Zielige poes in de straat

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Leonieee
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2010 13:08

Zielige poes in de straat

Bericht door Leonieee »

Hallo iedereen,
Ik woon bijna anderhalf jaar in een straat waar ik vanaf het begin een kleine poes heb zien rondlopen. Ze was mager (ingevallen buik, alle ruggenwervels goed kunnen voelen) en erg schuw. Na een tijdje ben ik op haar gaan letten en alhoewel ze een bandje om heeft is ze altijd buiten, overdags, snachts, en zit ze onder de auto's. Nergens eten, drinken of een schuilplaatsje te vinden. Ruim een maand terug heb ik voor haar wat brokjes gekocht en langzamerhand ging ze mij vertrouwen. Nu geef ik haar iedere dag te eten (ze verwacht me ook) en is ze erg knuffelig met mij. Oppakken is er nog niet bij, dat vind ze eng. Ze is nu niet meer zo mager. Ik had een briefje met daarop "Ik heb honger en ik kan wel wat gezelschap gebruiken" om haar halsbandje geplakt, om duidelijk te maken aan de eigenaar dat het zo niet kan. Daarop heb ik haar twee dagen niet meer gezien, maar daarna werd ze weer op straat gezet en niets veranderde. Kort daarop kwam ik een andere bewoner van de straat tegen die zich ook zorgen maakt om de poes. Hij zei dat het zo al 2 jaar aan de gang is (volgens mij is de poes ook ongeveer 2) en dat hij al langs de eigenaar was geweest en langs de dierenarts. De eigenaar voelde zich heel erg beledigd en veranderde niets. Als ik het moet geloven, wordt de andere bewoner wel eens met brood bekogeld door de eigenaar vanaf haar balkon.. De dierenarts deed niets.
Ik weet nu niet zo goed meer wat ik moet doen. De eigenaar benaderen werkt dus schijnbaar niet en ik wil niet dat de poes de dupe wordt. Ik dacht aan bellen met dierenverwaarlozing, maar de poes ziet er nu goed uit, omdat ik haar voer. Stoppen met voeren en haar weer mager en schuw laten worden kan ik niet over mijn hart verkrijgen. Zelf in huis nemen, daar komt vast problemen van. Elke dag bijvoeren, dat gaat denk ik ook een keer fout.
Weet iemand wat ik het beste kan doen?
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: zielige poes in de straat

Bericht door Lovecat »

Toch de dierenbescherming bellen hoor en je verhaal doen, dan kun je ook uitleggen dat ze er nu beter uitziet doordat jij bijvoert. Misschien kan die andere buurtgenoot je verhaal bevestigen?

Moest wel een beetje lachen om het briefje, goede zet hoor, maar zag het beestje al helemaal lopen met dat briefje, had de kop van de eigenaar wel willen zien toen die het zag, goeie actie!
Leonieee
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2010 13:08

Re: zielige poes in de straat

Bericht door Leonieee »

Toch de dierenbescherming bellen dus, ik hoop dat ze het serieus nemen. Dank je voor het advies.

Ja, dat briefje, ik moest het toch duidelijk maken, maar wist niet wie de eigenaar was. Helaas werd er niets mee gedaan.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door pearlsofpassion »

Vrienden van mij hebben hetzelfde meegemaakt.
Poes zal altijd buiten op de auto, in weer en wind, maar kreeg wss wel nog eten.

Ze hebben ze op een keer gevangen en naar het asiel gedaan (een goed dat ze wisten!). De eigenaar verdacht hen wel maar kon niets bewijzen... Ze lachen er eens mee, maar het is natuurlijk schrijnend. De poes heeft nu wel een goede thuis en dat is het belangrijkste! Wat de mensen die ze zo verwaarlozen daar van denken doet zelfs niet terzake....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ik sluit me aan bij Lovecat, maar zou waarschijnlijk toch ook zelf de eigenaar nog aanspreken. Wie weet gaat de persoon nadenken als meerdere personen hetzelfde zeggen.
(maar ja, dat zou ik dus doen ;-) )
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Leonieee
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2010 13:08

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Leonieee »

Ik weet niet of ik dat doe, langs de eigenaar gaan. Ik zou eerst moeten uitzoeken wie dat is en ik ben eigenlijk bang dat ik straks ook met een boze eigenaar van doen krijg en bekogeld ga worden met brood vanaf een balkon..
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door MarjanR »

Dan zou ik het beestje ook oppakken en naar het asiel brengen of de dierenambulance bellen en op laten halen.
Dit is toch geen doen?
Die mensen komen waarschijnlijk van een andere planeet, hebben geen idee dat een diertje ook recht heeft op een mooi leven.
Nou dan moeten wij van deze planeet er maar voor zorgen dat het beesje op een goede plek terecht komt.
Toch? Of is dat wat kort door de bocht?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Cari »

Nee hoor Marjan, wat mij betreft heb je helemaal gelijk!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door jennli »

Mee eens! Wel lief van je dat jij hem wel verzorgd. Geen idee hoor, maar kun je niet ook een melding doen bij de politie dat de eigenaar zijn dier ernstig verwaarloosd? Misschien samen met die andere persoon uit je straat. Maakt wellicht ook indruk. Weet het niet hoor.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door emmyg »

bandje afdoen en dierenambulance bellen dat je een zwerfertje hebt gevonden.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door tacuma »

