst erbij blijven.

Een kitten van 4 maanden ziet geen gevaar en is speels en nieuwsgierig, die verdwalen omdat ze veel spannende dingen zien. Als ze dan trek krijgen en iemand lokt ze, dan zullen ze zo met de eerste de beste mee naar binnen gaan. Als mensen zo'n jong ding zien lopen denken ze vaak dat het katje geen thuis heeft.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Waarom gaan katten weg?

Bericht door Ilone »

Inderdaad, tuin afschermen of kattenren bouwen. Anders kan je nooit met zekerheid zeggen dat je kat in de tuin blijft.

Een kitten van 4 maanden is een kind...En wat Dinie al zegt, alles buiten is spannend. En er is steeds iets verderop wat nog spannender is. Tot hij nietmeer weet waar hij heen moet.
Verder volledig eens met Dinie.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Waarom gaan katten weg?

Bericht door achtpuntzes »

ik heb ooit eens gelezen dat een gemiddelde kat zo tussen de 3 en 10 tuinen nodig heeft voor zijn territorium (hangt ook af van poes/ kater al dan niet geholpen en dan nog is het een gemiddelde) dus als je je kat niet in andere tuinen wil hebben zal je zelf maatregelen moeten nemen (tuin afschermen of kattenren)

onze dropje vroeger liep regelmatig met me mee naar school (dat is wel 100 tuinen ver)

je kan er voor kiezen om hem zijn gang te laten gaan, maar dan is 4 maanden wel wat jong. en aan een buitenkat kleven behoorlijke risico's, dus die moet je dan wel durven nemen (ongeluk, kattenhaters, weg kwijt)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
CaroCaro
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2015 17:42

Re: Waarom gaan katten weg?

Bericht door CaroCaro »

Hartelijk bedankt voor jullie bericht. Nu begrijp ik het heel goed.
Plaats reactie