Kitten voer

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Kitten voer

Bericht door MKkitten »

Hallo allemaal,
Vorige week hebben wij onze kitten milkshake opgehaald. Hij is inmiddels 11 weken. Hij doet t erg goed. Het eet , speelt , slaapt en poept.
Ik word echter heel onzeker over het voer wat hij ‘hoort’ te krijgen. Hij kreeg bij de vorige mensen een zakje whiskas junior in de ochtend en een zelfde zakje in de avond. Gedurende de dag staan er Felix junior brokjes die hij kan eten. Hij eet in kleine beetjes elke keer toch z’n natvoer op en een klein beetje brokjes. Z’n drollen zijn gewoon goed hard.

De dierenarts zei dat het beter is om meer brokjes te geven want dat zou beter voor z’n gebit zijn. Mijn persoonlijke mening is een combinatie van nat en droog. 2 vragen die ik hier bij heb; aangezien Google tig tegenstrijdige antwoorden geeft.

1. Is het niet te veel of te weinig wat hij nu krijgt? Sommige zeggen 50 gram per kg lichaamsgewicht. Hij weegt 1,2kg maar eet dus nu 160 gram natvoer per 24u. Anderen zeggen een kitten kan niet teveel eten of regelt het zelf.
2. Ben niet helemaal bekend in de kattenvoer wereld , maar heb niet het idee dat whiskas junior echt kwaliteit is qua hoeveelheid vlees etc. Dat zelfde idee heb ik bij Felix. Heb nu wild freedom voor kitten in bestelling want hier zou meer vlees en goede dingen in zitten.

Het is onze eerste kitten dus hopelijk hoor ik wat van jullie. Groetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voer

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
MKkitten schreef: 06 jun 2023 11:18 Ik word echter heel onzeker over het voer wat hij ‘hoort’ te krijgen.
Hij 'hoort' kwalitatief goed voer te krijgen. Whiskas en Felix zijn geen kwalitatief goede voeren ;)

Je kunt even op het forum zoeken maar je wilt voer waar een hoog vleesgehalte in zit. In Whiskas en Felix is dat niet het geval. b.v. hier https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 31#p763931

Ze zullen overigens niet zomaar neervallen van wat slechter voer hoor. Katten zijn meesters in aanpassing. Maar als je het voor de gezondheid op lange duur bekijkt dan kun je het beste kiezen voor kwalitatief goed voer.
MKkitten schreef: 06 jun 2023 11:18 De dierenarts zei dat het beter is om meer brokjes te geven want dat zou beter voor z’n gebit zijn.
Proest... :evil: Een dierenarts heeft over het algemeen GEEN verstand van voer. Dat bewijst deze uitspraak maar weer eens (bij hem moet je dus NIET zijn voor advies over voer). Brokjes zijn absoluut niet beter voor zijn gebit. Het beste is vers vlees met hele botten e.d. (natuurlijk voer). Maar dat is waarschijnlijk nog een stap te ver voor die kleine. Maar brokjes zijn eigenlijk het slechtste wat een kat kan krijgen. Te weinig vocht, hoog in koolhydraten/suikers. Waardoor ze dus ook gewoon tandplak e.d. ontwikkelen. (het is een fabeltje dat brokken goed zijn voor de tanden wegens het schuren, dat is bij katten niet zo.) Van natvoer krijgen ze overigens ook tandplak (dus daardoor is het niet beter) maar omdat je dan kunt kiezen voor minder koolhydraten/suikers en meer vlees en vocht is het wel gezonder.

Dat gezegd hebbende kan ik me ook voorstellen dat het geven van brokken makkelijk is. Zeker voor kittens (die veel kleine maaltijden moeten krijgen). Dus daarvoor is een combinatie van nat en droog inderdaad het beste (voor nu tijdens de kittentijd).

Een kitten kan eigenlijk onbeperkt voer krijgen. Ze regelen vaak zelf hoeveel ze nodig hebben.
Je kunt het even uitmeten (met een digitale keukenweegschaal) en kijken of hij niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid krijgt zoals op de verpakking staat (die vaak al redelijk ruim genomen is).

Op de site voerwijzer.com kun je heel veel vinden over voer.
https://www.voerwijzer.com/
https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/

Heb je de brokjes of het natvoer van Wild Freedom in bestelling staan?
De brokjes zijn volgens mij goed qua kwaliteit. Het droogvoer geloof ik iets minder.
(zie de site van catmoneo)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Kitten voer

Bericht door MKkitten »

Hoi bedankt voor je antwoord. Al een geruststelling dat ik dan inderdaad niet teveel of weinig geef. In mijn beleving eten katten sowieso zelf wanneer ze honger hebben en niet op gezette tijden. Qua merk en wat dan goed zou zijn zie ik door de bomen t bos niet meer. Ik heb het blikvoer (natvoer) van wild freedom besteld. Wat ik daar uit op maakte is dat het vlees gehalte redelijk hoog is. Zodra z’n Felix brokken op zijn zal ik daar dan ook naar een andere kwaliteit brok over gaan. Voor mij is gemak ondergeschikt aan wat goed is voor mijn kitten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten voer

Bericht door Rik »

MKkitten schreef: 06 jun 2023 12:31 Qua merk en wat dan goed zou zijn zie ik door de bomen t bos niet meer. Ik heb het blikvoer (natvoer) van wild freedom besteld. Wat ik daar uit op maakte is dat het vlees gehalte redelijk hoog is.
Ja, het is een jungle wat betreft verschillende voeren.
Maar als je het een beetje onderzoekt (en etiketten leert lezen) dan wordt het vanzelf wat duidelijker.
Blikvoer van Wild Freedom is prima hoor (goed zelfs). Hoog vleeshalte en weinig koolhydraten.
https://www.catmoneo.nl/wild-freedom/

Vandaar dat ik vroeg of je het droogvoer of natvoer had want het droogvoer schijnt wel veel koolhydraten te hebben
https://www.catmoneo.nl/wild-freedom-brok/

In principe zou BARF het beste zijn (hier lees je ook meer over op voerwijzer.com).
Dat is vers vlees met botten en organen (in stukken dus). Dat is het meest natuurlijk voor de kat.
Maar ook behoorlijk veel werk in uitzoekwerk e.d. (zeker voor een kitten).

Ik geef hier dan ook KVV (kant en klaar vers vlees). Worsten gemalen vlees, organen en botten uit de diepvries.
Niet bewerkt en zonder al teveel toevoegingen. Maar dan moet je wel in maaltijden doen (wat volgens mij op den duur toch het beste is maar de meningen lopen daarover uiteen). Daarna heb je de natvoeren en dan pas de brokken (zie ook https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/).

Zoals je begrijpt heb ik het niet zo op met brokken ;) Maar zeker in de kittentijd is dit wel nodig en handig omdat kittens gewoon onbeperkt mogen eten. Dat is met maaltijden geven (wat met natvoer nodig is) veel moeilijker.

Maar je bent goed op weg hoor :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie