Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Hallo allemaal,

Ik heb hier al veel gelezen maar toch zou ik een beetje hulp wel fijn vinden.

Ik heb vorige week maandag een kitten (kater) opgehaald, in huis is al een poes van 3 jaar aanwezig.

Nu wil de poes alleen maar vluchten naar buiten...ik laat haar maar gaan omdat ik niet weet hoe ik het moet aanpakken.

Als misty (poes) binnen is en de kitten ziet gaat ze grommen en blazen en vervolgens wil ze dus weg, moet ik haar laten gaan of is dit een stukje waar ze doorheen moet?

Verder heb ik hier ook nog een kindje van bijna 2 rond lopen en de poes gromt op zulke momenten ook naar mijn zoontje wat ik wel een eng idee vind ze is wel van het aanvallen naar mensen als het haar niet zint...

Nu probeer ik misty vooral kennis te laten maken als mijn zoontje op bed ligt en hij zich er niet mee kan bemoeien...

Als ik weg ben zit de kitten apart en dan vind misty na een tijdje haar rust weer in huis maar zodra ik binnen kom wilt ze direct naar buiten.

De eerste dag durfde ze in de avond helemaal niet meer binnen te komen na 2 uur was het me eindelijk gelukt ( ze mag niet snachts buiten zwerven) dus ergens zie ik wel kleine ministapjes vooruitgang maar zou willen dat ze zich ook weer op haar gemak voelt binnen en niet het idee heeft dat ze naar buiten moet vluchten.

Wie heeft er advies voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken..

Moet ik bang zijn dat misty aanvalt met haar gegrom en geblaas als ze niet naar buiten kan vluchten?

Ik vind het erg lastig.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1691
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Asse-Poes »

Hoi Lindy
Hoe is de introductie tussen kitten en poes gegaan?
Er is hier een subforum, gedrag en opvoeding, daar staan veel tips.

Ik heb zelf nooit problemen ondervonden als er een nieuwe poes bij kwam.
1 dag een beetje blazen naar de indringer/nieuwkomer en daarna was het over. (Ik deed de introductie dus niet volgens het boekje.. foei)
Hier in huis werd de rangorde snel vastgestelde bleef er vrede in huis.
Sommige katten liggen elkaar echter totaal niet en soms gaat dat ook nooit veranderen.
Maar geef niet op, er zijn genoeg tips op het gedragforum waar je wat mee kunt.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=61



Maar waarschijnlijk heb ik veel geluk gehad 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1691
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Asse-Poes »

Rik schreef: 26 aug 2022 17:28

Ten tweede is het buiten laten van een kat tijdens introductie met een andere kat of kitten niet handig (op zijn zachtst gezegd). Ze heeft een uitweg en zal straks alleen maar binnenkomen om te eten en steeds langer wegblijven (met steeds meer risico dat ze sowieso niet meer terugkomt om wat voor reden dan ook).

Hoe meer ze met elkaar geconfronteerd worden, hoe sneller ze een elkaar gewend zullen zijn.
Dus Misty niet meer naar buiten laten gaan.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Metsan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 aug 2022 14:27

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Metsan »

Lindy_x schreef: 10 nov 2022 08:18 Nu wil de poes alleen maar vluchten naar buiten...ik laat haar maar gaan omdat ik niet weet hoe ik het moet aanpakken.
Hoi,
dit is ook lastig, maar ik zou haar gewoon naar buiten laten gaan. En elke keer als ze thuiskomt om te eten, véél aandacht geven, iets lekkers geven... Beide katen tegelijkertijd eten geven... Het komt wel goed! ;-) Eén van mijn poezen deed hetzelfde, het duurde 6 maanden, en daarna kwam zo zoals vanouds weer in huis wonen. Sterkte! :grin:
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Hallo,

Het is al even geleden maar nog steeds up en downs, eigenlijk wil Misty meer rust en Sammy wil spelen.
Misty is nog steeds graag buiten maar komt wel gewoon naar binnen, af en toe daagt ze Sammy ook wel uit maar vaak gaat het dan over naar blazen en grommen 🙈 ( Sammy springt er ook gewoon boven op)

Volgens mij accepteerd ze zijn aanwezigheid wel maar ze wil wel met rust gelaten worden, tijdje terug ging het iets beter als dat het nu weer gaat. Het is gelukkig niet zo dat ze met elkaar vechten 😊

Nu krijg ik van mensen te horen dat als ik er nog een jonge kat bij neem dat Sammy (8mnd) en de nieuwe kitten dan naar elkaar toe zullen trekken en dat misty (3jaar) dan meer rust zou krijgen?

Ik heb zelf wel het idee dat er bij Misty nog veel angsten zitten en vraag me dan ook wel af waar ik goed aan doe😊 misschien zijn er mensen met ervaringen in een soort gelijke situatie.

Groetjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1691
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou zelf niet beginnen met een 3e kat als de huidige 2 nog niet echt met elkaar overweg kunnen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 07 mar 2023 01:58 Ik zou zelf niet beginnen met een 3e kat als de huidige 2 nog niet echt met elkaar overweg kunnen.
Het probleem is natuurlijk dat het kitten de oudere kat nu opzoekt.
Die wil namelijk spelen, spelen, spelen.
Met een tweede kitten zou dat probleem minder kunnen zijn (of zelfs opgelost).

De enige andere optie is een (her)introductie (meer voor het laten wennen van de oudere kat dan voor het kitten).
Maar daar kun je het speelgedrag van een kitten niet mee oplossen.

Het is een veel gesteld punt, dat je een oudere kat geen plezier doet met een kitten (en dat je er dan beter gelijk twee kunt nemen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Rik schreef: 07 mar 2023 11:42 Het probleem is natuurlijk dat het kitten de oudere kat nu opzoekt.
Die wil namelijk spelen, spelen, spelen.
Met een tweede kitten zou dat probleem minder kunnen zijn (of zelfs opgelost).

De enige andere optie is een (her)introductie (meer voor het laten wennen van de oudere kat dan voor het kitten).
Maar daar kun je het speelgedrag van een kitten niet mee oplossen.

Het is een veel gesteld punt, dat je een oudere kat geen plezier doet met een kitten (en dat je er dan beter gelijk twee kunt nemen).

Gisteren bij de dierenarts geweest en ook zij zegt dat een jonge kat erbij misschien toch beter is voor de oudere kat, er werd toen ook wel gezegd beter 2 maar ik was eigenwijs🙈🙈 de oudere kat is een boerderijkat en de jongste is een kruissing ragdoll/maine coon. Nu weet ik ook niet goed als ik nog voor een kat erbij zou gaan wat voor kat is het beste 🙈

Verder nog de vraag een herintroductie hoe zou ik dat kunnen doen? Het gaat inprincipe goed tussen hun zolang Sammy (de jongste) haar met rust laat, ze spelen ook af en toe maar dat gaat over naar een grommende en blazende misty. Nu heeft ze ook nog waarschijnlijk astma waar ze ook meer last van krijgt bij opwinding ( hiervoor staat een afspraak bij de dierenarts)

Al met al speelt er best veel en ik wil het beste voor beide katten 😊 vind het dus alleen erg lastig wat nu het beste is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Rik »

Lindy_x schreef: 07 mar 2023 11:57 Verder nog de vraag een herintroductie hoe zou ik dat kunnen doen? Het gaat inprincipe goed tussen hun zolang Sammy (de jongste) haar met rust laat, ze spelen ook af en toe maar dat gaat over naar een grommende en blazende misty.
Je zult hoofdzakelijk met Misty moeten werken aan speelsheid en acceptatie van de opdringerigheid van Sammy.
Ze moet comfortable zijn in de omgeving van Sammy.
Ze moet weten dat ze uitwegen heeft om zich terug te trekken (maar je wilt natuurlijk niet dat ze dat altijd doet).

Of je moet Sammy iets anders geven waarmee die zich bezig kan houden.

Zie het als dat je zelf 40 jaar bent, lekker op zijn stoel een boekje zit te lezen, en constant lastig gevallen wordt door een kleuter van 4 die alleen maar wil spelen en aandacht wil. Wat doe je daarmee? (omschrijf ik dat zo goed? :lol: )

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt met beide te spelen?
Hopelijk kun je de speelsheid in Misty nog een beetje opwekken.
Het is ook nog wel kort maar hopelijk is Misty niet te oud (of heeft het verleerd) om even lekker met zo'n kleine te rollebollen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Rik schreef: 07 mar 2023 13:08 Je zult hoofdzakelijk met Misty moeten werken aan speelsheid en acceptatie van de opdringerigheid van Sammy.
Ze moet comfortable zijn in de omgeving van Sammy.
Ze moet weten dat ze uitwegen heeft om zich terug te trekken (maar je wilt natuurlijk niet dat ze dat altijd doet).

Of je moet Sammy iets anders geven waarmee die zich bezig kan houden.

Zie het als dat je zelf 40 jaar bent, lekker op zijn stoel een boekje zit te lezen, en constant lastig gevallen wordt door een kleuter van 4 die alleen maar wil spelen en aandacht wil. Wat doe je daarmee? (omschrijf ik dat zo goed? :lol: )

Ik weet niet of je al geprobeerd hebt met beide te spelen?
Hopelijk kun je de speelsheid in Misty nog een beetje opwekken.
Het is ook nog wel kort maar hopelijk is Misty niet te oud (of heeft het verleerd) om even lekker met zo'n kleine te rollebollen.
Uhmm ja misty is op haar tijd nog wel speels, als ik met ze samen speel is misty meer aan het grommen, savonds vangt ze nog wel de snoepjes uit de lucht en dat laat ik Sammy ook doen, het is echt heel wisselvallig hoe het gaat met hun. Sammy wil indd graag spelen en misty wil haar rust 🫣 met mooi weer is ze graag buiten maar ze ligt in nog wel in de woonkamer op de krabpaal of stoel en Sammy ligt dan op de andere krabpaal. Ze kunnen eigenlijk overal liggen en dat doen ze ook wel, ook bij elkaar in 1 ruimte.

Haha jaa ik ben iets jonger als 40 maar heb hier ook nog zo'n draakje van 2 rond lopen 😂 dat kan indd wel eens irritant/vervelend zijn 🤪

Maar wie zegt dat zo'n derde kat niet achter misty aangaat? Dat ze straks 2 van die terroristjes achter zich aan heeft lopen😅
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Rik »

Lindy_x schreef: 07 mar 2023 13:16 Maar wie zegt dat zo'n derde kat niet achter misty aangaat? Dat ze straks 2 van die terroristjes achter zich aan heeft lopen😅
Omdat ze wel vrij snel in de gaten hebben dat achter elkaar aan crossen leuker is dan Misty uit te dagen.
Maar je weet het natuurlijk nooit zeker.
En dan moeten die twee natuurlijk ook wel weer met elkaar matchen.

Maar Sammy is er pas vanaf vorige week maandag hé.
Dan zou ik het nog wel eventjes aankijken. Misschien dat Misty nog wat bijdraait.
Ik zou het niet vele maanden aankijken maar een paar weken moet wel mogelijk zijn.

Als Misty erg loopt te grommen als je samen speelt, dan is ze nog niet aan de situatie gewend.
Je moet haar vooral belonen als ze speelt met Sammy in de buurt. Positieve associatie.
Hopelijk trekt ze dan snel iets bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Rik schreef: 07 mar 2023 13:35 Omdat ze wel vrij snel in de gaten hebben dat achter elkaar aan crossen leuker is dan Misty uit te dagen.
Maar je weet het natuurlijk nooit zeker.
En dan moeten die twee natuurlijk ook wel weer met elkaar matchen.

Maar Sammy is er pas vanaf vorige week maandag hé.
Dan zou ik het nog wel eventjes aankijken. Misschien dat Misty nog wat bijdraait.
Ik zou het niet vele maanden aankijken maar een paar weken moet wel mogelijk zijn.

Als Misty erg loopt te grommen als je samen speelt, dan is ze nog niet aan de situatie gewend.
Je moet haar vooral belonen als ze speelt met Sammy in de buurt. Positieve associatie.
Hopelijk trekt ze dan snel iets bij.
Ohh nee Sammy is hier al vanaf 31 okt, mijn eerste bericht is een oud bericht en daar heb ik van de week zelf weer op gereageerd met een nieuwe vraag😅 ze zijn dus al een paar maandjes samen nu 😅
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Rik »

Lindy_x schreef: 07 mar 2023 14:04 Ohh nee Sammy is hier al vanaf 31 okt, mijn eerste bericht is een oud bericht en daar heb ik van de week zelf weer op gereageerd met een nieuwe vraag😅 ze zijn dus al een paar maandjes samen nu 😅
Oeps, dat had ik even gemist.

Ja, als het nu nog steeds niet goed gaat en Misty gromt nog steeds naar Sammy, dan denk ik dat het niet veel beter zal worden.

In hoeverre zoekt Sammy Misty nu nog op (want hij zal inmiddels wel in de gaten hebben dat zij daar niet zo van gediend is)? Bij een derde kat zul je wel zeker moeten weten dat het dus een match is met Sammy. Want ook Sammy is inmiddels 8 maanden en het venster waarbinnen je een speelmaatje voor Sammy kunt introduceren wordt ook snel kleiner.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lindy_x
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 nov 2022 08:02

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Lindy_x »

Rik schreef: 07 mar 2023 14:22 Oeps, dat had ik even gemist.

Ja, als het nu nog steeds niet goed gaat en Misty gromt nog steeds naar Sammy, dan denk ik dat het niet veel beter zal worden.

In hoeverre zoekt Sammy Misty nu nog op (want hij zal inmiddels wel in de gaten hebben dat zij daar niet zo van gediend is)? Bij een derde kat zul je wel zeker moeten weten dat het dus een match is met Sammy. Want ook Sammy is inmiddels 8 maanden en het venster waarbinnen je een speelmaatje voor Sammy kunt introduceren wordt ook snel kleiner.
Sammy blijft proberen en duikt er soms ook echt boven op. Andere keer loopt hij weg als ze gromt dus echt heel verschillend. Misty haar af en toe ook wel ff polshoogte nemen bij Sammy maar zodra Sammy daarop reageert gaat ze toch weer in de verdediging. Ene keer gaat beter als de andere keer en er is een korte periode geweest dat ik toch dacht ze worden nog eens vrienden 😅 dat zie ik nu niet meer zo snel gebeuren.

Hoe ga ik van te voren weten of het matcht?
Waar moet ik dan vooral op letten?
Zou niet fijn zijn om 3 katten te hebben die elkaar allemaal niet moeten, Sammy is ook wel echt een binnenkat en misty niet, de nieuwe kat blijft ook wel een binnenkat, er komt nog wel een kattenren buiten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten, poes 3 jaar met vluchtgedrag

Bericht door Rik »

Lindy_x schreef: 07 mar 2023 14:28 Hoe ga ik van te voren weten of het matcht?
Waar moet ik dan vooral op letten?
Ja, dat is het allermoeilijke. Dat weet je van tevoren nooit. Dat lijkt me toch een kwestie van proberen.
Sowieso zou de nieuwe wel goed sociaal moeten zijn (dat is vaak het probleem als ze te vroeg van het nest gaan).

Verder kan het zijn dat je dat na een dagje nog niet ziet maar pas na een weekje (of 2).
Ook dat zal een beetje van de introductie afhangen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie