# Met nieuw kitten direct naar dierenarts

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gesloten
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

# Met nieuw kitten direct naar dierenarts

Bericht door Kelly Stark »

Hallo iedereen,

Ik ben Kelly, 25, samenwonend en net een huis gekocht. Mijn vriend en ik hebben twee fretjes, Max en Sammeke, allebei 3 jaar. Omdat wij al een hele tijd een katje willen, maar het op ons appartement te klein was, waren we al een hele tijd op zoek naar een kitten. Dit omdat onze fretjes voor veel katten "griezelig" lijken en een kitten nog heel goed kan wennen.

Zaterdag heb ik goed nieuws gekregen! Mijn katertje is geboren. Het is eentje van een heilige birmaan een een niet-raskat. De eigenaars zijn vrienden van mijn ouders, dus we gaan alles op de voet kunen volgen. Deze mensen geven het katje gratis aan ons. Nu zal dat niet ingeënt zijn, ontwormd zijn enz. Is het verstandig om direct bij de dierenarts te stoppen voor de inentingen enz? Ik wil niet dat het direct denkt dat ik het ga mishandelen of zo :???: Snap je? Anderzijds is het zo dat ik niet wil dat het mijn fretjes aansteekt of andersom. De fretten zijn wel ingeënt en komen niet echt buiten. Als het goed weer is, ga ik met hen aan de leiband wel eens buiten.

Ivm wennen aan de fretjes, ik denk eraan om een bench te lenen waar het kitten in het begin in kan als de fretjes spelen. Zo kunnen ze aan elkaar wennen zonder dat ze elkaar kunnen aanraken maar wel zien en ruiken. Wat denken jullie hiervan?

Groetjes en alvast bedankt!
Kelly
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hallo Kelly,

in veel andere topics op dit forum zul je de antwoorden op je vragen kunnen vinden. Dus het is handiger als je eerst daar even in kijkt/leest en als je dan nog vragen hebt, ze in deze topics aan te sluiten.

Verder vind ik het vreemd dat die mensen niet beginnen met ontwormen en enten, dus ja, absoluut gelijk bij de DA langs!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Bericht door Kelly Stark »

Hoi,

Ik heb daarnet alle onderwerpen overlopen maar er staat niets van fretjes tussen. Ik denk dat het toch anders is dan het laten wennen aan hond of kat. Ik vind van niet maar de meesten vinden fretten een scherpe geur hebben. Omdat fretjes bij nieuw gezelschap nogal eens gaan slepen met de nieuwkomer, zou ik graag weten hoe ik dat het best aanpak.

Ik heb ook een frettenbak in de woonkamer staan en het is de bedoeling dat de kat op haar eigen kattenbak gaat. Die zal in de veranda staan omdat het (denk ik) makkelijker is om de kat te leren niet op de frettenbak te gaan dan omgekeerd.

Groetjes Kelly
Gebruikersavatar
Bjørn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jun 2005 13:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Bjørn »

Hoi Kelly,

Je verhaal komt me bekend voor. Wij hebben een kitten van 12 weken en sinds vrijdag een nieuw katje van 7 weken.

Het katje was afkomstig van een boerderij en de laatste dagen verbleef ze bij het gezin waar wij ze gehaald hebben, totdat wij kwamen.

In het gezin hebben ze ook een fretje. Luna (de jongste) was daar helemaal niet bang voor en het fretje was terughoudend, maar wel nieuwsgierig. Meer ervaring heb ik niet met fretten, maar misschien helpt dit een beetje.

Om op je andere vraag terug te komen, ik zou als ik jou was gelijk naar de DA gaan.
Toen wij Luna gehaald hebben, werd ons verteld dat hij ontwormt en ontvlooid was. Wat bleek nu een dag later: Luna zat helemaal onder de vlooien. Wij zijn ook gelijk naar de DA geweest.

Met onze Sjors zijn we ook gelijk naar de DA geweest. Gewoon voor de zekerheid om te kijken of hij gezond is. De DA kan dat vrij vlug zien. Ook is ontwormen erg belangrijk. En... zoals je hierboven leest: ontvlooien ook.

In dit forum vindt je heel veel informatie die ons ook heel erg op weg heeft geholpen in onze beginperdiode met Sjors en nu ook met Luna.

Heel veel succes ermee en welkom op het forum!
Het uitlezen van een goed boek is als afscheid nemen van een goede vriend. (Voltair)
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hallo Kelly, welkom op het forum!

Als je alles van het begin af aan mee kunt maken, zou je misschien ontworming en ontvlooiing voor het katje kunnen brengen bij een bezoekje? Het is belangrijk dat de moederpoes ontvlooid en ontwormd wordt, en dat de kittens vanaf een week of 4 a 5 oud ook elke 3 weken ontwormd worden.

De eerste enting moet je niet laten geven als je het katje ophaalt; enting = stress en ophalen is ook stress, dus die stressmomenten moet je niet samen gaan voegen. Ik zou het katje een week na het ophalen (bij minimaal 8 weken en minimaal 500 gram) laten enten.

Je vraag over fretten komt mij van het forum hier ook niet bekend voor. Ik geloof niet dat er veel mensen met fretjes zijn hier.
Wellicht kun je daarvoor advies op een frettenforum vragen?

Voor de duidelijkheid van de topics wil ik je vragen om geen verschillende vragen in één topic te stellen, maar om je vraag in een al bestaand topic aan te sluiten (als die daar al niet beantwoord is).

In dit geval is de vraag over de fretten de enige vraag waarover je geen antwoord zult kunnen vinden via de zoekfunctie, en daarom wordt iedereen verzocht om alleen te reageren op de vraag over het laten wennen aan de fretten.

Succes!
h.g. Emma
Gesloten