Help.. spijt van mijn katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Zonnebloempje30
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2022 21:56

Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Zonnebloempje30 »

Lieve allemaal,

Ik wil hier heel graag (anoniem) mijn verhaal kwijt, ik voel mij namelijk ontzettend schuldig en rot. Ik hoop dat ik hier zonder al te veel judgement mijn verhaal kan doen.

Ik ben altijd opgegroeid met katten en neem bij elk katje die ik tegenkom op straat wel even de tijd om te knuffelen. Ik ben altijd dol geweest op deze beestjes. Zo dol, dat ik zelfs een mini tattoo op mijn enkel heb. Al mijn vrienden zouden mij ook zeker beschrijven als katten mens, al dan niet ik zelf. (Hoewel ik daar nu dus aan twijfel)

Ik heb altijd gezegd, dat als ik op mijzelf ging wonen, ik heel graag twee katten wilde. Toen ik als student uit huis ging en ging wonen met 2 andere werkzame personen, miste ik al heel erg de aanwezigheid van een kat. Toen ik begin dit jaar verhuisde naar mijn eigen appartement van zo’n 80m2, kon ik dan ook niet wachten om mijn eigen viervoeters in huis te halen. Hoewel kittens natuurlijk je hart stelen als je ze ziet, wist ik al snel dat ik dat niet wilde. De hoge kosten en vooral de zorg die een kitten nodig heeft, wilde ik niet op mijn dak halen. Wel wilde ik er sowieso twee omdat ik niet altijd thuis ben en ze zo ook wat aan elkaar hebben.
Omdat ik geen overhaaste beslissing wilde maken, keek ik af en toe eens wat rond, dacht er over na, maar kwam mijn ideale paartje nog niet naar voren. Tot ik eind juli op Facebook een oproep voorbij zag komen van twee rode binnenkaters van 1 jaar. De oproep trok m’n oprechte aandacht en na een tijd gebeld te hebben met de eigenaar, besloot ik te gaan kijken. Ook in het echt was de klik er. De twee hummeltjes zaten bij binnenkomst gelijk al bij mij op de bank. Van het een kwam het ander en sinds toen wonen deze twee bij mij. Ik was enorm verbaasd over hoe snel de beestjes gewend leken te zijn. Nergens bang voor, super aanhankelijk bij iedereen, nieuwsgierig en vol energie. Oprecht katten zoals veel eigenaren ze denk ik zouden wensen. Toch merk ik dat ik mij sinds de komst van de katten super onrustig voel. Ik ben gestresst en huil veel. Ik ben stom verbaasd en voel mij super schuldig omdat ik mijn hele leven altijd zo dol was op katten en altijd heb gedacht dat ik eigen katten zo te gek zou vinden. Nu ik ze heb, voelt het ineens anders als dat ik al die jaren had gedacht dat het zou voelen. Ik wens nu eigenlijk alleen maar dat ik weer alleen woonde..

Wel heb ik het idee dat het volgende heeft meegespeeld: misschien dat ik onbewust de vergelijking heb gemaakt met onze eigen katten en de katten van mijn 2 zussen. Allen lieve beestjes, maar liever lui dan moe. (Wel binnen katten) Dat is nogal een verschil met deze twee drukkelingen. Ze zijn natuurlijk pas 1 en leven binnen dus het feit dat er wat vaker met gespeeld moet worden is opzich logisch. Toch is dat iets wat ik niet gewend ben en waar ik nu -hoe erg ik het ook vind om te schrijven- vaak als een blok tegenop zie. Dit speelt vooral in de ochtend omdat ik mijn waarde hecht aan een rustige start van de dag zonder ‘gestoord’ te worden. Maar goed als de beestjes snachts met zijn twee hebben gezeten, zijn ze natuurlijk blij en vol energie mij weer te zien in de ochtend. Ik merk dat ik hierdoor al met een hoop onrust en irritatie de dag start. Wel moet ik zeggen dat spelen, net als de kattenbak verschonen en eten en drinken geven echt routinewerk moest worden.
Hiernaast merk ik dat ik mij snel schuldig voel tegenover ze; als ik weg van huis ben, als ik ze even geen aai geef (ze vragen namelijk heel veel aandacht en lopen vaak overal in huis achter mij aan), als ik even een keer geen zin heb om met ze te spelen, als ik snachts de slaapkamer deur dicht heb (overdag mogen ze hier wel ik en dit gaat goed)(ik vind het als ik helemaal eerlijk ben wel het fijnste moment van de dag, want dan ben ik weer even alleen..) dat ze niet in mijn kledingkamer en badkamer mogen, het feit dat ik niet wil dat ze op mijn aanrecht en eettafel springen. Zelfs nu ik dit schrijf, voel ik de schuldgevoelens..
Naast schuldgevoelens komt er ook een hoofd vol vragen bij kijken; Hebben de onderburen hier geen last van? Vervelen de beestjes zich? Doe ik dit of dat wel goed? Maar vooral.. heb ik wel de juiste keuze gemaakt door deze katten in huis te halen?

Ik vind het zo erg, maar het voelt alsof ik mijn leven kwijt ben. Dit is natuurlijk irrationeel, maar het voelen wel eerder als inbrekers in mijn eigen huis. Alsof ik de rust totaal kwijt ben. Ik kan niets meer doen zonder mij zorgen te maken of een schuldgevoel te hebben. Voordat ik de katten had, was ik een stuk gelukkiger.
Nu zul je wellicht denken: dat had je je allemaal toch wel kunnen bedenken? En dat vraag ik mijzelf ook af.. Mijn gevoel laat me enorm in de steek en daar baal ik van. Ik huil nu eigenlijk iedere avond omdat ik echt met mijn handen in het haar zit. Ik ben opgegroeid met de norm huisdieren alleen te nemen als je er echt voor zorgt en dus ook niet zomaar weg te doen. Zeker omdat het eigenlijk schatten van beesten zijn, ze al eens herplaatst zijn en alle gevoelens bij mij liggen vind ik het extra lastig. Ik probeer mijzelf er nu steeds van te overtuigen waarom het wel leuk is en wat het mij brengt, maar voor mijn gevoel ben ik mijzelf voor de gek aan het houden omdat het eigenlijk het verbloemen van mijn werkelijke emoties is.

Herkent iemand dit?
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Hoe gaan jullie om met schuldgevoelens bij het niet thuis zijn?
Zou het ook kunnen zijn dat ik mij zo voel doordat er nu ineens twee levende wezens in mijn huis lopen waar ik weinig controle over heb (ik ben nogal een controlefreak)?

Nog wat informatie
- Ik studeer nog en dans veel. Ik ben bij elkaar opgeteld gemiddeld zon 45 uur per week weg.
- Ik heb een hele grote krabpaal tot aan het plafond en daarnaast nog 2 kleinere verspreid door het huis. Ook veel speeltjes.

Ik hoop op wat helpende reacties 🙏
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Pikachu »

Ik wil je zeker niet veroordelen, dus hopelijk komt mijn reactie ook niet zo over! Maar nee ik herken dit totaal niet, vind het inderdaad heel vreemd, omdat je wel een kattenmens leek te zijn en er zo naar uitkeek. Ook klinken het als twee zalige katten.

Ben je zeker dat het om de katten gaat? Aks je zoveel huilt en je zo slecht voelt? Gaat het niet om meer dan dat? Het alleen wonen op zich, misschien een soort van "is dit het nu?"-gevoel? Net omdat je er zo naar uitkeek en het even een anticlimax is? Mensen hebben dat soms ook met andere dingen. Een baan waar ze heel hard op gehoopt hebben, een relatie, en ook bij het krijgen van een kind.

Heb je al eens ooit gepraat met een psycholoog, om deze gevoelens te helpen plaatsen? Wie weet blijven de gevoelens gewoon als de katten weg zijn, dan is het ook echt zonde als je ze weggedaan hebt en het bleek niet om hen te gaan.

De katten zijn inderdaad nog jong en zullen vast nog rustiger worden. Je kan hen nog meer uitdaging geven door veel plankjes enz aan de muur te maken (google "catification").
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Anne »

Ik veroordeel je ook niet, het is juist heel moedig toe te geven dat het zo niet werkt dan zo door te blijven sukkelen, daar wint niemand bij
Ik denk dat je je vergist hebt in het verschil van verzorging van jonge katten die vol energie zitten en de verzorging van oudere katten die zich zelf grotendeels vd tijd kunnen bezig houden.
Misschien was een rustigere oudere kat beter geweest?
Ik hoop dat je een goed adresje kan vinden voor deze tweetal en dat jij je geluk weer terug krijgt en je katten natuurlijk ook
Ze hebben meer prikkels nodig vermoed ik, vervelen zich, en voelen jouw hartzeer en stress aan, dat maakt ze dubbel zo onrustig
Wees eerlijk, wat je nu al doet, ik hoop dat je een goed adresje voor ze vindt,
dat verdienen ze!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Dinky »

Nee, ik herken het niet.

Wel lees ik de combinatie controlfreak in combinatie met katten. Dat is geen handige combinatie. Of je leert door de katten de controle wat meer los te laten en aan jezelf te werken of je hakt de knoop door dat je dat niet kan/wil en gaat op zoek naar een ander adres voor deze zo te lezen allemansvrienden.

Wat betreft schuldgevoel is het een stukje accepteren dat het er is. En daarbij aandacht geven op de momenten dat ik wel thuis ben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Britt121 »

Nee hoor ik kan best begrijpen dat je dit kan voelen .
En wij mensen kunnen niet alles weten van te voren.
Zo heb je een beeld van iets en blijkt dat toch anders te zijn en dat kan gebeuren!
Niet iedereen zal het begrijpen maar het gaat om hoe jij je voeld en ongelukkig worden van je katten is zeker niet de bedoeling!
Dit is voor jou maar ook voor de katten niet leuk.
Je hebt ze vannaf eind juli/begin augustus in huis begrijp ik .
Dit is nog vrij kort.
Ik denk dat je even voor jezelf een periode moet afspreken om te kijken of het dan beter gaat zo niet dan ga je kijken of je een ander huisje kan vinden .
Dit haalt bij jou de druk van de ketel .
Ik zou dus bv zeggen ik bekijk het tot oktober en ben ik dan nog niet gelukkig en gaat dit ten kosten van mij dan is het niet anders.
Wie weet doordat je alles even in die periode los laat het beter gaat.
Probeer ook even al je “wat als”gedachtes aan de kant te zetten en probeer je gewone dingen te doen en niet teveel te focussen op deze nieuwe situatie.
Ik hoop dat je er wat aan hebt .
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door TessaB »

Ik lees vooral dat je ook wat een 'controlefreak' bent. Dat ben ik zelf ook, maar dat ga je moeten loslaten. Heb ik ook moeten leren. Katten houden van routine. Sluit je ze dus op 's nachts, geen probleem (na een tijd toe te passen natuurlijk) want dat is de routine.
Onze kat slaapt bij mij en rond 3u, wordt hij wakker en sluit ik hem alleen op in de garage. Daar is hij helemaal OK mee.

Je kan je ochtend ritueel ook wat aanpassen, niet? Je hoeft niet meteen het eerste moment te spelen met hen. Zet je in de zetel en neem de katten er even bij, wat knuffelen samen.

