[=TERUG] Vermist katertje

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gesloten
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

[=TERUG] Vermist katertje

Bericht door loonsy »

Hallo iedereen,

Ik weet niet of het erg veel zin heeft maar ik zou graag een klein berichtje achter laten over mijn vermiste katertje.

Ik woon in Leiden vlak bij het plantsoen. Mijn katertje is een black tabby blotched = cypers bruin met in plaats van tijgerstreepjes dikke lijnen die zich op de flanken in cirkels vormen. Zijn kin is wit. zijn buik lichtbruin met zwarte vlekjes.

Ik mis hem zo, hij is nooit zo lang weg geweest. Ik heb alle instanties opgebeld en er staan op internet advertenties.

Ik wou in ieder geval proberen op deze manier mijn kans nog wat te vergroten. :?

Groetjes,

Leonie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Gevonden / Vermist

Bericht door rieneke »

wat erg dat je katje vermist is!
ik zal m'n ogen open houden!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door loonsy »

Zoals jullie misschien wel weten ben ik de afgelopen vier dagen mijn lieve kater Tony kwijt.
Ik kreeg vandaag een belletje van een vrouw die mij vertelde dat zij hem uit het plantsoen te leiden heeft gepakt en mee heeft genomen naar haar huis. Zij claimt dat de kat van haar is.

Stukje voorgeschiedenis:
Ik ben aan Tony gekomen dankzij vrienden van mij. Zij woonden in Leiden en zorgden al een half jaar voor een zeer mager, vaak gewonde, door vlooien bereden schat van een katertje. Hij was niet gecastreerd, had geen chip nog bandje. Als zij hem zagen en hij bleef staan gaven zij hem een bakje eten, om aan te sterken. Na een half jaar op deze manier voor hem gezorgd te hebben stelden zij ons voor hem op te nemen. Ze wisten dat wij kattenliefhebbers zijn en dat we overwogen en kat te nemen. Gegeven de staat van het beestje en het fantastische karakter hebben wij hem direct opgenomen in ons huisje.
Natuurlijk gelijk naar de dierenarts bij ons in de buurt gebracht, laten checken. Er moest best wel wat gebeuren, castratie, prikken, speciaal voer enz.

Ik heb het Internet afgezocht naar een melding van een vermiste kat gelijk onze Tony en heb niets gevonden. Hij heeft een opvallend uiterlijk en is dus makkelijk te herkennen aan een foto of zelfs een beschrijving.

Nu zegt deze vrouw doodleuk dat het haar kat is. Ze is bereid ons te ontmoeten maar is niet van plan hem terug te geven aan ons. Ik heb haar gevraagd foto's mee te nemen, en zijn paspoort met zijn gegevens en prikken enzo erin...

Ik vind dit zo moeilijk, ik bedoel, zelfs al is hij van haar geweest, wat kan er dan gebeurd zijn? Waarom heeft ze de kat niet als vermist opgegeven? Waarom heb ik nooit flyers gezien? (ze woont nog geen drie straten bij mij vandaan!)

Kan iemand mij helpen? Ik ben echt ten einde raad, ik houd zo van dat beestje en nu wil iemand anders hem houden... Ik weet het echt niet meer. Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken...

Ieder advies is welkom!!

Leonie
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door tacuma »

Hallo Leonie,

Allereerst fijn om te horen dat Tony levend en wel is teruggevonden, maar dit is natuurlijk
absoluut niet wat je ervan verwacht had! Naast een (zwaar) emotionele kant zit er waarschijnlijk
ook een juridische kant aan, en mogelijk kan SandraW je daar meer over vertellen: ze is
juriste én beheerder van een asiel. Ik zou zelf ook contact opnemen met je dierenarts, want
mogelijk kan hij (of zij) je daarin ook advies geven. Mijn (leken)verstand zegt dat jij de
eigenaresse bent, omdat Tony gechipt is, en op jouw naam staat, en je hem ook als zwerver
opgenomen hebt; als Tony al van de vrouw is geweest, heeft ze er beslist niet goed voor gezorgd,
en ook nagelaten hem te laten chippen, castreren e.d.

Meid, wat een nare en moeilijke situatie! Ik hoop van harte dat het goed afloopt, en Tony
weer bij jou thuis zal komen. Sterkte én succes ermee!

Groeten van Laura.

P.S. Het schiet me ineens te binnen dat het de vrouw misschien om geld te doen is...
Er lopen een hoop rare mensen rond!
Laatst gewijzigd door tacuma op 10 okt 2008 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door Lotte »

Maar (sorry, even advocaat van de duivel), op de papieren die je hebt gekregen bij het chippen staat dat de chip niet gelijk staat aan een eigendomsbewijs.

Ik zou geloof ik de dierenbescherming ook even bellen (naast je dierenarts), misschien kunnen zij je ook wat vertellen.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door loonsy »

Dank jullie voor het meedenken. Nee de chip is geen eigendomsbewijs, anders zou je iedere willekeurige kat op kunnen pakken en laten chippen en zeggen dat ie van jou is.

Wat ik heb begrepen (tot nu toe heb gelezen) Is het een kwestie van hoe lang er is gezocht en hoe goed er is gezorgd voor het beest. Jammergenoeg is dat nagenoeg nooit te bewijzen. Bijna alles wat ik er over lees wijst ernaar dat er desnoods een civiele zaak van moet worden gemaakt.

OOOOoooh :( Ik wordt hier helemaal gek van!)

Ik zal vanmiddag de dierenbescherming bellen, dat is een goed idee. De dierenarts kon mij jammergenoeg niet verder helpen. pffff.

Dank julllie voor het meedenken en al het advies is nog steeds welkom!!

Om het geld te doen? Hoe dat zo? Er valt toch geen geld te verdienen aan een gewone huis tuin en keuekenkat?

groetje,

leonie
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door Miranda »

Laura bedoeld misschien dat jij hem terug zou kunnen kopen van haar, zodat zij ermee verdiend. Maar persoonlijk denk ik het niet, anders had ze misschien al gevraagd om geld ('jij de kat, ik het geld'), maar ze zei gelijk de kat te houden.

Ik ben benieuwd of de Dierenbescherming jou meer kan vertellen. Anders misschien de politie? Ik heb werkelijk geen idee, maar je zou het kunnen aangeven (geen idee of zulke gevallen aan te geven zijn, zou je naar kunnen informeren).

Of de kat terug stelen... is niet echt haalbaar, maar dan doe je precies hetzelfde. ;-)
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door loonsy »

Oja, daar had ik nog niet aan gedacht :oops:

Nee ik denk inderdaad niet dat ze er geld voor wil hebben. Ik weet nu dat het zowiso verplicht is voor deze mevrouw om mij de kosten van het onderhoud van de kat terug te betalen. Dat is bij wet bepaald. Daar zal ze ook wel lelijk van opkijken want ik ben in totaal al zo'n 500 euro kwijt aan het lieve beestje. :| Maar ik wil dat verdomde geld niet :edoh:

Wat ik ook weet is dat als een asiel of een politiebureau een kat vind/krijgt zij slechts twee weken dienen te wachten. Dan kan er de keuze worden gemaakt of het dier wordt verkocht, weg gegeven of afgemaakt. Ik heb Tony al bijna negen maanden. Het is echter niet duidelijk of deze regels ook gelden voor particuliere opvang :s

ik sta nog steeds open voor suggesties.

groetje,

leonie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door Lotte »

kan je (bijvoorbeeld via je eigen DA) bewijzen dat je hem al 9 maanden hebt?
Dat is wel belangrijk denk ik.

De vraag is nu dan wel, bij wie moet je dat bewijzen :???:
De politie kon niks voor je doen?

Wanneer ga je deze mevrouw ontmoeten? Ik denk namelijk dat je dat wel moet doen.
Hopelijk kun je haar in een gesprek dan overtuigen van het feit dat Tony van jouw is en gewoon terug moet naar jou.

Ik snap je radeloosheid trouwens. Dit lijkt me echt verschrikkelijk!!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door tacuma »

Inderdaad een vreselijke situatie: het gaat om je huisdier, je lieveling, en niet om iets zonder
emotionele waarde, waar je makkelijk afstand van zou kunnen doen...
Er bestaan rechtswinkels, waar je (gratis!) advies kan krijgen, misschien dat je die in het
telefoonboek kan vinden, en er al telefonisch advies zou kunnen vragen.

En als je de vrouw ontmoet, zorg dan dat je iemand bij je hebt, zodat je in ieder geval een
getuige hebt van wat zij zegt. Je weet maar nooit of dat nog nodig zal zijn -wat ik natuurlijk
niet hoop! Probeer je kalmte te bewaren, da's ook niet onbelangrijk, hoe moeilijk het ook zal zijn.

Inderdaad mogen asiels e.d. een dier pas na twee weken afstaan, i.v.m. de eigendomsrechten,
zodat de rechtmatige eigenaar gerede tijd heeft zijn of haar dier op te halen. Als Tony al
ruim negen maanden bij jou is, en jij in het begin melding hebt gedaan van het feit dat deze
kat gevonden is, zal de vrouw niet veel poot hebben om op te staan. Pffffffff, wat een
situatie, vooral als de vrouw kwaadwillig is...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door rieneke »

wat een afschuwelijke situatie...
ik hoop dat je deze vrouw zult kunnen overtuigen het katje bij jou te laten.
zeker omdat ze zo slecht voor het diertje zorgde.

wat ik me afvraag: heb je de kat destijds bij de instanties als gevonden aangemeld?
ik weet wel dat de kat dan na een bepaalde tijd jouw wettig eigendom wordt.
sterkte!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door loonsy »

Ik ben zo stom geweest dit niet te doen. Wel heb ik Internet toen volledig afgezocht naar een melding van een vergelijkbare kat. Ik heb toen niets kunnen vinden. Ik voel me zo stom dat ik dat niet heb gedaan. ! :edoh: Als ik dat wel had gedaan was hij binnen 45 dagen van mij geweest. Wel heb ik het uitdrukkelijk aan de dierenarts verteld.

Dank, dank, dank
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door Nyncke »

Ik zou contact opnemen met een wijkagent als er niks uit een normaal gesprek komt. Kijken of die kan bemiddelen en tot een goede oplossing te komen.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Tony terecht! Vinder claimt eigendom?

Bericht door oonah »

Hé wat naar allemaal. Ik leef echt met je mee.

Heeft die andere vrouw dan wel een eigendomstbewijs?
Als ze de kat nooit heeft laten chippen, nooit als vermist heeft opgegeven... kan zij dan bewijzen dat hij van haar is? Ze kan wel zoveel zeggen.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Vermist katertje

Bericht door Sandra W »

Wat een nare situatie voor jou!

Het is hier echt het woord van twee particulieren tegenover elkaar die beiden het eigendom claimen, waarbij beide partijen dus zo goed mogelijk moeten aangeven met "bewijsmateriaal" dat het dier van hun is. Ik zou dus eerst, samen met iemand anders, naar haar toe gaan met zo veel mogelijk spullen (chipgegevens, dierenartsrekeningen, entingboekje, foto's) om er eerst netjes te proberen uit te komen en als daar niets uitkomt zou ik door een (gratis) jurist van een rechtswinkel een brief laten schrijven, want dat maakt vaak wel indruk. Als daar dan vervolgens niets uitkomt zou je aan een rechtzaak kunnen denken, maar dat gaat je natuurlijk wel veel geld kosten.

groeten,
Sandra

PS: ik wil best helpen met het opstellen van een juridische brief als je bij een rechtswinkel niet verder komt.
Gesloten