Hier een soortgelijk verhaal: kat zogenaamd van iemand, maar zwaar verwaarloosd.
Eh, weg = weg, we hebben hem laten castreren en chippen, en van die zogenaamde
eigenaresse horen noch lezen we ooit meer iets. Zo erg missen ze hun dier dan...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Kattenbella »

Wat Emmy zegt, keihard liegen, anders gebeurt er niets. dat is ook het advies van de dierenbescherming.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Sannie_xx »

Zo inderdaad, ik zou dat ook doen. Bij het asiel heeft zo'n beestje nog een kans op een lief gezinnetje.
Lief dat je het beestje zelf wat eten geeft, en agos dat briefje op zijn halsband; da's wel echt super schattig/grappig/goed dat je dat hebt gedaan. Had bij heel mensen medelijden opgeleverd voor hun beestje. Ik had me de ogen uit de kop geschaamd/gehuild als mijn kat zo thuis was gekomen. Jemig....ik snap het gebrek aan inlevingsvermogen van sommige mensen gewoon niet.

Jammer dat het niet heeft geholpen dus :(

Die mensen verdienen hun beestje niet - en gechipt zal het beestje dan vast ook niet zijn. Liegen erover en naar het asiel brengen. Zelfs daar heeft ie het beter, waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Ragdoll
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 18:00

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Ragdoll »

Wat goed dat je een briefje op het halsbandje geplakt hebt van de poes !
Lief dat je de poes eten geeft en ze er nu beter uit ziet !

Ik weet niet of de eigenaar aanspreken zin heeft, het feit dat hij/zij de poes buiten laat lopen en geen eten geeft zegt volgens mij al genoeg, de dierenabulance bellen of naar het asiel brengen is denk ik het beste om het poesje te redden, dit poesje heeft toch recht op een goed thuis !!!

Succes met je besluit !
Leonieee
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2010 13:08

Re: Zielige poes in de straat

Bericht door Leonieee »

Nou, gisteren gaf ik de poes net wat te eten toen ik de eigenaar trof! Een vrouw van in de 20. Ze vroeg of ik haar te eten gaf en ik zei ja. Ik zei dat ik haar al een geruime tijd op straat had zien rondlopen, dag en nacht, dat ze erg schuw en mager was en dat ik daarom had besloten haar bij te voeren. Ze voelde zich heel erg aangevallen en zei "dus jij zegt dat ik een slechte eigenaar ben?!", ik zei daarop weer dat ik haar mager vond, maar ze zag er nu goed uit, waarop zij weer zei "en dat komt omdat jij bijvoert?", hierop heb ik geen eenduidig antwoord gegeven. Ze voelde zich enorm aangevallen. Blijkt ook dat de poes ouder is dan ik dacht (ze is dus vrij klein gebleven). De eigenaar zei dat zij haar 5 jaar geleden van straat had gehaald omdat ze werd verwaarloosd, daarom is ze ook schuw. Ik probeerde zo aardig mogelijk te zijn en vroeg haar waarom ze dan de hele dag buiten was, daarop zei ze dat normale mensen overdags werken en dat ze een buitenkat is. Ik vroeg haar waarom er geen eten en vooral waarom er geen water buiten stond, hierop zei ze dat de poes wel uit de sloot kon drinken. Ik zei haar dat poezen dat niet doen en dat ze beter water buiten kon zetten. Ze vroeg of ik dat briefje had geschreven, ik zei ja, en zij zei dat dat niet normaal was, dat normale mensen dat niet doen. Ik had er allemaal niets mee te maken. Toen zei ik tegen haar dat het normaal is om je af te vragen of je goed voor je huisdier zorgt wanneer meerdere mensen uit je straat je zeggen dat de poes er mager uitziet. Hier had ik ook niets mee te maken. Ik zei toen dat ik zou stoppen met eten geven, maar dat ik zal opletten of de poes weer niet te mager werd, en dat ik haar dat zal laten weten dan. Nou, ik ging volgens haar dus veel te ver. Ik mocht geen briefjes meer aan de halsband doen. Ik vroeg haar waar ze dan woonde, maar dat ging me niets aan. De poes had een halsband wat betekende dat er een eigenaar was, en dan had niemand anders er mee te maken. Ze zegt haar genoeg te eten te geven en dat ze ook met de poes naar de dierenarts gaat en dat alles in orde is.
Dus.. ik heb nu op een andere plaats toch een kommetje water en een derde van het voer neergezet van wat ik normaal neerzet. Ik dacht dat afbouwen misschien beter was.
Wat als de poes nu weer mager wordt? Ik weet nu niet of ik degene ben die bepaalt wat er moet gebeuren. Ik krijg vast ruzie als ik me er weer mee bemoei..

Oh wat ze ook zei en waar ik het wel mee eens was, toen zij de poes van straat haalde deed ze dat omdat ze dacht dat wanneer de poes in een dierenasiel zou terecht komen, ze nooit een baasje zou vinden omdat ze zo schuw is, daarom nam zij haar maar mee. Ze denkt dus wel dat wanneer ze een dier "redt" ze ook automatisch een goed baasje is, daar ben ik het dus niet mee eens.

Dit maakt het wel allemaal gecompliceerd..
Plaats reactie