Dagboekje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Meoii
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2022 09:57

Dagboekje

Bericht door Meoii »

Binnenkort komt Mouii bij ons wonen. :) Een volwassen poes, behandeld voor een en ander en waarschijnlijk alleen nog speciaal voer als ze bij ons komt. We (2 rustige volwassen personen) wonen in een rijtjeshuis met tuin.
Ik heb in mijn jeugd een kat gehad, dus enige ervaring, maar niet genoeg om al mijn vragen te beantwoorden. Vandaar het idee om een soort dagboekje te starten. Het plan is om haar eerst te laten kennismaken met de woonkamer voor minimaal een weekje. De vragen voor nu:

- we hebben plantjes in huis, waaronder vetplantjes. Moeten deze allemaal weg?
Kunnen we met kerst een echte kerstboom aanschaffen?
Ik ben nu bezig met kattengras laten opkomen, hopelijk is dit over een week zichtbaar. :)
- waar kan de kattenbak het beste? We willen deze graag in de gang, maar ze verblijft de eerste week in de woonkamer. Nu staat de bak tijdelijk in de keuken, kan deze op termijn zonder consequenties naar de gang?

(Als dit niet het juiste forum is; excuses voor het ongemak en prima als het topic versleept wordt.)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1692
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Dagboekje

Bericht door Asse-Poes »

Welkom!

Wat goed dat je je zo voorbereid op de komst van Mouii. leuke naam trouwens, heeft het ook een betekenis?

Ik heb niet veel verstand van plantjes en al helemaal niet van vetplanten, maar toevallig weet ik dat de meeste vetplanten giftig zijn voor katten.
Als je de namen van de planten weet, heeft Google daar vast een antwoord op.
Dit kwam ik tegen:
https://mypeewee.nl/katten-en-kamerplan ... j%20inname.
Een echte kerstboom zou ik niet doen. De naalden zijn erg giftig en zo scherp dat ze de ingewanden kunnen doorboren.
Wij hebben een nepperd en in het onderste deel hangen kunststof ballen. Onze katten zijn er nog nooit ingeklommen, maar glimmende ballen aan de onderste rijen zijn natuurlijk mega interessant en om met je pootje er tegen aan te meppen is heel verleidelijk..
Je hebt ook best kans dat Mouii er helemaal niet in geïnteresseerd is, maar daar kom je gauw genoeg achter.
Onze Bellow kijkt er niet naar en Clea gaat er gezellig onder liggen.
Afbeelding

Wij hebben een open keuken en de kattenbak staat daar in een hoek. Ik heb die nog nooit ergens anders neergezet, maar als de gang gewoon goed bereikbaar is, lijkt me dat geen probleem voor poes.

Mag Mouii op termijn ook de tuin in?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dagboekje

Bericht door Dinky »

Of de vetplantjes weg moeten is mede afhankelijk van de kat. Het kan zijn dat er niet naar omgekeken wordt en dan kunnen ze prima blijven staan. Wanneer ze er aan gaat knabbelen dan is het afhankelijk van of ze giftig zijn.

Voor een kerstboom geldt het vergelijkbaar. Zolang ze niet aan de naalden eet of het water opdrinkt is er niets aan de hand. Overigens kunnen katten ook in de kerstboom klimmen waardoor hij om kan vallen. In ieder geval nooit eten en drinken onder de boom plaatsen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Dagboekje

Bericht door Sifra »

Mijn huis staat altijd vol met planten. In m'n vorige woning hadden de katten een eigen plekje op de vensterbank, tussen de planten. Ze hebben nooit van de planten gesnoept. Ook Bailey, die bij haar vorige eigenaars geen planten gewend was, laat mijn planten met rust. Van haar kattengras, dat apart staat, knabbelt ze wel graag wat sprietjes. Dus kijk het even aan. Als je kattengras niet snel genoeg groeit, kun je zolang even kattengras uit het tuincentrum/de dierenwinkel aanbieden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Dagboekje

Bericht door Ani »

Omdat het een volwassen kat betreft kun je haar best vanaf het begin het huis laten ontdekken. Tenzij je het niet wil dat ze bv in jullie slaapkamer komt. Ik vind het heerlijk als de snuiten bij me in bed liggen, maar niet iedereen vind dat prettig.
Je zult vanzelf merken als ze op ontdekkingstocht gaat. Het is natuurlijk fijn als de kattenbak goed bereikbaar is. Bij ons staat deze achter de bank. Als je regelmatig verschoont heb je geen last van geurtjes.
Kan wel makkelijk bij de kattenbak komen als deze in de gang wordt gezet?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie