Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door patiani-guusje »

Bij ons in de buurt zit al zeker een half jaar een zwerfkater. Gelukkig is er een oudere dame die hem elke dag voert. Het is een ontzettend lief beest, ik aai hem vaak als ik hem zie. Hij loopt verder niet achter je aan als je weer doorloopt,en lijkt zich best te vermaken met zijn zwerversbestaan. Blijkbaar heeft hij ook zo zijn schuilplekjes, want na een paar weken vorst en sneeuw ( ik heb hem niet gezien in die periode en vreesde al het ergste) zag ik hem gister gelukkig weer lopen. Het is zonder twijfel een zwerver, dat zie je alleen al aan zijn vacht (vlooienpoep) en het feit dat hij met mooi weer uren voor de deur van de dame zit die hem voert.
Toch heb ik het met hem te doen, vooral als het slecht weer is moet ik vaak aan hem denken. die van mij liggen dan heerlijk bij de kachel, waar zou deze kat zich verschuilen?
Ik heb de dierenambulance al een keer gebeld, maar ze halen geen katten op die er redelijk goed uit zien, en niet gewond zijn (belachelijk vind ik zelf maar goed..) Hem zelf in huis nemen is geen optie, met een kat in huis waarvan de gezondheidsvooruitzichten ionzeker zijn, zeker geen stress kan hebben nu. En dan nog het feit dat ik al aan mijn max zit (2 honden 2 katten) wb ruimte en budget.
En een partner die dit absoluut niet wil, vind dit al meer dan genoeg.
Nu haalde ik in het verleden wel alles wat dakloos was in huis, maar met bovengenoemde redenen is dit niet mogelijk.
Wat denken jullie hier nu van? Ik hem zelf naar het asiel kunnen brengen, en daarvoor betalen, toch de dierenambulance nog een x proberen... maar wordt de kat zelf er gelukkig van, hij wordt dan toch toch van zijn vrijheid beroofd, maar heeft daarentegen wel een warm plekje om te slapen...Hij is overigens ook niet gecastreerd, dus zorgt buiten wlsk voor het nodige nageslacht...

Of gewoon lekker laten lopen en zolang hij te eten krijgt zal ie zich wel redden? Of hopen dat iemand die dit leest nog een plekje over heeft met een grote tuin ;-)

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door Cari »

De dierenambulances van tegenwoordig... :evil: .
Ik zou zelf met de kat naar het asiel gaan en zeggen dat hij een zwerver is, die steeds bij je in de tuin zit . Voor zover ik weet zijn asiel nog steeds verplicht zwervers op te nemen en als je verhaal geloofwaardig overkomt, hoef je daar dan ook niet voor te betalen. Het feit dat meneer niet gecastreerd is, maakt de noodzaak alleen maar groter dat hij opgepakt wordt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door Adriana »

ja, als je hem kunt vangen dan eens met Cari en onmiddellijk castreren en asiel om advies vragen..
asiels worden ondersteund vanuit de gemeentes, dus met onze belastingcentjes en er werken redelijk en praktisch denkende mensen, die er missch wel een mouw aan kunnen passen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je dat ziet zitten kan je hem ook gewoon vangen, laten catreren en terug zetten.
Je kan hem een hokje geven waar hij kan schuilen, of een plaatsje in een schuur voorzien met wat oude dekens en wat stro. Daar zijn de katten al erg tevreden mee.

Als de mevrouw die hem voert hem goed kan benaderen, kan je hem ook om de zoveel tijd eens ontvlooien en af en toe ontworming door zijn eten doen... Zo blijft hij gezond.

Jennli heeft ook zo'n stalpoes. Heel tevreden daar, heeft haar plaatsje en haar eten en wordt om de zoveel tijd ontwormd en ontvlooid. Perfect gelukkig kat! ... In mijn ogen ook een hele goede oplossing. Alleen die castratie moet natuurlijk wel gebeuren.
Heb je er met je buurvrouw al over gepraat?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door MarjanR »

Ik zat eigenlijk ook de kant van Valerie op te denken.
Ik denk dat het beestje ronduit ongelukkig wordt als je hem in huis wilt laten opnemen (via asiel)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door patiani-guusje »

hij woont niet heel dichtbij, ong. 10 min.bij mij vandaan, kom er met de honden altijd langs. De vrouw die hem voert ken ik dus niet goed, zie haar wel vaak eten van 2 hoog naar beneden gooien, het komt dan op een parkeerplaats terecht. Ze riep een x naar beneden toe ik hem aaide dat ze hem elke dag eten geeft, en dat blijft doen zolang ze kan. Er is daar geen geschikte plek om een schuilplaatsje neer te zetten. Veel te veel in het zicht en teveel auto's. Wel is er een bruggetje vlakbij, ms zou daar een kist oid neergezet kunnen worden. Meen me te herinneren dat de dierenbescherming iets over castreren van zwervers op de site heeft staan. Ga ff een kijkje nemen. Bedankt voor het meedenken!

