Hoe ver kan een kat weglopen?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Hoe ver kan een kat weglopen?

Bericht door zara »

Een vraagje voor mijn werk van Amivedi, ik heb een melding gekregen van een kat die na verhuizing per ongeluk weg is gelopen. De oude woonplaats is zo'n 30 km verderop, kan de kat de weg daar naar toe vinden of is dat te ver?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe ver kan een kat weglopen?

Bericht door Dinky »

Heb wel eens gehoord dat een kat tot 5 km omtrek als terrein kan zien.
Het kan natuurlijk zijn dat hij wel op zoek gaat naar zijn oude huis, hij weet immers niet of dit 3 of 30 of 300 km is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoe ver kan een kat weglopen?

Bericht door Kattebeest »

Je hoort wel van die verhalen, dat een kat van ver zijn/haar weg terug vindt maar of dat ook echt zo werkt vraag ik me wel eens af. Meen dat de kattenwereld vooral uit geuren en geluiden bestaat en dat zij zich daarop oriënteren, dan is 30 km wel veel om te overbruggen.

Leuke/interessante vraag!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Hoe ver kan een kat weglopen?

Bericht door zara »

Dankje voor de reacties! Ik heb het ook nog even gevraagd aan mijn coördinator, ze zegt dit:

Een kat kan het gaan proberen. Soms komen ze inderdaad weken na dato aan bij het oude huis. Sommige katten gaan onderweg dwalen. Bij recent verhuisde katten zet ik bij de opmerkingen altijd sinds wanneer de kat vanaf welk oude adres is verhuisd. Is de kat bij het nieuwe huis al veel buiten geweest en thuis gekomen, is de kans kleiner dat hij naar het oude huis terug loopt. Zitten er op het traject nieuwe huis/oude huis grote waterwegen, snelwegen oid, dan kan een kat ook gaan dwalen. Ook flat katten proberen soms naar het oude huis terug te lopen!
Plaats reactie