[=TERUG] Vermist katertje

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gesloten
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vermist katertje

Bericht door JLC »

Een claim in het civiele recht verjaart volgens mij na vijf jaar. Civielrechtelijk kan deze mevrouw wel proberen actie tegen jou te ondernemen. Maar zij is degene die stelt, dus zij moet bewijzen.

Dat ze het via de politie (strafrecht) speelt, is niet vreemd (vanuit haar oogpunt). Dit is voor haar veel goedkoper. Civiel procederen kost veel geld als je geen rechtsbijstandverzekering hebt.
Indien je strafrechtelijk zou worden veroordeeld voor diefstal (hetgeen ik niet aanneem op basis van je verhaal) dan kan deze mevrouw daarna naar de civiele rechter voor teruggave kat of schadevergoeding. Een strafrechtelijke veroordeling is meestal naar civiel recht ook een onrechtmatige daad.

Ik kan je adviseren om een dossier op te bouwen met bewijzen (rekeningen dierenarts e.d.). Tevens zou ik er voor zorgen dat jouw kennissen alvast op schrift verklaren onder welke omstandigheden je Tony hebt gekregen (eventueel aangevuld met wat deze kennissen hebben gedaan om de oorspronkelijke eigenaar van Tony te vinden). Zonodig kunnen zij dit mondeling bij de rechtbank nog een keer verklaren. Ik hoop voor jou dat het niet zo ver komt, want een rechtzaak kost veel tijd, geld en energie. De kat zou ik op dit moment sowieso niet teruggeven.

Als deze mensen jou persoonlijk komen bedreigen bij jou thuis, dan zou ik aangifte van bedreiging/ stalking doen. Ook kun je om een straatverbod vragen (moet via civiele rechter) met dwangsom.
Mocht je op internet (Hyves e.d.) nog worden lastig gevallen (nare roddels e.d.) dan zou je aangifte wegens smaad kunnen overwegen.

Ik wens je veel succes en sterkte toe.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Vermist katertje

Bericht door Boomer »

Diefstal is opzettelijk. Toen jij de kat van de kennissen kreeg was er hoogstens sprake van heling (door jouw kennissen) en jij had dan "enig goedt wat van diefstal afkomstig was voor handen" dus dat zou dan onder witwassen geschoven moeten worden... echt, gaat helemaal nergens over. Dat weet het OM ook en dat zal een rechter ook vinden.
.

Daarbij was de kat in zeer slechte conditie en had het medische zorg nodig. Daar kwam jij voor op, dus vraag me af of dit onder diefsal hoort ? Ze mogen niet vergeten dat het om een kat gaat die zwaar verwaarloost was.

Heey kom op meid !!! Laat je nie gek maken he !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

:-( jullie zijn zo lief!

Dank jullie voor alle heldere en ondersteunende adviezen! Ik heb maandag om 10:30 het gesprek op het bureau.

Denken jullie dat het tijd wordt voor een rechtsbijstandverzekering? (voor de zekerheid?)

MVG

Leonie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vermist katertje

Bericht door Camoth »

Als je via die verzekering advies kan vragen zou ik het zeker doen. Ook om te weten wat je maandag wel en niet moet zeggen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vermist katertje

Bericht door JLC »

Bij een rechtsbijstandverzekeraar geldt altijd een wachttijd, voordat je hem kunt gebruiken. Dus je moet een dergelijke verzekering altijd al voor het juridische conflict hebben afgesloten. Dus als je er nu geen hebt, dan kun je er wel een afsluiten, maar ben ik bang dat je hem niet meteen voor dit conflict kunt gebruiken.
Overigens is strafrecht vaak uitgesloten in de polis. Civiele en bestuursrechtelijke (tegen de overheid) zaken vallen er vaak wel onder.
Kies je woorden bij de politie wel zorgvuldig uit en als ze je als verdachte aan zouden merken dan ben je niet tot antwoorden verplicht. Houd het enkel bij de feiten zoals hoe je aan de kat komt en onder welke condities je de kat aantrof. Geef aan dat je te goeder trouw hebt gehandeld en dat je op basis van de jou bekende feiten en omstandigheden oprecht hebt gemeend dat Tony geen eigenaar (meer) had. Je bij de politie melden dat je getuigen (kennissen) hebt die jouw verhaal kunnen bevestigen. Neem ook voor maandag contact op met deze kennissen om ze bij te praten. Het kan zijn dat de politie ook met jouw kennissen wil spreken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Vermist katertje

Bericht door lievelijn »

het is jammer dat sandra niet meer actief is.. anders had je bij haar eens kunnen polsen of ze je wou helpen. Al is natuurlijk wat Camoth zegt ook erg handig!

ik denk trouwens niet dat mevr. der rechtsbijstandverzekering dit zal betalen hoor! over het algemeen zijn rehtsbijstandsverzekeraars niet van plan dit soort dingen te gaan betalen als het van te voren al zo klaar als een klontje is (dat ze dit gaat verliezen)

ik zou inderdaad even van het weekend een mooie map maken met al je bewijzen er al in ;-) dan heb je maandag een goed verhaal en ben je vast ook een stuk zekerder omdat je je goed voorbereid hebt!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vermist katertje

Bericht door Camoth »

JLC weet het nog veel beter dan ik krijg ik de indruk hoor ;-)

Ik vraag me af hoe het gaat maandag. Maar het zal wel los lopen denk ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vermist katertje

Bericht door tacuma »

Vervelend dat dit allemaal wéér opgerakeld wordt. Je hebt volkomen te goeder trouw gehandeld,
en moeite gedaan erachter te komen van wie Tony was. Als 'leek' kan je toch moeilijk weten bij welke
instanties je een zwerfkat aan zou moeten geven. Als je wist dat Tony van iemand anders was, had
je zeker anders gehandeld. Maar van een kat die in zo'n erbarmelijk slechte toestand verkeert, verwacht
je niet dat er een 'liefhebbend' baasje is. Het is hun woord tegen het jouwe, maar zij hebben niets om
mee aan te kunnen tonen dat Tony van hem was: geen chip, geen paspoortje, geen doktersrekeningen.
Jij hebt dat allemaal wel, wat jouw positie alleen maar versterkt. En het blijft raar dat ze daar nu na acht
maanden pas weer op terug komen. Zó graag willen ze hem terug...

Ik hoop dat er maandag iemand met je mee gaat, al is het maar voor morele steun. Blijf rustig, en laat
je geen uitspraken ontlokken. Ik wens je alvast heel veel sterkte toe, maandagmorgen!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Okee lieve mensen, dit is het plan (zoals ik het tot noch toe begrepen heb) :

Ik neem mee naar het gesprek:
- Alle dierenarts rekeningen die ik tot noch toe heb betaald voor het onderhoud en de medische kosten van de kat. ca. 2000 euro up to date (ik heb hem 1 jaar en 2 maanden)
- Zijn dierenpaspoort met inentingen.
- Een gedateerde en gedetailleerde beschrijving van de feiten rondom deze zaak. (geen emoties enkel feiten)

Ik zal aankaarten in het gesprek:
1. Ten eerste zal ik duidelijk maken dat er geen sprake is van een strafzaak maar dat hier sprake is van civiel recht. Dit omdat ik de kater niet bewust heb weggenomen als bezit van een ander (diefstal) maar hem 'aangeboden' heb gekregen door mijn kennissen als zijnde zonder eigenaar (omdat hij zo verwaarloosd is geweest).

2. Hieruit volgend zal ik dus 'weigeren' een verklaring af te leggen als de politie dit verklaart als een bekentenis. (dat weet ik niet of dat zo is)

3. Om dit te benadrukken heb ik niet alleen de getuigenissen van mijn kennissen (reeds nagevraagd) maar ook twee belangeloze buurtbewoners die zich onlangs afvroegen hoe het met dat 'zielige' katje ging (vandaag nagevraagd bij kennissen).

4. Ik zal vragen waarom er nu 'opeens' wel aangifte is opgenomen terwijl dat eerder niet kon en zal mij hardop afvragen waarom mevrouw (als dit inderdaad een nieuwe aangifte is) minimaal 8 maanden heeft gewacht om de zaak te vervolgen.

5. Ik wil het schriftelijke verslag van de mediation tussen mij en mw. in mijn handen ontvangen.

6. Ik wil weten wanneer deze aanklacht is ingediend.


Is dit alles? moet er nog iets bij? of weg?
Ik denk dat ik zo vrij aardig sta, ik ben sterk in gespreksvoering en maak doorgaans een (zeer) representatieve indruk. Ik raak niet gemakkelijk geïntimideerd als het mij om zo iets emotioneel belangrijks gaat als dit.
Ook het juridisch loket vond een strafzaak absurd in dit geval.

Dank dank! Lieve mensen! Wederom betekenen jullie zo veel voor mij!

Is er iets ernstigs met Sandra gebeurd wat ik heb gemist? Dat zou ik heel naar vinden!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vermist katertje

Bericht door Camoth »

Lijkt me een strak plan als ik het zo zie.
Misschien dat JLC er nog even naar kan kijken? Die heeft er volgens mij wat meer verstand van ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vermist katertje

Bericht door Kattenbella »

Heb je al contakt opgenomen met een asiel om te vragen hoe het zit met het kunnen opeisen van dieren.
Zij hebben daar volgens mij hun regels heel duidelijk.

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vermist katertje

Bericht door Umimeis »

Ow jeetje wat een verhaal zeg! Ik moest wel ff wat bijlezen, ik kende alleen het begin van je verhaal.

Wat een naar mens zeg! Ik word hier heel kwaad om en zou dat mens het ergste toe willen wensen :twisted: :twisted: :twisted:

Ik wens je onwijs veel sterkte toe maandag!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Vermist katertje

Bericht door Boomer »

Even punt 4 : minimaal 8 mnd ( verhuizing) + de tijd die hij op het oude huis al bij je was dus 1,2 jaar !
Zij had toch nooit echt eerder aangifte gedaan ?
Probeer ook ( als is het kordag) nog een versagje te krijgen van de DA van de gezondheid bij je 1e DA bezoek.

Meis je kan het ! Laat je niet gek maken door eventuele huilbuien en toneelstukjes !

Ik zal maandaag voor je duimen !
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vermist katertje

Bericht door Siris »

Jeetje wat een naar verhaal, erg vreemd van die mevrouw. Veel succes maandag, maar zo te lezen, sta je (gelukkig) erg sterk.

Heel veel sterkte :epray:

Groetjes,
Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vermist katertje

Bericht door JLC »

Ik zou eerst luisteren wat de politie te vertellen heeft. Dan enkel de feiten weergeven. Ik zou nog niet eens zeggen dat dit naar jouw mening eerder een civiele zaak is dan een strafzaak.
Houd in je achterhoofd dat deze mensen over de rug van de politie en justitie hun recht proberen te halen, terwijl dit geen kans van slagen heeft als je het mij vraagt. Civiel gezien maken ze eveneens geen kans en dat kost meer geld, terwijl het via strafrecht het gratis is. Al eerder heb ik in je verhaal gelezen dat de vrouw die stelt eigenaresse van Tony te zijn weinig geld heeft. Ik geloof nooit dat ze je via het civiele recht voor de rechter gaat dagen. Dit is haar enige kans. Jij hebt getuigen die jouw verhaal kunnen bevestigen. Als je wilt, mag je mijn telefoonnummer (laat mij dat even weten via een pb) hebben. Dan kun je mij bellen als je vragen hebt of op het moment dat je de afspraak bij de politie hebt en er een lastige vraag komt. Vanuit mijn werk heb ik ook wel eens met de politie te maken. Die hebben vooral een grote mond, maar juridisch zijn ze niet altijd even sterk.

PS. Ik ben geen advocaat, maar een jurist voor de overheid.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gesloten