# Jong katje van 4 weken

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

# Jong katje van 4 weken

Bericht door Sisterdew »

Ik heb donderdag een jong katje gevonden helemaal alleen langs het kanaal in diepenbeek.
Ben ermee naar de dierenarts geweest en zij schat het beestje op 4 weken oud.
Ik ben naar de bib geweest en heb een aantal boeken over katten gezocht, maar nergens staat iets in over hoe je moet zorgen voor zo'n jong katje, normaal doet de moeder dat immers nog.
De dierenarts heeft me een mengels van volle melk, room, eierdooier en suiker aangeraden, maar in de boeken lees ik dan dat katten eigenlijk niet tegen koemelk kunnen... . Wiske (zo heb ik haar gedoopt) heeft vandaag last van diaree, maar ik weet dus niet hoe ik haar kan helpen.
Mag ik haar al ontwormen?
Hoeveel eten heeft ze ongeveer nodig per dag (en welk eten dan best?)
Hoeveel zou ze nog moeten slapen per dag?

Hoop dat iemand we wat kan helpen, want het is best wel een lief schattig beestje, maar beetje frustrerend als je niet weet hoe je haar het best kan helpen...

Groetjes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hai Sisterdew,
Wat lief dat je je over het katje hebt ontfermd!

De combinatie van de dierenarts is bedoeld om haar wat sterker te maken. Kennelijk kunnen haar darmpjes dat niet aan; ze is of half verhongerd of ze kreeg alleen nog maar moedermelk.
Daarom zou ik teruggaan op vervangende moedermelk; de melkpoeder van RC is goed en kan met de fles gegeven worden. Als ze die verdraagt, kun je het dikker maken met witte Nutrix (rijstebloem kindermeel), en wat natvoer in een schaaltje gaan geven voor de smaak.
Als dat allemaal werkt, kun je wat goede babybrok (Royal Canin) weken met warm water en dat met het natvoer mengen, en ook wat droge babybrok aanbieden, met daarnaast een schaaltje water.

Ik zou dus nu eerst teruggaan naar melk om haar darmen tot rust te brengen. In plaats van de melkpoeder op te lossen met water, kun je dat ook met gekookt rijstenat doen, dat stopt een beetje.
Ontwormen mag vanaf vier weken, maar gebruik wel een goed middel. Dat had de dierenarts je eigenlijk mee moeten geven. Check haar ook even op vlooien en wrijf haar zonodig voorzichtig in met Frontline.

Zorg er verder voor dat ze warm blijft; leg een lekkere kruik bij haar waar ze wel bij weg kan kruipen, met een zacht doekje of een knuffel zodat ze haar moeder minder mist.

Kun je ook vertellen hoeveel ze weegt, of weet je dat niet? En loopt ze al, is ze al zindelijk (aan het worden)? Zo niet, dan moet je het buikje nog masseren (met de klok mee) om de ontlasting op gang te brengen en de darmen te stimuleren. Dit natuurlijk als de diarree over is ;-)

Als je nog meer vragen hebt, roep je maar hoor! Ik heb 2 jaar weeskittentjes opgevangen, dus ik denk dat ik je wel kan helpen ;-)

Veel succes met Wiske en ik hoop dat ze gauw opknapt!
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Bedankt voor het vlugge antwoord :-).

Wiske weegt 300gr, de dierenarts heeft haar nagekeken voor vlooitjes en schurftmijt (ofzo) in de oortjes en dat was allemaal in orde.

Ik ga morgen op zoek naar het melkpoeder (is het speciaal melkpoeder voor poesjes?). T is de eerste keer dat ik een kat heb eigenlijk (heb al 2 parkietjes en een hond), voel me dus vrij hulpeloos bij het grootbrengen.

Wiske was wel zindelijk, tot gisteren ging ze uit haar eigen op de kattenbak. Gisteren heeft ze dan eens een plasje op de mat gedaan en s avonds een poepje in een mand met allemaal kusens in. Vandaag heeft ze wel geplast in de kattenbak, maar haar poepjes niet in de bak. Ik hou de bak thans wel schoon.

Ben eigenlijk nog studente (zit in de blok periode), dus ik ga me weer achter de boeken zetten.
Bedankt voor het aanbieden van je hulp, je kan je zeker nog aan wat vraagjes van me verwachten ;-) .

Groetjes!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

300 gram is weinig, dus ik begrijp het advies van de dierenarts. Een gezond kitten weegt 100 gram bij de geboorte en komt gemiddeld 100 gram per week aan.
Om Wiske zo snel mogelijk op gang te brengen, moet je eigenlijk elke 3 a 4 uur eten aanbieden 8-) Da's vaak, dus wel een belasting, maar het is dan wel haar redding.

De RC melkpoeder is speciaal voor katjes en is, althans in Nederland, verkrijgbaar in dierenwinkels. Er zit een flesje bij in.
Andere goede merken (hier alleen via dierenarts verkrijgbaar) zijn KMR en Milkodog.
Goede ontwormingspasta kun je alleen bij de dierenarts krijgen (flubenol, vitaminthe).

Dat ze nu onzindelijk is, komt door de diarree. De aandrang is dan te groot om de bak te vinden, waardoor ze het overal droppen. Hopelijk trekt dat snel bij.

Hou haar goed in de gaten; ze kan snel uitdrogen door de diarree. Dat controleer je door haar nekvel iets omhoog te trekken; als dat blijft 'staan', is ze uitgedroogd en moet ze een infuus hebben. Uitdroging kan heel snel gaan en is gevaarlijk! Als het vel mooi soepel terugglijdt, is ze niet uitgedroogd.
Geef haar wat extra water met een pipetje, om uitdroging te voorkomen.

En nu hopen dat ze snel opknapt ;-)
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Is er toevallig iemand op het forum die weet waar ik het melkpoeder van RC kan vinden in de buurt van Hasselt??

Alvast bedankt!

(was ik nog vergeten te zeggen, Wiske kan al redelijk goed stappen, soms wel wat wankel, maar als je haar naam roept of met je vingers op de grond tikt loopt ze zo snel als ze kan naar je toe.. :smile: .

Ik hou jullie op de hoogte (heb haar juist in de keukenweegschaal gezet en ze weegt nog steeds 300gr :-( )
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Hallo, chic van je om je onervaren over dit kittentje te ontfermen Sisterdew ! En in de blok nog wel. Het zorgen voor en knuffelen van een katje kan echter wel een rustgevend effect hebben, en ook het spinnen kan zeer weldadig zijn voor de mens, naar het schijnt, dus misschien is het wel voorbestemd dat jullie elkaar in tijden van stress gevonden hebben...
Even concreet: hebben jullie daar nergens een Tom&Co in de buurt? Ik ben dan wel van Adegem (de andere kant van Vlaanderen dus) maar deze zijn overal in Vlaanderen wel te vinden. Daar koop ik de voeding voor Evita, en ze hebben daar ook een zeer groot gamma van Royal Canin.
Succes met het kittentje en met de examens !!

EDIT:

Hallo, ik heb even opgezocht, en er is inderdaad een Tom & Co in Hasselt: Veldstraat 170
Als het een eindje is, kun je misschien best even bellen om te vragen of ze die voeding in voorraad hebben voor je de tocht voor niets maakt: 011/25.57.56

<url verwijderd door moddy>
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Hey!

Bedankt voor het zoeken naar een plaats in hasselt waar ze het hebben :smile: .
Wiske is een uurtje geleden nog op de kattenbak geweest en het was al wat vaster, dus dat is toch al positief!

Moet wel eerlijk bekennen dat ik niet vanplan was om het katje te houden toen ik het meenam (met de parkietjes in huis die normaal altijd uit hun kooi zijn..). Maar de dierenarts zei dat ze in het asiel waarschijnlijk een spuitje zou krijgen omdat ze nog zoveel zorg nodig had :-( . En ik had het katje nu net meegenomen om het niet te laten doodgaan. Eigenlijk komt het nog goed uit dat ik in de blok zit nu, daarmee ben ik ook wel nog 2 volle weken 24u/ 24u thuis...Ik hoop alleen dat ze niet meer zo vroeg wakker wordt. Maar neem nu gewoon al wat te eten mee, zodat ik haar onmiddellijk eten kan geven..dan zal ze wel vlug slapen.
Ze slaapt trouwens bijna de hele dag. Maar als ze wakker is (ongeveer een half uurtje tot een uurtje dat ze wakker is), dan eet ze en speelt ze toch een beetje, gaat op onderzoek uit en komt ze even spinnen op mijn schoot. Is het normaal dat ze zoveel slaapt? of is dat een slecht teken?