Ze zijn nog jong. Ook mijn kat was toen veel meer werk dan nu. Eens ze ouder worden zijn ze echt veel rustiger, merk ik.
De gevoelens die je hebt, heb ik nooit gehad bij mijn kat. Wel toen ik kippen kocht. Ik had er altijd naar uit gekeken, maar toen ze er eenmaal waren, beklaagde ik het mij. Maar na een tijdje kwam dt helemaal goed. Dan wordt het een routine: vroeg opstaan, eten geven, kippen uitlaten (en ik ben geen ochtendmens, dus dat zegt veel).
Je kan, zoals hierboven verteld wordt, misschien eens gaan praten met iemand? Naar mijn gevoel ligt er een meer onderliggend probleem...
Alvast veel sterkte en succes!
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door marloes501 »

Ik herken wel wat in je verhaal.
Toen mijn poes Lily bij mij kwam wonen merkte ik ook dat ik heel erg gestrest en gefocust was op haar doen en laten.
Jullie moeten samen een nieuwe routine opbouwen, aan elkaar wennen en ondekken wat je wel en niet fijn vind.

Wat ik bijvoorbeeld ontdekt heb wat voor Lily en mij heel goed werkt in de ochtend als Lily helemasl dol word als ze mij ziet, is dat ik als eerste weer 5 minuten in een stoel ga zitten if op bed ga liggen en dan heerlijk 5 minuten met haar knuffel, 5 minuten rustig wakker worden als ik kusjes en knuffel van haar krijg isnet wat ik nodig heb om de dag te starten en net wat Lily nodig heeft om mij uitgebreid gedag te zeggen in de ochtend.

Verder hebben katten van 1 jaar natuurlijk veel.energie.

Probeer het een klein beetje over je heen te laten komen.
Heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door marloes501 »

(Foutje perongeluk 2 keer geplaatst)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Anne »

Ik vind het jammer dat je niet wat feedback geeft Zonnebloem

Hopelijk kun je iets met onze adviezen 🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zonnebloempje30
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2022 21:56

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Zonnebloempje30 »

Hoi allemaal,


Allereerst, heel erg bedankt voor jullie berichten. Dat te lezen, deed me goed. Ik heb echt heel veel aan jullie adviezen gehad. Ook voelde de herkenbaarheid fijn.

Ik denk dat mijn gevoelens veel te maken hebben met hun leeftijd, maar inderdaad ook een combinatie zijn van voor het eerst alleen gaan wonen, een controlfreak zijn en ineens een verantwoordelijkheid (de katten) hebben. Misschien was een oudere kat dan toch beter geweest, maar dat is natuurlijk achteraf. Voor mij zeer zeker een les. Wellicht is dit dan toch een periode waar ik door heen moet en heb ik iets meer tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie.

Het idee van een datum vaststellen waarop ik een beslissing maak hoe nu verder, vond ik echt een goed idee. Ik heb nu met mijzelf afgesproken dat ik eind oktober wil evalueren hoe de situatie er dan voor staat en dan ook de knoop door te hakken. Dat haalt gelukkig al heel wat druk van de ketel merk ik. Ik ben iets rustiger, huil zeker niet meer dagelijks en probeer meer mijn eigen dingen te doen. Ik voel mij nog steeds wel wat onrustig (naar mijn idee nog wel door de katten), maar ben benieuwd hoe het tot die tijd zal gaan. Wie weet is dit wel wat ik nodig had.
Hoewel ik het nog lastig vind, probeer ik inderdaad schuldgevoelens en ‘wat als’ gedachtes te laten gaan. Ik zorg natuurlijk wel gewoon goed voor ze, maar geef ze geen constante aandacht als ze daarom vragen. (Zoals ik aangaf lopen ze vaak achter mij aan etc.) Soms moet ik ook gewoon compleet mijn eigen ding kunnen doen en dat is normaal.
Hoe gaan jullie hiermee om? Hoe veel tijd ben je bijvoorbeeld per dag bezig met je kat? En spelen jullie echt iedere dag met hem of stiekem ook wel eens niet als je echt geen zin hebt?

Wat ik wel weet is dat ik ze absoluut niet zomaar naar een ander baasje zou doen. Mocht dat zo zijn, wil ik weten hoe ze bijvoorbeeld komen te wonen, of iemand echt weet waar die aan begint etcetera.. (Niet dat ze in dezelfde situatie terechtkomen als bij mij)

Nogmaals, bedankt voor al jullie reacties. Dat heeft echt een stuk geholpen!

Veel liefs
Zonnebloempje30
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2022 21:56

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Zonnebloempje30 »

Anne schreef: 17 sep 2022 11:35 Ik vind het jammer dat je niet wat feedback geeft Zonnebloem

Hopelijk kun je iets met onze adviezen 🙏
Dat begrijp ik helemaal! Ik was jullie niet vergeten; zie hierboven (of onder? Haha) mijn bericht.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Rik »

Ik vond dat je de belangrijkste beslissing al gelijk goed genomen hebt: Je hebt er gelijk twee gehaald 👍

Verder hoef je je dan ook niet zo schuldig te voelen als je ze een keer wat minder aandacht kan of wil geven. Hoewel ik wel altijd het gevoel had snel naar huis (naar de katten) te willen heb jij dat dus niet.

Ik heb gemerkt dat als de katten er een paar maanden zijn, ook hun routine gelijk gaat lopen met die van jou. Dan gaat alles een stuk makkelijker en soepeler.

Een klein voorbeeldje. Jouw "rustige start van de dag". Als je bij het opstaan een routine hebt dat je de katten eerst even wat natvoer geeft dan heb je vaak daarna voorlopig even geen kind aan ze. Na het eten gaan ze zich wassen en een dutje doen (in ieder geval bij mij). Jij zou dan rustig je dat kunnen beginnen. Daarna doe je een rondje kattenbak schoonmaken en even 5 minuten hengeltje spelen. Wijk echter de komende maand niet teveel af van je routines want elke wijziging daarin maakt het geen routine meer en dit het weer langer voordat de routine er is (als je dat een beetje begrijpt).

En ja, sommige katten wil je op een gegeven moment achter het behang plakken (als ze echt 'lastig' blijven). Maar je hoeft je niet schuldig te voelen voor dat gevoel (je moet alleen leren met dat gevoel juist om te gaan :) ).

Hopelijk valt het over een maandje allemaal wel mee en kun je toch plezier aan je maatjes beleven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Anne »

Fijn dat je feedback geeft :grin:
Ook mooi dat je met jezelf een datum hebt afgesproken om de boel eens te bekijken op een ontspannen manier en dat er nu wat druk vd ketel is!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mischa2007
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 25 sep 2022 23:43

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Mischa2007 »

Ik vind dat de katten meer verdienen en ze zijn beter af van je. Het is niet fijn om te lezen dat je ze als last ziet en verantwoordelijk neemt voor jou gedrag. En in de toekomst gewoon afblijven van de dieren. Nee, hun leeftijd is geen probleem voor je je kan de verantwoordelijkheid niet aan, dat is te veel voor je. Katten zijn geen dingen maar levende wezens die respect en liefde verdienen net zoals je.
lavenderlily
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:15

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door lavenderlily »

Hoe is het nu Zonnebloempje30?
Ik begrijp je gevoelens een beetje al ligt het bij mij anders.
Ik heb sinds vorige week 2 kittens vanuit de dierenbescherming . Het zijn kittens die niet echt gewend zijn aan mensen dus geen knuffels. Aanraken is er nog niet echt bij. Ze spelen ondertussen wel lekker in het huis.
Sinds afgelopen woensdag zijn ze aan de diarree. Stress en het veranderen van voer zijn waarschijnlijk de oorzaak.
Ik weet vanuit mijn verleden met katten hoe ik het kan oplossen maar sta ook door die ervaringen uit het verleden nu bijna doorlopend in paniek stand.
En heb daardoor spijtgevoelens over de kittens. :-(
blikopener van Divah(13), Lucy(9), Pino (8) en Brammetje, 3 mnd.
Plaats reactie