Kat gevonden (advies nodig)

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Roosje »

Ik loop net op straat en word aangesproken met een "moet je die kat zien, dat is toch hartstikke zielig" De kat komt naar me toe en als ik hem aai voel ik hoe mager hij is. Echt vel over been. Voor de rest ziet hij er niet ziek uit.
We waren het er over eens dat hij niet zo op straat kon blijven lopen, en omdat ik katten heb (en dus brokken etc.) heb ik hem mee naar huis genomen. 10 minuten lopen en ondanks dat hij wel wat tegenstribbelde was hij te zwak om uit m'n armen te ontsnappen.

Maar nu heb ik dus een kat in huis die niet van mij is. En nu? Ik kan hem niet houden. De dierenambulance haalt als het goed is alleen gewonde katten op, de dierenarts is vandaag en morgen nog dicht en ik denk niet dat de nooddierenarts het waardeert als ik op paasavond met een kat langskom om te laten checken of hij een chip heeft. Hij staat niet op Amivedi als vermist. Ik zou hem zelf naar het asiel kunnen brengen, maar ook dat kan pas over twee dagen.

De man die me aansprak gaf aan de kat eventueel wel in huis te willen nemen, maar we moeten natuurlijk eerst zeker weten dat hij geen baasje heeft.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door poezzels »

Hoi, ik zou de kat laten checken op een chip.
En zoiezo als je de kat niet wilt houden naar die meneer brengen, straks raak je gehecht!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou Amivedi de komende dagen even in de gaten houden. Anderhalve dag in huis houden is niet zo'n ramp toch? Kan 'ie een beetje opknappen. Het eerste wat je doet dinsdag is laten controleren op chip. :) Ik zou een gevonden kat niet afgeven aan een vreemde. Je weet nooit of die 'm liever zelf houdt in plaats van te controleren op chip.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
poezzels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 apr 2014 21:58

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door poezzels »

Ik bedoelde eigelijk dat als de kat gechipt is en blijkt het niet te zijn en er meld zich geen andere persoon, dan kun je hem beter zo snel mogelijk naar die meneer doen, in verband met hechten.
Ik zou het zlef heeel lastig vinden namelijk :)
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Roosje »

Opzich is het geen probleem om hem nog een dag in huis te houden, al zijn m'n eigen katten er niet erg blij mee. Het enige waar ik bang voor ben is dat ik perongeluk een oude en daardoor heel magere kat van iemand anders heb ontvoerd. En dan is het natuurlijk erg lullig als ik hem twee dagen in huis heb.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door kansarmedieren »

Ik vind niet dat je dat moet doen je hebt een kat meegenomen uit zijn eigen omgeving wie weet gewoon een oudje heb er hier ook een lopen die wordt ook mager ouderdom schildklier problemen enz. Wie weet heeft de kat medicijnen nodig?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Dinky »

Als het goed is dan checkt de dierenambulance ook op chip ;-)

Daarnaast zou ik flyer maken via amivedi met gevonden en deze ophangen in de omgeving waar je hem hebt gevonden. Ook op amivedi zetten als gevonden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Ms Maaike »

Ah, ik dacht dat hij in algeheel slechte conditie verkeerde, maar lees nu dat hij niet ziek oogt. Hoe is hij nu? Compleet het tegenovergestelde van wat ik eerder postte, maar zou je 'm dan niet gewoon weer buiten kunnen zetten? Mocht hij een baasje hebben dan vind ik het wel erg onverantwoord een dusdanig magere kat (schildklierpatient of niet) zonder (losschiet)bandje rond te laten lopen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door kansarmedieren »

Hoezo onverantwoordelijk om zo'n kat buiten te laten lopen, mensen moeten er gewoon vanaf blijven. Of goed in de buurt informeren of de kat van iemand is. Als die kat nu altijd gewend is buiten te zijn, hij is verder niet ziek is alleen een beetje mager. Het geeft veel stress om een kat tegen zijn zin binnen te houden, dit is nu precies de reden waarom een dierenambulance en dierenasiel zegt geen eten geven (dier moet niet zichtbaar ziek zijn natuurlijk) er zijn veel katten die op deze manier nooit meer thuis komen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Kattebeest »

Een oude en/of zieke kat (bijvoorbeeld schildklier, diabetes, nierfalen, hartproblemen, artrose) is kwetsbaarder - want minder snel of weerbaar - dan een gezonde kat en loopt meer risico buiten. Verkeer, honden, noem maar op. Verder hebben ze vaak medicatie, dieetvoer etc. nodig en moet je daarom het risico op niet thuiskomen, om wat voor reden dan ook, zien te voorkomen.

Edit: vind ik...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Ms Maaike »

Onverantwoord zonder BANDJE tikte ik. Info in koker, klaar. Als je dan toch je magere kat vrij los laat lopen is dat 't minste wat je kunt doen vind ik. De meeneemactie kwam vanuit bezorgdheid, was niet kwaad bedoeld zoals ik het lees.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door kansarmedieren »

Tja het is allemaal dubbel bandje brengt ook weer risico's met zich mee. En ik begrijp ook dat het met de beste bedoelingen is maar dat neem ik aan van iedereen die een kat meeneemt. Maar niet te snel meenemen heb hier meerdere katten los lopen diabetes, schildklier, nierfalen al mijn senioren lopen hier los . Ze blijven meestal op ons terrein maar je weet het nooit. Ik vind dat dat moet kunnen ze zijn het hun leven gewend en omdat ze nu ziek zijn en medicijnen nodig hebben ga ik ze niet bepreken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Ms Maaike »

Was niet persoonlijk bedoeld. :) En zo'n bandje dat losschiet als er druk op komt te staan is alweer minder risicovol. Als een kat niet ziek oogt is het inderdaad beter deze gewoon te laten waar 'ie is en eens te informeren in de buurt als je 'm vaker ziet, of de dierenambulance te bellen en te laten controleren op chip als je 'm juist nog nooit eerder hebt gezien. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door Kattebeest »

kansarmedieren schreef:Ze blijven meestal op ons terrein maar je weet het nooit. Ik vind dat dat moet kunnen ze zijn het hun leven gewend en omdat ze nu ziek zijn en medicijnen nodig hebben ga ik ze niet bepreken.
Dat is een keuze en kan ik zelfs begrijpen. Kwaliteit van leven en alle dilemma's die daarbij horen. Maar omdat ze meestal op jouw terrein blijven is het toch wat anders dan deze gevonden kat.

Ken vier verhalen en met die verhalen in mijn achterhoofd reageerde ik.
1. bewusteloze kat in de tuin van mijn moeder (gelukkig was de kat van de buren en was dat bij mijn moeder bekend).
2. hele oude kat die niet meer naar buiten ging. ineens ging ze weer op stap en is nooit meer teruggekomen.
3. kat van een collega die tot twee keer toe met suiker-coma uit de tuin van de buren gedragen moest worden (ook hier gelukkig buren en kat was bekend).
4. een kater van 14/15 uit een recent topic die na een paar dagen vermist te zijn volgens topicstarter halfdood terugkwam via de dierenambulance (je kent het topic volgens mij).

Meest ideale situatie in dit geval zou zijn: even de dierenambulance bellen, die vervolgens zo snel mogelijk - en op dezelfde dag - komt om op chip te controleren.
Wel vreemd dat de kat niet als vermist is opgegeven bij Amivedi, dat zou ik als eerste doen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gevonden (advies nodig)

Bericht door nellebel »

blijft lastig hoor. lijkt me ook een zeer moeilijke keuze om kat achter te laten of mee te nemen.
weet je ondertussen al meer?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie