Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gesloten
koerina
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2008 13:29

Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door koerina »

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat jullie van het volgende denken:

Deze winter hadden we telkens een slecht uitziende kater in onze tuin omscharrelen.
Hij was erg mager, had veel kale plekken en had een ontzettend harde buik van de wormen en zat onder de vlooien.
We boden hem een mandje aan in onze tuin onder een afdakje en daar heeft hij tijdens de winter graag gebruik van gemaakt. Het viel ons op dat hij dag en nacht buiten was en we hadden geen idee waar het diertje thuis hoorde.

Af en toe kreeg hij brokjes van ons waar hij gretig van begon te eten. Elke ochtend als we naar ons werk gingen, lag hij bij ons in de tuin en elke avond als we gingen slapen ook.
We hebben twee gecastreerde poezen en deze begonnen hem enigszins te accepteren.

Met het mooie weer hadden we vaak de schuifdeur open staan en dan kwam meneer ook binnen wandelen. Maar zodra hij een stap had gezet, ging zijn staart omhoog en sproeide hij. Dit is/was waarschijnlijk ook de reden waarom zijn (voormalig) eigenaar hem nooit in huis heeft/had.
Na weken consequent te zijn geweest (sproeien betekende naar buiten en geen aandacht meer) hield hij op om in de woonkamer te sproeien. Af en toe kan hij zich niet beheersen en dan is het ook linea recta naar buiten. We zijn niet blij als hij in huis sproeit, maar schrijven hem niet meteen af.

Hij heeft ondertussen een wormen en vlooienkuur gehad en hij zit weer lekker in zijn vacht en begint weer een echte stevige kater te worden. Hij is echter ook steeds vaker binnen, vooral met het slechte weer kunnen we het niet over ons hart krijgen om hem naar buiten te doen en slaapt hij dus ook wel eens bij ons in de huiskamer.

Het is een echte vechtersbaas en zit over zijn hele lichaam onder de korsten en opgedroogd bloed. Ook had hij een paar weken geleden een gat in zijn hoofd alsof hij met iets geslagen was. Hij vecht echter niet met onze poezen, maar over het algemeen maakt het hem niets uit of hij met een poes of een kater vecht.

Nu zitten we er over na te denken om hem te laten castreren, maar dat is een slecht idee als hij nog een eigenaar heeft en deze dit niet wil (al kan ik me dat niet voorstellen).
Waarschijnlijk zal hij na castratie minder sproeien, minder vechten en kan hij geen poezen meer bezwangeren (wat ik ook erg belangrijk vind!).

Hoe denken jullie hierover? Castreren wel/niet??
De eigenaar is ons niet bekend, maar het heeft zoveel voordelen voor de buurt, de andere katten op de buurt en voor hem ook.

Groeten Koerina
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door rieneke »

ik zou deze kat als van mij beschouwen, en hem castreren.
ik wil je niet bang maken, maar een test op fiv (kattenaids) lijkt me ook geen slecht idee bij zo'n vechtersbaasje.
om het sproeien na de castratie verder tegen te gaan zou je feliway in kunnen zetten.
geweldig dat je je over de kat ontfermd hebt!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door Kattenbella »

Of hij een eigenaar heeft of niet, ik zou hem ook laten castreren. Kernnelijk wordt er niet echt naar hem omgekeken. Bovendien bereik je hiermee dat er heel wat minder (vaak ongewenste) kittens worden geboren en dat de kans op ziektes zoals FELV kunnen ontstaan. Der kater krijgt nog meer rust, minder gevechten en zal waarschijnlijk meer aankomen. Eigenlijk alleen maar voordelen dus!

Succws!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door Miranda »

Wij hebben hier ongeveer hetzelfde gehad.
Altijd bij ons huis, kreeg een doosje met een dekentje, kreeg soms wat brokjes, kwam soms binnen en onze gecastreerde kat/poes begonnen hem steeds meer te accepteren en hij voelde zich steeds meer een van ons.

Kwamen erachter dat hij van de overburen was. Overleg gepleegd, zij hadden geen geld te besteden, dus beestje laten castreren en gehouden (in overleg)!

Succes ermee!
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Re: Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door pini »

Hoi,

Wat een fijn idee dat jullie je zo over zo'n beestje ontfermen
Ben je al met hem bij de dierenarts geweest om te kijken of hij is gechipt?
Als dat zo is dan heb je de eigenaar zo te pakken en kun je vragen of het de bedoeling is dat zijn kat zo zwerft.
Hang dan bij een aantal supermarkten in de buurt en bij de dierenartsen en asiels een foto of postertje op met de vraag of iemand die kat mist.

Als je na een maand nog niks hoort dan kun je denk ik je kat als de jouwe beschouwen.
Als je het geld kunt missen, regel dan een kastratie en een apk (algemene kattenkeuring ;-) ) bij je dierenarts.
Ik weet zeker dat deze kat blij is met zijn nieuwe baasjes en vriendinnetjes. :edance:

Veel succes.
Groetjes Gerda
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Aangelopen kat laten castreren - graag jullie mening

Bericht door rissie »

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig of je al een keuze gemaakt hebt.
Ik zou hem in ieder geval ook gewoon laten helpen.
Gesloten