Problemen met kittens

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Vlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 11:22

Problemen met kittens

Bericht door Vlie »

Hallo allemaal,

Wij hebben 2 lieve kitten poezen in huis genomen. De oudste is 16 weken en is iets meer dan 5 weken bij ons en de jongste is 9 weken en nu een paar dagen hier.

Wij lopen tegen een probleem op.. Beide katten zijn zindelijk, maar lopen vaak door hun eigen poep heen waardoor ze het dus meeslepen door het huis. Ook zien we vaak dat ze nog een stukje aan hun anus hebben hangen. We merken ook nog eens dat ze het niet door hebben en dus gewoon lekker op de bank oid gaan zitten. Pas na een hele tijd zie ik ze dan schoon gaan maken, maar dan hebben wij het natuurlijk al schoongemaakt.

Ook hebben we gemerkt dat de jongste ontzettend stinkt uit haar mond en vieze scheetjes laat.. ze kreeg bij haar eerste thuis koffiemelk en we dachten dat het daar aan lag, maar het word niet minder..

Voor mij is dit echt een probleem, want ik ben zwanger. Ik raak dus het liefst helemaal geen kattenpoep aan. Mijn man werkt fulltime en ik ben fulltime thuismoeder, dus word het echt heel lastig zo. Ik merk ook dat ik niet graag meer met ze kroel en echt elke 10 minuten de neiging heb om naar hun kont te kijken, want ja wie weet.. niet leuk natuurlijk.

Ze krijgen sochtends brokjes (devotion kitten) en savonds natvoer (whisky's junior). Daarnaast krijgen ze water en verder niks.

In de kattenbak ligt bio kats micro fresh (een flinke hoeveelheid ook).

Heeft iemand tips voor ons die we kunnen proberen?

Wij zijn gek op de kittens, maar als het zo door gaat hebben we echt geen keuze dan ze terug te brengen of een andere baas te zoeken.. de gezondheid van ons ongeboren kind gaat natuurlijk voor.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Problemen met kittens

Bericht door Anne »

Graven ze hun poep niet goed onder?
Ik gebruik zelf heel fijn grit ( coshida vd lidl, zit in blauwe dozen) en hier wordt alles goed ondergraven Ook door Donna van 19 weken
Hoeveel bakken gebruik je?
Ik zou er minstens 2 nemen zodat de kans op veel poep in 1 bak al kleiner wordt
Of tijdelijk 3 omdat je ze zelf niet kunt uitscheppen en je ook niet wilt dat het een hele dag duurt eer het uitgeschept wordt
Hier poept Donna 1x pdag

Windjes laten, zachte ontlasting kan liggen aan niet geschikte voeding voor kittens
Kittens staan bekend met gevoelige darmen
De ontlasting hoort niet uit de anus " te hangen " of te blijven kleven
Ik zou als ik jou was het natvoer van whiskas skippen en kijken of de ontlasting vaster wordt met alleen droge brokjes
Gebeurt dit niet na een dag of 4 dan zou ik de overstap maken na rc kittenbrok ( deze houden rekening met de gevoelige darmen van kittens)
Koffiemelk aan kittens geven is niet goed, goed dat je ermee gestopt bent

Ik hoop dat jouw probleem gauw opgelost is nu
Tot die tijd zou je hun kontjes kunnen schoonmaken en dit bijhouden

Als kittens gaan wisselen kunnen ze uit hun mond gaan stinken
Maar ik vind jouw jongste van 9 weken daar wel wat jong voor
Heb je al eens in het bekkie gekeken?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Problemen met kittens

Bericht door Rik »

Natvoer is op zich geen probleem.
Maar whiskas, ja, dat is een en al koolhydraten.
Daar zit maar 4% vlees in.
Dus inderdaad, of het natvoer laten staan of voor een kwalitatief veel beter natvoer gaan.

Volgens mij is Devition wel redelijk voor een supermarkt merk (jumper). Maar als je verder wilt gaan kun je daar ook nog wel wat in doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vlie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 11:22

Re: Problemen met kittens

Bericht door Vlie »

Oke, dank jullie wel. Dan gaan we eens proberen zonder natvoer en eventueel overstappen van brokjes mocht het dan nog niet verholpen zijn.. Kunnen ze wel zonder natvoer?
En ik herken dus totaal niet dat 1 x poepen op een dag.. hier soms wel 3 tot zelfs 4 keer. Ze krijgen niet teveel eten ofzo, snap er niks van..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Problemen met kittens

Bericht door Rik »

Op dit moment kunnen ze nog wel even zonder natvoer. Maar ik zou het voor de toekomst overigens wel overwegen om weer te geven. Katten drinken over het algemeen te weinig uit zichzelf en brokken bevatten geen vocht.

Maar van natvoer krijgen ze geen slappe ontlasting (wat veel mensen denken). Het zijn de koolhydraten waar het lichaam niets mee kan doen die er aan de achterkant als smurry uitkomt.

Ik geef hier KVV (vers vlees) en kan de drollen bij wijze van spreken met mijn hand uit de bak halen. Die zijn klein en hard. Als ik ze hier een weekje op blik zet (zelfs kwalitatief goed) dan zie ik aan de ontlasting dat die al groter en vetter worden.

Kwaliteit van voer maakt dus erg veel uit.

Wen ze er dus op een gegeven moment aan dat ze wel natvoer lekker vinden. Want het is voor volwassen katten wel belangrijk (vocht) en voor op oude katten handig om medicijnen in te geven. Als je dan een kat hebt die alleen brokjes lust (want dat zit ook vol smaakmakers) dan ben je de sjaak.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Problemen met kittens

Bericht door Anne »

Rik schreef: 30 okt 2022 14:45 Op dit moment kunnen ze nog wel even zonder natvoer. Maar ik zou het voor de toekomst overigens wel overwegen om weer te geven.

Maar van natvoer krijgen ze geen slappe ontlasting (wat veel mensen denken).



Kwaliteit van voer maakt dus erg veel uit.

Wen ze er dus op een gegeven moment aan dat ze wel natvoer lekker vinden. Want het is voor volwassen katten wel belangrijk (vocht) en voor op oude katten handig om medicijnen in te geven. Als je dan een kat hebt die alleen brokjes lust (want dat zit ook vol smaakmakers) dan ben je de sjaak.
Ik ben het met Rik eens dat vocht heel belangrijk is voor katten
Aangezien ze in het wild alleen maar prooidieren eten, wat vol zit met vocht
Brokjes daar zit geen vocht in helaas en natvoer heeft ook nog het voordeel dat je het extra kunt aanlengen met water

Maar kittens kunnen zeker overgevoelig reageren op natvoer
Om hun gevoelige darmen te beschermen zou je, als het straks wat beter gaat, rc kitten natvoer kunnen geven
Niet gelijk een heel zakje, maar geleidelijk zodat je kunt monitoren hoe ze het doen kwa ontlasting

Ik vermoed dat de Koffiemelk schade heeft aangericht
Daarvan krijgen ze diarree en dan heb je ook meer poep
3 of 4x PD is echt te veel
Geef ze even de tijd om hiervan te herstellen
Hou het bij de brokjes en geef ook even geen snoepjes of iets dergelijks
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mosi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 07 mei 2018 09:46

Re: Problemen met kittens

Bericht door Mosi »

Als de ontlasting ook zacht is laat die dan eens controleren.
(Bij de dierenarts kan je daar testbuisjes voor krijgen. 3 dagen houtkorrels in de bak ipv klontvormend grit, je man kan dan ontlasting verzamelen en als je van 3 dagen hebt dan kan de dierenarts het testen.)

Ik heb nl jaren geleden ook kittens gehad die problemen met de ontlasting hadden en die bleken giardia (nee, niet alle vormen van giardia stinken) en een veel te hoge dosis e-coli bacteriën te hebben.
Plaats reactie