EDIT:
Heb even gekeken maar kan alleen iets vinden op de site van de dierenambulance, over een werkgroep die zich inzet voor zwerfkatten. Vreemd dat niemand mij daarop wijst als ik bel.. Ga morgen even bellen en vragen wat zij kunnen betekenen....
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door Cari »

Als je deze kat gewoon kan aaien en hij regelmatig uren voor de deur zit waar hij eten krijgt, dan heb je te maken me een kat die waarschijnlijk heel blij zal zijn als hij weer huiskat mag worden. Ik heb geen bezwaar tegen verwilderde katten buiten laten leven in een konijnenhok o.i.d, maar deze jongen is schijnbaar niet zo'n type. Als hij huiskat wordt, wil dat niet automatisch zeggen dat hij niet meer buitenkomt. Er zijn zat mensen, waarbij de katten gewoon (al dan niet d.m.v. een kattenluik) naar buiten kunnen. Ik denk dat dat het mooist voor hem zou zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Als hij gewoon te aaien is en tam is en geniet van knuffels, dan kan je hem inderdaad best een huisje geven.
Maar ik ging ervanuit dat dit hier niet was, ik weet niet juist waarom :oops:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door patiani-guusje »

Hij geniet inderdaad van knuffels dus is wel mensen gewend. Ik heb zelf ooit een verwilderde oudere kat in huis gehad, was na een paar weken naar mij toe zo mak als een lammetje. Van anderen moest hij niets hebben.
hij heeft ook lang buiten geleefd, maar was bij mij thuis prima tevreden met een balkon. Maar van tevoren weet je dat nooit, of ze wel alleen binnen kunnen leven. Ga vandaag bellen met dierenbescherming, ff kijken wat zij evt. kunnen betekenen.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb eens een gewonde kater gevonden. Maar een ongelooflijk schatje! Echt enorm! (verhaal staat wel op een paar plaatsen, maar ik weet niet juist waar...)
alleszins, ik heb hem gewoon een plaatsje in een goed asiel gezocht (en dat is in België niet zo simpel, veel rondbellen want alles zit vol!) en hem daar afgegeven. De DA-kosten hebben we zelf betaald, de castratie namen zij daar voor hun rekening...
Maar dat was duidelijk een enorme lieve (die mevrouw van het asiel was ook onder de indruk) en zocht enorm de aandacht zelfs al zag hij me voor de eerste keer en heb ik hem bij de DA pijn gedaan. Toch bleef hij heel lief en niet bang en dus heb ik er nog niet aan gedacht van hem terug te zetten.... En bij ons kon hij niet blijven, dat was ook wel duidelijk. (Kleintje houdt niet van andere katten)
Dat noem ik dan ook niet verwilderd...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door Anne »

Zou je dit niet eerst met de vrouw die hem voert kunnen overleggen? Straks is zij bereid hem wel in huis te willen opnemen en doe je al deze moeite voor niks?
Of mnisschien heb je al overlegd?
Wie weet is zij dadelijk wel gepikeerd als je hem naar het asiel brengt, zonder overleg.
Verder ben ik het met Valerie eens.
Als deze kat al jaren zo leeft doe je hem met het asiel geen plezier!
Ik hoop dat jij samen met die vrouw er uit komt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door Cari »

Als deze kat al jaren zo leeft doe je hem met het asiel geen plezier!
Je moet een asiel zien als een iets minder leuk opstapje naar een veel beter leven. En zelfs in een asiel, waar hij toch dagelijks een knuffel krijgt en ook de mogelijkheid heeft om binnen te zitten (ik spreek nu dus niet over de eerste 2 weken quarantaine, maar over een kattenverblijf met buitenruimte) kan zo'n kat al gelukkiger zijn dan buiten. DIt is een tamme kat en ik vind dat hij beter even in het asiel kan zitten dan dat hij de rest van zijn leven gedoemd dakloos is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door patiani-guusje »