Ik trek morgen naar de Tom & Co (mijn vriend heeft ook een foto getrokken van het poesje, wanneer ik t ook op pc heb zal ik het hier proberen te posten)

Bedankt!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Het is normaal dat ze zoveel slaapt. Ze is te mager, en is haar moeder en vermoedelijke andere nestgenootjes kwijt, dus ze heeft heel wat te verwerken in haar korte leventje. Ook heeft ze nog niet de echte speel-leeftijd; normaliter gebeurt dat nu vanuit het veilige nest en grijpt moederpoes in als het te gek wordt.

Als je dat liever doet, kun je haar ook als ze wat ouder is, naar een opvang of asiel brengen. Stichting A.P.M.A. zorgt volgens mij ook voor jonge kittens, dus er zijn ook wel instellingen voor kittens van deze leeftijd.
Maar het kattenvirus neemt gauw bezit van je, hoor ;-) Voordat je het weet, hecht je je aan haar.
Ze groeit op samen met de parkiet en de hond en ziet jou als de moeder, dus je kunt haar eventuele kijken naar de vogel makkelijk afleren.
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Blij te horen (lezen) dat er wat beterschap in haar toestand lijkt te komen. Het is inderdaad zo dat je je heel snel gaat hechten aan een poes. Mijn man was vroeger absoluut geen kattenpersoon, maar eerst heeft mijn Mousty zijn charmes op hem losgelaten (die schat is helaas een hele tijd geleden gestorven), en nu heeft Evita gewoon helemaal zijn hart verroverd! Tijdens de blokperiode had Mousty de gewoonte zich op mijn boeken te leggen (zodat hij de aandacht kreeg natuurlijk), en als ik hem er dan afhaalde ging hij er dan net boven liggen op mijn bureau, en meestal viel hij daar in slaap.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Wiske heeft vandaag al haar plasjes en poepjes in de kattenbak gedaan :-), ze is er dan ook altijd uit eigen beweging op gegaan, dus dat zit wel weer goed denk ik.

Had ook naar Tom en Co gebeld, ze zouden deze middag RC melkpoeder hebben, maar de lading was niet toegekomen :-(. Heb dan ook anderhalf uur rondgereden en uiteindelijk Cat-milk gevonden. Is ook melkpoeder voor poesjes. Ze lijkt het wel niet te lusten :-(.

Zit hier nu trouwens voor het eerst zonder poesjes (ze zit nu bij mijn mama in de zetel) en mis haar al wel wat in de buurt... . Ik ga ze dus zeker niet meer wegdoen :-).

Bedankt voor de tips allemaal.

EDIT:

Ik heb haar vandaag door de dag nog steeds de mengeling die de dierenarts had aangeraden gegeven (volle melk, met room, eigeel en suiker), omdat ze nog geen brokjes eet.
Sinds ik het melkpoeder heb heb ik dat aan haar gegeven, maar ze eet er niet veel van...ze zal nog even moeten wennen denk ik.
Ik denk ook wel dat Wiske er doorkomt :smile: . Ga haar morgenvroeg weer wegen en hoop dat er weer wat bij is.

Heb ook de babybrokjes van RC gehaald, maar daar ga ik nog even mee wachten totdat ze wat aangesterkt is. Of zou ik morgen toch al eens wat geweekte brokjes geven? Breng ik dan haar darmpjes niet nog meer in de war? Als ik bvb smorgen t melkje van t melkpoeder geef en dan door de dag een keertje probeer met de brokjes?

groetjes!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat laatste kan goed hoor. Brokjes zijn vaster, dus ook steviger voor de darmen. En zo te horen gaat het goed.
Als ze de catmilk en het geweekte brok niet lekker vindt, dan gewoon nog even doorgaan met het mengsel van de dierenarts. Ze moet even op krachten komen, maar het klinkt allemaal erg bemoedigend :grin:
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Klinkt heel goed allemaal, jammer dat je niet direct geholpen kon worden bij Tom & co. Het niet lusten van melk, water of voeding klinkt me heel bekend hoor ! Poesjes kunnen een heel sterk karakter hebben, voorbeelden daarvan genoeg op dit forum! Maar ja, dat is dan het leuke eraan ook, ze laten zich niet zomaar vertellen wat ze moeten doen of laten, en zo weet je dat, als ze naar jou komen of op je schoot kruipen, het is omdat ze echt bij jou willen zijn en niet omdat ze moeten. Hou ons op de hoogte he !!
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Wiske heeft vandaag goed gegeten :smile:. Ik heb de indruk dat ze iets minder slaapt en wat meer probeert te spelen (ze blijft miauwen totdat je haar aait of een beetje met haar 'vecht'). Ik veronderstel dat het dan wel de goede richting uit gaat, want als je je niet goed voelt zal je ook wel niet spelen denk ik.
Mijn hondje (een dwergschauzer van 9 jaar) heeft ondertussen ook al geleerd van het eten van de poes af te blijven (als ik in de buurt ben toch) :???: . Ik doe niks anders dan zeggen hoe flink hij wel niet is dat hij gewoon wacht ;-) , wanneer Wiske gedaan heeft met eten krijgt hij een koek.

