Sterk vermagerde kat opgenomen

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Aari
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2011 21:20

Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Aari »

Hoi allemaal,

Ik ben hier juist nieuw op dit forum omdat wij een kater hebben opgenomen in huis vanmorgen. We hebben hem al een aantal dagen in de gaten omdat hij sterk vermagerd is en we hebben geprobeerd om hem een soort van onderdak te geven voor de regen en ook voedsel. Dat lukte enigermate zodat hij ons uiteindelijk vertrouwde en we hem binnen hebben kunnen halen.
Maar hij is sterk vermagerd, zijn vlooienband die veel te strak om zijn hals zat hebben we doorgeknipt. En we hebben hem laten eten en melk laten drinken wat hij maar al te graag deed. Ik neem aan dat hij niet teveel in een keer moet eten? En is melk oke voor hem?
Zijn buik lijkt me erg groot, kan dit duiden op wormen of zo? Graag wat advies.
Hij lijkt verder niet ziek, hij heeft wel diaree en hij plast ook. Hij is erg lief en heel kalm en geniet ervan om lekker te slapen of de grond Het is een wat oudere kat en we geven hem graag een nieuw tehuis.
Graag hadden we het benodigde advies hoe er verder mee om te gaan, we zijn allebei kattenliefhebbers en hebben al vaker katten gehad.

Arie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Ilone »

Hallo Arie,

Weet je zeker dat hij niet van iemand is?
De kat van mijn tante was namelijk op den duur ook net een wandelend dement skelet, wat achteraf een schildklierprobleem had. Maar hij kwam nog wel af en toe buiten.

Ik zou even langs de DA gaan om in ieder geval te controleren of hij is gechipt en daarna even verder kijken :-)

Inderdaad niet te grote hoeveelheden in 1 keer laten eten.
Melk is niet zo goed voor kattendarmpjes. Je zou wel wat kattenmelk kunnen geven, verdund met water. Of gewoon water ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je al vaker katten hebt gehad, dan weet je dat melk niet goed is voor katten? Daar krijgen ze diarree van! Dus daar kan je beter mee stoppen (maakt het hem moeilijker om zijn voedingstoffen op de nemen). Als hij erg mager is, zal hij wel vanuit zichzelf eten.
Gewoon water is voldoende om te drinken.

Ontwormen lijkt me aangeraden als hij een dikke buik heeft, maar dat kan je beter bij de DA om een middel gaan. Aangezien je hem laten enten hebt, ben je toch bij de DA geweest? Heeft die geen middel meegegeven?
Je kan beter een weekje tussen de ontworming en de inenting laten.
3 weken later nog eens ontwormen ( en een tweede enting moet hij waarschijnlijk dan ook hebben...)

Verder hangt het ervanaf hoe mager hij is. Als hij gewoon een beetje mager staat kan hij aankomen op gewoon voer, maar bij de DA hebben ze ook speciaal voer om snel aan te komen. Het is ontwikkeld voor goed te herstellen van een operatie en zo, en het is echt krachtvoer.

Dus, nog eens naar de DA bellen zou ik zeggen. Vreemd dat je daar niet al advies hebt gekregen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Aari
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2011 21:20

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Aari »

Sorry, we hebben hem speciale kattenmelk gegeven, geen gewone melk natuurlijk. We zijn nog niet bij de DA geweest omdat dat nog niet mogelijk was, maar a.s. maandag komt dat in orde.
Bedankt voor al de lieve adviezen!
Om het verhaal helemaal duidelijk te maken, wij leven in Londen, Engeland en er zijn hier erg veel straatkatten en katten die achtergelaten worden, dus op zoek gaan naar eigenaars zal weinig opleveren ben ik bang, maar we zullen zeker pogingen ondernemen.

Groetjes,
Arie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, niet laten enten dus, laten eten, ik had wat te snel gelezen :-P Sorry daarvoor!
alleszins, ontwormen lijkt wel aan te raden maar dus wel bij de DA gaan halen.

Als hij water drinkt, zou ik die melk gewoon laten, dat brengt echt geen meerwaarde.
Je zou het eens per week een likje kunnen geven, gewoon als extra'tje... als je echt wil...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Anne »

Wat fijn dat jullie je ontfermd hebben over deze kat!! Zo te horen betreft het inderdaad een achter gelaten kat :-| Ik zou voor de zekerheid ook naar de da gaan, denk dat hij wormen heeft, ik zie dat je dat al van plan bent en gewoon lekker eten geven als ze moeten aankomen,
niet teveel in een keer maar elk uur een hapje of zo iets
Houd je ons op de hoogte?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Ilone »

Oh, ja Londen gaat denk ik iets anders...
Wel super dat jullie het beestje hebben opgenomen!
Als je maandag bij de DA bent, zou je ook kunnen vragen naar aansterkend voer.
Hier hebben ze Hill's A/D maar ik weet niet of dat in Londen ook zo is (denk het wel).
Maar ontwormen lijkt me geen gek plan, ook gezien de diarree.
De kat gewoon goed na laten kijken, want als het buiten heeft gezworven, en het heeft een dikke buik, zou het ook iets heeel anders dan wormen kunnen zijn...Succes morgen!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met jullie engelse zwerver en wat aardig om hem op te nemen!
er is aansterkvoer van Hills a/d - ilone schreef het al - en Royal Canin heeft een soort van pap Convalescence, wat hij dolgraag zal opslobberen en waarvan hij snel zal opknappen.
beide merken zijn verkrijgbaar aan de andere kant van de Noordzee bij je dierenarts.
en gelukkig maandag apk-keuring om even na te lopen of hij niks ernstigs onder de leden heeft.
af en toe beetje rauw (goed afgespoeld) kippe- of lamsvlees helpt hem ook om aan te sterken.
en verder heel veel T L C (tender loving care)..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door castratenkoor »

Lief dat jullie je over deze verschoppeling ontfermen.
Hopenlijk is die dikke buik te wijten aan wormen en niet b.v. FIP wat veel bij zwervers voorkomt.

Succes maandag bij de dierenarts, ik zou ook zeker A/D blikjes adviseren.
Dat vinden ze erg lekker en sterkt een verzwakte kat goed aan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door patiani-guusje »

Super dat jullie je over de deze kat ontfermd hebben! Hopelijk komt de vermagering door te weinig eten of wormen, en komt er niets ernstigs aan het licht... Fijn voor het beestje dat ie nu in goede handen is!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Catfish »

Ook mijn complimenten dat jullie deze kat in huis hebben genomen!
Alle voorgaande dames hebben al gezegd wat ik wilde zeggen, dus meer commentaar is overbodig. ;-)
Sterkte en hou ons op de hoogte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Anne »

Weet je al iets meer ondertussen?
Ff nieuwsgierig! ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ptra
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2011 11:27

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Ptra »

Wat een lieverds zijn jullie...
en voor de harige viervoeter
een geschenk.....

Geniet van elkaar!

Warme groet,
Petra
mowgli
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2013 10:54

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door mowgli »

U kunt de kat ontwormen en een middel toedienen tegen vlooien en teken. Ik gebruik frontline.

Het is gemakkelijk toe te dienen. Geef de kat enkel water en halfvolle melk (melk eenmaal daags)

Het is beter droge voeding te geven en een bakje vers water. Als ze mager blijft, is een bezoekje
aan een dierenarts aan te raden.

Ik hoop dat ik u hiermee geholpen heb
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Sterk vermagerde kat opgenomen

Bericht door Ms Maaike »

:lol: Dit topic is al twee jaar oud. :-P En de adviezen die je geeft wellicht wel 20 jaar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie