Lastige start met kitten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Lastige start met kitten

Bericht door Britt121 »

Hallo allemaal

Wij hebben sinds 3 weekjes een kitten erbij nu 3 maandjes oud.
Wij hadden al een kater van 2,5 jaar oud.
Hij is vrij rustig en makkelijk .
Nu is de kitten compleet het tegenovergestelde .
Druk ondernemend en snel .
Dit is niet alleen kitten gedrag maar ook zijn karakter dat zie je aan alles.
Nu wil onze kater nog niks van hem weten , als hij wakker is en de kitten ziet duikt hij errop houd hem in de greep door bovenop hem te zitten en bijt hem in de nek .
Die kleine piept soms iets en dan laat hij los maar doordat de kleine nergens bang voor is daagt hij ook uit gaat gewoon naar hem toe en tikt hem ook rustig nog aan.
Nu is die kleine ook niet echt knuffelig naar ons toe , we kunnen hem aaien en met hem spelen maar hij heeft geen rust .
Als hij slaapt en ik aai hem even laat hij dat 2 tellen toe en verplaatst zich dan.
Wat is jullie ervaring hierin?
Vind het lastig om zo een band op te bouwen en ik hoop zo dat onze kater hem leuker gaat vinden.
Ik weet dat dit tijd nodig heeft en ik wil waarschijnlijk veelste snel maar heb gewoon even wat advies nodig of hopelijk wat positieve feedback.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Lastige start met kitten

Bericht door marloes501 »

Wat leuk dat jullie een kitten hebben.
En ja een kitten van 3 maanden is net een racekat, druk ondernemend , speels en vol energie, dat is allemaal normaal gedrag.
En dat je kater er nog niks van wil weten is ook normaal.
Er moet een nieuwe rangorde komen en de kater staat bovenaan de orde, en dat laat hij het kitten weten, daar is niks mis mee.
Als ik het zo lees gaat het allemaal goed, de kater laat het kitten weten dat hij boven in de rangorde staat en dat dit zijn huis/territorium is, maar de kitten is niet bang en gaat zelfs naar de kater toe, perfect.
Is de kater wel gecastreerd? want dat zou ik zeker laten doen.

En verder zou ik de kitten met rust laten als deze ligt te slapen, want hij heeft zijn rust hard nodig een geeft blijkbaar duidelijk aan dat hij op dat moment met rust gelaten wil worden.
Om een band op te bouwen zou ik veel met hem spelen met hengels en veren.
Als hij wat rustiger door het spelen kan je proberen hem naar je toe te lokken met wat lekkere snoepjes en kijken of je hem dan kunt aaien.
Maar forceer niks.
Geef het de tijd.
Heb je een fijne klimboom in huis waar je kitten fijn op en af kan racen?
Britt121
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 aug 2022 11:57

Re: Lastige start met kitten

Bericht door Britt121 »

Bedankt voor de reactie !
Dan moet ik meer geduld hebben dus
Onze kater is inderdaad gecastreerd en deze kleine laten we ook helpen.
Een klimpaal heb ik niet meer omdat onze kater daar nooit in ging .
Misschien toch maar eentje weer aanschaffen dan .
Cerna

Re: Lastige start met kitten

Bericht door Cerna »

Wij hebben ook sinds drie weken een kitten (en 5 volwassen katten) van 4 maanden en zij doet precies hetzelfde als jouw kitten: nooit een moment rust, vliegt door het huis, wil wel geaaid worden, maar beslist niet geknuffeld of op schoot (geen tijd), alles moet ontdekt worden.
En onze volwassen katten bekijken al die drukte en denken er het hunne van (zijn vergeten dat ze zelf ook ooit zo waren :lol: ). De kat die boven haar zit, Jip van 4,5, vond Yarah eerst eng, daarna leuk want je kan er fijn achteraan rennen en meppen en nu merk ik dat hij haar toch duidelijk laat merken dat hij boven haar staat en dat ze niet te brutaal moet zijn.
Maar Yarah trekt zich er niets van aan. Daagt hem uit, tikt tegen zijn staart en kop, hapt naar zijn poten en dan krijgt ze een flinke tik: tot hier en niet verder.
Het hoort er allemaal bij en ik kijk er met genoegen naar.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Lastige start met kitten

Bericht door marloes501 »

Als je geen klimpaal hebt ,zou ik de hoogste nemen die je kunt krijgen.
Eentje die niet verl ligplekken heeft, maar Eentje die veel stam heeft met veel touw zodat er ook echt geklommen word ipv van zitplek naar zitplek te lopen.
Als je budget het toelaat zou een paal tot het plafond geweldig zijn.
theGoat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2022 02:57

Re: Lastige start met kitten

Bericht door theGoat »

Hallo,
Normaal gesproken hebben de mensen die hieronder reageren een punt. Maar in uw specifieke geval is deze kitten zo aanhankelijk naar de andere kat. Omdat de baasjes negatieve energie zenden naar de kitten.

Oplossing:
3 dagen max, compleet negeren. Beiden katten. En je zult zien dat kitten aandacht komt vragen. Jullie moeten nu eerst aan jullie zelf denken, en weer normaal doen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

theGoat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2022 02:57

Re: Lastige start met kitten

Bericht door theGoat »

Britt121 schreef:Hallo allemaal

Wij hebben sinds 3 weekjes een kitten erbij nu 3 maandjes oud.
Wij hadden al een kater van 2,5 jaar oud.
Hij is vrij rustig en makkelijk .
Nu is de kitten compleet het tegenovergestelde .
Druk ondernemend en snel .
Dit is niet alleen kitten gedrag maar ook zijn karakter dat zie je aan alles.
Nu wil onze kater nog niks van hem weten , als hij wakker is en de kitten ziet duikt hij errop houd hem in de greep door bovenop hem te zitten en bijt hem in de nek .
Die kleine piept soms iets en dan laat hij los maar doordat de kleine nergens bang voor is daagt hij ook uit gaat gewoon naar hem toe en tikt hem ook rustig nog aan.
Nu is die kleine ook niet echt knuffelig naar ons toe , we kunnen hem aaien en met hem spelen maar hij heeft geen rust .
Als hij slaapt en ik aai hem even laat hij dat 2 tellen toe en verplaatst zich dan.
Wat is jullie ervaring hierin?
Vind het lastig om zo een band op te bouwen en ik hoop zo dat onze kater hem leuker gaat vinden.
Ik weet dat dit tijd nodig heeft en ik wil waarschijnlijk veelste snel maar heb gewoon even wat advies nodig of hopelijk wat positieve feedback.
Jullie gedrag is angst, dit zorgt voor negatieve energie. Hiermee drijf je de kitten van je af en in de handen van oudere kat. Want die is gewoon in balans.

Oplossing:
Max 3 dagen beiden katten compleet negeren, en even samen (de mensen) tot 10 tellen, en weer zoals voor de kitten er was je gedragen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Lastige start met kitten

Bericht door Ani »

ik ben het niet eens met bovenstaand advies van theGoat. Uiteraard is het belangrijk dat je een kitten ook kunt ‘los laten’ en de gang moet laten gaan. Ook in samenspel met de oudere kat. Maar een kitten heeft ook begeleiding, opvoeding en gepaste aandacht nodig.

Het zijn huisgenoten, die kun je toch niet drie dagen negeren? Je praat tegen ze, geniet van ze, en houdt hun wel en wee en ontwikkeling in de gaten. Mogelijk ligt het aan mij maar compleet negeren en ‘jullie gedrag is angst’ kan ik niet goed plaatsen. Niemand is te oud om te leren van nieuwe situaties en ervaringen.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Plaats reactie