Ik heb de vrouw een keer gesproken, ze wil zelf geen katten meer omdat ze zichzelf daar te oud voor vind.
Ze geeft de kat alleen eten, en zegt hem niet te kunnen benaderen, wat ik toch vreemd vind want ik kan dat wel. Maar zoals ik al eerder zei ze woont 2 hoog in een seniorenwoning, en gooit het eten naar beneden, heeft verder dus geen contact met de kat. Ze zei wel dat ie er al een tijdje zit, maar volgens mij zijn dit geen jaren, ik loop daar al 4 jaar dagelijks met mijn honden, en zie hem nu ong. een half jaar.
Ik sta zelf ook heel dubbel in wat te doen, en wat is het beste voor... het is uiteindelijk ook niet mijn eigen kat waar ik maar even over denk te kunnen beslissen.... Wat is het beste, dat blijft de vraag. Als ik put uit mijn eigen ervaring met die verwilderde kat: had echt totaal niet verwacht dat ie binnen op een bovenwoning zou aarden, nou hij taalde niet meer naar het buitenleven, en lag heerlijk op het balkonnetje te genieten van de zon, en genoot van alle aandacht en het lekkere kattenvoer dat hij kreeg. Helaas heeft hij nog maar 1,5 jaar kunnen genieten, toen bleek ie ongeneeslijk ziek, maar het was wel een hele mooie tijd voor hem hier.
Vandaag heb ik besloten niet eerst te bellen naar de dierenambulance of dierenbescherming, maar hem zelf eerst te vangen, en eens te kijken hoe ie reageert op "binnen" zijn. Maar toen ik hem zag zitten en terug ging met de reismand was meneer al gevlogen :-( De reden waarom ik hem ook zelf wil "vangen" is omdat ik al eerder heb gebeld en dan wordt gezegd: hij krijgt dus eten, is niet gewond, ziet er redelijk uit, niet uitgemergeld ofzo... laat maar lopen, die halen we niet op, redt zichzelf wel. Mijn buurvrouw heeft laatsteen kat van de straat gehaald, die ze eerst ook niet op wilden halen.Pas toen ze zei dat de kat heel erg hoestte kon het opeens wel. En je moet hem sowieso eerst zelf vangen, ze komen niet terwijl de kans bestaat dat de kat inmiddels weer verdwenen is.
Ik vind zelf dat deze kat ook recht heeft op een warm mandje en liefde, en de nodige medische verzorging.
Volgens mij is ie ook stokdoof, hij reageert niet op geluid heb ik gemerkt, en zijn oortjes zijn zwart van binnen, wlsk vol met oormijt. Ik wil hem proberen mee te nemen en dan bel ik met een mooi verhaal, dan moeten ze hem wel komen halen denk ik... Het asiel hier bij ons is een waar paradijs, ik heb er vrijwilligerswerk gedaan, ze hebben er een hele grote buitenren. Blijf het lastig vinden, omdat ik hem tegelijkertijd ook van zijn vrijheid "beroof" maar heb goede hoop dat deze kat wel een nieuw baasje krijgt.
Het is een leuke kat om te zien, wit met zwarte vlekken, en nogmaals, een lief karakter. Hij verdient gewoon een liefdevol huis, en als ik kon zou ik hem dat zelf graag bieden....
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door nellebel »

ik hoop dat je hem snel kunt vangen, want zoals hij zich gedraagt is het geen echte zwerver lijkt me. god weet wat hij eraan over houdt als hij vol vlooien en mijten zit.
Wat oplettend van je zeg. goed dat je meteen actie hebt ondernomen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zwerfkat in de buurt wat zouden jullie doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hem inderdaad proberen vangen en dan gewoon naar het asiel brengen.
Als je hem al kan aaien en zo, dan is dat een teken dat hij nog niet zo lang zwerft en perfect mensen gewend is. Dan zou ik hem gewoon naar het asiel brengen (ik heb het niet zo op met de dierenbescherming, maar dat is persoonlijk), uiteindelijk moet hij toch in het asiel terechtkomen om geplaatst te worden, dus kan je hem evengoed zelf brengen als de DB het laten doen... Zeker als je daar mensen kent! Dan weet je ook zeker dat hij in dat asiel terechtkomt en niet in een of andere vieze opvang...
Daar kan hij geplaatst worden en misschien wel bij mensen met een tuin, dat is nog steeds beter dan nu (gecastreerd en al...). En anders wennen inderdaad veel katten veel beter binnen dan de mensen in eerste instantie denken.

Kleintje blijft nu ook meestal binnen, en als ik zou willen bleef ze zonder mopperen altijd binnen... Vroeger was ze de hele dag buiten... Haar moeder is ook een zwervertje geweest maar wou nadat ze bij ons kwam wonen zelf niet meer naar buiten, zelfs al kon ze... Tommie is ook zo'n verhaal. Je kan het niet voorspellen...
Hij maakt wel al duidelijk dat hij wel graag naar binnen wil, dat is al iets waar je dan vanop aan kan...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie