# Jong katje van 4 weken

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Als ze je bijvoorbeeld begint te bijten, kun je haar het beste op de grond zetten en even negeren. Het zal niet meteen effect hebben, maar op een gegeven moment zal ze het doorhebben.

En als ze iets goed doet, gewoon lekker aaien :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Laat het ook met je stem merken. Lief en hoog is belonend en lief en boos en laag is bestraffend. Maar zeg bestraffend niet teveel, gewoon duidelijk 'NEE!' of 'EH-EH' en na een tijdje hebben ze je gauw door ;-)
Maar later wel weer vriendjes maken :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Fijn dat Wiske het zo goed doet! Ik ben heel benieuwd naar de foto's van haar en de hond! :grin:

Als je alleen honden gewend bent, is het denk ik wel goed om te beseffen dat een poesje nooit zo gehoorzaam zal worden als de meeste honden zijn. Poezen zijn van nature veel eigenzinniger. (en dat heeft ook zo z'n charme vind ik ;-) )
Verder doen wij het op dezelfde manier; laag, boos en duidelijk NEE zeggen als ze iets stouts doen, en normaal of lief en hoog praten als ze gewoon lekker bezig zijn. Ik heb zelf gemerkt dat het beter werkt als je niet teveel verbiedt, maar alleen een paar dingen die écht niet mogen, zoals in de kast of op het aanrecht springen en de planten molesteren.
Sisterdew
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2005 17:23

Bericht door Sisterdew »

Ik heb je tips al uitgeprobeerd en gemerkt dat ze t vlug door heeft.
Ik wil wiske niet te veel verbieden denk ik,ze mag niet op de tafel en ze mag niet meer aan de broek omhoog klimmen tot op je schouder. En ze mag natuurlijk niet te dicht bij de parkietjes komen (maar daar toont ze nog geen interesse in :smile: ).
Ik ben nu op zoek naar een krabpaal/slaapplaats.Heb al wat gekeken op het forum en vind die van de ikea het mooiste. Maar is deze wel geschikt om de nagels aan te krabben? We hebben immers ook rieten stoelen, gaat ze dan niet denken dat ze daar ook aan mag krabben? Wanneer beginnen ze met het scherpen van hun nagels?Tot nu toe heb ik het haar nog niet zien doen, maar ik wil het haar wel liefst vanaf de start goed aanleren....

Ik ga maar weer eens studeren.

groetjes!
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Nu ze nog zo jong is, kun je haar ook dat makkelijk leren. Ik ken de krabpaal van Ikea niet, maar je hebt ook van die plankjes die je op de vloer legt. Die kosten iets van 6 euro en werken perfect. Mocht ze later dan toch aan een rieten stoel willen krabben, dan zet je dat plankje er even voor.

Nageltjes scherpen is iets wat ze van jou moet leren (jij bent haar moeder :-P ), dus als je zo'n plankje koopt, doe het dan met haar voorpootjes even voor en dan heeft ze het zo door.
Dat is het voordeel van een katje zo klein vinden: ze leert alles van jou, dus ze leert precies wat jij wel en niet goedkeurt.

Als ze echt iets doet dat niet mag en ze reageert niet zoals ze nu doet, dan kun je haar zachtjes in haar gezicht blazen. Dat doet de moederpoes ook als haar kitten iets doet wat niet mag.

Fijn dat het zo goed gaat! :grin:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb de krab- en ligpaal van de IKEA. :smile: Ze liggen er heel graag in en ik vind 'm ook erg mooi staan. Krabben doen ze er echter niet veel aan. Daarom heb ik ook nog twee van die plankjes, waar Emma het ook over heeft, tegen de muur getimmerd. Hier krabben ze wel veel aan. Als ik zelf met mijn nagels over de krabplank ga, komen ze er al aanrennen om te krabben. En toen ze klein waren, pakte ik vaak even hun pootjes vast en maakte de krabbeweging op de plank. Dit deed ik vooral als ze op een andere plek aan het krabben waren.
Maar het zijn eigenwijze mormels hoor! Ze krabben nog steeds weleens 'zomaar' aan de bank en als ik dan NEE roep, kijken ze me aan met een blik van: He? Sinds wanneer mag dit niet? :roll:

Laat je gauw een foto zien? Ik ben heel benieuwd naar Wiske! :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Een kokosmat vinden ze vaak ook leuk! Hier krabben ze er beide aan en ik heb het ze geeneens aangeleerd ;-) En de mat geeft geen kik! 8-)
Gesloten