Ik heb al een paar foto's van Wiske op de computer staan, maar ik heb geen idee hoe ik hem online moet krijgen.
Bedankt voor het meeleven en de tips![/img]
Gebruikersavatar
sofievdd
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 14 mei 2005 20:17
Locatie: Adegem
Contacteer:

Bericht door sofievdd »

Je kunt wel al een klein fotootje bij je profiel invoeren, dacht ik, zo hebben we wel al een idee, ik ben heel benieuwd !! Wel goed van je dat je je hondje beloont om goed te leren met de poes omgaan, volgens mij kan Wiske geen beter baasje getroffen hebben !
Je hebt ook wel gelijk wat ziek zijn betreft: dan zou ze niet zo actief zijn, en zelfs met rust willen gelaten worden, en in een hoekje wegkruipen. Ik ben zeker geen dierenarts maar het klinkt alsof het de goede kant uitgaat.
nieuwe capriolen van Evita op http://users.telenet.be/sofievdd/evita/
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Wiske weegt 400gr :grin: . Het kattenmelkpoedertje gaat ondertussen vlot binnen en ze lust de geweekte babybrokjes van RC ook :smile:.
Ik heb ook de indruk dat ze al flink gegroeid is (ze kan ondertussen al trapjes op en af en dat lukte vorige week niet).

Ik heb geprobeerd om mijn foto's minder groot te maken (in Kb), maar dat is me tot nu toe nog niet gelukt :icon_shifty: . Van zodra ik 10 posts heb, komen ze online, beloofd!

T gaat ook steeds beter met de hond. Wiske en Frits liggen soms zelfs samen te slapen onder de tafel 8-) .

Tot binnenkort

Sisterdew

EDIT 5 juni:

Ik doe mijn best. Het heeft wel geholpen dat ik altijd thuis ben denk ik. Wiske kreeg iedere keer nadat ze wakker werd wat eten.
Ze slaapt nu al 2 dagen in de keuken, samen met de hond. En dat gaat blijkbaar goed. Ben ik wel blij om. 's Morgens liggen ze altijd bij elkaar 8-) .
Ik heb gisteren ook de hoeveelheid RC babybrokjes afgewogen die ze op een dag nodig had en ze heeft alles flink opgegeten :smile:. Heb haar 's avonds zelfs nog een beetje melk (van t poedertje) gegeven en dat ging ook nog vlot naar binnen.

Bedankt voor t meeleven allemaal!

:kissykissy:

EDIT 6 juni:

Ik heb de indruk dat Wiske flink aan het groeien is :grin: . Ze kan al zelf op de stoel klimmen en gaat weer beter op de kattenbak. Bijten gaat steeds beter, maar dat probeer ik binnen de perken te houden.

Nu heb ik weer een vraagje: hoe kan je een kat belonen als ze iets goeds doet? Je kan haar wel aaien en zeggen dat ze flink is, maar is dat bij een kat wel zo effectief? En hoe straf je een poesje best? Ik weet dat belonen beter is dan straffen, maar weet niet zo goed hoe dat aan te pakken... . Je kan haar geen koekje geven zoals bij een hond eh.... .

Alvast bedankt!

(en foto's staan heel binnenkort online)

x

Hier ben ik weer ;-) .
Alles gaat goed met Wiske. Ze weegt ondertussen 1,4 kilogram. Ze is nu ook een echte fletsdoos geworden.
T gaat ook heel goed met de hond. Zelfs bij vreemde honden heeft ze geen probleem. Bij de dierenarts voor haar inenting zat er een hondje naar haar te grommen en te blaffen, maar ze bleef er heel rustig en nieuwsgierig onder.

Heb nog eens geprobeerd foto's op t forum te krijgen, maar t lijkt me maar niet te lukken :icon_shifty:

Tot binnenkort
Laatst gewijzigd door Sisterdew op 30 jul 2005 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten