Help.. spijt van mijn katten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
lavenderlily
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:15

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door lavenderlily »

Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik een autistische stoornis heb met veel paniekaanvallen.
blikopener van Divah(13), Lucy(9), Pino (8) en Brammetje, 3 mnd.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Baasje_van_Milo »

Hey, ik ben ook autistisch. Wat voor mij veel helpt is voorspelbaarheid. Ik denk dat dat is waar het nu mis gaat bij jou en de katten. Je verwachtte het één, en kreeg het ander.
Helpt het je als ik je vertel dat de katten misschien nog even moeten wennen, je met de katten een routine op kan bouwen, en dat het dan ook heel fijn kan worden? Want onze tweede kat, Lyna, was aan ons verkocht als superlief en heel makkelijk, en bleek een getraumatiseerde herplaatser uit de broodfok. Totaal niet wat we verwachtten en ik had echt moeite om te bonden met haar. Maar we hebben rustig doorgezet, inmiddels heeft zij haar routine en ik ook, en we zijn nu maatjes. Ze is ook qua karakter veel meer tot rust gekomen, bijvoorbeeld, een duidelijk teken dat ze zich op haar gemak voelt.
lavenderlily
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:15

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door lavenderlily »

Het wennen van de katten is niet het probleem. In het verleden heb ik veel gezondheidsproblemen gehad bij mijn katten en honden. En nu zijn de kittens al meteen ziek. Ik ben er achter dat ik die toestanden niet meer aan kan.
blikopener van Divah(13), Lucy(9), Pino (8) en Brammetje, 3 mnd.
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Baasje_van_Milo »

Wat zou je zelf graag zien als oplossing?
lavenderlily
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 dec 2009 09:15

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door lavenderlily »

Ik ga ze terug brengen naar de dierenbescherming zodat ze een meer stabiel plekje kunnen zoeken. Ik vind het vreselijk maar blijven aanmodderen is voor niemand goed. En dan beter snel dan langer wachten. Ik heb zo veel stress dat functioneren bijna onmogelijk is. Slapen en eten is ook een opgave.
blikopener van Divah(13), Lucy(9), Pino (8) en Brammetje, 3 mnd.
jacobien
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2022 10:11

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door jacobien »

Ja ik herken het wel een beetje.
Ik keek jaren uit naar het hebben van een poes (werkte te veel) en toen ze er was heb ik wel een paar weken het gevoel gehad: is dit het nu?
Dat is over gegaan toen ik van haar ging houden én voor mezelf duidelijk werd wat mijn regels waren.
Want de eerste weken vond ik het steeds zielig om haar iets te verbieden en liepen we op ons tenen door het huis, maar dat is voorbij.
Ik word steeds gekker op haar en heb haar heel veel liefde te geven maar het is mijn huis en ik bepaal de regels dus. Dat wil zeggen: niet op het aanrecht, niet op de eettafel, niet op het bed en wel op schoot, maar zonder te gaan trappelen met uitstaande nageltjes. En doet ze het niet zoals ik wil dan wordt ze vriendelijk maar beslist gecorrigeerd.
Ga eens na of je nog voelt dat het jouw huis is en niet dat van je poezen, schuldgevoel omdat ze op het aanrecht willen is echt niet terecht. Zij mogen een goed leven hebben bij jou, maar jij mag er ook zijn. Het is jouw huis!
Jacobien en Bella, de liefste en roodste poes van Noord Beveland
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Rik »

jacobien schreef: 11 okt 2022 10:21 Het is jouw huis!
Het is ook hun huis :lol:

Maar je hebt gelijk. Regels mag je wel stellen. En correct (positief) corrigeren ook.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Cerna »

Rik schreef: 11 okt 2022 11:16 Het is ook hun huis :lol:
Juist! De katten zijn geen logees die zich moeten richten naar de gastvrouw cq - heer.

En katten kun je niet opvoeden. Dan maak je er stresskatten van. Een enkele keer 'eh' roepen of afleiden wanneer ze iets stuk dreigen te maken, prima, maar een kat corrigeren wanneer het op je schoot trappelt of verbieden om op het aanrecht of de tafel te komen, vind ik veel te ver gaan.
Mijn katten komen op het aanrecht, maar niet wanneer ik sta te koken of met de voorbereidingen bezig ben. Doen ze dat als kitten toch dan geef ik een tikje tegen de kont, en springen ze er weer vanaf. Maar is het aanrecht niet in gebruik dan mogen ze van mij naar de vogeltjes kijken. En dat snappen ze uitstekend want geen enkele volwassen kat springt bij mij tijdens het eten koken op het aanrecht.
En tijdens het eten? Geen enkel probleem wanneer ze er gezellig bij komen liggen (maar svp niet alle 6 tegelijk :lol: )

Afbeelding
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door nellebel »

als ik dit zo lees dan ben ik de grootste muts die er is. hier mogen ze inderdaad ook bijna alles. alleen als het voor hun gevaarlijk is zoals met koken dan komt er een uhhh maar op lieflijke toon want oh jee, ze zouden eens schrikken van me. het is niet mijn huis, het is ons huis. wij wonen hier als gezin. man,vrouw, poes, kater en 5 visjes. de katten zijn hier niet alleen om mij te entertainen maar hebben hun eigen leventje. als ze geen zin hebben hoeven ze niks hier. ons huis is ingericht naar ons comfort maar zeker ook naar dat van de katten. commentaar heb ik genoeg gehad van mensen die het er niet uit vinden zien bij ons met al dat kattenspul. blijf lekker thuis zou ik zeggen. haar op je kleding, jammer. ik heb nog nooit katten gehad die de boel vernielden of dingen deden die ze niet mochten (ze mogen alles hier hahahaha). wij verbouwen nog elk jaar, mijn appartement is supernetjes, ik hou van mooie spullen maar koop kwaliteit en hou rekening met mijn katten. zou er zelf knettergek van worden als ik er continue achteraan moest rennen en roepen nee dat mag niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Pikachu »

nellebel schreef: 11 okt 2022 13:51 commentaar heb ik genoeg gehad van mensen die het er niet uit vinden zien bij ons met al dat kattenspul.
Komt dat commentaar van mensen wiens huis vol kinderspeelgoed staat? :lol:
Sommige mensen hun woonkamer lijkt een ontplofte kindercrèche. Niks mis mee. Maar hier ligt er overal iets voor de katten. Dat zijn hier de kinderen.

En ze mogen hier ook alles (behalve naar buiten). Wat niet veilig is, maak ik veilig voor ze. Normaal zitten ze nooit op het aanrecht, maar doen ze dat toch eens sporadisch, dan is dat maar zo. Ze mogen gewoon overal op. Veeg ik het toch af.

Wel leuk dat Mae laatst een keer op de snijplank is gaan liggen... En ik daar mijn boterhammen altijd op smeer... En er op mijn werk pas achter kwam dat mijn boterhammen vol zijdezachte kattenhaartjes hingen :-(
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door nellebel »

hahaha inderdaad. commentaar komt hier vooral van mijn schoonouders. mijn schoonvader gooit zijn jas altijd over de stoel en klaagt dan dat er kattenhaar op zit. tja jassen hangen wij aan de kapstok. en voorheen had ik aan mijn stoelen dik touw met muisjes hangen. vond hij ook niets. en dan nog maar niet gesproken over de krabpaal, was een lelijk ding. nou wij hebben een hele mooie krabpaal en wij hebben plankjes aan de muur hangen voor de katten, maar wel eikenhout, mooi en degelijk. totdat mijn man dus zei, dan kom je toch niet meer als het je niet bevalt, jij woont hier niet. maar ze hadden al een aanvaring gehad omdat mijn schoonvader ooit voor de lol een sleutelbos gooide naar nellie mijn eerste kat (doodsbang beestje). vond hij lollig.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Pikachu »

Ah wat gemeen :( zou ik ook van steigeren.
Hier is de kattenmuur in de woonkamer trouwens ook deel van de decoratie in huis :D
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Zotvanpoezen »

nellebel schreef: 11 okt 2022 13:51 als ik dit zo lees dan ben ik de grootste muts die er is. hier mogen ze inderdaad ook bijna alles.
Ik denk dat ik ook een beetje te tolerant ben :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door nellebel »

dat smaakt naar meer hahahahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Help.. spijt van mijn katten

Bericht door Cerna »

Hé getsie Carine, allemaal haren in je pannen :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Vrij recent:
Afbeelding
Plaats reactie