Gedumpte kittens

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Plaats reactie
janinportugal
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2009 11:22

Gedumpte kittens

Bericht door janinportugal »

Hallo allemaal,

Ik woon al een tijdje in portugal en zoals gebruikelijk in de zuidelijke landen is de houding tegenover dieren hier wat anders als in nederland, daar kan ik me tot op zekere hoogte wel in vinden.

Er zijn ook voor mij limieten echter.

Vier dagen geleden vond ik 's avonds in de (gemeenschappelijke) vuilnisbak van de straat 5 gedumpte (nog levende dus) kittens van ongeveer 2 weken oud (oogjes begonnen open te gaan) we vermoeden dat ze daar al een dag lagen (temp 35 graden plus).

We hebben de eerste avond noodgedwongen gewone melk gegeven, de volgende dag hebben we speciale kitten poedermelk gekocht en sindsdien gegeven.

Ze slapen in een vervoersmand met een warmwaterkruik en plenty warme doeken.

Gedurende de dag krijgen ze om de drie uur (ongeveer) een flesje tot ze niet meer kunnen, ik stimuleer hun buikjes tot ze plassen en / of poepen, 's nachts moeten ze het even volhouden tot zeven uur 's ochtends.

Helaas, van de vijf zijn er al drie overleden.

is er iets wat ik verkeerd doe?, tips van mensen die dit eerder gedaan hebben ?
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: gedumpte kittens

Bericht door beestenbende »

Ik denk niet datje wat verkeerd doet, maar de 1e dag in de vuilnisbak, met die hitte is waarschijnlijk funest geweest. Daarnaaskt is het zelf melk geven en de massages geven ingewikkelder dan het lijkt, maar zo te horen doe je enorm je best en meer dan dat kan je niet doen. Misschien is er een dierenarts in de buurt, bij je wie advies kan vragen?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
LONGdress
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2009 10:59
Locatie: Rotterdam

Re: Gedumpte kittens

Bericht door LONGdress »

Ik vind dat altijd niet te begrijpen als mensen dat doen. Maar je doet wat je kan met inderdaad met 35 graden in zo'n bak, tjaa
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Gedumpte kittens

Bericht door daantje_xxx »

ik heb wel eens gelezen dat kittens die met de hand groot gebracht worden om de 2 uur moeten drinken.

Maar zelf geen ervaring mee. Ondanks dat vind ik het fantastisch dat jij voor ze zorgt!
Succes

ff voor je gegoogled:
Wanneer de kitten nog erg jong is (onder de 3 weken), dan heeft ze KMR melk (vervangende moedermelk) nodig. Zijn de kittens ouder, dan wordt er overgegaan op andere melkvoeding. De melk dient warm gegeven te worden (lichaamstemperatuur, 38 graden). Gebruik het liefst afgekookt water of mineraalwater uit een fles. Iedere kitten is anders. Misschien wil uw kitten eerder vaste voeding, of meer voeding hebben. Wanneer blijkt dat de kitten veel ‘roept’ tussen de voedingen door, dan kan het goed mogelijk zijn dat hij te weinig voeding krijgt, het te koud of te warm heeft. Indien het veel roept ivm honger: Geef dan meer. Maar voorzichtigheid is geboden. De buikjes moeten na de voeding lekker rond zijn, niet uitpuilen of keihard aanvoelen.
- Melkpoeder bij het water doen niet andersom.
- Algemeen voedingsschema. Dit voedingsschema moet u zien als leidraad. Lees en volg altijd de bijsluiter op de melkpoederbus.

kitten
leeftijd gewicht voeding verhouding melk:water per etmaal (* 's nachts niet)
1 week ca. 110 gram ½ theelepel / 1 ½ theelepel 8 keer
2 weken 200 gram 1 theelepel / 2 theelepels 6 keer
3 weken 300 gram 1 ½ theelepel / 3 theelepels 6 keer
4 weken 400 gram 2 theelepels / 4 theelepels *4 keer melk, 1 keer vlees
5 weken 500 gram 2 ½ theelepel / 5 theelepels *3 keer melk, 2 keer vlees

- Kittens vanaf de leeftijd van 6 weken krijgen 4 keer per dag te eten. Op een leeftijd van 8 weken staan de kittens volledig op vaste voeding en water. N.B. zet altijd een bakje water neer.
- Je gebruikt ongeveer 8 cc melk per 25 gram lichaamsgewicht van een katje per dag. Dus stel: een kitten weegt rond de 200 gram, dan heeft het ongeveer 64 cc melk per dag nodig. Dit is een leidraad, geen eis.
- Als een kitten genoeg heeft gedronken, zie je dat vaak aan de belletjes om zijn bekje.
- Bij omschakeling naar vast voer altijd eerst gemalen whiskas proberen.
- Om kittens aan vast voedsel te laten wennen, gebruiken we ook soms "extra kracht" door de melk. In Nederland noemt men dit: nutrigel.
- Indien een kitten voor het eerst gaat drinken uit het flesje en hij heeft de bedoeling nog niet door, probeer het dan eens te masseren. Eerst de kop, dan een aai over zijn achterste, zoals de mammapoes normaal gesproken doet.
- Wanneer de kittens 4 weken oud zijn, schakel dan langzaam over op andere poedermelk zoals de melk van de Beaphar, Hill’s etc. Indien het maar voor moederloze kittens is. Hier is de verhouding water / melk anders dan KMR melk. Volg de gebruiksaanwijzing.
- Hanteer altijd een logboekje. Hierin schrijft je dagelijks wat de kittens gedronken hebben, per maaltijd, hoeveel ze wegen en of ze geplast en gepoept hebben.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Gedumpte kittens

Bericht door daantje »

Pffff...... heftig! :-(
Ik ben ook even aan het googelen gegaan voor je en vond deze link:

http://www.geocities.com/turbo502002/kittens.html

Misschien heb je er iets aan.
Ik wil je in elk geval heel veel succes en sterkte toewensen met het groot brengen van de laatste twee kittens, het is een behoorlijke klus.
Hou je ons op de hoogte?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
janinportugal
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 aug 2009 11:22

Re: Gedumpte kittens

Bericht door janinportugal »

Hallo allemaal,

Tot nog toe geen verdere sterfgevallen, het ziet er naar uit dat Tom en Layla het overleven.

bedankt voor de tips !

Jan Binkhorst
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Gedumpte kittens

Bericht door JLC »

Wat een goed nieuws om te horen. :eclap:
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Spekkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jul 2009 14:36

Re: Gedumpte kittens

Bericht door Spekkie »

Ik ben zelf ook een nestje met de hand aan het grootbrengen. van de 3 is er nu helaas nog maar 1 over... maar die doet het heel erg goed.. de katjes heb ik gevonden toen ze nog geen dag oud waren... maar volgens mij doe je alles zoals ik het ook heb gedaan hoor.. maak je er niet teveel zorgen over.. het is zo onzeker om te zeggen of ze het wel of niet zullen halen..
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Gedumpte kittens

Bericht door Smaba »

Tjee zeg...wat een verhaal!
Ik kan me niet voorstellen hoe mensen tot zoiets kunnen komen!Ik ben geen psygiater gelukkig,maar ik weet wel dat 35 graden voor een kitten die zonder eten en drinken is geweest een hele dag...behoorlijk funest kan aflopen!Hoe is het met de rest??
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Gedumpte kittens

Bericht door Umimeis »

Ow my god, ik ga daar morgen naar toe (op vakantie)......

Ik ben hartstikke blij dat er mensen zijn zoals jij, die de kittens meenemen om ze te verzorgen. :eclap:
Plaats reactie