Katje gevonden - houden als tweede kat?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
Anne1978
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2010 17:37

Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Anne1978 »

Vandaag heb ik een katje van 3 maanden oud op straat gevonden. Ik ben de deuren langs gegaan en uiteindelijk bleek het katje van de snackbar op de hoek te zijn. De man was ongeinteresseerd en toen ik hem vroeg waarom het 3 maanden oude katje al buiten liep, zei hij dat de oudere kat hem elke keer naar buiten jaagt. 'Je mag hem hebben,' zei de man. Ik heb wat informatie gevraagd en de kat blijkt na twee weken (!!!) al bij zijn moeder weggehaald te zijn.
Ik ben naar huis gegaan, waar het lieve katje zat en heb gezegd dat ik hem nog weten wat ik doen. Ik moest het allemaal even laten bezinken...maar had een enorm boos en slecht gevoel over de 'eigenaar'.

En nu zit ik thuis; het katje is al redelijk gewend, lijkt wel. Ik heb hem wat eten en drinken gegeven en met hem gespeeld en hij ligt nu lekker te slapen. Het enige probleem is het feit dat ik al een kat heb. Een schat van een kater van 2 jaar oud. Ik heb beide katten nu nog gescheiden want ik moet vandaag eerst beslissen wat ik met het jonge katje doen, maar ik twijfel enorm of ik 'm zou houden.
Aan de ene kan kan het leuk gezelschap zijn voor onze Tommie van 2 jaar maar tegelijekrtijd realiseer ik me dat het ook helemaal mis kan gaan. Tommie is een verwende ietwat schuwe kat die gewend is alle aandacht te krijgen.

Tommie speelde altijd met de buurkat die vorige maand verhuisd is, dus wat dat betreft zou een nieuwe vriendje wel welkom zijn.
Aan de andere kant geeft het ook wel wat problemen; Tom gaat al naar buiten, het nieuwe katje mag dat nog niet. Zou Tommie de nieuwe kat wel accepteren? En als dat niet gebeurt dan moet ik het katje alsnog weg doen en dat gun ik hem niet...
Toen Tommie op het schuurdakje zat heb ik de kleine kat even aan hem getoond. Tom deed niets bijzonders, de kleine kat gromde...

Kortom...twijfels, twijfels.

Wat zouden jullie doen?

Groetjes, Anne
Gebruikersavatar
maxkranen1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 aug 2010 11:43

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door maxkranen1 »

Ik zou hem houden, maar omdat jij al 1 kat hebt, zou ik het volgende doen:
Ik zou hem aan iemand anders geven/toch naar het asiel brengen..
Wat je zegt, misschien kan het wel helemaal mis gaan. Misschien kan jij ook af en toe (of vaker) met jouw kater gaan spelen?

Ook het naar buiten laten gaan kan 'ongelukjes' veroorzaken. Heb je bijvoorbeeld een kattenluik dan glipt de kleine zo naar buiten. :(

Maar de keus is aan jou, maar ik zou dit doen.
Izzy (3), Spikey (4)
Anne1978
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2010 17:37

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Anne1978 »

Dank voor je snelle reactie.

Ik neig er ook naar om hem een ander thuis te gunnen. Ik heb ook niet het idee dat mijn kat eenzaam is ofzo; hij kan naar buiten en vermaakt zich goed, zo lijkt het. Mochten ze niet met elkaar op kunnen schiete dan zijn ze allebei niet gelukkig (en ik ook niet)
Ik vind het alleen lastig om hem naar een asiel te brengen. Misschien is hij als 'snackbar-kat' uiteindelijk gelukkiger af...ondanks zijn baas daar.

Andere reacties zijn ook van harte welkom.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door sandy »

Het kan ook juist heel goed gaan, dat je eigen kat meer uit zn schulp komt door de nieuwkomer, nadat ze aan elkaar gewend zijn natuurlijk.
Je moet je kat wel in huis houden omdat je anders vluchtgedrag krijgt, en dan wennen ze nooit aan elkaar.
Je kat is nog jong genoeg om een ander in huis te accepteren, zou ze als je erbij bent samen laten en apart houden als je weg bent of slaapt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door pearlsofpassion »

Weet je wat je doet? Je leest je hier op het forum eens rustig in. Dan zie je heel wat verhalen waar het in het begin erg lijkt, maar vaak heel snel al goed komt.
Koppelingen met katten lopen zelden zonder een blaas of wat boos zijn, maar het komt vaak snel helemaal goed.
Met een kater van 2 die al een vriendje gehad heeft heb je trouwens een goede kans dat het goed gaat! En dan heb je 2 leuke katten die erg veel aan elkaar kunnen hebben als je niet thuis bent.
Er worden hier constant kittens en oudere katten bij anderen geintroduceerd, ik zou niet weten waarom jij dat niet zou kunnen. Kittens gaan trouwens veel gemakkelijker dan oudere katten. En een kitten van 3 maand is ideaal want die zijn al oud genoeg om min of meer voor zichzelf te zorgen als je niet thuis bent. Ze zijn wel niet graag alleen, maar bij jouw kater zou dat dus goed gaan.
Ik denk dat als je hem nu nog in een asiel steekt hij niet snel een thuis zal vinden. Alle mensen hebben al een kitten van deze zomer en binnenkort komt er weer een lading jonge kittens binnen en die gaan sneller weg dan de oudere (zoals het jouwe).

Ik zie echt niet in waarom het niet goed zou gaan tussen die 2. Jouw kater reageert heel rustig nu, als hij hem ruikt zal hij wss wel blazen maar veel kans dat dat na een paar dagen al weg is. Dat de kitten nu blaast is normaal aangezien hij door de vorige kat ook weggejaagd werd, maar hij zal wel snel bijdraaien. Ook hierover staan er topics, over bange kittens tov oudere katten. Maar kittens passen zich enorm snel aan! Dus hij zal snel merken dat Tommy hem geen kwaad doet. En voor je het weet ligt Tommy hem te wassen en jagen ze achter elkaar aan het huis door. Super! Echt waar, dat is het leukste wat er is!

Gooi dit katje niet weg door angst op voorhand. Moest het echt niet lukken, dus zijn ze na een dikke maand of zo nog steeds heel erg boos op elkaar, dan kan je nog beslissen om voor hem een nieuwe thuis te zoeken. Maar ik zou het zeker eerst proberen! Het is het proberen zeker waard, want wat kan je in huis krijgen...

Je moet je kater inderdaad wel binnenhouden tot ze overeenkomen, anders lukt het nooit. Dat is gewoon zo. Maar wat zijn een paar daagjes binnenblijven als je er een vriendje voor het leven voor in de plaats krijgt? Trouwens, met een vriendje zal hij ook minder naar buiten moeten. Lees je echt goed in, hier staan echt heel veel topic over koppelen, ook met tips hoe je het het best doet. Het is allemaal niet zo moeilijk hoor! :-)

Veel succes ermee! En hou ons op de hoogte.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Catfish »

Ik denk ook dat het heel goed kan gaan, dus sluit me helemaal aan bij Pearl en Sandy.
Misschien vindt je kat het wel heel leuk, geef het kitten een kans! Zie het als een kadootje.
En ik heb het vermoeden dat jij een kat een heel fijn thuis kan bieden, dus probeer het!
Mocht het na een maand of zo inderdaad echt niet goed gaan, kun je altijd nog een fijn thuis voor het kitten zoeken.
Laat je weten hoe het afloopt?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Anne1978
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2010 17:37

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Anne1978 »

Dank voor jullie adviezen. Het is superfijn om reacties te krijgen.

Ik heb de hele middag zitten lezen op verschillende forums en lees zowel goede als minder goede berichten... Inmiddels heb ik Tommie en Tim (zo hebben we hem genoemd) aan elkaar voorgesteld en de ontmoeting viel mee. Tim, de kitten, zat eerst nog in zijn bench en ze snuffelden aan elkaar. Tommie was positief gestemd en nieuwsgierig, Tim gromde al snel een beetje. Na een tijdje heb ik de bench geopend en stapte Tim er langzaam uit. Tim bleef wat grommen. Op het moment dat Tim wat meer door de woonkamer ging wandelen, liep Tommie er achteraan en blies hij een aantal keer. Zo bleef het even doorgaan, totdat Tom in de keuken ging zitten en Tim aan de andere kant van de kamer. Ik heb Tommie toen weer naar buiten laten gaan, waar hij rustig in de tuinstoel ging liggen. Tim heb ik weer in de studeerkamer en gang gelaten. Dit leek me even genoeg voor de eerste keer. Inmiddels ligt Tim op bed en is Tommie nog buiten. Ik ben benieuwd hoe het morgen loopt...

Nogmaals bedankt voor de reacties tot nu toe!

P.s. Toevallig liet mijn nichtje weten dat haar vriendin de kitten zo over zou willen nemen. Haar kat is drie weken geleden weggelopen en nog niet terug. Ook bij thuiskomst zou ze Tim graag hebben. Zet me weer aan het denken...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door sandy »

Die kat kan altijd nog terugkomen en dan? Er zijn katten wel langer vermist geweest en weer terug gevonden, lijkt mij dat ze beter eerst alles in het werk moet stellen om haar kat terug te vinden als ze dat nog niet gedaan heeft althans.
Vind het persoonlijk een beetje raar om na 3 weken dan al maar te besluiten een andere kat in huis te halen :???:
Zou daar wel even naar vragen, maar buiten dat, als je hart er niet inzit om dit katje te houden dan zou ik wel zo gauw mogelijk zorgen voor een andere opvang, want dat beestje zit er ook niet op te wachten om weer weggehaald te worden uit een situatie waar hij zich net thuisvoelt.
Dat is geen verwijt oid maar vind dat gewoon sneu 'm.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door pearlsofpassion »

Sandy heeft natuurlijk wel gelijk. Je moet weten of dit kitten wil houden.

Maar als je het niet weet omdat je niet weet of Tom er gelukkig mee zal zijn: duidelijk wel he. Die eerste kennismaking klonk super goed! Het gaat niet vaak zo goed.
Je moet nu eerst beslissen en naar je hart luisteren, maar Tommy ziet een vriendje in huis duidelijk wel zitten!
Als je beslist ervoor te gaan, kan je ze beter niet meer scheiden. Dan gaat het veeel sneller. Ik denk dat als je ze samen laat, en Tom niet meer buiten laat, het op een paar dagen koek en ei is.
Als je ze echter steeds scheidt en Tom buiten laat gaan, kan het nog wel even duren, dan maak je het ze veel moeilijker.
Ik snap dat je het lastig vind om Tom binnen te houden, en hij zal wel eens vragen, maar zo erg is dat niet hoor. Eens ze doorhebben dat er binnen ook iets interessants is (Tim) zal hij snel niet zo erg naar buiten meer willen. Vraag maar aan Catfish. Haar Zorro mag nu ook niet meer buiten maar speelt daardoor meer met de kittens.

Eens ze gekoppeld zijn en goed overeenkomen is er geen reden meer om Tom binnen te houden, maar je zal zien dat hij eens wat liever binnen blijft ook.

Jij moet het natuurlijk beslissen, maar ik zou hem zeker houden. Als jij geen 2e kat wil, dan is dat natuurlijk gewoon spijtig voor Tom en Tim. Ik vind een kat alleen, die wel andere katten wil, nog steeds zielig en erg spijtig (dus ook als Tim alleen ergens gaat wonen), maar het gebeurt inderdaad nog veel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Catfish »

Zorro heeft er inderdaad vrede mee dat hij niet meer naar buiten mag. Hij heeft twee geweldige speeltjes. Ze racen nu ook met z'n drietjes door het huis, geweldig!

Ik vind ook dat je een beslissing moet nemen. Je zult ook zien dat dat jezelf veel meer rust oplevert, jij weet dan ook waar je aan toe bent.
Die eerste kennismaking klonk inderdaad heel goed... Zo te lezen doe je ze beiden een groot plezier. Maar als je het niet wilt, geef hem dan zo snel mogelijk weg. Misschien aan je nichtje, als zij er een kat bij kan hebben voore als die van haar toch nog verschijnt.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Ambertje73 »

Wij hebben 33 katten en het introduceren van een kitten is nog NOOIT mislukt.
Dit omdat een kitten onderdanig is aan volwassen katten en omdat ze nog geen hormonen aanmaken geen dreiging is voor de al aanwezige kat(ten). Natuurlijk heb je altijd katten die sissen en hun ongenoegen tonen.
Het is ook de bedoeling dat je een kitten langzaam laat wennen in een bech. De nieuweling moet de geur van zijn nieuwe huis krijgen, want bij binnenkomst ''stinken'' ze naar een vreemde omgeving. Geen wonder dat de aanwezige kat zich dan meestal vijandig opstelt.

Je neemt toch geen kitten in huis om hem/ haar straks toch maar weer als snackbar kat de straat op te schoppen. Dat heeft dat beestje toch niet verdiend!?
Het zal wel goed gaan tussen Tom en Tim.
Zorg alleen wel dat je Tim met een maand of zes laat castreren!!! Anders kan het door de opkomende hormonen van Tim alsnog verkeerd gaan!

Succes ermee!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Ambertje73 »

OEPS, Bench dus (geen bech) :lol:
Anne1978
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2010 17:37

Re: Katje gevonden - houden als tweede kat?

Bericht door Anne1978 »

Dank voor al jullie berichtjes.

De volgende ontmoetingen tussen Tommie en de kleine kat verliepen minder goed dan de eerste. Tommie blies voortdurend, leek heel bang als de kleine naar hem toe kwam, werd wild en paniekerig, sprong op het aanrecht, gooide één keer in zijn paniek een plant om en wist zelfs door het afgesloten kattenluikje naar buiten te komen. Dit maakte mijn twijfels groter. Ik heb een dag en een nacht getwijfeld en geprobeerd om vrij te krijgen van mijn werk om de twee een beetje te kunnen begeleiden maar toen bleek dat dat niet ging lukken heb ik uitgebreid gesproken met de vriendin van mijn nichtje waar het katje meer dan welkom was. Ik heb m zaterdag, met pijn in mijn hart en hopend dat het in dit geval voor beide katers het beste was, weggebracht.

Inmiddels veel contact gehad met de nieuwe bazin en Tommie (de tweede), zo hebben ze hem genoemd, maakt het heel goed. Hij verblijft in een soort woonboerderij met nog twee andere katten, die buiten hun eigen verblijf hebben. De kleine verblijft voorlopig nog binnen en was heel snel gewend. Ze zijn hartstikke blij met hem.

Mijn Tommie is inmiddels weer wat tot rust gekomen gelukkig. Ik zag geen andere mogelijkheid nu maar het knaagt wel bij me. Ik ben heel blij dat het goed gaat met de kleine en ik ben blij dat mijn Tommie weer zijn plekje heeft gevonden maar nu pas denk ik aan mijn eigen gevoel en baal ik ervan dat ik het geen kans heb kunnen geven.

Bedankt voor alle adviezen.

Groetjes, Anne

P.s. als ik de kleine niet naar een goed adres had kunnen brengen had ik hem natuurlijk niet naar de snackbar terug gebracht....
Plaats reactie